Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 15.12.2017
Η πολυαναμενόμενη αναγέννηση της ιστορικής ιταλικής εταιρείας μέσω της κινεζικής ιδιοκτήτριας QJ έφτασε. Το TRK 502 χτυπά στην καρδιά της αγοράς. Είναι on -off, όμορφο, με πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό και εξαιρετικά συμφέρουσα τιμή
Ας πάμε όμως πίσω δώδεκα χρόνια νωρίτερα προκειμένου να αιτιολογήσουμε την τόσο μεγάλη αναμονή. Τέτοια εποχή το 2005 η QJ αποκτά τη μακροβιότερη ιταλική μάρκα με έτος ιδρύσεως το 1911. Την Benelli από το Pesaro με τα τεράστια οικονομικά προβλήματα, την ένδοξη ιστορία σε μοτοσυκλέτες παραγωγής και αγώνες. Τα σχέδια των Κινέζων για επαναλανσάρισμα της μάρκας συμπίπτουν με την παγκόσμια οικονομική κρίση και έτσι όλα τα πλάνα που είχαν για την εταιρεία με σήμα το λιοντάρι ακυρώνονται. Μέχρι που ήρθε το τετρακύλινδρο naked ΒΝ600 και τα άλλαξε όλα.
Αλλαγή σελίδας
Η Benelli πλέον παρουσιάζει ολοκαίνουργιες μοτοσυκλέτες που εξελίσσονται από Ιταλούς και Κινέζους μηχανικούς και κατασκευάζονται στην Κίνα για λόγους κόστους αλλά και με γνώμονα το τελικό προϊόν να φτάνει στον καταναλωτή σε συμφέρουσα τιμή. Και αν είστε έτοιμοι να «κράξετε» αυτήν την τακτική, απλά κοιτάξτε τη χώρα κατασκευής της δική σας μοτοσυκλέτας ή των περιφερειακών της… Για να καταλάβετε το μέγεθος της QJ οι εγκαταστάσεις της στην πόλη Wenling, 500 χιλιόμετρα νότια της Σαγκάης, καταλαμβάνουν έκταση 670.000 τετραγωνικών μέτρων. Οι μοτοσυκλέτες της Benelli αλλά και πολλών άλλων οχημάτων που βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής κατασκευάζονται από 14.000 υπαλλήλους και η ετήσια παραγωγή φτάνει τα 1,2 εκατομμύρια μοτοσυκλέτες και scooter!
Μικρομέγαλη
To 2015 είδαμε το πρώτο μέλος της δικύλινδρης σειρά μοτοσυκλετών της Benelli με το μικρό roadster BN302. To TRK502 το συναντήσαμε στην EICMA του Μιλάνου στα τέλη του 2016 και πραγματικά εντυπωσιαστήκαμε από την επιβλητική σχεδίασή του. Όσοι το είδαν – και ήταν πολλοί – απεφάνθησαν πως από κοντά είναι ακόμη πιο όμορφο. Μοιάζει με BMW R1200GS και Ducati Multistrada, αλλά όχι σε σμίκρυνση όπως θα συνέβαινε με άλλες μοτοσυκλέτες του ίδιου κυβισμού. Οι διαστάσεις είναι μεγάλες ώστε να προσφέρουν ανέσεις και προστασία μεγαλύτερης μοτοσυκλέτας, κρίνοντας εξ ιδίας πείρας, αφού ταξιδέψαμε μαζί της 300 χλμ. με θερμοκρασία που σπάνια ξεπερνούσε τους 10 βαθμούς. Οδηγώντας τη αισθάνεσαι απόλυτα προστατευμένος και για να κουραστείς πρέπει να διανύσεις πάνω από 300 χλμ. (εκεί ορίζεται η αυτονομία της).
Το TRK502 είναι το πρώτο από τα πολλά μοντέλα που θα δούμε με τον υγρόψυκτο, δικύλινδρο σε σειρά με τέσσερις βαλβίδες σε κάθε κύλινδρο κινητήρα των 499 κ.εκ. Το επόμενο είναι το Leoncino που περιμένουμε πώς και πώς! Ο συγκεκριμένος κινητήρας έχει την ίδια σχεδίαση τόσο με αυτόν του BN302, όσο και με αυτόν των 750κ.εκ. που είδαμε πάνω στο πρωτότυπο 752S στην έκθεση του Μιλάνου τον περασμένο Νοέμβριο.
Ο κινητήρας που αλλάζει τα πάντα
Με γωνία στροφάλου 360ο και τα πιστόνια να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν μαζί ο κινητήρας ακούγεται σαν τρικύλινδρος Triumph με το χαρακτηριστικό σφύριγμα. Οι κύλινδροι έχουν κλίση 20 μοιρών προς τα εμπρός και το κιβώτιο ταχυτήτων είναι έξι σχέσεων. Ηλεκτρονικό γκάζι (Ride by Wire) δεν υπάρχει, κάτι που δικαιολογείται στην τιμή του TRK502. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το on- off της Benelli να μη διαθέτει διαφορετικές χαρτογραφήσεις ανάφλεξης και οποιοδήποτε άλλο ηλεκτρονικό βοήθημα παρά μόνον ABS της Bosch. Από την ίδια εταιρεία προέρχεται και η ECU με τα σώματα ψεκασμού των 37mm να είναι ένα σε κάθε κύλινδρο. Συνολικά ζυγίζει 65 κιλά και διαθέτει έναν αντικραδασμικό άξονα.
Το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι ένας πολύ φιλικός σε απόδοση κινητήρας με ένα πολύ ενδιαφέρον soundtrack που παράγεται από μια δύο σε μία εξάτμιση η οποία βρίσκεται κάτω από το δεξί πόδι. Πολύ φιλικός σε λειτουργία και χάρη στον αντικραδασμικό χωρίς κραδασμούς.
Το δούλεμά του είναι βαρύ, αλλά ακούγεται σαν να ανεβάζει πολύ πιο γρήγορα στροφές από ό,τι συμβαίνει στην πραγματικότητα. Οι κοντές σχέσεις του κιβωτίου τού εξασφαλίζουν γρήγορες εκκινήσεις, ενώ μπορεί να ταξιδεύει άνετα με 7.000 στροφές και 130 χ.α.ώ. στο ψηφιακό ταχύμετρο. Εκεί όπου ίσως θα ζητούσε κανείς λίγους περισσότερους ίππους είναι στις προσπεράσεις που εξαιτίας και των αρκετών κιλών του TRK502 (213kg χωρίς καύσιμο / 235kg με γεμάτο το 20 λίτρων ρεζερβουάρ) γίνονται με αργούς ρυθμούς. Ως δια μαγείας όμως τα κιλά δεν φαίνονται όταν κινείται η μοτοσυκλέτα, ούτε στους επιτόπιους ελιγμούς σταματημένος. Κα αυτό χάρη στην κατανομή βάρους που σίγουρα είναι πολύ κοντά στο 50% - 50%, στην εξαιρετική εργονομία, στο χαμηλό κέντρο βάρους και στο ύψος σέλας που σε βοηθάει να πατήσεις με σιγουριά κάτω τα πόδια σου. Ιδανικό θα λέγαμε ακόμη και για γυναίκες.
Η ωφέλιμη περιοχή στροφών του κινητήρα είναι από τις 4.000 έως τις 6.500 στροφές. Στις 6.000 σ.α.λ. έρχεται η μέγιστη ροπή που φτάνει τα 4,6 kgm, ενώ η μέγιστη ιπποδύναμη των 47 ίππων φτάνει στον στρόφαλο τις 8.500 σ.α.λ. Νούμερα που δεν εντυπωσιάζουν, ωστόσο ο κινητήρας είναι τόσο ελαστικός που κρύβει τις αδυναμίες του υπό οποιεσδήποτε συνθήκες.
Εξοπλισμός από άλλη κατηγορία
Ο τομέας στον οποίο το μοντέλο της Benelli υπερτερεί όλων είναι αυτός του στάνταρ εξοπλισμού και των ανέσεων που προσφέρει. Το κοινότυπο «ό,τι πληρώνεις παίρνεις» στη συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα αντικατοπτρίζει ένα μέρος της αλήθειας. Στην πραγματικότητα παίρνεις πολλά περισσότερα από ό,τι πληρώνεις.
Το μεγάλο φέρινγκ με την τεράστια μη ρυθμιζόμενη ζελατίνα και τα ξεχωριστά διαφανή κομμάτια στο ύψος των χεριών που στέλνουν τον αέρα μακριά ακόμη και σε αναβάτες ύψους 1,80. Οι εύκαμπτες και πολύ εμφανίσιμες χούφτες παίζουν και αυτές σημαντικό ρόλο, ενώ και η σχεδίαση των πλαϊνών πλαστικών προφυλάσσει τα πόδια. Με άλλα λόγια οχυρώνεσαι πίσω από όλες αυτές τις προστατευτικές επιφάνειες καθισμένος σε μια πολύ αναπαυτική σέλα έχοντας το σώμα σου «μέσα» στη μοτοσυκλέτα. Γεμίζεις το 20λιτρο ρεζερβουάρ που επίσης χάρη στην εργονομική του σχεδίαση προσθέτει πόντους στη σωστή και άνετη θέση οδήγησης, ενώ το άνω μέρος του λεπταίνει στο σημείο που τα πόδια κουμπώνουν στις εσοχές του.
Στον στάνταρ εξοπλισμό συγκαταλέγονται τα προστατευτικά κάγκελα αλλά και οι βάσεις για τις βαλίτσες. Τα κάγκελα προεξέχουν αρκετά στα πλαϊνά της μοτοσυκλέτας και θέλουν προσοχή όταν κινείστε ανάμεσα σε ακινητοποιημένα αυτοκίνητα. Όμως τα κάγκελα με τις πλαϊνές βαλίτσες των οποίων οι βάσεις παρέχονται στον στάνταρ εξοπλισμό όταν είναι τοποθετημένες έρχονται σε μια ευθεία.
Προβολέας, πίσω φανάρι και φλας είναι τεχνολογίας led. Το πάνελ οργάνων σε άλλες εποχές θα το περιγράφαμε διαστημικό. Τώρα απλά παρέχει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες με σαφή και ευανάγνωστο τρόπο. Στα αριστερά του φέρινγκ και σε κοινή θέα βρίσκεται μια πολύ πρακτική πρίζα USB.
Iron Bike!
Το πλαίσιο είναι ατσάλινο χωροδικτύωμα. Όχι σαν αυτό της Ducati που έχει τον κινητήρα ως φέρον τμήμα του. Πάνω του «δένουν» ένα ανεστραμμένο θηριώδες πιρούνι 50mm που δεν διαθέτει ρυθμίσεις, αλλά δουλεύει υποδειγματικά με διαδρομή 145mm, με γωνία κάστερ 25ο και ίχνος 95mm, νούμερα που χαρίζουν σταθερότητα σε γρήγορες στροφές και ευθείες χωρίς να θυσιάζεται η «ευκινησία» και η ακρίβειά του σε σφιχτές και συνεχείς στροφές παρά το μεγάλο μεταξόνιο για την κατηγορία που φτάνει τα 1.525mm. Για το γεγονός αυτό υπεύθυνο σε αρκετά μεγάλο βαθμό είναι και το μακρύ ατσάλινο αποτελούμενο από δύο σωλήνες ψαλίδι, στο οποίο εδράζεται ένα αμορτισέρ με διαδρομή 45mm.
In house
Όπως και οι αναρτήσεις, έτσι και τα φρένα κατασκευάζονται από την ίδια την QJ. Μπροστά έχουν τοποθετηθεί δύο δίσκοι 320mm με τετραπίστονες δαγκάνες ακτινικά τοποθετημένες. Πίσω ο δίσκος είναι διαμέτρου 260mm με διπίστονη δαγκάνα. Το μπροστινό διαθέτει προοδευτικό δάγκωμα και συμβάλλει στο ασφαλές φρενάρισμα, ενώ η αίσθηση του πίσω θα έπρεπε να ήταν καλύτερη. Το σύστημα ABS της Bosch ενεργοποιείται μόνον όταν πρέπει. Τα ελαστικά Pirelli Angel ST με διαστάσεις 120/70-17 μπροστά και 160/60-17 πίσω είναι τοποθετημένα σε αλουμινένιους τροχούς. Στην έκθεση της EICMA είδαμε τη νέα έκδοση “X” του TRK με τροχούς 19 ιντσών μπροστά και 18 πίσω.
Στον δρόμο αυτό που προξενεί εντύπωση είναι η κορυφαία ποιότητα κύλισης. Και αν η πίσω ανάρτηση και το πίσω φρένο είχαν καλύτερη αίσθηση, τότε το TRK δεν θα είχε αντίπαλο στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς όπως άλλωστε δεν έχει στον τομέα του στάνταρ εξοπλισμού.
Ήρθε για να μείνει
Με βάση τον ολιγάριθμο ανταγωνισμό, αφού στην κατηγορία των on- off στα 500 κ.εκ. μόνον η Honda με το CB500X υπάρχει, η Benelli με το TRK502 στέκεται στο υψηλότερο επίπεδο και αποτελεί μια κορυφαία πρόταση entry level μοτοσυκλέτας του είδους. Με άκρως ανταγωνιστική τιμή η Benelli με το TRK επέστρεψε για τα καλά και όπως όλα δείχνουν ήρθε για να μείνει και να συνεχίσει την ένδοξη ιστορία.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ |
|
Αντιπροσωπεία |
MOTOWAY ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΜΠΡΑΝΗΣ Α.Ε.www.benelli-moto.gr/ |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ |
Τετράχρονος, υγρόψυκτος, δικύλινδρος |
Κυβισμός (cc) |
499,6 |
Διάμετρος x Διαδρομή |
69 x 66,8 |
Συμπίεση |
11,5:1 |
Σύστημα εξαγωγής |
2 σε 1 |
Εκκίνηση |
Μίζα |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ |
|
Ισχύς εργοστασίου (HP/rpm) |
47/8.500 |
Ροπή εργοστασίου (Kgm/rpm) |
4,6/6.000 |
Κατανάλωση (Lt/100km) |
5,5 |
Ροπή εργοστασίου (Kgm/rpm) |
45 / 4.500 |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.