Αφιερώματα

Επίσκεψη στο KTM Motohall

Η εμπειρία


01.12.2021

Αν νομίζεις ότι θα διαβάσεις άρθρο για ένα μουσείο μοτοσυκλέτας, ξέχνα το. Για αρχή, δεν είναι μουσείο

Κείμενο: Ελένη Δανάη Μαυράκη - Φωτογραφίες: ΚΤΜ, Ελένη Δανάη Μαυράκη

Η φιλοσοφία του κτηρίου

KTM Motohall Sebas Romero 2

Το Motohall της ΚΤΜ στο Mattighofen είναι ένα γλυπτό εμπειρίας, από το κτήριο μέχρι τα εκθέματα και τον τρόπο που έχουν επιλέξει να σου τα προσφέρουν. Ο κατασκευαστής του κτηρίου (NUSSLI) φρόντισε ο σχεδιασμός να εκφράζει την φιλοσοφία της ΚΤΜ - τα πάντα σχετικά με το κτίριο συνδέονται και υποδηλώνουν την κίνηση – από το βασικό σώμα της έκθεσης που αποτελείται από δυο καμπύλες που παραπέμπουν σε στροφές πίστας ταχύτητας ή στροφές σε εκτός δρόμου αγώνες, μέχρι το εξωτερικό του κτηρίου, το οποίο περιβάλλεται από τρεις λωρίδες αλουμινίου, με διάτρητο το μοτίβο που αφήνουν τα ελαστικά.

Η λογική της διαδραστικής εμπειρίας

Μπαίνοντας μέσα κανείς, ίσως να έχει μια ουδέτερη στάση – οριακά χλιαρή. Άλλο ένα μουσείο, θα πάω λίγο γύρω γύρω και μετά θα πάρω κανένα αναμνηστικό, yada – yada... Όχι. Η έκθεση στο Motohall είναι στημένη έτσι ώστε όλα να μπορούν να βιωθούν από κοντά. Να τα ακουμπήσεις, να τα περιεργαστείς, να τα «ζήσεις». Τι σημαίνουν όλα αυτά ε;

Διαδραστικές οθόνες – ένα παράδειγμα: δοκίμασα με χρήση οθόνης, να επιλέξω μηχανάκι (KTM EXC 125) να βάλω τα κιλά μου, να επιλέξω στυλ οδήγησης και τερέν και μετά από όλα αυτά, να ρυθμίσω στην οθόνη τις αναρτήσεις της μοτοσυκλέτας μου, βάσει όλων των παραπάνω. Και άντε καλά, τα ρύθμισα – και τι γίνεται τώρα; Να σου πω τι γίνεται. Σε βάζει να κάνεις «αγώνα» στην οθόνη, το μηχανάκι σου με τις ρυθμίσεις και τα δεδομένα που έδωσες, κόντρα σε ένα όπως βγαίνει από εργοστάσιο. "Μαμά". 'Εχασα για λίγο...

Εικονικές περιηγήσεις: όλοι μας έχουμε διαβάσει χάρτες, και πολλοί από εμάς, έχουμε κοιτάξει πιο κοντά άλλους «χάρτες» (Middle Earth, Marauders, κλπ) ψάχνοντας για τις λεπτομέρειες που θα δυναμώσουν την μαγεία μιας περιπέτειας. Το Motohall σου δίνει πρόσβαση στον Χάρτη της ΚΤΜ. Μπορείς να περιηγηθείς σε όλες τις χώρες με παρουσία της εταιρείας, να δεις την εξέλιξή της μέσα στα χρόνια σε αριθμούς, χώρες, προσωπικό, αξία, κέρδη, τα πάντα.

Μοτοσυκλέτες στην διάθεσή σας: ναι, μπορείς να ανέβεις σε ένα ΚΤΜ 1290 Super Adventure, να το περιεργαστείς, να πατήσεις τα πάντα στο μενού, να σταθείς όρθιος, να ακούσεις πως δουλεύει, να κάνεις ένα ακίνητο test ride. Και να βγεις φωτογραφία (έλα που το παίζεις υπεράνω, ΟΛΟΙ το κάναμε).

Γνωρίζοντας τα "πρόσωπα πίσω από τις μηχανές": μπορείς να επιλέξεις από μια οθόνη μίνι συνεντεύξεις από εργαζόμενους στην εταιρεία, από όλες τις θέσεις: υπεύθυνος μάρκετινγκ, υπεύθυνος οικονομικών, μηχανικός, εργαζόμενος στο R&D και να πάρεις πολλές μικρές λεπτομέρειες και σκέψεις ανθρώπων που στο σύνολο της εργασίας τους, βρίσκονται αγαπημένα μοντέλα μοτοσυκλετών.

KTM Motohall 11

Το χαμόγελο της μηχανικού που βοηθάει στο να φαίνονται σαν καινούργια τα μηχανάκια της έκθεσης

Οι όροφοι – τα εκθέματα – οι εμπειρίες

Έχεις σταθεί έξω – έχεις βγάλει την αναμενόμενη από φίλους σου σέλφι μπροστά στο κτήριο, έχεις μπει μέσα, έχεις πάρει εισιτήριο και ακουστικά ξενάγησης και ξεκινάς την περιήγηση.

Η έκθεση πιάνει από την αρχή, την «Γένεσις» μιας μοτοσυκλέτας ΚΤΜ. Εν αρχή εποίησεν η ΚΤΜ το σχήμα της μοτοσυκλέτας. Από πηλό. Και μπορείς να δεις τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την δημιουργία του σχήματος και όγκου μιας KTM Adventure.

KTM Motohall 2

Συνεχίζεις και βλέπεις τα υπόλοιπα κομμάτια της, από πλαίσιο και κινητήρες μέχρι τα πλαστικά, από χωμάτινα και ασφάλτινα μοντέλα. Από παλιότερα μέχρι τα σημερινά. Κι όχι απλά τα βλέπεις – έχεις την δυνατότητα διάδρασης, τα πιάνεις, τα γυρίζεις, τα κοιτάς από κοντά, τα νιώθεις δικά σου. Είναι η ευτυχία του να μπορείς να δεις απ’ όσο κοντά θες, να περιεργαστείς και να ψάξεις, πώς δημιουργείται μια μοτοσυκλέτα. Από το σχέδιο στο χαρτί – μέχρι την τελική της κατασκευή, καθώς υπάρχει μια προσπάθεια να εξηγηθεί πώς η KTM έχει εξελιχθεί και έχει φτάσει μέσα από πολλές φιλοσοφίες σχεδιασμού και μηχανικής, σε πολλές δυναμικές ενότητες.

KTM Motohall 3

Συνεχίζοντας στον διάδρομο – καμπύλη, βρίσκεσαι να περπατάς στην Ιστορία της εταιρείας, με αυθεντικά μοντέλα, και μετά από πολλή δουλειά και αγάπη, αποκατεστημένα σαν καινούργια.

KTM Motohall 6

Stefan Pierer, ο πατέρας πλέον της ΚΤΜ

Από τον «πατέρα» όλων – ένα KTM R 100 του 1953 μέχρι τις τελευταίες μοτοσυκλέτες στα τμήματα Offroad, Street και E-Mobility. Δίπλα τους και ανάμεσα σε αυτά τα σχεδόν 70 εκθέματα - μοτοσυκλέτες, μπορείς να διαβάσεις τα συνοδευτικά σύντομα κείμενα που δίνουν όχι μόνο τις λεπτομέρειες του μοντέλου αλλά και γιατί ήταν σημαντικό για την KTM ή ποια καινοτοιμία εισήγαγε αυτό, ενώ παράλληλα διαβάζεις για την ιστορία της εταιρείας, τις καλές, τις σκοτεινές και τις ένδοξες περιόδους της.

KTM Motohall 13


Ακόμα κι αν βαριέσαι να διαβάζεις τα πάντα, δεν βαριέσαι να περπατάς. Στην μέση του διαδρόμου βρίσκονται μοντέλα που μπορείς να ανέβεις. Αξίζει να αφιερώσεις λίγο χρόνο για να δεις, να διαβάσεις το γιατί ένα KTM 1290 Super Duke R φαίνεται τόσο "νευρικό" και ακραίο. Σε μια πλευρά, θα δεις το KTM XBOW (πέφτουν σαγόνια) – όχι εκθεσιακό. Ένα KTM XBOW που έχει χρησιμοποιηθεί για οδήγηση σε πίστες – κι αν δεν κάνω λάθος, στην Ελλάδα έχουμε να δούμε από κοντά τέτοιο από το 2011.

KTM Motohall 7

Όπως και να έχει, έχεις ήδη περάσει τον 1ο και 2ο όροφο της έκθεσης – απλά δεν το καταλαβαίνεις γιατί δεν υπάρχουν σκάλες – είπαμε, σχεδιασμός που παραπέμπει σε σχεδιασμό πίστας. Καμπύλες και μικρές κλίσεις. Και φτάνεις στο κορυφαίο σημείο της έκθεσης.

Oι Ήρωες της ΚΤΜ

28 οδηγοί – σύμβολα της ΚΤΜ, οι πιο γενναίοι, πετυχημένοι, πεισματάρηδες, δυναμικοί, πρότυπα και πηγή έμπνευσης για πολύ κόσμο παρουσιάζονται στον κεντρικό χώρο της έκθεσης, με τον πιο αυθεντικό τρόπο: θα δεις την στολή που φόραγαν στον αγώνα που αναφέρεται στην καρτέλα ως κορυφή της καριέρας τους, δίπλα στις αυθεντικές μοτοσυκλέτες, με τις οποίες έτρεξαν αυτούς τους αγώνες. Θα δεις το KTM 250 MC που οδήγησε τον Ρώσο Gennady Moiseev στον πρώτο τίτλο της εταιρείας (Motocross) το 1974, το Rally KTM 950 που οδήγησε τον Ιταλό Fabrizio Meoni στην επιτυχία του στο Dakar το 2002, και όλους όσους άλλους με τις μοτοσυκλέτες τους που έθεσαν νέα δεδομένα σε αγώνες Motocross, Supercross και Enduro.

Εκεί είναι και η KTM 125 FRR του Casey Stoner – την μοτοσυκλέτα που χρησιμοποίησε ο Αυστραλός για την πρώτη νίκη της KTM στο Grand Prix στη Μαλαισία το 2004, την ΚΤΜ 250cc του Sandro Cortese της κατηγορίας Moto3, μέχρι και το KTM RC16 του Pol Espargaró.

Σε κάνει να νιώθεις λίγο παιδί – ψάχνεις να αναγνωρίσεις μηχανάκια, στολές, ονόματα, αγώνες. Και κάθε έναν που βλέπεις και αναγνωρίζεις, σου βγάζει έναν ενθουσιασμό – ότι «ναι ΦΥΣΙΚΑ και είναι εδώ αυτός, κάτσε να βρω ποιον άλλο αναγνωρίζω»

KTM Motohall 8

Να εδώ με τον Gio Sala...
KTM Motohall 9

Εικόνα 3το ΚΙΝΙ δεν είναι απλά "σειρά" των Powerwear της ΚΤΜ. Έχει ιστορία το όνομα...

Αυτό ήταν όλο; Όχι. Το Motohall έχει καταφέρει να σου κλιμακώσει τα συναισθήματα από την αρχή – δεν σε άφησε να βαρεθείς ή να θεωρήσεις τίποτα δεδομένο, σε άφησε να ακουμπήσεις, να περιεργαστείς, να νιώσεις μέρος του πνεύματος της ΚΤΜ και σε οδήγησε στο τέλος στην κορυφή του Ολύμπου, στο πάνθεο. Κάτσε λοιπόν αναπαυτικά σε έναν καναπέ, και αφέσου στο εικοσάλεπτο βίντεο αυθεντικότητας συναισθημάτων και εμπειριών. Και λέγοντας μέσα, εννοώ ότι εσύ κι εγώ, καθόμαστε στο κέντρο της αίθουσας, μαζί με τους 28 ήρωες της ΚΤΜ ενώ γύρω μας, σε μια εγκατάσταση 360 μοιρών οθόνης, μήκους 1,20μ όπου περιμετρικά στους τοίχους της αίθουσας προβάλλεται βίντεο με τους αναβάτες της ΚΤΜ.

Δεν είναι politically correct, δεν είναι στυλιζαρισμένο – δεν είναι καν φτιαγμένο από πλάνα για αυτή την χρήση. Είναι φτιαγμένο από πλάνα αγώνων, προπονήσεων, στιγμών νίκης, ατυχημάτων, προβλημάτων, πείσματος, επιμονής, επιτυχίας. Είναι λόγια που ακούς καθώς βγάζουν το κράνος τους, κουρασμένοι, απογοητευμένοι, ενθουσιασμένοι, δεν είναι λόγια στημένα μπροστά σε μια κάμερα, με καθαρό πρόσωπο και εμπορικό χαμόγελο. Είναι ο,τι πιο άμεσο μπορεί κανείς να λάβει από έναν οδηγό – η στιγμή που έχει μόλις κατέβει από την μοτοσυκλέτα του μετά τον αγώνα.

To συζήτησα και με άλλους που έχουν βιώσει την εμπειρία και όλοι παραδεχτήκαμε πως δακρύσαμε από την μέση κιόλας του video που αποτελεί την κορύφωση των συναισθημάτων που σου προσφέρει το Motohall, και αφού ολοκληρωθεί, κοιτάς ενοχικά γύρω σου, μην σε δουν άλλοι να σκουπίζεις τα μάτια σου.

Σαν κλείσιμο και δίνοντάς μας χώρο και χρόνο για μια σχετική συναισθηματική αποφόρτιση, η διαδρομή που ακολουθούμε μας περνάει από το «συνεργείο» του Motohall, το μέρος όπου λύνονται, καθαρίζονται, επισκευάζονται και γίνονται σαν καινούργια τα μοντέλα που παρουσιάζονται στην έκθεση. Αν είναι κανείς τυχερός και πετύχει μέρα και ώρα σωστή, θα δει ανθρώπους που πέτυχε νωρίτερα στις συνεντεύξεις να μιλάνε για το πόσο αγαπάνε την δουλειά τους, να δουλεύουν πάνω σε αυτό που αγαπάνε.

KTM Motohall 1

Αποφόρτιση

Συνεχίζοντας, περνάμε από την αίθουσα των ποδηλάτων ΚΤΜ και ηλεκτροκίνησης, για να καταλήξουμε, πού αλλού, στο μαγαζί του Motohall. Κι αφού χαζέψεις ξανά και ξανά, παίρνεις κάτι για εσένα, παίρνεις αναμνηστικά για φίλους, χαζεύεις λίγο ακόμα μερικά κομμάτια που ίσως να μην τα βρεις εύκολα αλλού (όπως την συλλογή μπλε ΚΤΜ – Pony) και είτε με τσάντες στα χέρια, είτε άνευ, βγαίνεις και παίρνεις μια ανάσα. Και συνειδητοποιείς ότι μάλλον… πεινάς.

KTM Motohall 14

KTM PONY, το έχω και σε φούτερ πλέον

Ε λογικό – είσαι εκεί κοντά 2 ώρες… Τι πιο εύκολο, από το να απολαύσεις έξω από την πόρτα του Motohall μπέργκερ και μπύρα από την κουζίνα του Garage με μια εσωτερική διακόσμηση που περιλαμβάνει από ένα RC16 μέχρι αυτόγραφα σε κάρτες των Ηρώων της ΚΤΜ, συζητώντας με τους φίλους σου τι είδε και τι έκανε εντύπωση στον καθένα, τι άρεσε, τι δεν άρεσε και τι θέλει να ξαναδεί ο καθένας στην επόμενη επίσκεψη.
Ω ναι. Το Motohall είναι από αυτά τα μέρη που αφού περάσει λίγος καιρός και συνειδητοποιήσεις το εύρος εμπειριών και πληροφορίας που σου δίνεται, θες να ξαναπάς. Για να εστιάσεις κάπου – ή κάπου αλλού. Θες να ξαναπάς.

Σημείωση: το Motohall είναι για όλες τις ηλικίες. Ακολουθώντας το Rookie Tour σε κάθε φάση της διαδρομής, τα παιδιά μπορούν να αποκτήσουν τις δικές τους εντυπώσεις και εμπειρίες και να σημειώσουν ο,τι καινούριο μάθουν ή τους κάνει εντύπωση, σε ένα φυλλάδιο που μπορούν να κρατήσουν και να πάρουν μαζί τους στο σπίτι, την σφραγίδα της Γνώσης. Στο τέλος της έκθεσης, υπάρχει ειδικός χώρος όπου γίνονται εργαστήρια για παιδιά, δίνοντάς τους την ευκαιρία να γίνουν μικροί «μηχανικοί» της ΚΤΜ.

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Η μεγαλύτερη καινοτομία στην ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών είναι εκείνη που προστατεύει το κεφάλι. Το 1963, η Bell Helmets σχεδίασε και ανέπτυξε το πρώτο full-face κράνος μοτοσυκλέτας, το οποίο ονομάστηκε Bell Star
Το Honda SH, το σκούτερ-θρύλος που γεννήθηκε το 1984, γιορτάζει τα 40 του χρόνια, έχοντας καθιερωθεί ως σύμβολο κινητικότητας σε πόλεις σε όλη την Ευρώπη
Τέλη της δεκαετίας του 2000 και στο Hamamatsu θέλουν να εκμεταλλευθούν την δημοφιλία του Hayabusa, να αποκαθηλώσουν το Ηonda SH και να αντικαταστήσουν το SV650
Πάμε σχεδόν 40 χρόνια πίσω, όταν η Suzuki παρουσίασε ένα επαναστατικό πρωτότυπο με σχεδίαση από το μέλλον

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.