15.01.2021
Tα βλέπουμε να αγωνίζονται στο σκληροτράχηλο Rally Dakar. Δεν είναι ούτε μοτοσυκλέτες, ούτε αυτοκίνητα. Είναι οχήματα-εργαλεία που μπορούν να μεταφέρουν τους αναβάτες/επιβάτες σε δύσβατα εδάφη προσφέροντας παράλληλα και διασκέδαση
Κείμενο: Μένιος Κατής
Στην περίπτωσή τους ταιριάζει γάντι η ρήση «το τερπνόν μετά του ωφελίμου». Αναφερόμαστε στα ATV και στα RUV. Και επειδή τα τελευταία χρόνια έχουμε μπλέξει με τόσες πολλές κατηγορίες και αρκτικόλεξα, πάμε να δούμε τι ακριβώς είναι αυτά τα οχήματα, σε τι επίπεδα κυμαίνονται οι πωλήσεις τους και ποιες είναι οι πιο δημοφιλείς μάρκες.
ATV ή LUV ή Quads
To ATV προκύπτει από τα αρχικά Αll-Τerrain Vehicles και παραπέμπει σε οχήματα παντός εδάφους. Θα τα συναντήσουμε και ως LUV ή Light Utility Vehicles ή πιο απλά ως quads. Στη χώρα μας συνήθως τα αποκαλούμε «γουρούνες». Πρόκειται για οχήματα που εφοδιάζονται με μεγάλους τροχούς, διαθέτουν συνήθως τέσσερις ρόδες (υπάρχουν και με περισσότερες) και διαθέτουν τιμόνι μοτοσυκλέτες. Πέρα από τον οδηγό-αναβάτη μπορούν να φιλοξενήσουν και έναν συνεπιβάτη. Ο χειρισμός των εν λόγω οχημάτων θυμίζει μοτοσυκλέτα, με τους επιπλέον τροχούς να προσφέρουν μεγαλύτερη σταθερότητα και ασφάλεια. Από την άλλη οι ταχύτητες που μπορούν να αναπτύξουν τα εν λόγω οχήματα είναι σαφώς μικρότερες σε σχέση με τις μοτοσυκλέτες.
UTV ή RUV
Μετά υπάρχουν τα Utility Task Vehicles (UTV) ή αλλιώς Recreational Utility Vehicle (RUV). Πρόκειται για οχήματα αναψυχής ή διαφόρων χρήσεων που θυμίζουν περισσότερο αυτοκίνητο καθώς μπορούν να μεταφέρουν περισσότερους επιβάτες σε σχέση με τα ATVs, ενώ ενδέχεται να διαθέτουν χώρα για μεταφορά πραγμάτων και εμπορευμάτων, αναλόγως των αναγκών. Και σε αυτήν την περίπτωση μιλάμε για ειδικές κατασκευές με πολλές δυνατότητες κίνησης ακόμα και σε πολύ δύσκολα τερέν.
Ταξινομήσεις
Το MotorCyclesData.com παρουσίασε μια σειρά από στοιχεία που αφορούν στις ταξινομήσεις αυτού του είδους των οχημάτων το 2020. Η ουσία είναι ότι για ακόμα μια χρονιά οι πωλήσεις παρουσίασαν αυξητική τάση αν και όπως τονίζει η ιστοσελίδα, τα νούμερα είναι ακόμα μεγαλύτερα καθώς σε κάποιες χώρες τα οχήματα αυτού του είδους δεν είναι street-legal, δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν δηλαδή νόμιμα στο δρόμο. Αυτό σημαίνει πως δεν μπορούν να βγάλουν πινακίδα κυκλοφορίας και άρα σε πολλές περιπτώσεις δεν ταξινομούνται.
Για παράδειγμα, οι ΗΠΑ αποτελούν την μεγαλύτερη αγορά παγκοσμίως για τη συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων. Ωστόσο σε 18 Πολιτείες δεν μπορούν να βγάλουν πινακίδα, οπότε δεν υπάρχουν στοιχεία ταξινομήσεων.
Έστω κι έτσι, βάσει των στοιχείων που παρουσιάζει η ιστοσελίδα, το 2020 πουλήθηκαν περισσότερα από 700.000 ATVs & RUVs σε όλον τον κόσμο, με την ζήτηση για τα RUVs να είναι σχεδόν διπλάσια σε σχέση με το 2012.
Σημειώστε επίσης ότι οι πωλήσεις σε ΗΠΑ, Καναδά και Μεξικό αντιπροσωπεύουν το 50% των συνολικών πωλήσεων που σημειώθηκαν την περασμένη χρονιά. Στην Κίνα, που υπάρχει επίσης μεγάλη ζήτηση για τέτοιου είδους οχήματα, οι περισσότερες πωλήσεις σημειώθηκαν στα ATVs με τις τοπικές μάρκες να κυριαρχούν στην αγορά. Στην Ευρώπη η τάση ήταν αρνητική με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά το ήμισυ τα τελευταία 4 χρόνια.
Σε Αυστραλία, Αφρική και Μέση Ανατολή τα συγκεκριμένα οχήματα έχουν μεγάλη απήχηση, στη Νοτιοανατολική Ασία, ούτε κρύο ούτε ζέστη, ενώ στην Ινδία το ενδιαφέρον είναι πολύ μικρό και αποτυπώνεται σε μερικές χιλιάδες οχήματα.
Στην κορυφή η Polaris
Η αμερικανική Polaris είναι η μάρκα με τις περισσότερες πωλήσεις παγκοσμίως, με την Honda (Ιαπωνία) και την Linhai (Κίνα) να συμπληρώνουν την πρώτη τριάδα. Στην πρώτη δεκάδα συναντάμε επίσης δύο brands από τη βόρεια Αμερική (Can-AM & Arctic cat), δύο Ιαπωνικά (Kawasaki & Yamaha) κι άλλα τρία Κινέζικα (CF Moto, Runtong Power & Hisun).
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.