Αφιερώματα

Hyperbike Kings of Speed ...τα αρκουδόγκαζα!

Υπερμοτοσυκλέτες του παρελθόντος και όχι μόνο


18.02.2021

Η έλευση του νέου Hayabusa προκάλεσε ρίγος συγκίνησης σε πολύ κόσμο-ειδικά στο κοινό που γοητεύεται από αυτό που οι Βρετανοί ονομάζουν ‘Kings of Speed’, δηλαδή μοτοσυκλέτες με μεγάλη ιπποδύναμη, προορισμένες να γουρλώνουν μάτια, να κάνουν πλούσιους τους λαστιχάδες και τους ιδιοκτήτες πρατηρίων βενζίνης και να μετατρέπουν τις καλοκαιρινές διακοπές σε τριεθνές cannonball. Πάρε και μια 6η!

Κείμενο: Ηλίας Μπόσμος

Το Busa του 1999 ήταν η μοτοσυκλέτα η οποία έφτασε πολύ κοντά στο (ψυχολογικό) όριο των 200μιλίων ανά ώρα (κάτι το οποίο μεταφράζεται στα εξωπραγματικά 320km/h), εκθρονίζοντας εν μία νυκτί την μέχρι τότε γρηγορότερη μοτοσυκλέτα παραγωγής, δηλαδή το Honda Super Blackbird.

Όμως δεν ήταν μόνο αυτά τα δύο, αν και η ιστορία με το γεράκι (Hayabusa) το οποίο τρέφεται με κοτσύφια (δηλαδή Blackbirds) σχεδόν μονοπώλησε τις εφηβικές, μοτοσκλετιστικές συζητήσεις μας στα τέλη των ’90s. Ανοίξτε μια «καραντινάτη» μπύρα λοιπόν και πάμε να θυμηθούμε τις ταχύτερες hypersport παραγωγής, ξεκινώντας με την παλαιότερη.

1988-1990 Kawasaki ZX-10 – 137hp/270km/h

1988 1990 Kawasaki ZX 10

Μετά το δυνατό αλλά κάπως δυσκίνητο GPZ1000RX του 1986 το οποίο απέτυχε να χαρακτηριστεί άξιος διάδοχος του εξαιρετικού GPZ900R , η εταιρεία του Αkashi «αμόλυσε» το ΖΧ10. Με την εξωπραγματική ιπποδύναμη των 137hp, το στρουμπουλό Kawasaki ήταν ο πιο γρήγορος δρομέας μεγάλων αποστάσεων στα τέλη των ’80s ενώ δεν έλεγε όχι και σε πιο κλειστά οδικά δίκτυα, ακόμα και πίστα. Ο γενάρχης των hyperbike είχε μόλις γεννηθεί και ήταν ένα γνήσιο παιδί από την εποχή της υπερβολής και του politically incorrect.

1990-1997 Kawasaki ZZ-R1100 – 147hp/285km/h

1990 Kawasaki ZZ R1100

H Kawasaki τράβηξε όλα τα βλέμματα πάνω της με το ZX-10, κάτι το οποίο φυσικά της άρεσε πολύ, oπότε συνέχισε ακόμα παραπέρα το όλο κόνσεπτ με το ZZ-R, το οποίο παρόλο που βασίστηκε στο ZX, επρόκειτο για μια τελείως καινούργια μοτοσυκλέτα. Ο υγρόψυκτος τετρακύλινδρος με 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο μεγάλωσε κατά 55cc, φτάνοντας αισίως τα 1052cc, ενώ ένα ram air ανέβαζε την ιπποδύναμη στους 147hp. Νέο, πιο αεροδυναμικό φέρινγκ, καλύτερα φρένα, καλύτερο πλαίσιο, τροχοί 17 ιντσών (το ZX είχε 18άρη πίσω) στρογγυλοκάθισαν τον «Ζούζουρα» για επτά χρόνια στον θρόνο της ταχύτερης μοτοσυκλέτας παραγωγής. Κάτι το οποίο δεν άρεσε σε κάποιους.

1997-2005 Honda CBR1100XX Super Blackbird 162bhp/302km/h

1997 2005 Honda CBR1100XX Super Blackbird

Η αλήθεια είναι ότι όντας έφηβος όταν παρουσιάστηκε το Hayabusa, είχα μεγαλώσει με μια λανθασμένη άποψη για το Blackbird. Οδηγώντας όμως πρόσφατα ένα ΧΧ φίλου, για ακόμα μια φορά, ομολογώ ότι τότε, λόγω ηλικίας το είχα κρίνει σαν να ήταν κάρτα υπερ-ατού. Εικοσι-κάτι χρόνια μετά, εύκολα καταλαβαίνει κανείς γιατί αυτή η μοτοσυκλέτα υπήρξε τόσο «game changer». O υπερκυβισμένος κινητήρας του Fireblade έβγαζε 162 ίππους από 1137 ροπάτα κυβικά, νούμερο εξωπραγματικό για την εποχή. Η αεροδυναμική υπήρξε επίσης κάτι το οποίο ο κόσμος της μοτοσυκλέτας δεν είχε ξαναδεί σε τόσο μεγάλο βαθμό ενώ τέλος η άνεση, το πρεστίζ, ακόμα και η κίνηση σε αστικό περιβάλλον υπήρξαν παροιμιώδεις. Το 1999 απέκτησε μεταξύ άλλων ψεκασμό και μεγαλύτερο ρεζερβουάρ όμως το αρπακτικό με τη γαμψή μύτη είχε ήδη ξεκινήσει την κάθετη εφόρμηση.

1999-2007, Suzuki GSX1300R Hayabusa – 175hp/306 km/h

1999 2007 Suzuki GSX1300R Hayabusa

Ο κόσμος της μοτοσυκλέτας πάγωσε όταν το πρωτοείδε. Η πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής η οποία ξεπερνούσε τα 300km/h είχε 13 ολόκληρους ίππους παραπάνω απο το Blackbird ενώ το κυνήγι καλύτερης αεροδυναμικής του χάρισε μια εξαιρετικά ακραία εμφάνιση, που όμοια του δεν υπήρχε. Σε ιδανικές συνθήκες και με ελαφρά κατωφέρεια η πραγματική ταχύτητα έφτανε τα 320km/h κάτι που προκάλεσε έντονες συζητήσεις αναφορικά με μια συμφωνία μεταξύ εργοστασίων για περιορισμό της ταχύτητας στα 300km/h.

2000-2006, Kawasaki ZX-12R – 178hp/ 304km/h

2000 2006 Kawasaki ZX 12R

O αντικαταστάτης του ZZ-R11 σχεδιάστηκε για να πάρει πίσω τα σκήπτρα της ταχύτερης μοτοσυκλέτας όμως η εμφάνιση του συνέπεσε με τη συμφωνία περιορισμού της τελικής ταχύτητας στα 300km/h. Πιο σπορ από τα Hayabusa και Blackbird, ήταν ουσιαστικά ένα υπερκυβισμένο ZX10 με 1199cc και συμπίεση 12.2 με hyper touring δυνατότητες.

2002-2004 Kawasaki ZZ-R1200 – 159hp/ 298km/h

2002 2004 Kawasaki ZZ R1200

To ZZ-R1200 εμφανίστηκε ως το συνεχιστής του ZZ-R1100 που μεσουρανούσε κατά τη δεκαετία του 1990 όμως η αλήθεια είναι ότι η αποδοχή από το κοινό δεν ήταν αυτή που ήθελε η Kawasaki. Tα τέσσερα φανάρια θεωρήθηκαν ντεμοντέ, ενώ δεν είχε τις επιδόσεις ενός Hayabusa ή ZX12 ούτε την πολυχρηστικότητα ενός Blackbird.

2006-2012, Kawasaki ZZ-R1400 – 187hp/300km/h

2006 2012 Kawasaki ZZ R1400

Παρόλο που η μάχη για την επίτευξη της μεγαλύτερης τελικής είχε πλέον σταματήσει, το 2006 η Kawasaki παρουσίασε το ολόφρεσκο ZZ-R1400, θέτοντας νέα στάνταρ σε απόλυτη δύναμη, επιταχύνσεις και ρεπρίζ. Ο θηριώδης κινητήρας των 1352cc έβγαζε 187hp και σε συνδυασμό με τις ποιοτικές αναρτήσεις, το μονοκόκ αλουμινένιο πλαίσιο και την εξαιρετική αεροδυναμική κάλυψη δημιούργησαν ένα all round σύνολο που και «πήγαινε» και έστριβε.

2007-2018, Suzuki GSX1300R Hayabusa – 194hp/ 300km/h

2007 2018 Suzuki GSX1300R Hayabusa

Ανανεωμένο όχι μόνο από πλευράς κινητήρα (τα 1340cc απέδιδαν πλέον 194hp) το Busa του 2007 απέκτησε νέα εμφάνιση, εξατμίσεις, τρεις χαρτογραφήσεις, φρένα και αναρτήσεις. Το 2013 απέκτησε ABS με φρένα της Brembo όμως πέντε χρόνια μετά σταμάτησε η παραγωγή του λόγω Euro4. Όλα αυτά τα χρόνια οι πωλήσεις του Hayabusa ήταν εξαιρετικά ψηλές (ειδικά στη χώρα μας) ενώ ακόμα και τώρα πολλοί είναι αυτοί που πίνουν νερό στο όνομα του. Για το 2021 η Suzuki παρουσίασε την νέα γενιά Hayabusa, η οποία φυσικά πληροί τις προδιαγραφές Euro5.

 

2012-2020, Kawasaki ZZ-R1400 – 200hp/ 300km/h

Kawasaki ZZR1400

Όπως ακριβώς και η Suzuki το 2007 με το Hayabusa, έτσι και η Kawasaki έκανε ένα upgrade το 2012 στο μοντέλο της, θέλοντας να κατακτήσει την κορυφή των hyperbikes. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας των 1441cc έβγαζε πάνω από 200 ίππους ενώ με τη βοήθεια ram air πάνω από 210! Αλλά αυτή δεν ήταν η μοναδική αλλαγή. Τρία riding modes, traction control και αναρτήσεις ήταν μερικοί από τους τομείς με τους οποίους ασχολήθηκαν στο Akashi. Όλα αυτά χάρισαν τον τίτλο του απόλυτου hyperbike στην Kawasaki και το μοναδικό που μένει να δούμε είναι αν με τον ερχομό του νέου Hayabusa θα έχουμε διαφορετικό διάδοχο του θρόνου.

2015-2021 Kawasaki Ninja H2 - 231hp/ 299km/h

Kawasaki H2

Με αυτό το μοντέλο της Kawasaki, φαίνεται ξεκάθαρα ότι η εταιρεία κράτα πίστα την αποκαλούμενη "συμφωνία κυρίων" που είχαν κάνει κάποια χρόνια πριν. Το H2 με τον υπερτροφοδοτούμενο τετρακύλινδρο κινητήρα των 1000 κυβικών εκατοστών είναι σαφέστατα περιορισμένο στην τελική ταχύτητα των 299km/h. Μάλιστα σε δοκιμές στον πραγματικό κόσμο, αρκετά H2, ελαφρώς τροποποιημένα, ξεπερνούν με ευκολία τα 320km/h.


Είναι άκρως δελεαστικό να δίνεις δεύτερη ζωή σε μοντέλα του παρελθόντος. Σήμερα ειδικά που η τεχνολογία σου προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες ώστε να μπορέσει ένας μηχανικός/μάστορας να δώσει σάρκα και οστά σε αυτό που έχει στο μυαλό του
Ανέκαθεν ο άνθρωπος είχε ανάγκη να δοκιμάζει τα όριά του πάνω σε μηχανοκίνητες κατασκευές. Να αναμετράται με τους νόμους της φύσης και να προσπαθεί να κινηθεί όσο ταχύτερα γίνεται σε δύο ή τέσσερις τροχούς
Το 1995 o Mick Doohan στέφεται Παγκόσμιος Πρωταθλητής με την NSR500 και από τότε οι εργοστασιακές μοτοσυκλέτες του ιαπωνικού εργοστασίου είναι βαμμένες στα έντονα χρώματα της ισπανικής εταιρείας πετρελαιοειδών
Η ιστορία του μεγαλύτερου κατασκευαστή μοτοσυκλετών

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.