Αφιερώματα

Οι ταχύτερες μοτοσυκλέτες παραγωγής στην ιστορία

Από την Hildebrand & Wolfmüller του 1894 έως την ηλεκτρική Lightning LS-218


24.02.2021

Ανέκαθεν ο άνθρωπος είχε ανάγκη να δοκιμάζει τα όριά του πάνω σε μηχανοκίνητες κατασκευές. Να αναμετράται με τους νόμους της φύσης και να προσπαθεί να κινηθεί όσο ταχύτερα γίνεται σε δύο ή τέσσερις τροχούς

Κείμενο: Μένιος Κατής

Η πρώτη μοτοσυκλέτα ευρείας παραγωγής παρουσιάστηκε στο Μόναχο το 1894 από την Hildebrand & Wolfmüller. Εφοδιαζόταν με τετράχρονο, δικύλινδρο κινητήρα 1.489 κ. εκ. που απέδιδε 2.5 hp @ 240 σ.α.λ. και έδινε στη βάρους 50 κιλών κατασκευή, τη δυνατότητα να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 45 km/h.

Αυτή η μοτοσυκλέτα αποτέλεσε το σημείο αναφοράς, καθώς από εκεί και έπειτα ό,τι καινούργιο παρουσιαζόταν έπρεπε να διαθέτει αντίστοιχή ή καλύτερη απόδοση.

Brough Superior SS100

Το 1913 η βρετανική Williamson Flat Twin αποτέλεσε το νέο σημείο αναφοράς με τελική ταχύτητα σχεδόν διπλάσια από εκείνη της γερμανικής κατασκευής. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1925, εμφανίστηκε μια μοτοσυκλέτα-σταθμός, η (βρετανική) Brough Superior SS100, η οποία χαρακτηρίζεται ως η πρώτη superbike. Και όχι άδικα, καθώς με τελική ταχύτητα 160 km/h αποτελούσε την ταχύτερη μοτοσυκλέτα παραγωγής στον κόσμο. Και διατήρησε τον τίτλο της για 22 χρόνια, στις διάφορες εκδόσεις που κυκλοφόρησε. Για την ιστορία, η Brough Superior ήταν η αγαπημένη μάρκα του Λώρενς της Αραβίας.

Vincent Black Lightning

Η πρώτη μοτοσυκλέτα που έσπασε το φράγμα των 200 km/h ήταν η Vincent Black Lightning, το 1949. Μάλιστα χρειάστηκε να περάσουν 35 χρόνια μέχρι το συγκεκριμένο ρεκόρ να καταρριφθεί από κάποιο άλλο μοντέλο.

Τα χρόνια περνούσαν, η τεχνολογία εξελισσόταν και η δίψα για ταχύτητα μεγάλωνε. Τα εργοστάσια επιδίδονταν σε έναν ανελέητο πόλεμο με φόντο το στέμμα της ταχύτερης μοτοσυκλέτας στον κόσμο. Το φράγμα των 200 km/h είχε πλέον ξεπεραστεί και ο επόμενος στόχος ήταν τα 300 km/h. Τη δεκαετία του '80 οι Ιάπωνες παρουσίασαν μια σειρά από μοντέλα που ξεχώριζαν για την αεροδυναμική και την ιπποδύναμή τους, όπως το CBR1000F και το ZX-10. Το 1989 το ρεκόρ της ταχύτερης μοτοσυκλέτας παραγωγής κατείχε η Bimota YB6 με τον τετρακύλινδρο σε σειρά 1.000άρη κινητήρα της Yamaha και τελική στα 270 km/h.

Tη δεκαετία του '90 τα 300 km/h ήταν πλέον «must», όμως τα πολλά θανατηφόρα τροχαία στην Ιαπωνία, έβαλαν φρένο στις εξωπραγματικές επιδόσεις των μοτοσυκλετών.

Honda CBR1100XX Super Blackbird
Στα τέλη των 90s πρυτάνευσε η λογική και τα μεγάλα ιαπωνικά εργοστάσια προχώρησαν σε μια συμφωνία κυρίων βάσει της οποίας η μέγιστη ταχύτητα που θα μπορούσαν να αναπτύξουν τα κορυφαία sport μοντέλα παραγωγής θα περιοριζόταν στα 299 km/h.

Ιστορικά πρόκειται για μια περίοδο που είδαμε τις ισχυρότερες και ταχύτερες μοτοσυκλέτες παραγωγής στον κόσμο, με μοντέλα που είχαν για «πλάκα» τα 300 km/h. Ήταν η εποχή των «Kings of Speed» - του Super Blackbird, της Hayabusa, του ZX-12R...(διαβάστε εδώ το αφιέρωμα του 2WO).

fastest motorcycles on earth 2

Τυπικά ο τίτλος της ταχύτερης μοτοσυκλέτας παραγωγής ανήκει στην Lightning LS-218, μια αμιγώς ηλεκτρική μοτοσυκλέτα ικανή να αναπτύξει ταχύτητα 350.84 km/h. Να είστε βέβαιοι ότι αν δεν υπήρχε η παραπάνω συμφωνία και οι αυστηροί νόμοι που έχουν υιοθετηθεί από τα κράτη για λόγους ασφαλείας, θα βλέπαμε εξωπραγματικές επιδόσεις. Πάρτε για παράδειγμα την «εξωτική» Kawasaki H2R των 55.000 ευρώ η οποία προορίζεται αυστηρά για χρήση σε πίστα, με 310 hp στο στρόφαλο και τελική κοντά 400 km/h.

fastest motorcycles on earth 3

Μοντέλο Κινητήρας Ιπποδύναμη (Hp ή kW) Τελική (Km/h)
Lightning LS-218 (2014) Ηλεκτρικός 150 kW 350.84
Ducati Panigale R 2013 V-twin 1.198 cc 202 hp 325
BMW S1000RR 2009 4κύλινδρος σε σειρά 999 cc 199 hp 303
MV Agusta F4 R 312 2007-08 4κύλινδρος σε σειρά 998 cc 183 hp 298.37
Kawasaki ZX-14 2006 4κύλινδρος σε σειρά 1.352 cc 163 hp 299 (κόφτης)
Kawasaki ZX-12R 2000–05 4κύλινδρος σε σειρά 1.199 cc 178 hp 299 (κόφτης)
Suzuki Hayabusa 2000–2007 4κύλινδρος σε σειρά 1.299 cc 173 hp  299 (κόφτης)
Suzuki Hayabusa 1999 4κύλινδρος σε σειρά 1.299 cc 173 hp  299 (κόφτης), 312 (χωρίς κόφτη)
Honda CBR1100XX Super Blackbird 1996–2007 4κύλινδρος σε σειρά 1.137 cc 162 hp 290
Bimota YB8 Furano 1992-1993 4κύλινδρος σε σειρά 1.002 cc 164 hp 277-283
Kawasaki Ninja ZX-11 1990–2001 4κύλινδρος σε σειρά 1.052 cc 145 hp 283
Bimota YB6 EXUP 1989–1990 4κύλινδρος σε σειρά 1.002 cc 147 hp 270
Yamaha FZR1000 "EXUP" 1989-1995 4κύλινδρος σε σειρά 1.003 cc 145 hp 269
Kawasaki Tomcat ZX-10 1988–1990 4κύλινδρος σε σειρά 997 cc 135 hp 266
Yamaha FZR1000 "Genesis" 1987-1988 4κύλινδρος σε σειρά 989 cc 135 hp 257
Honda CBR1000F 1987-1999 4κύλινδρος σε σειρά 998 cc 132 hp 248-264
Suzuki GSX-R 1100 (G-H-J) 1986-1988 4κύλινδρος σε σειρά 1.052 cc 125 hp 257
Kawasaki GPZ900R Ninja 1984–1996 4κύλινδρος σε σειρά 908 cc 113–115 hp 254
Vincent Black Lightning 1949–1952 V-twin 998 cc 70 hp 240
Honda VF1000R 1984–1988 V-four 998 cc 122 hp 240
Laverda Jota 1976–1981 3κύλινδρος σε σειρά 981 cc 90 hp 235
Ducati 900SS 1975–1982 V-twin 864 cc 79 hp 217
Kawasaki Z1 1972–1975 4κύλινδρος σε σειρά 903 cc 82 hp 212
BSA Rocket 3/Triumph Trident 1968–1975 3κύλινδρος σε σειρά 740 cc 58 hp 201
Harley-Davidson XLCH Sportster 1958–1971 V-twin 883 cc 55 hp 196
BSA Gold Star Clubman 1956–1963 Μονοκύλινδρος 499 cc 42 hp 180
Vincent Series A Rapide 1936–1940 V-twin 998 cc 45 hp 180
Crocker V-twin 1936-1941 V-twin 998 cc 50 hp 180
Brough Superior SS100 Alpine Grand Sports 1934–1940 V-twin 996 cc 75 hp 180
Brough Superior SS100 Pendine 1927–1940 V-twin 981 cc 45 hp 180
Brough Superior SS100 1925–1940 V-twin 988 cc 45 hp 160
Cyclone V-twin 1916–1917 V-twin 996 cc 25 hp 137
Excelsior V-twin 1918–1931 V-twin 992 cc 20 hp 130
Pope Model L 1914–1920 V-twin 999 cc 12 hp 110
Williamson Flat Twin 1913–1920 Flat twin 964 cc - 89
Scott two speed 1912 2κύλινδρος παράλληλος 532 cc 3 hp 80
FN Four 1911–1931 4κύλινδρος σε σειρά 491 cc 4 hp 64
Werner New Werner 1901–1908 Μονοκύλινδρος 230–333 cc 2–3.25 hp 48
Werner Motocyclette 1898–1900 Μονοκύλινδρος 216 cc - 25-35
Hildebrand & Wolfmüller 1894–1897 2κύλινδρος παράλληλος 1.500 cc 2.5 hp 40-45

11 βιβλία που θα μας κάνουν να αγαπήσουμε ακόμη περισσότερο την μοτοσυκλέτα
Οι «εμπνεύσεις» του Ιταλού σχεδιαστή που άλλαξαν τον σχεδιασμό των μοτοσυκλετών
Ο ήχος μιας μοτοσυκλέτας αποτελεί αντικείμενο φετίχ για τους περισσότερους αναβάτες, αφού είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι του χαρακτήρα της. Συγκεντρώσαμε λοιπόν μερικές από τις “best sounding” μοτοσυκλέτες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μόνο αυτές ακούγονται ωραία. Άλλωστε τα γούστα είναι κάτι καθαρά υποκειμενικό. 
Εργοστάσια μοτοσυκλετών παρουσιάζουν τεχνολογία αιχμής, κερδίζουν αγώνες και αποκτούν μεγάλα κομμάτια της αγοράς. Και ύστερα εμφανίζουν οικονομικά προβλήματα και υπό το βάρος αυτών, παίρνουν λάθος αποφάσεις και κλείνουν

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.