05.01.2023
Από το 1979, που έγινε για πρώτη φορά στα εδάφη της Ευρώπης και της Αφρικής, μέχρι και στις μέρες μας που διεξάγεται στην Σαουδική Αραβία, στο Dakar έχουν πρωταγωνιστήσει μοτοσυκλέτες που ενέπνευσαν τους κατασκευαστές να φτιάξουν μοντέλα παραγωγής
Κάθε χρόνο στις 31 Δεκεμβρίου ξεκινάει ο πιο απαιτητικός off road αγώνας στον πλανήτη, για μοτοσυκλέτες, αυτοκίνητα, φορτηγά και quad. Για 15 ημέρες άνθρωποι και μηχανές αναμετρώνται με τα αφιλόξενα εδάφη της Σαουδικής Αραβίας. Οι περισσότεροι από αυτούς θα τερματίσουν, ενώ άλλοι θα νιώσουν την πίκρα της εγκατάλειψης.
Σε μοτοσυκλέτες που έγραψαν ιστορία στο Dakar, βασίστηκαν τα 4 θρυλικά μοντέλα που καθιέρωσαν την κατηγορία adventure.
Πρωτότυπα όπως το R80GS και το NXR 750 της δεκαετίας του 80 και το 90 ενέπνευσαν για μελλοντικά μοντέλα όπως τα GS και τα Africa Twin
BMW R80G/S
Κατασκευάστηκε από το 1980 έως το 1987 και ήταν το πρώτο μοντέλο της BMW με ανάρτηση monolever. Ένα μονόμπρατσο ψαλίδι που ενσωμάτωνε την τελική μετάδοση με άξονα και μονό αμορτισέρ. Ήταν ένα νέο είδος ανάρτησης στα 80s, ανθεκτικότερη και ελεφρύτερη και αποδείχθηκε επιτυχημένη για την BMW που κέρδισε τον διάσημο αγώνα τέσσερις φορές (1981, 1983, 1984, 1985).
Ο Boxer των 797,5 κ.εκ. απέδιδε 50 ίππους και το R80G/S έφτανε τα 167 χλμ/ώρα. Ήταν εξοπλισμένο με πιρούνι διαδρομής 200 χλστ., 21 ίντσες μπροστινό τροχό και με ρεζερβουάρ 19,5 λίτρων που του χάριζε αυτονομία 500 χιλιόμετρα. Η BMW προσέφερε την δυνατότητα τοποθέτησης μεγαλύτερου ρεζερβουάς 32 λίτρων. Η τιμή του τότε ήταν 2.180€ και τώρα ένα καλά διατηρημένο R80G/S κοστίζει πάνω από 8.000€
Honda NXR 750
Αυτό ήταν το πρωτότυπο αγωνιστικό που ενέπνευσε του δημιουργούς του Africa Twin. Το NXR 750 κατασκευαζόταν από το αγωνιστικό τμήμα της Honda (HRC - Honda Racing Corporation) από το 1986 έως το 1989 και έμεινε στην ιστορία εξαιτίας της ευκολίας χειρισμού και της σταθερότητάς του στις υψηλές ταχύτητες.
Η μοτοσυκλέτα κυριάρχησε στο Rally Dakar την δεκαετία του ’80 για τέσσερα χρόνια (1986-1989) και είχε το ψευδώνυμo Desert Queen. Την εποχή εκείνη ο αγώνας ξεκινούσε από το Παρίσι και τελείωνε στο Ντακάρ της Σενεγάλης, διασχίζοντας 15.000 χλμ. μέσα στην αφρικανική έρημο.
Το NXR ήταν εφοδιασμένο με έναν V2 κινητήρα 779,1 κ.εκ. με περιεχόμενη γωνία 45 μοιρών με ισχύ 75 ίππους. Μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 177 χλμ/ώρα και είχε ρεζερβουάρ 59 λίτρων.
Η θηριώδης μοτοσυκλέτα είχε ύψος σέλας 990 χλστ, πιρούνι με διαδρομή 300 χλστ. και αμορτισέρ 270 χλστ. Είχε μπροστινό τροχό 21 ιντσών και ήταν βαρύ για αγωνιστική μοτοσυκλέτα, αφού ζύγιζε 185 κιλά.
KTM 950 Adventure
Η ιστορία του KTM 950 Adventure ξεκινάει το 1992, όταν οι αυστριακοί κατασκεύασαν ένα πρωτότυπο για γερμανικούς αγώνες. Ήταν έμπνευση δύο φοιτητών μηχανολογίας να “ενώσουν” δύο κυλίνδρους από LC4.
Το 1996 η KTM αποφάσισε να επεκτείνει την γκάμα της με V2 κινητήρες. Μετά από δύο χρόνια εξέλιξης παρουσίασε ένα με 942 κ.εκ. με περιεχόμενη γωνία 75 μοιρών που απέδιδε 102 ίππους.
Αφού σχεδιάστηκε το πλαίσιο η έκδοση παραγωγής του 950 Adventure παρουσιάστηκε το 2003 και συνεχίστηκε μέχρι και το 2006.
Ήταν εφοδιασμένο με ρεζερβουάρ 22 λίτρνω, φρένα Brembo και είχε βάρος 206 κιλά. Το 2002 η μοτοσυκλέτα συμμετείχε στο Rally Dakar με αναβάτη τον Fabrizio Meoni.
Yamaha YZE 750T
Αυτό ήταν το πρώτο Super Tenere της Yamaha που κατασκευάστηκε από το 1988 έως το 1991.
Η adventure μοτοσυκλέτα έφερε έναν δικύλινδρο σε σειρά κινητήρα 749 κ.εκ. με πέντε βαλβίδες σε κάθε κίλυνδρο. Η μέγιστη ισχύς του ήταν 69 ίπποι και η τελική του ταχύτητα έφτανε τα 190 χλμ/ώρα.
Το πλαίσιο ήταν χαλύβδινο και οι αναρτήσεις αποτελούνταν από πιρούνι με διαδρομή 235 χλστ. και μονό αμορτισέρ ρυθμιζόμενο σε προφόρτιση.
Ο μπροστινός τροχός ήταν 21 ίντσών. Το YZR 750T έχει ρεζερβουάρ 26 λίτρων, γεγονός που του εξασφάλιζε 429 χλμ. αυτονομία. Το βάρος του ήταν 236 κιλά.
Η μοτοσυκλέτα κέρδισε το Rally Dakar του 1991, ενώ το 1992 η Yamaha παρουσίασε το ανανεωμένο YZE 850T με κινητήρα 850 κ.εκ. Το νέο μοντέλο συμμετείχε στον αγώνα από το 1992 έως το 1998 και κέρδισε έξι φορές με αναβάτες τον Stephane Peterhansel και τον Edi Orioli.
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.