Αφιερώματα

Ποιο ήταν το πρώτο full face κράνος παραγωγής;

Ορόσημο στην ασφάλεια των Μοτοσυκλετιστών: Το Bell Star


29.10.2024

Η μεγαλύτερη καινοτομία στην ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών είναι εκείνη που προστατεύει το κεφάλι. Το 1963, η Bell Helmets σχεδίασε και ανέπτυξε το πρώτο full-face κράνος μοτοσυκλέτας, το οποίο ονομάστηκε Bell Star


Την εποχή εκείνη, οι μοτοσυκλετιστές, όπως και οι οδηγοί αγώνων αυτοκινήτων και σκαφών, είχαν περιορισμένες επιλογές σε προστατευτικά κράνη. Οι διαθέσιμες επιλογές ήταν είτε τα jet (three-quarter open-faced helmet) είτε τα “μισά” κράνη (half-helmets). Κάποιοι οδηγοί φορούσαν κράνη από δέρμα ή φελλό, τα οποία προσέφεραν ελάχιστη προστασία. Οι θάνατοι λόγω σοβαρών τραυματισμών στο κεφάλι ήταν συχνό φαινόμενο.

Σύμφωνα με την Bell, ήταν οι μοτοσυκλετιστές που ώθησαν την εταιρεία να αναπτύξει έναν κράνος που να προσφέρει μεγαλύτερη προστασία. Έτσι οι άνθρωποι της Bell ανέπτυξαν το πρώτο full-face κράνος μοτοσυκλέτας με την ονομασία Bell Star.

Bell Star 1968 3

Το εξωτερικό κέλυφος του κράνους ήταν κατασκευασμένο από ίνες fiberglass, υλικό που χρησιμοποιείται στην αεροπορική βιομηχανία. Συνδυάστηκε με πολυεστερική ρητίνη υψηλής αντοχής και καλύφθηκε με εποξειδικό υλικό ανθεκτικό στα χτυπήματα. Στο εσωτερικό υπήρχε επένδυση EPS (διογκωμένη πολυστερίνη), παρόμοια με αυτήν που βρίσκουμε στα σύγχρονα κράνη.

Τη δεκαετία του 1960, η Bell τόνιζε ότι οι επενδύσεις στα κράνη της ήταν φτιαγμένες από το ίδιο υλικό που χρησιμοποιούσε ο στρατός των ΗΠΑ στα κράνη πιλότων HGU 2/P και τα κράνη των αστροναυτών της NASA.
Η εταιρεία, που εδρεύει στη Santa Cruz των Η.Π.Α., ξεκίνησε να πουλά το Bell Star τον Φεβρουάριο του 1963. Στο κατάλογό της το περιέγραφε ως επαναστατικό, προσφέροντας μέγιστη προστασία, καλύτερη ορατότητα και καλύτερη αναπνοή για τον αναβάτη συγκριτικά με τα συμβατικά κράνη.

Φυσικά, ως το πρώτο full-face κράνος, το Bell Star δεν είχε τα χαρακτηριστικά των σύγχρονων κρανών. Δεν υπήρχε flip-up ζελατίνα, αλλά ένας ανθεκτικός πλαστικός φακός, κάθετα τοποθετημένος, όπως στα κράνη αυτοκινήτων, που αφαιρούνταν από τις ελαστικές του βάσεις, ενώ δεν υπήρχαν αεραγωγοί.

Bell Star 1968 2

Παρά τις ελλείψεις του, το Bell Star αποτέλεσε την αρχή μιας νέας εποχής. Το κράνος πληρούσε τα κριτήρια σύγκρουσης της ανεξάρτητης υπηρεσείας ασφάλειας Snell Foundation. Η δοκιμή πρόσκρουσης προέβλεπε αντοχή σε πρόσκρουση μέχρι 162.7 Nm, ισοδύναμο με βάρος 7.3 κιλών με αντικείμενο που κινείται με ταχύτητα 25.7 χλμ/ώρα και προσκρούει στο κράνος.

Το Bell Star κοστολογούνταν στα 59,50 δολάρια, καθιστώντας το το πιο ακριβό κράνος στη σειρά της Bell. Παρά την τιμή του, έγινε γρήγορα δημοφιλές μεταξύ των μοτοσυκλετιστών και των οδηγών αγώνων αυτοκινήτου παγκοσμίως.

Η σύγχρονη τεχνολογία κρανών έχει εξελιχθεί ραγδαία από το 1963 όσον αφορά τον σχεδιασμό, τα υλικά και τα χαρακτηριστικά. Ωστόσο, κάθε κράνος που υπάρχει σήμερα έχει αντλήσει στοιχεία από το εμβληματικό Bell Star.

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Η μεγαλύτερη καινοτομία στην ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών είναι εκείνη που προστατεύει το κεφάλι. Το 1963, η Bell Helmets σχεδίασε και ανέπτυξε το πρώτο full-face κράνος μοτοσυκλέτας, το οποίο ονομάστηκε Bell Star
Το Honda SH, το σκούτερ-θρύλος που γεννήθηκε το 1984, γιορτάζει τα 40 του χρόνια, έχοντας καθιερωθεί ως σύμβολο κινητικότητας σε πόλεις σε όλη την Ευρώπη
Τέλη της δεκαετίας του 2000 και στο Hamamatsu θέλουν να εκμεταλλευθούν την δημοφιλία του Hayabusa, να αποκαθηλώσουν το Ηonda SH και να αντικαταστήσουν το SV650
Πάμε σχεδόν 40 χρόνια πίσω, όταν η Suzuki παρουσίασε ένα επαναστατικό πρωτότυπο με σχεδίαση από το μέλλον

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.