Δοκιμές

Daytona e-Viball 125: Για ηλεκτρικές μετακινήσεις με στυλ

Η ηλεκτροκίνηση είναι εδώ


15.10.2021

Η ηλεκτροκίνηση είναι εδώ, αποτελεί το νέο trend της εποχής και έχει ήδη αρχίσει να μπαίνει στη ζωή όσων επιζητούν μια πιο «πράσινη» εναλλακτική για τις αστικές μετακινήσεις τους

Κείμενο: Μένιος Κατής - Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, από την έναρξη του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» κατατέθηκαν 11.800 αιτήσεις για απόκτηση ηλεκτρικών ποδηλάτων και περίπου 3.500 αιτήσεις για επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών δικύκλων.
Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν οι προτάσεις, διαρκώς αυξάνονται. Ειδικοί που ασχολούνται με τον κλάδο της βιομηχανίας και των μοτοσυκλετών αναφέρουν χαρακτηριστικά πως μέσα στην επόμενη δεκαετία οι κινέζικες εταιρείες θα γίνουν παγκόσμιοι ηγέτες της ηλεκτροκίνησης στο χώρο των δύο τροχών (διάβασε εδώ το σχετικό δημοσίευμα).

Daytona Motors e Viball static 1

To e-Viball 125 αποτελεί την ηλεκτρική πρόταση της Daytona στην κατηγορία των scooter πόλης που μπορούν να οδηγηθούν και με δίπλωμα αυτοκινήτου (διάβασε εδώ το σχετικό δημοσίευμα). Διαθέτει ρετρό εμφάνιση, ιδιαίτερο στυλ και εφοδιάζεται με «έξυπνα» καλούδια. Η αυτονομία του αρκεί για τη διαδρομή σπίτι-γραφείο, γραφείο-σπίτι και η απόδοσή του είναι ικανοποιητική, αν και δεν μπορεί να εξισωθεί με θερμικό scooter 125 κ. εκ.

Ρετρό εμφάνιση και σύγχρονη τεχνολογία

Το e-Viball 125 (σ.σ. το 125 παραπέμπει στα θερμικά 125άρια) φέρει τα λογότυπα της ελληνικής Daytona. Ακολουθεί κλασσικές γραμμές και ρετρό εμφάνιση που συνδυάζεται με σύγχρονη τεχνολογία. Στο εμπρόσθιο τμήμα του δεσπόζουν οι LED Projector προβολείς κάθετης διάταξης και περιμετρικά LED DRL φώτα. Πίσω συναντούμε ενιαίας σχεδίασης LED και LED φλας. Ο πίνακας οργάνων αποτελείται από οθόνη LCD και πληροφορεί τον οδηγό για την ταχύτητα με την οποία κινείται στο δρόμο, τα χιλιόμετρα που έχει κάνει (μερικός και ολικός χιλιομετρητής), τη στάθμη των δύο μπαταριών, την ένδειξη του επιλεγμένου mode οδήγησης, την ώρα, τη θερμοκρασία περιβάλλοντος.

Daytona Motors e Viball details 1

Ο έλεγχος του scooter γίνεται μέσω του κεντρικού διακόπτη, ο οποίος φωτίζεται μόλις «διαβάσει» το keyfob που συνοδεύει το όχημα. Από εκεί ο οδηγός μπορεί να το κλειδώσει, να το ξεκλειδώσει, να το θέσει σε λειτουργία και να ανοίξει τη σέλα. Μέσω του keyfob μπορεί επίσης να θέσει σε λειτουργία τον συναγερμό που ενεργοποιείται είτε μέσω κραδασμών είτε μέσω παραβίασης κεντρικού διακόπτη.

Όλες οι ενέργειες, πλην του ανοίγματος της σέλας, συνοδεύονται από ψηφιακούς ήχους που σίγουρα θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον. Μπορείς μάλιστα αν κατεβάσεις στο smart phone τη σχετική εφαρμογή (app) που συνοδεύει το όχημα να έχεις πλήρη εικόνα για ζωτικές λειτουργίες του (επίπεδο μπαταριών για παράδειγμα) γνωρίζοντας ανά πάσα στιγμή πού βρίσκεται μέσω GPS.

Από εκεί και πέρα, στην ποδιά συναντάμε δύο αποθηκευτικούς χώρους, έναν ανοιχτό τύπου τσέπης κάτω από τον κεντρικό διακόπτη κι άλλον ένα με πορτάκι στον οποίο εσωτερικά υπάρχει θύρα USB. Κάτω από τη σέλα εδράζονται οι δύο αποσπώμενες μπαταρίες, ενώ στον μικρό χώρο που υπάρχει πίσω τους χωράει ο φορτιστής ή ένα αδιάβροχο.

Daytona Motors e Viball details 9

Υπό αυτές τις συνθήκες αν θες να πας για ψώνια θα πρέπει να εκμεταλλευτείς το επίπεδο πάτωμα τοποθετώντας σακούλες ανάμεσα στα πόδια (υπάρχει γάντζος ανάρτησης χειραποσκευών) ή να τοποθετήσεις μια μικρή μπαγκαζιέρα στην αλουμινένια σχάρα, που περιλαμβάνεται στον στάνταρ εξοπλισμό και ενσωματώνει χειρολαβές για τον συνεπιβάτη.

Tip για έκτακτη ανάγκη

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όταν δηλαδή το scooter για κάποιο λόγο δεν «διαβάζει» το keyfob (σ.σ. υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει θέμα με την μπαταρία του keyfob) με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην μπορεί να κάνει απολύτως τίποτα, υπάρχει ένα κλειδί το οποίο ανοίγει τη σέλα μέσω κλειδαριάς που βρίσκεται κάτω από αυτήν, εσωτερικά του πίσω αριστερού αμορτισέρ. Είναι καλά κρυμμένη για λόγους ασφαλείας, αλλά σε ώρα ανάγκης θα φανεί πολύ χρήσιμη. Μέσω αυτής μπορείς να ανοίξεις τη σέλα και να επιχειρήσεις κάτι σαν επανεκκίνηση του οχήματος αποσυνδέοντας τις δύο μπαταρίες και ανοιγοκλείνοντας τον διακόπτη του ηλεκτρικού κυκλώματος (ρελέ). Ένα tip -αχρείαστο να είναι- που στην περίπτωσή μου λειτούργησε.

Daytona Motors e Viball action 3

Κινητήρας/Μπαταρίες - Απόδοση

Το e-Viball 125 τροφοδοτείται από έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 3000W που στιγμιαία φτάνει τα 3200 W με τη ροπή στα 44 Nm. Σε αντίθεση με άλλα scooter το μοτέρ είναι τοποθετημένο στο κέντρο του πλαισίου συντελώντας στην καλύτερη κατανομή βάρους. Η τελική μετάδοση γίνεται μέσω ιμάντα. Το scooter διαθέτει δύο προγράμματα οδήγησης τα οποία μπορείς να αλλάξεις εν κινήσει μέσω μπουτόν. Στο Mode 1 η τελική περιορίζεται στα 50 km/h, στο Mode 2 μπορεί να φτάσει τα 75 km/h αυξάνοντας παράλληλα την κατανάλωση.

Ο ηλεκτροκινητήρας συνδυάζεται με δύο αποσπώμενες μπαταρίες λιθίου 61,2 Volt στα 28,6Ah, βάρους 12 κιλά έκαστη. Αφαιρούνται εύκολα βγάζοντας τα φις και χάρη στο βολικό χερούλι που διαθέτουν μπορείς να τις πάρεις μαζί σου στο γραφείο, στο σπίτι ή όπου τέλος πάντων εσύ θες.

Daytona Motors e Viball static 3

Η φόρτισή τους μπορεί να γίνει είτε πάνω στο scooter μέσω ειδικής θύρας που υπάρχει στη βάση του εμπρόσθιου τμήματος της σέλας του οδηγού, είτε στο χώρο που επιθυμεί ο ιδιοκτήτης (σπίτι, γραφείο κ.ά). Αυτό που θα πρέπει να έχει κατά νου όμως είναι ότι ο φορτιστής κατά τη διάρκεια της διαδικασίας παράγει αρκετό θόρυβο. Για την πλήρη φόρτιση των μπαταριών απαιτούνται, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, 4 ώρες. Όσο για την αυτονομία, η Daytona αναφέρει 108 χιλιόμετρα σημειώνοντας πως αυτό εξαρτάται από τις συνθήκες και τον τρόπο οδήγησης. Η δε κατανάλωση κυμαίνεται στις 4,1 kWh/ 100km (εργοστασιακή τιμή), ενώ η διάρκεια ζωής των μπαταριών ξεπερνά τους 1.000 κύκλους πλήρους φόρτισης.

Αναρτήσεις - φρένα

Το e-Viball 125 έρχεται με τροχούς 14 ιντσών και ελαστικά διαστάσεων 80/90 μπροστά και 90/90 πίσω. Οι αναρτήσεις αποτελούνται από συμβατικό πιρούνι 31 mm (διαδρομή 90 mm) και δύο αμορτισέρ διαδρομής 71 mm που ρυθμίζονται ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου. Το πλαίσιο είναι ατσάλινο σωληνωτό και το ψαλίδι αλουμινένιο. Την επιβράδυνση αναλαμβάνουν δύο δισκόφρενα διαμέτρου 220 mm μπροστά και 200 mm πίσω που συνδυάζονται με δαγκάνες δύο εμβόλων και σύστημα CBS (συνδυασμένη λειτουργία). Αξίζει να σημειωθεί πως στην αριστερή μανέτα υπάρχει και ένας μικρός διακόπτης που λειτουργεί ως χειρόφρενο.

Daytona Motors e Viball details 6

Εντυπώσεις με e-κπλήξεις

Με ύψος 1.87 ομολογώ πως στριμώχτηκα αρκετά πάνω στο e-Viball. Η θέση οδήγησης είναι καλή, αλλά το κάλυμμα της σέλας γλιστράει, κάτι που παρατήρησα σε απότομο φρενάρισμα. Οι καθρέπτες προσφέρουν περιορισμένη ορατότητα, τουλάχιστον στην περίπτωσή μου - είπαμε δεν είμαι και το ιδανικό παράδειγμα αναβάτη. Τα χειριστήρια βρίσκονται στις σωστές θέσεις, οι διακόπτες είναι καλής ποιότητας και δεν θα σε δυσκολέψουν στη χρήση. Μου άρεσε ο ήχος που παράγεται με την ενεργοποίηση των φλας, καθώς δεν υπάρχει περίπτωση να τα ξεχάσεις αναμμένα.

Στο δρόμο το e-Viball κινείται αξιοπρεπώς. Το μικρό του βάρος (προσεγγίζει τα 120 κιλά) το καθιστά ευκολόχρηστο και μανιτζέβελο ιδιαίτερα στους μποτιλιαρισμένους δρόμους. Οι αναρτήσεις δεν θα δυσκολευτούν να φτάσουν στα όριά τους στους ελληνικούς δρόμους, ενώ τα φρένα έχουν καλή και σωστή απόδοση.

Daytona Motors e Viball action 4

Η γκαζιέρα δεν έχει άμεση απόκριση από την άποψη ότι για να ξεκινήσεις να κινείσαι πρέπει να τη φτάσεις στο τέρμα, γεγονός που με παραξένεψε. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να είσαι ιδιαίτερα προσεκτικός και προετοιμασμένος γιατί η ισχύς έρχεται ακαριαία. Από άποψη απόδοσης, μην περιμένεις επιδόσεις ανάλογες με εκείνες θερμικών scooter 125 κ. εκ. Χρειάζεται υπομονή για να φτάσεις στην τελική των 75 km/h και η αλήθεια είναι ότι στους μεγάλους δρόμους της πόλης δεν θα αισθάνθείς και πολύ άνετα. Και πάμε στο κεφάλαιο αυτονομία. Μετρήσαμε 60 χλμ με πλήρως φορτισμένες και τις δύο μπαταρίες.

Τελικά αξίζει;

To Daytona e-Viball 125 διατίθεται σε πέντε χρώματα (μαύρο ματ με μαύρη σέλα, πράσινο με καφέ σέλα, γκρι με μαύρη σέλα, λευκό με μαύρη σέλα και κόκκινο με καφέ σέλα) και αποτελεί ένα εναλλακτικό μέσο αστικών μετακινήσεων. Κοστίζει 3.095€ που με την επιδότηση γίνονται 2.595€, ενώ αν συνυπολογιστεί και το όφελος απόσυρσης η τελική τιμή μπορεί να διαμορφωθεί στα 2.195€. Φθηνό δεν το λες, καθώς σε αυτά τα χρήματα βρίσκεις πολύ καλά scooter, παπιά ή ακόμα και μοτοσυκλέτες.

Daytona Motors e Viball static 2

Το προφανές είναι ότι επιλέγοντάς το θα γλιτώσεις τα έξοδα για καύσιμα, οι τιμές των οποίων αυτό το διάστημα έχουν πάρει την ανιούσα, αλλά και για service μιας και τα αναλώσιμα είναι ελάχιστα (ιμάντες, λάστιχα, τακάκια).
Ακόμα και στην περίπτωση που χρειαστεί να το βάζεις στην πρίζα ανά μία μέρα, το ρεύμα που θα καταναλώσεις κοστίζει πολύ λιγότερο από τα καύσιμα που θα σου ζητά το θερμικό. Υπό αυτήν την έννοια λοιπόν, ναι αξίζει. Είναι όμως αρκετό αυτό για να σε πείσει να το αγοράσεις; Υπάρχουν κι άλλες παράμετροι που θα πρέπει να λάβεις υπόψη σου. Οι βασικές είναι για ποιον λόγο το θες και αν η αυτονομία του καλύπτει τις ανάγκες σου.

Εξοπλισμός αναβάτη: Motomarket
Κράνος: MT Storm SV Drone
Μπουφάν: Nordcode Metropolis II
Γάντια: Nordcode Air Tech

Daytona Motors e Viball static 4

DAYTONA e-Viball 125 ΓΚΟΡΓΚΟΛΗΣ ΑΕ / DAYTONA ELECTRIC
ΤΙΜΗ (€): 2.195 (με επιδότηση και απόσυρση) 
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ 3.200W 
(συνεχής ισχύς 3.000W)
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
   
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) 4,4
ΒΑΡΟΣ ΧΩΡΙΣ ΜΠΑΤΑΡΙΑ (kg) 96 ΚΙΛΑ
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) 760
ΜΗΚΟΣ (mm) 1.841
ΠΛΑΤΟΣ (mm) 684
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) 1.260
ΙΧΝΟΣ(mm) Δ.Α.
ΚΑΣΤΕΡ(o) Δ.Α.
ΕΛΑΣΤΙΚΑ
ΜΠΡΟΣΤΑ: 80/90-14
ΠΙΣΩ: 90/90-14
ΠΛΑΙΣΙΟ: ΑΤΣΑΛΙΝΟ ΣΩΛΗΝΩΤΟ
ΨΑΛΙΔΙ: ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΠΙΡΟΥΝΙ 31mm ΔΙΑΔΡΟΜΗ 90mm
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ ΔΥΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 71mm 
ΜΕ ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗΣ
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ ΔΙΣΚΟΦΡΕΝO 220 ΧΛΣΤ. ΔΑΓΚΑΝΑ 
2 ΕΜΒΟΛΩΝ (CBS)
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ ΔΙΣΚΟΦΡΕΝO 200 ΧΛΣΤ. ΔΑΓΚΑΝΑ 
2 ΕΜΒΟΛΩΝ (CBS)
ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ 2, ΛΙΘΙΟΥ 61,2V 57,2 Ah / 12 ΚΙΛΑ ΕΚΑΣΤΗ
ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ (ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ) 4 ΩΡΕΣ
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ) 108 ΧΛΜ

 

 

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.