Αφιερώματα

Τι να προσέξεις σε ένα μεταχειρισμένο

Τα αναλώσιμα


14.06.2021

Μια μοτοσικλέτα που είναι για πούλημα για πολύ καιρό συνήθως χρειάζεται αναλώσιμα κι αυτό είναι φυσιολογικό. Πάρε όμως μολύβι και χαρτί και δες τι απ’ αυτά θα χρειαστείς άμεσα, αφού τελικά μπορεί να μαζευτεί μεγάλο ποσό


Αλυσίδα – γρανάζια

Κοίτα αν είναι γρασσαρισμένα ή όχι, πόσο τεντωμένη είναι, αν οι κρίκοι έχουν σκουριά ή αν είναι κολλημμένοι (σχηματίζουν ζιγκ – ζαγκ). Ενα φθαρμένο γρανάζι έχει μυτερά δόντια και μονόπλευρη φθορά ενώ ένα σε καλή κατάσταση έχει δόντια με καμπύλη στο άκρο τους και συμμετρικό σχήμα. Αν η τελική μετάδοση της κίνησης γίνεται με άξονα, τότε τσέκαρε για διαρροή λαδιού ή για περίεργους θορύβους και βουητό (πρέπει ωστόσο να είναι πολύ φθαρμένος ο άξονας για να έχει ορατά συμπτώματα). Αν υπάρχει ιμάντας που είναι ορατός τότε δες αν έχει σκασίματα ή ξεβγαίνουν ίνες. Στα scooter που ο ιμάντας και το βαριατέρ δεν φαίνονται θα καταλάβεις αρκετά πράγματα οδηγώντας το. Αν κάτι δεν πηγαίνει καλά, το scooter δεν θα ξεκινά ομαλά.

Φρένα

Ετσι κι αλλιώς αγοράζοντας μια μεταχειρισμένη μοτοσικλέτα δεν είναι λάθος το να αλλάξεις προληπτικά τα τακάκια, κοίτα όμως από πριν την κατάσταση των δίσκων. Ενας δίσκος σε καλή κατάσταση είναι εντελώς λείος. Σε αντίθετη περίπτωση σχηματίζει γραμμές και αυλακώσεις στην επιφάνειά του ενώ το σημείο τριβής σχηματίζει σκαλοπάτι σε σχέση με το σημείο που δεν ακουμπούν τα τακάκια. Πάτα τη μανέτα και το ποδόφρενο. Θα πρέπει να λειτουργούν ομαλά. Σε αντίθετη περίπτωση χρειάζονται συντήρηση, το οποίο σημαίνει λύσιμο και το αντίστοιχο κιτ επισκευής.

Ελαστικά

Αγοράζοντας μεταχειρισμένη μοτοσικλέτα το πιο πιθανό είναι ότι θα πρέπει να αλλάξεις τα ελαστικά το γρηγορότερο δυνατόν. Ωστόσο, αν αυτά είναι σε καλή κατάσταση τότε γλυτώνεις από μια σημαντική δαπάνη. Τα ελαστικά είναι φθαρμένα όταν:

έχει φαγωθεί το πέλμα τους
έχουν χάσει το σχήμα τους λόγω ακινησίας (έχουν γίνει «τετράγωνα»)
έχουν ξεραθεί, έχουν σκασίματα στην επιφάνειά τους, ρωγμές και ρυτίδες
είναι πολυκαιρινά – φαίνεται από τον κωδικό της ημερομηνίας κατασκευής τους πάνω στο πλευρό του ελαστικού. Αναζήτησε έναν πολυψήφιο κωδικό που ξεκινά από τα γράμματα DOT. Μας ενδιαφέρουν τα τελευταία τέσσερα ψηφία, από τα οποία τα δύο πρώτα δηλώνουν την εβδομάδα και τα δύο τευλευταία τη χρονολογία. Αν είναι π.χ. 1709 τότε το ελαστικό έχει κατασκευαστεί τον Απρίλιο του 2009.

Γενική κατάσταση

Μια προσεκτική ματιά στην εξωτερική εμφάνιση θα σου αποκαλύψει ενδεχομένως σημαδάκια στο ρεζερβουάρ, μεταγενέστερες βαφές που κρύβουν παλιές ζημιές, σπασίματα σε πλαστικά, μανέτες, φτερά (από λουκέτα), ραγίσματα σε διάφορα σημεία. Ανοιξε την τάπα του ρεζερβουάρ και σήκωσε τη σέλα για να έχεις μια καλύτερη εικόνα για το πόσο φροντισμένη και καλοζωισμένη είναι η μοτοσικλέτα που θέλεις να αγοράσεις.

Ηλεκτρικά

Μην δεχτείς τη φράση «βάλτου μια μπαταρία κι έφυγες». Γύρνα το διακόπτη για να δεις αν έχει ρεύμα και βάλε μπροστά τον κινητήρα. Αν η μπαταρία γυρίζει τον κινητήρα τότε αυτό είναι ένδειξη ότι η μπαταρία είναι σε καλή κατάσταση. Παίξε με όλους τους διακόπτες. Βεβαιώσου ότι ανάβουν όλες οι σκάλες στα φώτα εμπρός και πίσω, ότι ανάβει το στοπ, τα φλας και το φωτεινό σινιάλο. Αν όχι μπορεί απλά να έχει καεί μια λάμπα ή και να κρύβεται μια αρκετά μπελαλίδικη ζημιά. Αν η μπαταρία είναι πεσμένη, τότε ζήτα να τη φορτίσουν ή να βάλουν επάνω μια καλή μπαταρία για να κάνεις αυτούς τους ελέγχους.

Ανάρτηση

Οι αναρτήσεις παίζουν σπουδαίο ρόλο στην οδική συμπεριφορά της μοτοσικλέτας και γι’ αυτό οι ποιοτικές after market αναρτήσεις (WP, Ohlins, Matris κλπ.) προσθέτουν διαπραγματευτικούς πόντους στο μεταχειρισμένο. Κάνε αρχικά έναν οπτικό έλεγχο στις αναρτήσεις:

Τα καλάμια του πιρουνιού πρέπει να είναι καθαρά και να μην έχουν διαρροές λαδιού. Η χρωμιωμένη επιφάνεια των καλαμιών πρέπει να είναι λεία και γιαλιστερή, χωρίς σκουριά που εμφανίζεται στη μορφή πολλών μικρών καφέ στιγμάτων. Πιάσε τη μανέτα και πίεσε το πιρούνι μερικές φορές προς τα κάτω. Πρέπει να βυθίζεται και να επανέρχεται με κάποια αντίσταση και να μην αφήνει υγρασία πάνω στην επιφάνεια του καλαμιού.

Με τον ίδιο τρόπο (βύθιση του μπροστινού) θα διαπιστώσεις και την κατάσταση των ρουλεμάν του λαιμού. Αν είναι εντάξει θα πιέζει το μπροστινό και δεν θα νιώθεις και ακούς τίποτα. Αλλιώς όταν έχεις φορτίσει αρκετά την ανάρτηση με πιεσμένο φρένο ακούς ένα διπλό κλακ από το κάτω μέρος του τιμονιού.

Στην πίσω ανάρτηση θα δεις συνήθως ένα μονό αμορτισέρ στερεωμένο στο πλαίσιο στην μία του μεριά και στο ψαλίδι στην άλλη, είτε απευθείας, είτε μέσω συστήματος μοχλών που εξασφαλίζουν την προοδευτική λειτουργία. Μια φροντισμένη μοτοσικλέτα θα πρέπει να έχει καθαρό τον χώρο γύρω και πάνω στο αμορτισέρ, πράγμα πάντως που είναι αρκετά δύσκολο καθώς η περιοχή αυτή μαζεύει πολλές λάσπες από το δρόμο που καθαρίζονται δύσκολα. Για να δεις αν το αμορτισέρ είναι λειτουργικό πίεσε την ουρά της μοτοσικλέτας προς τα κάτω. Θα πρέπει να συμπιεστεί και να επιστρέψει με κάποια αντίσταση. Αν δεν έχει αντίσταση και κάνει παραπάνω από μία κίνηση (βυθίζεις, επιστρέφει, ξαναβυθίζεται μόνο του και ξαναεπιστρέφει) τότε το αμορτισέρ θέλει αλλαγή ή επισκευή εφόσον επισκευάζεται. Ολα αυτά πρέπει να τα κάνει επίσης χωρίς θορύβους που κρύβουν έλειψη γράσου στις εδράσεις του ψαλιδιού και των μοχλών.

Τροχοί

Δες αν οι τροχοί διατηρούν το στρογγυλό τους σχήμα και αν η περιφέρειά τους έχει χτυπήματα που μπορεί να έχουν δημιουργηθεί από πέτρες, ανέβασμα σε πεζοδρόμια ή τρακάρισμα. Προσπάθησε να σηκώσεις τους τροχούς στον αέρα (κεντρικό σταντ, γρύλος, βοηθός) στάσου εμπρός από τη μοτοσικλέτα αν κοιτάς τον εμπρός τροχό ή πίσω αν τσεκάρεις τον πίσω τροχό και γύρνα τη με το χέρι. Αν είναι στραβή θα δεις τον τροχό να κινείται όχι μόνο κυκλικά (όπως πρέπει) προς την διεύθυνση που το έδωσες αλλά και αριστερά – δεξιά.

Αν ο τροχός είναι ακτινωτός, δες μήπως λείπουν ακτίνες, αν έχουν όλες το ίδιο πάχος (αν όχι υπάρχει παλιότερη επισκευή) και αν είναι χαλαρές (κούνα μερικές μία μία).

Πηγή: used-moto.gr

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Η μεγαλύτερη καινοτομία στην ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών είναι εκείνη που προστατεύει το κεφάλι. Το 1963, η Bell Helmets σχεδίασε και ανέπτυξε το πρώτο full-face κράνος μοτοσυκλέτας, το οποίο ονομάστηκε Bell Star
Το Honda SH, το σκούτερ-θρύλος που γεννήθηκε το 1984, γιορτάζει τα 40 του χρόνια, έχοντας καθιερωθεί ως σύμβολο κινητικότητας σε πόλεις σε όλη την Ευρώπη
Τέλη της δεκαετίας του 2000 και στο Hamamatsu θέλουν να εκμεταλλευθούν την δημοφιλία του Hayabusa, να αποκαθηλώσουν το Ηonda SH και να αντικαταστήσουν το SV650
Πάμε σχεδόν 40 χρόνια πίσω, όταν η Suzuki παρουσίασε ένα επαναστατικό πρωτότυπο με σχεδίαση από το μέλλον

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.