1922-2022: Ένας αιώνας Lambretta
100 χρόνια μετά η θρυλική ιταλική μάρκα έχει επιστρέψει στο προσκήνιο
Γράφει ο Περικλής Ντεβές // 01.09.2022
Όλα ξεκίνησαν το 1922 όταν ο Ferdinando Innocenti άρχισε να κατασκευάζει μεταλλικούς σωλήνες σε μια μικρή βιοτεχνία στη Ρώμη
Tο 1931 μετέφερε την επιχείρηση του στην τότε βιομηχανική περιοχή του Μιλάνου όπου το εργοστάσιο του παρήγαγε κυλινδρικούς μεταλλικούς σωλήνες με ανθρώπινο δυναμικό περί τα 6.000 άτομα! Το εργοστάσιο καταστράφηκε σχεδόν όλο από βομβαρδισμούς κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.Ο Innocenti μετά από έρευνα διαπίστωσε πως το μέλλον είναι στην οικονομική ατομική μετακίνηση και αποφάσισε με την τεχνογνωσία που διέθετε στην επεξεργασία μετάλλου να δημιουργήσει ένα σκούτερ, το οποίο θα ήταν ανταγωνιστικό προς το αντίπαλο δέος που άκουγε στο όνομα Vespa αλλά και στις απανταχού μοτοσυκλέτες τόσο σε κόστος αλλά και σε όλα τα άλλα χαρακτηριστικά της τότε εποχής. Το όνομα Lambretta προήλθε από μια μυθική πηγή που συνδέθηκε με τον ποταμό Lambrate που δίνει επίσης το όνομα του στην περιοχή όπου βρισκόταν το εργοστάσιο της εταιρείας.
Η σχεδίαση της Lambretta
Το ερέθισμα για το σχέδιο της Lambretta αλλά και την Vespa έχει τις ρίζες του βαθιά πίσω στο παρελθόν πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και συγκεκριμένα από τα σκούτερ που χρησιμοποιούσε ο αμερικάνικος στρατός για τις επιχειρήσεις του στην Ευρώπη, τα Cushman που κατασκευάζονταν στην Nebraska. Για την σχεδίαση της Lambretta επιστρατεύτηκε τότε ένας αεροναυπηγός ο οποίος δεν συμπαθούσε ιδιαίτερα τις μοτοσυκλέτες ο D’Ascanio που εν τέλη σχεδίασε ένα πραγματικά επαναστατικό σκούτερ. Το σχέδιο αυτού του σκούτερ είχε ένα σωληνωτό πλαίσιο με τις ταχύτητες στο γκριπ (έναντι στο πόδι που κατέληξαν μετέπειτα) και τον κινητήρα να είναι τοποθετημένος κεντρικά στον πίσω τροχό αποτελώντας άμεσο εξάρτημα του. Η «ασπίδα προστασίας» που είναι το μπροστινό μέρος του σκούτερ κρατούσε τον αναβάτη προστατευμένο από τα καιρικά φαινόμενα και την σκόνη σε σχέση με τις κανονικές μοτοσυκλέτες. Κάτι το οποίο σήμαινε πως θα μπορούσαν και οι κυρίες της εποχής να οδηγούν με άνεση την Lambretta! Το μπροστινό μέρος μαζί με τον τροχό είχε μεταναστεύσει-τροποποιημένο από το σύστημα προσγείωσης των αεροσκαφών του τότε επιτρέποντας μάλιστα την εύκολη αλλαγή του τροχού. Η εσωτερική μετάδοση των ταχυτήτων και η απευθείας επαφή της με τον πίσω τροχό «εξουδετέρωσε» την αλυσίδα μετάδοσης όπου ήταν ένα σχεδιαστικό «πρόβλημα» μιας και ήταν πηγή λαδιού και βρωμιάς όπου λέρωνε, κάτι που δεν ήθελαν οι Ιταλοί. Το βασικό αυτό σχέδιο πλαισίου έγινε ή «μητέρα» για τα επόμενα που θα ακολουθούσαν μιας και μπορούσαν εύκολα και γρήγορα να το αναπτύξουν για τα νέα τους μοντέλα.
Το Διαζύγιο
Παρόλα αυτά ο D’Ascanio δεν συνέχισε με την Innocenti λόγω της διαφωνίας τους με τον μηχανικό και ιδιοκτήτη της Innocenti όπου δεν ήθελε την ιδέα του για το ορθά τοποθετημένο πλαίσιο (μέχρι και σήμερα) και τον κινητήρα στο πλάι και προτίμησε το σωληνωτό. Έτσι ο D’Ascanio πήρε το σχέδιο του και χτύπησε την πόρτα του Enrico Piaggio που χρησιμοποίησε την ιδέα του και παρήγαγε το πλαίσιο του με τον κινητήρα στο πλάι όπως ισχύει ακόμα και σήμερα με την Vespa που βγήκε στην παραγωγή το 1946.
Το τελικό σχέδιο της Lambretta ανέλαβαν και έφεραν εις πέρας δυο μηχανικοί αεροναυπηγοί o Cesare Pallavicino και ο Pier Luigi Torre. Ο πρώτος πριν αναλάβει τη σχεδίαση της Lambretta ήταν τεχνικός διευθυντής στο εργοστάσιο Caproniairplane κατά τη διάρκεια του B’ Παγκοσμίου Πολέμου, ενώ ο Torre ήταν σχεδιαστής κινητήρων αεροσκαφών για λογαριασμό της Italo Balbo πριν αναλάβει τον σχεδιασμό του κινητήρα της Lambretta και την οργάνωση του εργοστασίου Innocenti για τη μαζική παραγωγή.
Η πρώτη Lambretta
Το 1947 το εργοστάσιο Innocenti παρήγαγε τα σκούτερ της Lambretta ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία της Vespa από το εργοστάσιο της Piaggio. Η Lambretta διέθετε δίχρονο μονοκύλινδρο κινητήρα 125κ.εκ. τοποθετημένο έκκεντρα του σωληνωτού στιβαρού πλαισίου της. Η Lambretta διέθετε επίσης εργοστάσια παραγωγής στην Αργεντινή, Χιλή, Βραζιλία, Κολομβία, Ισπανία και Ινδία όπου σε κάποιες χώρες τα ονόματα των οχημάτων της διέφεραν από αυτά που παρασκευάζονταν στην Ιταλία όπως πχ: Siambretta για την Νότια Αμερική και Serveta για την Ισπανία.
Ο επίλογος
Καθώς η οικονομική κατάσταση καλυτέρευσε και ο πλούτος αυξήθηκε στη Δυτική Ευρώπη στα τέλη της δεκαετίας του 1960, η ζήτηση για μοτοσυκλέτες και δη για σκούτερ μειώθηκε. Το μικρό αυτοκίνητο πλέον μπορούσε να αποκτηθεί πιο εύκολα έτσι και η Lambretta άρχισε να «ζορίζεται» οικονομικά, αλλά και σε θέματα μάρκετινγκ. Έτσι η British Leyland Motor Corporation επωφελήθηκε από τις οικονομικές δυσκολίες της Innocenti και άδραξε την ευκαιρία για την απόκτηση της τεχνογνωσίας, της παραγωγής και της μηχανικής και ανέθεσε στην Innocenti να παράγει αυτοκίνητα με άδεια από την BLMC. Εν τέλη η Innocenti-Lambretta πωλήθηκε τελικά στη BLMC. Δυστυχώς όμως η έλλειψη προνοητικότητας της εταιρίας και η λάθος στρατηγική έφεραν τα πρώτα προβλήματα. Οι απεργίες από το προσωπικό και η ταυτόχρονη μείωση στις πωλήσεις των σκούτερ ανάγκασαν το εργοστάσιο Innocenti να σταματήσει τη παραγωγή των Lambretta και να κλείσει το 1972. Η ιστορία όμως δεν σταματά εδώ. Το ίδιο κιόλας έτος η Scooters India Ltd (SIL) αγοράζει την Lambretta η οποία προσανατολίζεται ξανά στην κατασκευή σκούτερ για το φτωχό αγοραστικό κοινό της Ινδίας. Εργαζόμενοι της Innocenti μετέβησαν στην Ινδία για το στήσιμο του εργοστασίου μιας και τα πάντα ήταν στα Ιταλικά! Το πρώτο σκούτερ που παρήχθη ήταν το Vijay Delux/DL που ήταν η Lambretta GP150 για την ευρωπαϊκή αγορά. Η SIL το 1980-81 παρήγαγε περίπου 35,000 σκούτερ. Παρόλα αυτά μέχρι το 1987 η παραγωγή της «κατρακύλησε» στις 4,500 μονάδες και τελικά σταμάτησε την παραγωγή τους το 1997. Μέχρι σήμερα όμως η SIL κατασκευάζει τρίτροχα οχήματα όπου χρησιμοποιούν τον κινητήρα της Lambretta και παράλληλα ξαρτήματα για τα σκούτερ GP/DL.
Η ιστορία ξαναγράφετε με… V Special
Το νέο μοντέλο V-Special σηματοδοτεί την αναβίωση της ιστορικής εταιρίας.
Η νέα V-Special πέραν της ρετρό σχεδίασης προϊόν της συνεργασίας του γνωστού σχεδιαστικού οίκου KISKA με την ιταλική κοινότητα Lambretta είναι ένα μοντέρνο σκούτερ και αν μη τι άλλο μια στιλάτη «πρόκληση» στο «ρεύμα» της εποχής. Τι καλύτερο λοιπόν για τον εορτασμό της Ιταλικής φίρμας που κλείνει αισίως τα 75 της χρόνια. Η Lambretta V-Special κρατά τον χαρακτηριστικό σχεδιασμό της φέρνοντας το ένδοξο παρελθόν της στο σήμερα.
Το καινοτόμο ατσάλινο πλαίσιο έχει «χτιστεί» γύρω από την σωληνωτή κεντρική ραχοκακαλιά που έχει τις ρίζες της πίσω στο 1947 και έχει πλαισιωθεί με μεταλλικά φύλλα πάχους 1,2χιλ. εμπνευσμένα από την αεροναυπηγική βιομηχανία όπως και τότε! Τα πλαϊνά καπάκια eίναι αφαιρούμενα και οι ζάντες αλουμινίου.
Η νέα Lambretta V-Special διατίθεται σε τρεις εκδόσεις και κυβισμούς, με τετράχρονους σύγχρονους κινητήρες 50, 125 και 200 κυβικών εκατοστών.
Τα νέα μοντέλα θα φέρουν στον εξοπλισμό τους επίσης χαρακτηριστικά που επιτάσσει η εποχή. Φώτα και φλας τεχνολογίας LED, οθόνη LCD στο πάνες οργάνων, σύστημα συνδυασμένης πέδησης (CBS) και ABS από την Bosch (για την μεγάλη V-Special 200) αλλά και όλες τις ανέσεις που διαθέτουν τα σύγχρονα σκούτερ όπως χώρο για κράνος κάτω από την σέλα και μικρότερα ντουλαπάκια, παροχή ρεύματος, κεντρικό και πλαϊνό σταντ.
H Lambretta εκπροσωπείται στην χώρα μας από την KSR Hellas (Motron, Brixton, Moto Morini, Italjet, GPX, Kawasaki). Περισσότερα μπορείτε να δείτε στην επίσημη ιστοσελίδα της Lambretta
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.