Οι ταχύτερες μοτοσυκλέτες παραγωγής στην ιστορία
Από την Hildebrand & Wolfmüller του 1894 έως την ηλεκτρική Lightning LS-218
24.02.2021
Ανέκαθεν ο άνθρωπος είχε ανάγκη να δοκιμάζει τα όριά του πάνω σε μηχανοκίνητες κατασκευές. Να αναμετράται με τους νόμους της φύσης και να προσπαθεί να κινηθεί όσο ταχύτερα γίνεται σε δύο ή τέσσερις τροχούς
Κείμενο: Μένιος Κατής
Η πρώτη μοτοσυκλέτα ευρείας παραγωγής παρουσιάστηκε στο Μόναχο το 1894 από την Hildebrand & Wolfmüller. Εφοδιαζόταν με τετράχρονο, δικύλινδρο κινητήρα 1.489 κ. εκ. που απέδιδε 2.5 hp @ 240 σ.α.λ. και έδινε στη βάρους 50 κιλών κατασκευή, τη δυνατότητα να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 45 km/h.
Αυτή η μοτοσυκλέτα αποτέλεσε το σημείο αναφοράς, καθώς από εκεί και έπειτα ό,τι καινούργιο παρουσιαζόταν έπρεπε να διαθέτει αντίστοιχή ή καλύτερη απόδοση.
Το 1913 η βρετανική Williamson Flat Twin αποτέλεσε το νέο σημείο αναφοράς με τελική ταχύτητα σχεδόν διπλάσια από εκείνη της γερμανικής κατασκευής. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1925, εμφανίστηκε μια μοτοσυκλέτα-σταθμός, η (βρετανική) Brough Superior SS100, η οποία χαρακτηρίζεται ως η πρώτη superbike. Και όχι άδικα, καθώς με τελική ταχύτητα 160 km/h αποτελούσε την ταχύτερη μοτοσυκλέτα παραγωγής στον κόσμο. Και διατήρησε τον τίτλο της για 22 χρόνια, στις διάφορες εκδόσεις που κυκλοφόρησε. Για την ιστορία, η Brough Superior ήταν η αγαπημένη μάρκα του Λώρενς της Αραβίας.
Η πρώτη μοτοσυκλέτα που έσπασε το φράγμα των 200 km/h ήταν η Vincent Black Lightning, το 1949. Μάλιστα χρειάστηκε να περάσουν 35 χρόνια μέχρι το συγκεκριμένο ρεκόρ να καταρριφθεί από κάποιο άλλο μοντέλο.
Τα χρόνια περνούσαν, η τεχνολογία εξελισσόταν και η δίψα για ταχύτητα μεγάλωνε. Τα εργοστάσια επιδίδονταν σε έναν ανελέητο πόλεμο με φόντο το στέμμα της ταχύτερης μοτοσυκλέτας στον κόσμο. Το φράγμα των 200 km/h είχε πλέον ξεπεραστεί και ο επόμενος στόχος ήταν τα 300 km/h. Τη δεκαετία του '80 οι Ιάπωνες παρουσίασαν μια σειρά από μοντέλα που ξεχώριζαν για την αεροδυναμική και την ιπποδύναμή τους, όπως το CBR1000F και το ZX-10. Το 1989 το ρεκόρ της ταχύτερης μοτοσυκλέτας παραγωγής κατείχε η Bimota YB6 με τον τετρακύλινδρο σε σειρά 1.000άρη κινητήρα της Yamaha και τελική στα 270 km/h.
Tη δεκαετία του '90 τα 300 km/h ήταν πλέον «must», όμως τα πολλά θανατηφόρα τροχαία στην Ιαπωνία, έβαλαν φρένο στις εξωπραγματικές επιδόσεις των μοτοσυκλετών.
Στα τέλη των 90s πρυτάνευσε η λογική και τα μεγάλα ιαπωνικά εργοστάσια προχώρησαν σε μια συμφωνία κυρίων βάσει της οποίας η μέγιστη ταχύτητα που θα μπορούσαν να αναπτύξουν τα κορυφαία sport μοντέλα παραγωγής θα περιοριζόταν στα 299 km/h.
Ιστορικά πρόκειται για μια περίοδο που είδαμε τις ισχυρότερες και ταχύτερες μοτοσυκλέτες παραγωγής στον κόσμο, με μοντέλα που είχαν για «πλάκα» τα 300 km/h. Ήταν η εποχή των «Kings of Speed» - του Super Blackbird, της Hayabusa, του ZX-12R...(διαβάστε εδώ το αφιέρωμα του 2WO).
Τυπικά ο τίτλος της ταχύτερης μοτοσυκλέτας παραγωγής ανήκει στην Lightning LS-218, μια αμιγώς ηλεκτρική μοτοσυκλέτα ικανή να αναπτύξει ταχύτητα 350.84 km/h. Να είστε βέβαιοι ότι αν δεν υπήρχε η παραπάνω συμφωνία και οι αυστηροί νόμοι που έχουν υιοθετηθεί από τα κράτη για λόγους ασφαλείας, θα βλέπαμε εξωπραγματικές επιδόσεις. Πάρτε για παράδειγμα την «εξωτική» Kawasaki H2R των 55.000 ευρώ η οποία προορίζεται αυστηρά για χρήση σε πίστα, με 310 hp στο στρόφαλο και τελική κοντά 400 km/h.
Μοντέλο | Κινητήρας | Ιπποδύναμη (Hp ή kW) | Τελική (Km/h) |
Lightning LS-218 (2014) | Ηλεκτρικός | 150 kW | 350.84 |
Ducati Panigale R 2013 | V-twin 1.198 cc | 202 hp | 325 |
BMW S1000RR 2009 | 4κύλινδρος σε σειρά 999 cc | 199 hp | 303 |
MV Agusta F4 R 312 2007-08 | 4κύλινδρος σε σειρά 998 cc | 183 hp | 298.37 |
Kawasaki ZX-14 2006 | 4κύλινδρος σε σειρά 1.352 cc | 163 hp | 299 (κόφτης) |
Kawasaki ZX-12R 2000–05 | 4κύλινδρος σε σειρά 1.199 cc | 178 hp | 299 (κόφτης) |
Suzuki Hayabusa 2000–2007 | 4κύλινδρος σε σειρά 1.299 cc | 173 hp | 299 (κόφτης) |
Suzuki Hayabusa 1999 | 4κύλινδρος σε σειρά 1.299 cc | 173 hp | 299 (κόφτης), 312 (χωρίς κόφτη) |
Honda CBR1100XX Super Blackbird 1996–2007 | 4κύλινδρος σε σειρά 1.137 cc | 162 hp | 290 |
Bimota YB8 Furano 1992-1993 | 4κύλινδρος σε σειρά 1.002 cc | 164 hp | 277-283 |
Kawasaki Ninja ZX-11 1990–2001 | 4κύλινδρος σε σειρά 1.052 cc | 145 hp | 283 |
Bimota YB6 EXUP 1989–1990 | 4κύλινδρος σε σειρά 1.002 cc | 147 hp | 270 |
Yamaha FZR1000 "EXUP" 1989-1995 | 4κύλινδρος σε σειρά 1.003 cc | 145 hp | 269 |
Kawasaki Tomcat ZX-10 1988–1990 | 4κύλινδρος σε σειρά 997 cc | 135 hp | 266 |
Yamaha FZR1000 "Genesis" 1987-1988 | 4κύλινδρος σε σειρά 989 cc | 135 hp | 257 |
Honda CBR1000F 1987-1999 | 4κύλινδρος σε σειρά 998 cc | 132 hp | 248-264 |
Suzuki GSX-R 1100 (G-H-J) 1986-1988 | 4κύλινδρος σε σειρά 1.052 cc | 125 hp | 257 |
Kawasaki GPZ900R Ninja 1984–1996 | 4κύλινδρος σε σειρά 908 cc | 113–115 hp | 254 |
Vincent Black Lightning 1949–1952 | V-twin 998 cc | 70 hp | 240 |
Honda VF1000R 1984–1988 | V-four 998 cc | 122 hp | 240 |
Laverda Jota 1976–1981 | 3κύλινδρος σε σειρά 981 cc | 90 hp | 235 |
Ducati 900SS 1975–1982 | V-twin 864 cc | 79 hp | 217 |
Kawasaki Z1 1972–1975 | 4κύλινδρος σε σειρά 903 cc | 82 hp | 212 |
BSA Rocket 3/Triumph Trident 1968–1975 | 3κύλινδρος σε σειρά 740 cc | 58 hp | 201 |
Harley-Davidson XLCH Sportster 1958–1971 | V-twin 883 cc | 55 hp | 196 |
BSA Gold Star Clubman 1956–1963 | Μονοκύλινδρος 499 cc | 42 hp | 180 |
Vincent Series A Rapide 1936–1940 | V-twin 998 cc | 45 hp | 180 |
Crocker V-twin 1936-1941 | V-twin 998 cc | 50 hp | 180 |
Brough Superior SS100 Alpine Grand Sports 1934–1940 | V-twin 996 cc | 75 hp | 180 |
Brough Superior SS100 Pendine 1927–1940 | V-twin 981 cc | 45 hp | 180 |
Brough Superior SS100 1925–1940 | V-twin 988 cc | 45 hp | 160 |
Cyclone V-twin 1916–1917 | V-twin 996 cc | 25 hp | 137 |
Excelsior V-twin 1918–1931 | V-twin 992 cc | 20 hp | 130 |
Pope Model L 1914–1920 | V-twin 999 cc | 12 hp | 110 |
Williamson Flat Twin 1913–1920 | Flat twin 964 cc | - | 89 |
Scott two speed 1912 | 2κύλινδρος παράλληλος 532 cc | 3 hp | 80 |
FN Four 1911–1931 | 4κύλινδρος σε σειρά 491 cc | 4 hp | 64 |
Werner New Werner 1901–1908 | Μονοκύλινδρος 230–333 cc | 2–3.25 hp | 48 |
Werner Motocyclette 1898–1900 | Μονοκύλινδρος 216 cc | - | 25-35 |
Hildebrand & Wolfmüller 1894–1897 | 2κύλινδρος παράλληλος 1.500 cc | 2.5 hp | 40-45 |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.