Συνέντευξη με τον Alain Blanchard διοργανωτή του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Enduro
EnduroGP στην Ελλάδα στις 15-16 Ιουνίου
Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 19.04.2019
Συναντήσαμε τον κ. Blanchard στην Ελλάδα και μας παραχώρησε μια συνέντευξη μιλώντας για τον αγώνα στη χώρα μας και όχι μόνο
Τον Alain Blanchard τον γνωρίσαμε το 2002, όταν έγινε στην Ελλάδα το Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Supermoto, του οποίου ήταν διοργανωτής. Η ABC Communication, η εταιρεία που διευθύνει με τον γιο του Bastien, τα τελευταία 15 χρόνια έχει αναλάβει το EnduroGP (Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Enduro), αλλά και το Superenduro το οποίο διεξάγεται σε κλειστά στάδια στα πρότυπα των αγώνων Supercross.
Έχουμε την τύχη – τουλάχιστον έτσι μας λένε όλοι – η έδρα μας να βρίσκεται λίγο έξω από το Ναύπλιο, τόπος καταγωγής ενός από εμάς. Στο Τολό Αργολίδας πλέον ο Alain Blanchard έχει το εξοχικό του και έναν από τους καλύτερους φίλους του, τον Νίκο Λαφογιάννη, ο οποίος διαθέτει μεγάλη εμπειρία στους αγώνες και μας έφερε σε επαφή.
Η Ελλάδα του αρέσει, το Τολό είναι ο παράδεισός του, όσο για τις εντυπώσεις από επαγγελματικές συνεργασίες στη χώρα μας μόνο θετικά έχει να σχολιάσει. Έχει κάνει φιλίες και σχέσεις που διατηρούνται σε βάθος χρόνου. Δίπλα στη θάλασσα, απολαμβάνοντας την μπύρα του, μας εκμυστηρεύτηκε πολλά και ενδιαφέροντα.
Θα σας πάω πίσω στον χρόνο. Πίστα Μεγάρων 2002, Πανευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Supermoto. Θυμάμαι πόσο ωραία είχαμε περάσει, εργαζόμενος τότε στο περιοδικό 0300 με το οποίο συνδιοργανώνατε τον αγώνα.
(Χαμογελάει) Τι να πρωτοθυμηθώ; Ναι, ήταν το πρώτο βήμα στην καριέρα μου η πρώτη φορά στα Μέγαρα και η πρώτη φορά που επισκέφτηκα την Ελλάδα. Έγιναν δύο αγώνες στα Μέγαρα και ένας στις Σέρρες. Απίστευτοι αγώνες, εξαιρετική διοργάνωση, πολύς κόσμος, οι καλύτεροι αναβάτες στον κόσμο. Το Supermoto θα το έχω πάντα μέσα στην καρδιά μου.
Γιατί πιστεύετε πως το συγκεκριμένο άθλημα σταδιακά «έσβησε»;
Ξεκινήσαμε το 1997 με τη διοργάνωση του Γαλλικού Πρωταθλήματος και από το 1999 έως το 2003 με το Πανευρωπαϊκό. Από το 2002 παράλληλα είχε ξεκινήσει και το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Supermoto με διοργανωτή τον Giuseppe Luongo. Κατά την άποψή μου έγιναν αρκετά λάθη στη διοργάνωση του αθλήματος, συν τοις άλλοις το ενδιαφέρον του κόσμου είχε ήδη αρχίσει να εξασθενεί, οπότε ήρθε το τέλος του Supermoto.
Πώς προέκυψε ο αγώνας EnduroGP στη χώρα μας;
Ο πρόεδρος της Λέσχης της Κορσικής που είχε αναλάβει τη διοργάνωση του τέταρτου αγώνα αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας. Χωρίς αυτόν δεν υπήρχε πιθανότητα να γίνει αγώνας. Σκεφτήκαμε αμέσως την Ελλάδα. Μετά την εμπειρία μου από τον αγώνα στα Γρεβενά το 2017, ήμουν αρκετά ευχαριστημένος και έτσι η χώρα σας ήταν πάντα στο μυαλό μου.
Αμέσως μετά τον αγώνα της Γερμανίας, μίλησα με τους Γιώργο Βουδούρη και Σωκράτη Κιοσσέ, μέλη της AMOTOE και της ΛΑΜΣ και χρονομέτρες του EnduroGP. Μού πρότειναν τη διεξαγωγή ενός αγώνα του Παγκοσμίου στη χώρα σας το 2021. Τους ρώτησα: «τι θα λέγατε αν γινόταν φέτος;» Έμειναν έκπληκτοι. Ήρθαμε σε επαφή με τον πρόεδρο της ομοσπονδίας και τελικά όλα πήραν τον δρόμο τους.
Γιατί στις Σέρρες;
Οι υψηλές απαιτήσεις της διοργάνωσης ενός αγώνα αυτού του επιπέδου έκαναν τα πράγματα πιο ξεκάθαρα. Οι Σέρρες, εξαιτίας των υποδομών που διαθέτει η πίστα, ήταν αμέσως η πρώτη σκέψη στο μυαλό όλων.
Πιστεύετε πως μπορεί να πραγματοποιηθεί αγώνας κοντά στην Αθήνα;
Αυτό θα ήταν το καλύτερο! Στα Μέγαρα ίσως,. Εγώ προσωπικά θα προτιμούσα το Άργος που είναι και κοντά στο σπίτι μου!
Η αλήθεια είναι πως υπάρχουν σκέψεις και συζητήσεις του χρόνου να πραγματοποιηθεί ένας αγώνας είτε στα Μέγαρα, είτε στο Άργος, είτε στην Αρχαία Ολυμπία. Αλλά όλα αυτά μετά τις εκλογές… cherchez la Grėce!
Τι συνέβη με την KTM και αποχώρησε από το EnduroGP;
Όλα ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 2015 στη συνάντηση που είχαμε ως διοργανωτές του EnduroGP με όλους τους κατασκευαστές στις Βρυξέλλες. Εκεί η KTM εξέφρασε την άποψη πως η διοργάνωση πρέπει να αλλάξει μορφή και να μοιάσει περισσότερο σε αυτήν του MXGP. Δηλαδή να αποτελείται από λιγότερες κατηγορίες, να βρεθούν τρόποι να γίνει πιο θεαματικό για τους θεατές ώστε να προσελκύει περισσότερο κόσμο και να πάρει μεγαλύτερη προβολή.
Ήθελαν, με άλλα λόγια, να δημιουργήσουν κάτι τελείως διαφορετικό από τη φιλοσοφία του Enduro και με τη βοήθεια της Red Bull το άθλημα να μετατραπεί περισσότερο σε show πάρα σε αυτό που πραγματικά είναι οι αγώνες Enduro.
Από την αρχή η πρόταση αυτή βρήκε αντίθετους όλους τους υπόλοιπους κατασκευαστές που συμμετείχαν στο πρωτάθλημα. Από την πλευρά της η FIM έψαχνε να βρει μια μέση λύση ώστε να διατηρηθούν οι ισορροπίες.
Οι πιέσεις που δεχτήκαμε ήταν πολλές και συνεχείς για τα επόμενα δύο χρόνια. Έγιναν κάποιες αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής, προστέθηκαν αγώνες όπως η Φινλανδία και Αγγλία, σε μια προσπάθεια από τους υπόλοιπους κατασκευαστές, την FIM και εμάς, να κρατήσουμε τα χαρακτηριστικά του ως άθλημα και να μη γίνει περισσότερο show…
Παρά τις αλλαγές και τους συμβιβασμούς από τους κατασκευαστές, τελικά η KTM το 2018 αποφάσισε να μποϊκοτάρει το EnduroGP και να δημιουργήσει ένα δικό της πρωτάθλημα, το WESS.
Επιπρόσθετα, απαγόρευσε σε όλους τους αναβάτες να συμμετέχουν στο EnduroGP και "έκοψε’’ κάθε μορφή υποστήριξης.
Έτσι, το 2018 μάς βρήκε σε μια περίεργη κατάσταση. Οι απουσίες της KTM και της Husqvarna ήταν πολύ σημαντικές, αλλά η διοργάνωση επέστρεψε στη γνώριμή της μορφή και διεξαγωγή των αγώνων.
Όμως ο κόσμος του Enduro που αγαπάει πραγματικά το άθλημα δεν έδειξε να είναι ικανοποιημένος.
Η αλήθεια είναι πως ''χάσαμε'' μερικούς από τους πιο πρωτοκλασάτους αθλητές, ωστόσο καταφέραμε να κρατήσουμε το άθλημα σε υψηλό επίπεδο, σε συνεργασία με την FIM που επέτρεψε τη δημιουργία περισσότερων κατηγοριών. Έτσι, επιστρέψαμε στον γνώριμο τρόπο διεξαγωγής των αγώνων με τρεις κατηγορίες στο EnduroGP, την Junior που απευθύνεται στους αναβάτες κάτω των 23 χρόνων και τη Youth για μικρότερους των 20 χρόνων και τα 125 κ.εκ..
Επίσης έχουμε την Open World Cup, κατηγορία που χωρίζεται στις κατηγορίες Senior για αναβάτες έως 77 ετών και αυτές των δίχρονων και τετράχρονων κινητήρων. Στη Γερμανία πήγε τόσο καλά που είδαμε 165 συμμετοχές, νούμερο ρεκόρ ακόμη και για μένα που τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια ασχολούμαι με το Enduro.
Τη φετινή χρονιά οι πιέσεις από την KTM εξακολουθούν να είναι μεγάλες προκειμένου πλέον να συνδυαστούν τα πρωταθλήματα του WESS με αυτό του EnduroGP.
Από ό,τι φαίνεται και ακούγεται, η KTM δεν θέλει να τρέχουν μόνοι τους οι αναβάτες της σε μία διοργάνωση και έτσι δείχνουν να έχουν καταλάβει πως δεν γίνεται αλλιώς παρά να συμμετέχουν όλοι μαζί. Παρ’ όλα αυτά, οι υπόλοιποι κατασκευαστές εξακολουθούν να αρνούνται την οποιαδήποτε συμμετοχή σε παρόμοιου τύπου WESS διοργανώσεις.
Το καλό είναι πως πλέον το μποϊκοτάζ από την εταιρεία προς τη διοργάνωσή μας έχει σταματήσει. Τέσσερις ημέρες πριν τον αγώνα της Γερμανίας λάβαμε ενημέρωση πως οι αναβάτες με Husqvarna και KTM μπορούν να συμμετάσχουν στο EnduroGP.
Η καταιγίδα πέρασε και είμαστε χαρούμενοι που μείναμε πιστοί στις αρχές του αθλήματος και το πνεύμα που εκφράζει το αγώνισμα του Enduro.
Υπάρχει περίπτωση να γίνουν αγώνες εκτός Ευρώπης;
Δυστυχώς αυτό είναι κάτι πάρα πολύ δύσκολο. Είναι δύσκολο για εμάς, τις ομάδες, τους αναβάτες. Επίσης, πρέπει να σκεφτούμε πως εργοστάσια όπως η TM, αλλά και οι μεγάλοι κατασκευαστές δεν ενδιαφέρονται για αγορές εκτός Ευρώπης, μιας και το αγοραστικό κοινό είναι μικρό.
Η αλήθεια είναι πως δοκιμάσαμε με διοργανώσεις στις Η.Π.Α., Μεξικό, Χιλή (τρεις φορές) και Αργεντινή. Αλλά ιδιαίτερα στη Νότια Αμερική, όπως είδατε και με τον αγώνα του Dakar, πλέον τα πράγματα λόγω της οικονομικής κρίσης είναι πολύ δύσκολα.
Θα μπορούσαμε από μέρους μας να διοργανώσουμε αγώνα εκτός Ευρώπης, αλλά τελικά θα καταλήγαμε να αγωνίζονται 15-20 αναβάτες.
Άρα μένουμε συγκεντρωμένοι στον αρχικό μας σκοπό, να οργανώσουμε ένα πολύ δυνατό αγωνιστικό ημερολόγιο στην Ευρώπη.
Όσον αφορά το Superenduro, που διοργανώνετε επίσης, ποιες είναι οι σκέψεις σας για την Ελλάδα;
Θα ήθελα πολύ να οργανώσω έναν τέτοιον αγώνα στην Ελλάδα. Αν βρούμε ένα κλειστό στάδιο χωρητικότητας τουλάχιστον 3.000-5.000 θεατών, μπορεί να γίνει βγάζοντας τα έξοδά του!
Πόσος χρόνος απαιτείται για να διοργανώσετε έναν τέτοιου είδους αγώνα;
Τέσσερις με πέντε ημέρες. Αν υπάρχει σωστή οργάνωση και συλλογή όλων των απαραίτητων υλικών για τη διεξαγωγή, όλα μπορούν να γίνουν πολύ γρήγορα. Επίσης, πρέπει το στάδιο να διαθέτει σωστές εγκαταστάσεις και μεγάλους χώρους ώστε να μπορούμε να δουλεύουμε με άνεση, ίσως και δύο ημέρες.
Δυστυχώς, μετά τους Ολυμπιακούς του 2004, υπάρχουν τόσα πολλά εγκαταλειμμένα στάδια που παραμένουν ανεκμετάλλευτα. Αν μη τι άλλο, το ελληνικό κοινό, όπως είδαμε και στο Red Bull X-Fighters, είναι διψασμένο για παρόμοιες διοργανώσεις και το Superenduro είναι μία από αυτές.
Πόσοι κατασκευαστές συμμετέχουν στη συγκεκριμένη διοργάνωση;
Αυτή τη στιγμή συμμετέχουν η KTM, η Yamaha και η Husqvarna. Δεν χρειαζόμαστε και πολλούς αναβάτες ιδιαίτερα με τις συμμετοχές από τους εντυπωσιακούς Αμερικανούς αναβάτες είμαστε υπερπλήρεις.
Κατά την άποψή μου το Superenduro είναι πιο θεαματικό από το Supercross. Τι πιστεύετε εσείς;
Πράγματι, εν αντιθέσει με το EnduroGP που είναι ένα άθλημα και όπως προείπα θέλουμε να το κρατήσουμε έτσι, το Superenduro είναι καθαρά ένα show που πραγματοποιείται σε κλειστούς χώρους.
Το feedback που έχουμε από τον κόσμο είναι πάρα πολύ θετικό και όντως πολλοί αναφέρουν πως είναι πιο ενδιαφέρον από το Supercross. Υπάρχουν συνεχείς εναλλαγές στους νικητές και σε κάθε αγώνα το ενδιαφέρον διατηρείται σε υψηλό επίπεδο. Ιδιαίτερα οι κορυφαίοι αναβάτες φαντάζουν εξωπραγματικοί με αυτά που κάνουν.
Υπάρχει κάποια επικοινωνία με τους διοργανωτές των άλλων Παγκόσιων Πρωταθλημάτων, όπως το MXGP και το MotoGP;
Όχι. Όλοι γνωριζόμαστε μεταξύ μας, αλλά δεν υπάρχει κάποιου είδους συνεργασία. Συναντιόμαστε κάθε χρόνο στην εκδήλωση της FIM, αλλά μέχρι εκεί.
Από 14 έως 16 Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί ο τέταρτος αγώνας του EnduroGP. Ποια είναι τα συναισθήματά σας που επιστρέφετε στη χώρα μας;
Είμαι πολύ χαρούμενος που επιστρέφουμε στις Σέρρες όλο το επιτελείο. Οι Έλληνες διοργανωτές προετοιμάζονται με τον καλύτερο τρόπο για τη διεξαγωγή του αγώνα και είμαι σίγουρος πως και η ΑΜΟΤΟΕ θα πραγματοποιήσει έναν πολύ καλό αγώνα.
Από μεριάς μου θα ήθελα να προσκαλέσω τους Έλληνες λάτρεις του Enduro να συμμετάσχουν στον αγώνα. Είναι κάτι που πάντα λείπει δυστυχώς από τους αγώνες που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα. Υπάρχει υψηλό ενδιαφέρον από τους θεατές, αλλά οι συμμετοχές είναι πολύ λίγες.
Τι πιστεύετε ότι απωθεί το ελληνικό κοινό από τη συμμετοχή;
Γνωρίζω πως η Ελλάδα ταλανίζεται τα τελευταία χρόνια από μεγάλα οικονομικά προβλήματα και αυτό ίσως αποτελεί ένα πρόβλημα. Στις Σέρρες η συμμετοχή στις απλές κατηγορίες είναι στα 120 Ευρώ, μια τιμή που θεωρώ αρκετά φυσιολογική. Επίσης, κανένας δεν θα πρέπει να φοβάται να συμμετάσχει, εφόσον υπάρχουν πολλές νέες κατηγορίες στις οποίες ''χωράνε'' όλα τα επίπεδα αναβατών.
Είναι πολύ σημαντικό και για το μέλλον της συμμετοχής της Ελλάδας στη διοργάνωση. Όπως καταλαβαίνετε είναι πολύ δύσκολο να πραγματοποιούνται αγώνες σε χώρες όπου οι συμμετοχές είναι λίγες. Επίσης υπάρχουν χώρες όπως η Φινλανδία και η Σουηδία που διεκδικούν έναν αγώνα.
Είναι κρίμα πραγματικά, καθώς η Ελλάδα έχει ίσως το καλύτερο τερέν για τη διεξαγωγή αγώνων Enduro.
Υπάρχει ενδιαφέρον από χορηγούς για τη συγκεκριμένη διοργάνωση;
Υπάρχουν αρκετές χορηγίες από μέρους μας, όπως η MAXXIS, αλλά για τις Σέρρες ακόμα δεν έχει προκύψει κάποια βασική χορηγία. Θα ήταν πολύ καλό να υπάρχει και κάποιος μεγάλος χορηγός από Ελλάδα που θα υποστηρίξει το event.
Όσον αφορά το μέλλον τι προβλέπεται από μέρους σας;
Η έδρα της εταιρείας μου είναι στη Γαλλία, αλλά η αλήθεια είναι πως ο γιος μου έχει ήδη αναλαμβάνει τα ηνία. Πρόθεσή μου είναι να περνάω όσο περισσότερο χρόνο μπορώ στην Ελλάδα και στο Τολό, μιας και είναι μια χώρα που λατρεύω και έχω βρει καλούς φίλους, όπως ο Νίκος (σσ Λαφογιάννης) που με έφερε σε επαφή με εσάς.
Διαβάστε εδώ την συνέντευξη στα Αγγλικά
Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε στο Ξενοδοχείο Nelly's στο Τολό
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.