Δοκιμή στη Ρόδο: Yamaha Tracer 900 GT 2020: Ένα για όλα
Ευχαριστούμε το Μοτο Ξενάκης για την παραχώρηση της μοτοσυκλέτας για τις ανάγκες της δοκιμής
29.10.2020
Με το αρκτικόλεξο GT (από το Grand Tourismo) η Yamaha επέλεξε να δημιουργήσει μια πιο ολοκληρωμένη και premium έκδοση του best seller της, διευρύνοντας τις ήδη πολύπλευρες δυνατότητες του Tracer 900
Κείμενο: Ηλίας Μπόσμος Φωτογραφίες: Hλίας Μπόσμος, Ε.Κ.
Με το αρκτικόλεξο GT (από το Grand Tourismo) η Yamaha επέλεξε να δημιουργήσει μια πιο ολοκληρωμένη και premium έκδοση του best seller της, διευρύνοντας τις ήδη πολύπλευρες δυνατότητες του Tracer 900
Το νέο κατάστημα της Ξενάκης Μoto στη Ρόδο υποδέχθηκε τη Υamaha και διοργάνωσε ένα πενθήμερο test ride σε επιλεγμένα μοντέλα της εταιρείας των τριών διαπασών. Στο event συμμετείχε ένα ευρύ φάσμα αναβατών-από νέους αναβάτες που μόλις έβγαλαν δίπλωμα οδήγησης, μέχρι αγωνιζόμενους με βάθρα σε πανελλήνια πρωταθλήματα- ενώ εμείς είχαμε τη χαρά να εκτελούμε χρέη πλοηγού των γκρουπ οδήγησης, ακούγοντας παράλληλα τις εντυπώσεις των συμμετεχόντων.
Μια μοτοσυκλέτα η οποία τράβηξε τα βλέμματα αυτές τις πέντε ημέρες ήταν το Tracer 900 GT, καθώς πολλοί θέλησαν να το οδηγήσουν και να διαπιστώσουν τι το κάνει τόσο αγαπητό στο αγοραστικό κοινό. Mαζί τους και εγώ που, αν και κατά το παρελθόν έχω οδηγήσει σχεδόν οτιδήποτε θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι μοιράζεται παρόμοιο DNA (FJR1300, Fazer 1000, Super Tenere 1200, TDM900), δεν είχε τύχει να περάσω λίγες ώρες στη σέλα κάποιου Tracer 900. Να ’μαστε λοιπόν, μέσα καλοκαιριού στη Ρόδο, να απολαμβάνουμε τις υπέροχες και εμφανώς λιγότερο πολυσύχναστες ορεινές διαδρομές του νησιού.
Με δεκάδες χιλιάδες πωλήσεις το Tracer 900 είναι ένα από τα πιο καλοπουλημένα μοντέλα της αγοράς ενώ η ιαπωνική εταιρεία δείχνει να έχει χτυπήσει φλέβα χρυσού, αφού με τον τρικύλινδρο πασπαρτού κινητήρα παρουσιάζει τέσσερα μοντέλα (XSR 900, MT-09, Tracer 900 και Tracer 900GT). Ο «ιχνηλάτης» παρουσιάστηκε το 2015 και αμέσως απέκτησε φανατικό κοινό, κυρίως επειδή συνδύασε το value for money με μια όρθια θέση οδήγησης και έναν εκρηκτικό χαρακτήρα. To πρώτης γενιάς Tracer θύμιζε ένα υπερκινητικό, ατίθασο πουλάρι που ήθελε όλη την ώρα να βρίσκεται στα πίσω πόδια και να τινάζει τη ράχη του. Τώρα, στη δεύτερη γενιά, η Yamaha χαλιναγωγεί το ταμπεραμέντο του, θέλοντας να το κάνει πιο ώριμο και προσιτό σε μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό.
Οι μοτοσυκλέτες adventure ψήλωσαν και βάρυναν υπερβολικά, μπαίνοντας σε έναν φαύλο κύκλο εντυπωσιασμού, χάνοντας μεταξύ άλλων τη χρηστικότητα για την καθημερινή μετακίνηση. Οι sport touring επικεντρώνονται συνήθως στην επίτευξη υψηλών μουαγιέν ενώ τα super naked ανέβασαν τιμή και επιδόσεις, στοχεύοντας σε αναβάτες που επιδίδονται σε ακροβατικά και μονοήμερες αποδράσεις. Ποιά είναι λοιπόν η κατηγορία που μπορεί να παντρέψει την καθημερινή μετακίνηση αλλά και την (κατά την άποψή μου) πεμπτουσία της μοτοσυκλέτας, δηλαδή το να ταξιδεύεις στο δευτερεύον οδικό δίκτυο έχοντας σπορ ανησυχίες;
Το GT είναι στην ουσία μια διαφορετική μοτοσυκλέτα. Εξοπλισμένο μεταξύ άλλων με πλήρως ρυθμιζόμενο πιρούνι (επαναφορά στο ένα καλάμι και συμπίεση στο άλλο), έγχρωμη TFT οθόνη, cruise control και quickshifter (μόνο για το ανέβασμα σχέσεων) έχει δεχθεί πληθώρα μικροεπεμβάσεων για να τονιστεί η τουριστική πλευρά του. Ενισχυμένο υποπλαίσιο για το έξτρα βάρος των βαλιτσών, εύκολη πρόσβαση για ρύθμιση προφόρτισης του αμορτισέρ, κεντρικό σταντ, θερμαινόμενα γκριπ και σκληρές βαλίτσες 22 λίτρων κινούνται προς αυτήν ακριβώς την κατεύθυνση. Σχεδιαστικά το Tracer 900 GT είναι μια φρέσκια και μοντέρνα μοτοσυκλέτα με επιθετικό και αθλητικό design. Καλαίσθητη, αν και δεν φιλοδοξεί να μπει σε μουσείο μοντέρνας τέχνης-όπως μια μοτοσυκλέτα από το Varese ή την Bologna,τραβάει τα βλέμματα πότε με το τρικύλινδρο σφύριγμα και πότε στεκούμενη περήφανα στο κεντρικό σταντ.
Όντας φανατικός θαυμαστής των τρικύλινδρων κινητήρων (ανεξαρτήτου κυβισμού ή χώρας προέλευσης), είχα τρομερή περιέργεια να δω πώς «η σκοτεινή πλευρά της Ιαπωνίας» «κουμπώνει» σε μια all around μοτοσυκλέτα που υπόσχεται να κάνει τα πάντα χωρίς να τινάζει την μπάνκα στον αέρα. Ο τρικύλινδρος εν σειρά κινητήρας (με την κωδική ονομασία CP3) αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση αυτής της διάταξης. Ροπή, γραμμικότητα, σχεδόν ηλεκτρική λειτουργία και δύναμη παντού και πάντα είναι τα χαρακτηριστικά του. Γεμάτος από το πολύ χαμηλό φάσμα στροφών, με «φουσκωμένες» μεσαίες και με διάρκεια ψηλά-και όλα αυτά χωρίς απότομα σκαμπανεβάσματα τόσο στο διάγραμμα ιπποδύναμης όσο και στην αίσθηση που αποκομίζει κανείς στον δρόμο. Ο CP3 δεν κυνηγάει τις απόλυτες επιδόσεις, αν και σε κάθε βίαιη περιστοφή του γκαζιού η δύναμη θυμίζει πολύ πιο σπορ κατασκευές, αφού τα 115hp και τα σχεδόν 9 «κιλά» ροπής δεν είναι καθόλου λίγα.
Στον επαρχιακό μπορείς να κινείσαι με «μια πάνω» και στην έξοδο της στροφής να περιστρέψεις τον καρπό ελάχιστα χωρίς το μοτέρ να κρεμάσει ή να κατεβάσεις δύο πριν την είσοδο, με τη μοτοσυκλέτα να εκτοξεύεται καθώς ανεβάζει απολαυστικά σε όλο το φάσμα λειτουργίας, με το χαρακτηριστικό τρικύλινδρο σφύριγμα να καταλήγει σε πολεμικές ιαχές. Στη διάρκεια της στροφής παραμένει ουδέτερο και προβλέψιμο, ενώ χάρη και στο λίγο πιο σκληρό σετάρισμα αναρτήσεων το GT αποπνέει έναν σπορ αέρα. Στο απότομο άνοιγμα του γκαζιού από στάση ή εν κινήσει το μπροστινό τμήμα ελαφραίνει αρκετά-οι μακριές σούζες ισχύος παραμένουν μια ευχάριστη έκπληξη από μια μοτοσυκλέτα η οποία προορίζεται και για ταξίδι. Μιας και μιλήσαμε για παιχνίδια, με απενεργοποιημένο το traction control (δύο στάδια λειτουργίας ή απενεργοποιημένο, ρυθμίζεται ακόμη και εν κινήσει με το γκάζι κλειστό), ο ιχνηλάτης μετατρέπεται σε χούλιγκαν. Η τρικύλινδρη ροπή και τα κυβικά που δεν κρύβονται, σε συνδυασμό με το μακρύ ψαλίδι, τσιγκλάνε μονίμως τον αναβάτη, ο οποίος πιάνει τον εαυτό του να κάνει drift δεκάδων μέτρων ενώ λίγα λεπτά πριν ρόλαρε δικάβαλος.
Το Tracer 900 διαθέτει τρια riding mode (standard, Α και B) που έχουν να κάνουν με την απόκριση στο γκάζι, με το ιδανικότερο να κρίνεται στη θέση standard όπου η λειτουργία του ride by wire είναι smooth αλλά άμεση-στη θέση Α η επιστροφή στο γκάζι κατά τη διάρκεια της στροφής είναι λίγο απότομη. Να σημειώσουμε ότι αυτό που αλλάζει στα riding mode είναι η απόκριση στο γκάζι και όχι η απόδοση του κινητήρα, οπότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να προτιμήσει κανείς το πιο «άγριο» χάριν εντυπωσιασμού.
Στην πόλη η θέση οδήγησης προσφέρει άριστη εποπτεία, ενώ η ψηλή, στενή σιλουέτα περνάει πάνω από τους καθρέπτες των αυτοκινήτων. Το σχετικά μικρό κόψιμο τιμονιού προδίδει ότι πρόκεται για μια ψηλή μοτοσυκλέτα δρόμου και όχι ένα on-off ενώ θετική εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ο κινητήρας δεν θα βγάλει ανυπόφορη ζέστη ούτε κατά τις μεσημεριανές, καλοκαιρινές ώρες όταν κινείται στην καρδιά της πόλης.
Γενικά η θέση οδήγησης χαρίζει άνετες γωνίες για τα χέρια και τα πόδια, ενώ με τη σέλα στα 850-860mm (ρυθμιζόμενη σέλα) πατάς κάτω, ακόμα και αν δεν έπινες όλο σου το γάλα όταν ήσουν μικρός. Ξέρει να κρύβει το ύψος και το βάρος της πλην ελαχίστων εξαιρέσεων-όπως όταν κάνεις βήματα προς τα πίσω για να ξεπαρκάρεις και σε γενικές γραμμές στο κλεινόν άστυ τα καταφέρνει εξαιρετικά για μια μοτοσυκλέτα 900cc.
Με το κόστος αγοράς να κυμαίνεται στα 12.990, το Tracer 900 GT αποτελεί μια πολυδιάστατη και premium έκδοση του απλού μοντέλου. Κρίνοντάς το υπερβολικά αυστηρά, σε κανέναν τομέα δεν αποτελεί σημείο αναφοράς και επιτομή της μοτοσυκλετιστικής εξέλιξης ή τεχνολογίας. Αντ΄ αυτού, έχει να επιδείξει ένα value for money που δύσκολα μπορεί να βρει αντίπαλο.
Το target group του Tracer 900 GT είναι πραγματικά τεράστιο: «συνειδητοποιημένοι» πενηντάρηδες που θέλουν ΜΙΑ μοτοσυκλέτα με την οποία θα κατεβαίνουν στο κέντρο της Αθήνας αλλά και με την οποία θα φεύγουν για δικάβαλες διακοπές στην Ευρώπη, «καλομαθημένοι» αναβάτες superbikes που δεν θέλουν να κυκλοφορούν κάθε μέρα με scooter και να χαίρονται το γκάζι μιας μεγάλης μοτοσυκλέτας μόνο κάθε Κυριακή, αλλά και αναβάτες που μετά από ένα τίμιο δικύλινδρο μεσαίο on- off θέλουν να κάνουν το επόμενο βήμα για μεγάλη μοτοσυκλέτα-η τουριστική «προβιά» και το πακέτο των ηλεκτρονικών κάνουν την αγορά μιας μοτοσυκλέτας 115hp (με κατανάλωση μεταξύ 6-6,5lt/100km) να φαντάζει ως λογική απόφαση.
Οδηγώντας το GT σε ορεινό, επαρχιακό στροφιλίκι, η μοτοσυκλέτα σε κερδίζει με την πρώτη κιόλας γνωριμία. Δεν είναι ένα βαρετό touring ή μια μοτοσυκλέτα που την εξόπλισαν με έναν κινητήρα «διαμάντι» και την «παράτησαν». Τίποτα δεν αποτελεί πάνω της παραφωνία και δείχνει ότι οι σχεδιαστές όπως και οι αναβάτες εξέλιξης ξόδεψαν εργατοώρες-σύμφωνα με την εταιρεία συζήτησαν αρκετά με κατόχους πρώτης γενιάς αναφορικά με το τι τους άρεσε στις μοτοσυκλέτες τους αλλά και τι τους ξένιζε.
Τυπικό επαρχιακό δίκτυο της Ελλάδας, οι διαδρομές γύρω από τον Άγιο Ισίδωρο, τα Σιάνα, τα Προφύλια και την Ίστριο χαρίζουν τοπία μοναδικής ομορφιάς, αλλά κρύβουν και δεκάδες παγίδες. Υψομετρικές διαφορές, τυφλά σημεία, ελάφια, αγροτικά και ενοικιαζόμενα που έχουν σταματήσει στην κορυφή της στροφής για μια φωτογραφία, πότε ταλαιπωρημένη άσφαλτος και πότε φρέσκια, κατάμαυρη. Εκεί, η επίτευξη υψηλών μουαγιέν και η ιπποδύναμη δεν έχουν και μεγάλη σημασία και το μοναδικό που μετράει είναι η ομοιογένεια του συνόλου-τίποτα δεν πρέπει να υστερεί και τίποτα να υπερτερεί.
Ο μερικός χιλιομετρητής έχει γράψει περίπου 200km επαρχιακών δρόμων από το πρωί. Ο ήλιος πέφτει, κάπου μεταξύ Κατταβιάς και Απολακκιάς, φωτίζοντας τη σχεδόν πάντοτε φουρτουνιασμένη θάλασσα της νοτιοδυτικής Ρόδου. Όταν οι σπορ ανησυχίες τελειώνουν, μια εκδρομική μοτοσυκλέτα πρέπει να βγάζει έναν ... συμπονετικό χαρακτήρα και τότε το Tracer με τη λευκή δέσμη φώτων θα σε πάρει από το χέρι και θα σε μεταφέρει μέχρι το σπίτι ή τον ξενώνα, ακόμα και αν απέχει αρκετά σκοτεινά, άγνωστα χιλιόμετρα με αμφιβόλου ποιότητας οδικό δίκτυο.
Εν κατακλείδι, η Υamaha με το Tracer 900 GT δεν προσπαθεί να μας δείξει πόση τεχνολογία αιχμής διαθέτει, κατασκευάζοντας μια μοτοσυκλέτα με απαγορευτική τιμή αγοράς. Αν εξετάσεις το 900 GT σε κάθε τομέα ξεχωριστά και έχεις οδηγήσει αρκετά ακριβότερες μοτοσυκλέτες, δεν θα βρεις πουθενά το ανώτατο εξελικτικό στάδιο της εποχής μας. Αν όμως κρίνεις τη μοτοσυκλέτα έχοντας κατά νου την τιμή, συνυπολογίζοντας πόσο εύστοχα συνδυάζει τη σπορ οδήγηση με την άνεση αλλά και την καθημερινή μετακίνηση, τότε καταλαβαίνει κανείς γιατί συγκεντρώνει τόσο υψηλό μέσο όρο. Με λίγα λόγια, υπάρχουν μοτοσυκλέτες με σημαντικά περισσότερο γκάζι και ηλεκτρονικό εξοπλισμό για τις οποίες όμως θα πρέπει να πληρώσει κανείς ακόμα... μισό Tracer και βάλε.
Ίσως είναι από τις ελάχιστες φορές που μια μοτοσυκλέτα η οποία βρίσκεται τόσο ψηλά σε πωλήσεις είναι αντικειμενικά μια εξαιρετική μοτοσυκλέτα. Μιας και μιλήσαμε για πωλήσεις, τα νούμερα για την ελληνική αγορά προκαλούν γούρλωμα ματιών και μάλλον ξεπερνούν τις προσδοκίες ακόμα και του πιο αισιόδοξου ανθρώπου της Yamaha: μέσα σε 9 μήνες-με τα καταστήματα κλειστά για 2 από αυτούς και τη γενική αβεβαιότητα λόγω covid-19, πουλήθηκαν 165 Tracer GT (3η θέση στη γενική κατάταξη) και άλλα 145 Tracer 900 (4η θέση)!!!
Όρια, θέση οδήγησης, γκάζι και σωστή τιμή ορίζει το τρίπτυχο της επιτυχίας στην ελληνική αγορά. Όμως το Tracer 900 GT δεν μένει εκεί. Αποτελεί μια πραγματική μοτοσυκλέτα για αναβάτες που θέλουν μια για όλα, χωρίς πολλά φρου φρου και αρώματα αλλά με χρηστικότητα και μπόλικο fun factor. Εμπορικά μπορεί να συσχετιστεί με τον διάδοχο του TDM900 αλλά οδηγικά (ευτχώς) απέχει έτη φωτός μπροστά.
Μια εξαιρετική επιλογή για τη συγκεκριμένη κατηγορία και γενικότερα, ανεξαρτήτως κατηγορίας, αφού συνδυάζει τόσα πολλά χωρίς να κοστίζει όσο μια ... γκαρσονιέρα.
YAMAHA TRACER 900 GT | Yamaha Motor |
ΤΙΜΗ (€): | 12.990 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | 4Τ, 3Κ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, Υ/Ψ, DOHC, 4 B/Κ |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 847 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 78 x 59.1 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 11.5 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ 3 σε 1 | |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΜΙΖΑ | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 115 / 10,000 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 8,9 / 8.500 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 214 (πλήρες) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 850-865 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2,160 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 850 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1,500 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | 100 |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | 24 |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | 120/70-17 DUNLOP SPORTMAX D222 |
ΠΙΣΩ: | 180/55-17 DUNLOP SPORTMAX D222 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΑΝΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΠΙΡΟΥΝΙ 41mm/ΡΥΘΜΙΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ & ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ/ΔΙΑΔΡΟΜΗ 137mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ /ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗΣ, ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ/ΔΙΑΔΡΟΜΗ 142mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 298mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ, ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 245mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛOY, ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 18 ΛΙΤΡΑ |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.