Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 10.03.2021
Περιπέτεια μπορεί να σημαίνει τα πάντα για έναν αναβάτη και αυτό είναι ένα μεγάλο κομμάτι της γοητείας της. Ακόμη και έτσι όμως μπορεί το πρώτης γενιάς CB500X να μην έπειθε ως Adventure. Για αυτό, με κάποιες βασικές επεμβάσεις, η Honda θέλησε να το αλλάξει
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Το CB500X εμφανίστηκε το 2013, καθώς το «κύμα Αdventure» δρόσιζε την αγορά της μοτοσυκλέτας που είχε πληγεί από την παγκόσμια οικονομική κρίση. Μοιράστηκε την πλατφόρμα με το CB500F και το CB500R. Αυτές οι φιλικές μεσαίες μοτοσυκλέτες «δώρισαν» τον δικύλινδρο κινητήρα τους και στο Rebel 500. Προσιτές, οικονομικές σαν και αυτές στις οποίες η Honda εδραίωσε την κυρίαρχη θέση της στην παγκόσμια μοτοσυκλετιστική αγορά.
Από τις τέσσερις μεσαίες μοτοσυκλέτες το CB500X, κατά τη γνώμη μου, περνούσε «κρίση ταυτότητας». Η Honda προώθησε την πρώτη γενιά του ως «εμπνευσμένη από την περιπέτεια» και έπραξε σωστά, μια και το Adventure στυλ αχνοφαινόταν. Αν μη τι άλλο ήταν πιο «χρήσιμο» από το γυμνό F, με τη ζελατίνα και την πιο όρθια θέση οδήγησης. Ήταν θέμα χρόνου οι customizers να ψαχτούν κάνοντάς το «γνήσιο» Adventure.
Νέα ταυτότητα
H διάμετρος των τροχών μεγάλωσε, οι αναρτήσεις αναβαθμίστηκαν και η απόσταση από το έδαφος αυξήθηκε. Τοποθετήθηκαν εξατμίσεις σε ψηλότερη θέση, ανθεκτικά προστατευτικά κινητήρα, μέχρι και «τακουνάτα» ελαστικά προστέθηκαν. Όλα αυτά υπέπεσαν στην αντίληψη της Honda, η οποία «ακούει» τους πελάτες της και καλύπτει τις ανάγκες τους για να επιτύχει κάτι πολύ απλό. Να πουλήσει. Έτσι, το 2019, παρουσίασε ένα ολοκαίνουργιο CB500X με σημαντικές αλλαγές για να καλύψει την επιθυμία του κοινού. Μετά από δύο γεμάτα χρόνια στις προθήκες των καταστημάτων, η Honda μπορεί να καυχιέται πως διαθέτει στην γκάμα της την πιο επιτυχημένη μεσαία Adventure. Στην Ελλάδα το 2019 κατέλαβε τη δεύτερη θέση με 340 ταξινομήσεις και το πολυτάραχο 2020 την πρώτη με 318.
Το 2019 το CB500X έγινε περισσότερο adventure χωρίς να «θυσιαστεί» η άψογη συμπεριφορά που είχε το προηγούμενο μοντέλο στην οδήγηση στην άσφαλτο. Για να μην παρεξηγηθούμε, δεν πρόκειται να οργώσεις κακοτρόχαλους χωματόδρομους, δεν ήταν αυτός ο στόχος της Honda, που άκουσε ευλαβικά τον κόσμο και προχώρησε σε σημαντικές αλλαγές στο CB500X.
O μπροστινός τροχός έγινε 19 ιντσών και η γωνία κάστερ «άνοιξε» κατά μία μοίρα (27,5ο από 26,5ο). Στην πράξη το CB500X γίνεται ακόμη καλύτερο στην ταλαιπωρημένη ελληνική άσφαλτο. Επίσης, υπάρχουν πολλά διαθέσιμα ελαστικά κάθε τύπου, για το συνδυασμό τροχών 19-17 ίντσων- από ασφάλτινα μέχρι και καθαρόαιμα χωμάτινα.
Μια ακόμη μεγάλη αλλαγή ήταν οι ανασχεδιασμένες αναρτήσεις, που «κέρδισαν» μεγαλύτερη διαδρομή κατά 10,2 χλστ. μπροστά και κατά 30,5 χλστ. πίσω. Το CB500X δεν διαθέτει προστατευτικά για τον κινητήρα, οπότε η αύξηση απόστασης από το έδαφος βοηθάει. Και στα δύο άκρα οι αναρτήσεις ρυθμίζονται σε προφόρτιση.
Euro5 εποχή
Ο κινητήρας του περνάει στην εποχή Euro5 χωρίς να το καταλάβει. Ούτε αυτός, ούτε εμείς. Καμία αλλαγή στην απόδοσή του (47,5hp/8.600 σ.α.λ. – 4,3kgm/6.500 σ.α.λ.), επομένως συνεχίζει να είναι μία από τις καταλληλότερες μοτοσυκλέτες που μπορούν να οδηγηθούν με άδεια οδήγησης Α2. Για αναβάτες που κάνουν τα πρώτα τους βήματα στη μοτοσυκλέτα ή για αυτούς που επιστρέφουν έπειτα από «πολύχρονη» αποχή. Η ισχύς του πολύ ελαστικού κινητήρα της Honda, με τους ελάχιστους κραδασμούς, δεν αποτελεί το μοναδικό κριτήριο για να αποκτήσει κανείς το CB500X. Κάτι που θα εκτιμήσουν όλοι είναι ο υποβοηθούμενος συμπλέκτης και το καλύτερο κιβώτιο ταχυτήτων σε μοτοσυκλέτα αυτής της κατηγορίας. Μπορείς να αλλάζεις σχέσεις με ελάχιστη πίεση στη μανέτα και να απολαμβάνεις το σαφέστατο κούμπωμα. Ακόμη και όταν πιεστεί με άτσαλα κατεβάσματα, δεν καταλαβαίνει τίποτα. Από τη μαύρη εξάτμιση, με τη διπλή απόληξη, ακούγεται εύρυθμο γουργουρητό, που ενισχύει το συνολικό αίσθημα εμπιστοσύνης που αποπνέει η λειτουργία του δικύλινδρου γραμμικού σε όλο το φάσμα των στροφών μοτέρ.
Αισθητικά το μοντέλο του 2021 δεν διαφοροποιείται από την έκδοση του 2020. Μια μικρή «τσαχπινιά» από τη Honda στη βαφή του υποπλαισίου, που πλέον είναι ορατό χάρη στη ζωηρή κόκκινη βαφή του. Στο ατσάλινο πλαίσιο τύπου «διαμάντι» οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό το άριστο ζύγισμα και η σταθερότητα της μοτοσυκλέτας ακόμη και στην τελική της ταχύτητα (175 χλμ./ώρα). Ακόμη και στο σφυροκόπημα από ανέμους στον αυτοκινητόδρομο. Αλλάζει κατεύθυνση και στρίβει με αξιοσημείωτη σιγουριά σε επαρχιακό δρόμο και ταυτόχρονα μέσα στην πόλη είναι τόσο ευέλικτη όσο ένα scooter 350 κυβικών.
Ευγενέστατο
Το ύψος σέλας στα 830 χλστ. δεν φοβίζει ούτε τους αναβάτες με ύψος μικρότερου του 1,75μ. Η θέση οδήγησης είναι ουδέτερη και το κωνικό τιμόνι τοποθετεί το σώμα σαν σε μια αναπαυτική θέση γραφείου.
Στο δρόμο το CB500X είναι ουδέτερο και προβλέψιμο. Έχετε μια ωραία θέα από το «πιλοτήριο» και η μικρή ψηφιακή οθόνη διαθέτει τακτοποιημένες πολλές χρήσιμες πληροφορίες. Η εναλλαγή των έξι σχέσεων αποκαλύπτει ένα κιβώτιο με κοντή κλιμάκωση, που είναι εξαιρετικό και σε αυτό βοηθάει ο εκπληκτικός υποβοηθούμενος συμπλέκτης. Αν και ο δικύλινδρος κινητήρας έχει απλωμένη ισχύ, εξακολουθεί να είναι μόνο «μισό λίτρο», οπότε η σωστή επιλογή σχέσης είναι το κλειδί για να αξιοποιήσετε τις δυνατότητές του στο έπακρο.
Αυτή η μοτοσυκλέτα αρνείται να κάνει κάτι απότομο ή αγενές. Απλώς ανεβάζει στροφές και ταχύτητα χωρίς φασαρία. Η απόδοση του ψεκασμού είναι ομαλή και το γκάζι πολύ ελαφρύ χωρίς να είναι «ευαίσθητο». Ο κινητήρας του CB500X είναι σεταρισμένος να παρέχει ομαλή ροπή στις χαμηλές στροφές, με πολύ και γραμμική παροχή ισχύος στο μεσαίο και ανώτερο εύρος. Στην πραγματικότητα, το 500X μοιάζει πολύ με ένα mini Africa Twin στην παροχή ισχύος. Για τον μέσο αναβάτη, νομίζω ότι το 500X θα προσφέρει περισσότερη από τη μισή περιπέτεια στο μισό της τιμής.
«Μιλάει» στο δρόμο
Οι αναρτήσεις ταιριάζουν απόλυτα στη φιλοσοφία και την ομοιογένεια της μοτοσυκλέτας. Υπάρχουν μοντέλα που σίγουρα έχουν σχεδιαστεί και εξελιχτεί σε «κομμάτια». Φτιάχνουμε ένα πλαίσιο, κουμπώνουμε μέσα ένα μοτέρ, αγοράζουμε αναρτήσεις και φρένα από τον κατασκευαστή που μας κάνει την καλύτερη τιμή, κάνουμε δοκιμές, βλέπουμε πως όλα δουλεύουν ικανοποιητικά και βγάζουμε τη μοτοσυκλέτα στην παραγωγή. Οδηγώντας καταλαβαίνεις πως δεν έχει γίνει καμία μελέτη πάνω στην εξέλιξη της μοτοσυκλέτας. Στον αντίποδα, η Honda αποπνέει μια αίσθηση σιγουριάς και ασφάλειας αποδεικνύοντας πως ακόμη και σε πιο οικονομικά μοντέλα γίνεται σοβαρή δουλειά. Αυτό αποπνέει το CB500X μετά από λίγα λεπτά πάνω στη σέλα του. Ομοιογένεια, ώρες δουλειάς στα κέντρα έρευνας και εξέλιξης, χιλιάδες χιλιόμετρα σε δοκιμές.
Αν και το συμβατικό πιρούνι δεν είναι ό,τι πιο προηγμένο, αποδίδει πολύ καλά και πληροφορεί για το τι κάνει και πού πατάει ο μπροστινός τροχός. Το ίδιο καλή απόδοση έχει και το αμορτισέρ που διαθέτει σύστημα μοχλισμού. Μέσα στην πόλη απορροφούν όλες τις κακοτεχνίες, στο ταξίδι συμβάλλουν στη σταθερότητα και στις στροφές προσφέρουν πληροφόρηση και εμπιστοσύνη.
Ακόμη και σπορ
Με το φαρδύ τιμόνι του, το CB500X γίνεται διασκεδαστικό σε στριφτερούς δρόμους. Κρατάει τη γραμμή του μέσα στη στροφή ενώ η ροπή του μοτέρ προσφέρει γρήγορη έξοδο πριν μπείτε στην επόμενη. Το streetάδικο DNA είναι ακόμα εδώ. Το μπροστινό φρένο έχει πολύ καλή αίσθηση και η μανέτα είναι ρυθμιζόμενη. Το πίσω φρένο θα θέλαμε να διαθέτει δυνατότερο «δάγκωμα». Το ABS δεν μπορείτε να το απενεργοποιήσετε. Αλλά δεν νομίζω ο ιδιοκτήτης να πιέσει σε απαιτητικό χωμάτινο τερέν, οπότε δεν θα του λείψει αυτή η λειτουργία. Στην άσφαλτο αποδίδει πολύ καλά χωρίς αχρείαστες ενεργοποιήσεις. Όταν επέμβει, δεν μεγαλώνει την απόσταση φρεναρίσματος και επιβραδύνει με ασφάλεια τη μοτοσυκλέτα.
Και στο ταξίδι
Στον αυτοκινητόδρομο μπορείς άνετα να ταξιδέψεις με 140 χλμ/ώρα, να πιέσεις στα 160 και να δεις τελική στα 175. Με την κατανάλωση να κυμαίνεται από 4 λίτρα τα 100 χλμ. (ελάχιστη) έως 5,5 λίτρα τα 100 χλμ. (μέγιστη), το ρεζερβουάρ των 17,5 λίτρων παρέχει αυτονομία έως και 350 χλμ. Η ζελατίνα, που ρυθμίζεται σε δύο θέσεις, για το μπόι μου (1,75m) στην πιο ψηλή θέση διώχνει τον αέρα από το κεφάλι και τον κορμό και σε κρατάει ξεκούραστο. Σε αυτό συμβάλλει το κατάλληλο αφρώδες της άνετης σέλας. Στους πιο σωματώδεις ο αέρας θα «χτυπά» τους ώμους σας, αλλά δεν θα ενοχλήσει ιδιαίτερα.
Ένα ακόμη σημαντικό προτέρημα του CB500X είναι πως ταξιδεύει με δύο άτομα και αποσκευές χωρίς γκρίνιες. Όχι από το CB, αλλά από τον συνεπιβάτη που κάθεται αναπαυτικά, στηρίζεται σωστά και προστατεύεται από την «ασπίδα» που του προσφέρει ο αναβάτης.
Το «επόμενο βήμα»
Το CB500X είναι η πλέον πολυχρηστική μοτοσυκλέτα στην γκάμα της Honda. Ένας νέος αναβάτης μπορεί να την επιλέξει για πρώτη, ενώ μπορεί να αποτελέσει το «επόμενο βήμα» από τα 300 κ.εκ.. Ο έμπειρος μπορεί να «οπισθοχωρήσει», αφήνοντας πίσω του την κατηγορία «βαρέων βαρών» και επιλέγοντας το 500Χ για να κάνει ένα «διάλειμμα» από τα πολλά κιλά και άλογα. Για κάποιον που θέλει να εξερευνήσει την έννοια του Adventure, το CB500X είναι ένας προσιτός τρόπος. Μια βόλτα μαζί του αρκεί να καταλάβουν όλοι τι πρεσβεύει το μοντέλο της Honda.
Εξοπλισμός Motomarket
Κράνος Airoh Valor
Μπουφάν Nordcode X-City
Γάντια Five GT3
Μποτάκια Forma Swift Dry
Honda CB 500X 2021 | Honda Motorcycles |
ΤΙΜΗ (€): | 7.500 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ,ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 4B/K |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 471 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 67 x 66,8 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 10,7 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 2 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 47/8.600 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 4,4/6.500 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 197 (με υγρά) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 830 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.155 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 825 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.445 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | 108 |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | 27,5 |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | DUNLOP TRAILMAX MIXTOUR 110/80-19 |
ΠΙΣΩ: | DUNLOP TRAILMAX MIXTOUR 160/60-17 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΑΤΣΑΛΙΝΟ ΤΥΠΟΥ ΔΙΑΜΑΝΤΙ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΑΤΣΑΛΙΝΟ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ |
ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΠΙΡΟΥΝΙ 41mm ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ , ΔΙΑΔΡΟΜΗ 150mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΜΟΝΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 167mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 1 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 310mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 2 ΕΜΒΟΛΩΝ ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 240mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛΟΥ ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 17,5 ΛΙΤΡΑ |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) | 4,0 ΛΙΤΡΑ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.