Αφιερώματα

Honda Desert Queens

Από την NXR 750 στην CRF 450 Rally μέσω Africa Twin


15.01.2021

Η Honda για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά κερδίζει το Rally Dakar. Ας θυμηθούμε πως ξεκίνησε η περιπέτεια στην έρημο για την θριαμβεύτρια

Το 1987 η Honda με τους Cyril Neveu και Edi Orioli κάνουν το 1-2 στο Paris Dakar με την NXR 750, την μοτοσυκλέτα που βασίστηκε η Africa Twin. Kevin Banevides και ο περσινός νικητής Ricky Brabec, χάρισαν έναν ακόμη θρίαμβο στην big H.

Honda Desert Queens 2

Υπάρχουν λίγες μοτοσυκλέτες που κάνουν τόσο μεγάλο «γκελ» στον κόσμο. Μόνο στο άκουσμα του ονόματός τους κάποιοι τσεκάρουν τραπεζικούς λογαριασμούς, άλλοι ζητάνε δανεικά και σκέφτονται ανταλλαγές και αρκετοί βάζουν τη φωτογραφία της στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή τους.

Αν όλα αυτά τα διάβαζε ένας εικοσιπεντάχρονος ίσως να μην πήγαινε το μυαλό του, μια και σχεδόν τόσα είναι τα χρόνια που Africa Twin αγνοούνταν. Για τους 40 + το Africa Twin είναι σημείο αναφοράς. Ο όρος on-off ήταν συνυφασμένος με το μοντέλο της Honda. O θρύλος λέει πως κάποτε πολλά χρόνια μετά την παρουσίαση του τελευταίου Africa Twin, είχαν έρθει Ιάπωνες στην Ελλάδα προσκεκλημένοι της εταιρείας Σαρακάκης που είναι από τους παλιότερους συνεργάτες της big H στον κόσμο. Κινούμενοι στην Αθήνα έπαθαν πλάκα με τα πόσα Africa κυκλοφορούσαν και σε πόσο άψογη κατάσταση ήταν τα περισσότερα. Όσον αφορά το δεύτερο «φταίνε» και οι ίδιοι που είχαν προσέξει την ποιότητα, ενώ για το πρώτο το γούστο των Ελλήνων. Που όπως αποδείχθηκε ήταν πολύ μπροστά από την εποχή τους και προτιμούσαν τον Adventure χαρακτήρα του Africa Twin. Μπροστινός τροχός 21 ιντσών μεγάλο ρεζερβουάρ, επιβλητική σιλουέτα, δυνατότητα ταξιδιού και κίνησης σε εκτός δρόμου διαδρομές. Τι σας θυμίζουν όλα αυτά; Τα adventure όπως είναι σήμερα φυσικά.

Honda Desert Queens 8

Honda NXR 750

Αυτό ήταν το πρωτότυπο αγωνιστικό που ενέπνευσε του δημιουργούς του Africa Twin. Το NXR 750 κατασκευαζόταν από το αγωνιστικό τμήμα της Honda (HRC - Honda Racing Corporation) από το 1986 έως το 1989 και έμεινε στην ιστορία εξαιτίας της ευκολίας χειρισμού και της σταθερότητάς του στις υψηλές ταχύτητες.
Η μοτοσυκλέτα κυριάρχησε στο Rally Dakar την δεκαετία του ’80 για τέσσερα χρόνια (1986-1989) και είχε το ψευδώνυμo Desert Queen. Την εποχή εκείνη ο αγώνας ξεκινούσε από το Παρίσι και τελείωνε στο Ντακάρ της Σενεγάλης, διασχίζοντας 15.000 χλμ. μέσα στην αφρικανική έρημο.

Honda Desert Queens 7

Το NXR ήταν εφοδιασμένο με έναν V2 κινητήρα 779,1 κ.εκ. με περιεχόμενη γωνία 45 μοιρών με ισχύ 75 ίππους. Μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 177 χλμ/ώρα και είχε ρεζερβουάρ 59 λίτρων.
Η θηριώδης μοτοσυκλέτα είχε ύψος σέλας 990 χλστ, πιρούνι με διαδρομή 300 χλστ. και αμορτισέρ 270 χλστ. Είχε μπροστινό τροχό 21 ιντσών και ήταν βαριά για αγωνιστική μοτοσυκλέτα, αφού ζύγιζε 185 κιλά.

African Queen

Οι Γάλλοι συνεργάτες της Honda πρότειναν το όνομα Africa Queen για το νέο μοντέλο, εμπνευσμένο από την ταινία του 1951 «The African Quenn». Ωστόσο, για να αποφευχθούν προβλήματα λόγω πνευματικών δικαιωμάτων, αποφασίστηκε να μην χρησιμοποιηθεί. Το Africa Korp προτάθηκε από τον Γερμανό εισαγωγέα, «κλείνοντας το μάτι» στους περιβόητους Afrikakorps, τους Γερμανούς στρατιώτες που πολέμησα στην έρημο στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Και αυτή δεν προχώρησε για ευνόητους λόγους. Το Africa Twin τελικά υπερίσχυσε εξαιτίας και των πιέσεων από τους Ιταλούς και τους Γάλλους. Εκτός από την ακουστική ομοιότητα με το Africa Queen, πρόδιδε και το είδος του κινητήρα.

Honda Desert Queens 5

Το ντεμπούτο

Το XRV 650 Africa Twin παρουσιάστηκε το Σαλόνι του Παρισιού το 1987. Ο κινητήρας ήταν V2 με περιεχόμενη γωνία 52 μοίρες, με τρεις βαλβίδες ανά κύλινδρο, δανεισμένος από το Transalp με μεγαλύτερο κυβισμό και ισχύ 57 ίππων στις 8.000 σ.α.λ.. Είχε μπροστινό τροχό 21 ιντσών και βάρος (χωρίς υγρά) 210 κιλά. Από την «βασίλισσα» του Paris-Dakar, είχε «κληρονομήσει» τις ικανότητες κίνησης εκτός δρόμου, όμως ήταν εξαιρετική και στην άσφαλτο. Θύμιζε NXR-750 κυρίως λόγω του όγκου φέρινγκ – ρεζερβουάρ (24 λίτρα) και της τρίχρωμης βαφής (λευκό, κόκκινο, μπλε) του HRC.

Αλλαγή

Η εμπορική επιτυχία για τη μοτοσυκλέτα ήταν άμεση. Ενώ το NXR συνέχισε να κυριαρχεί στην έρημο, αυτή τη φορά με τον Edi Orioli το 1988 και τον Gilles Lalay το 1989, το Africa Twin δεν υπέστη σημαντικές αλλαγές. Εκείνη τη χρονιά, μια ειδική έκδοση που ονομάζεται "Marathon" κατασκευάστηκε από τη Honda France σε 50 αντίτυπα "έτοιμα για αγώνα" Μέσω της προωθητικής ενέργειας "50 Africa Twin στο Dakar", δόθηκαν σε 50 αναβάτες που συμμετείχαν στον αγώνα.

Honda Desert Queens 4

Το πρώτο 750 παρουσιάστηκε το 1990, όταν η Honda είχε αποφασίσει να αποχωρήσει επίσημα από το Ντακάρ για ένα χρόνο. Το νέο Africa ήταν περισσότερο προσαναταλοσμένο για χρήση στην άσφαλτο, είχε διαφορετική ανάρτηση με μικρότερες διαδρομές και βάρος που έφτανε τα 212 κιλά. Η ισχύς του V2 των 748 κ.εκ. αυξήθηκε και έφτασε τους 59 ίππους στις 7.500 σ.α.λ.

Honda Desert Queens 6

Το 1993 παρουσιάστηκε η νέα έκδοση, με αναθεωρημένο πλαίσιο, το οποίο βελτίσωσε το κέντρο βάρους, πίσω ανάρτηση με σύστημα μοχλισμού pro-link, νέο πιρούνι και δύο δισκόφρενα μπροστά. Η μοτοσυκλέτα του 1996 ήταν περαιτέρω βελτιωμένη σε λεπτομέρειες που την έκαναν ακόμη καλύτερη στο δρόμο. Όμως, το Africa Twin βρισκόταν ήδη πίσω από τον ανταγωνισμό. Μέχρι το 2002 που η παραγωγή του σταμάτησε δεν έλαβε σημαντικές αναβαθμίσεις.

Honda Desert Queens 3

Επιστροφή

Η Honda άργησε να επανέλθει στην κατηγορία "True Adventure". Το 2016 η Africa επέστρεψε. Ο κινητήρας της δεν είναι σε διάταξη V, όπως συνέβαινε με το πρώτο μοντέλο, αλλά σε σειρά. Η νέα Africa Twin είναι η πρώτη μοτοσυκλέτα του είδους με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Αν και διαφορετική, η Honda διατηρεί την ίδια φιλοσοφία κατασκευής. Μια όμορφη Adventure με σοβαρές off road δυνατότητες, φιλική και αξιόπιστη. Και για όσους δεν αρκούνται στην «απλή» έκδοση η Honda παρουσίασε το 2018 την Adventure Sports με ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες. Το 2019 η Africa «μεγαλώνει» και εκσυγχρονίζεται, με ισχυρότερο κινητήρα 1.100 κ.εκ. και προηγμένα ηλεκτρονικά.


Είναι άκρως δελεαστικό να δίνεις δεύτερη ζωή σε μοντέλα του παρελθόντος. Σήμερα ειδικά που η τεχνολογία σου προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες ώστε να μπορέσει ένας μηχανικός/μάστορας να δώσει σάρκα και οστά σε αυτό που έχει στο μυαλό του
Ανέκαθεν ο άνθρωπος είχε ανάγκη να δοκιμάζει τα όριά του πάνω σε μηχανοκίνητες κατασκευές. Να αναμετράται με τους νόμους της φύσης και να προσπαθεί να κινηθεί όσο ταχύτερα γίνεται σε δύο ή τέσσερις τροχούς
Το 1995 o Mick Doohan στέφεται Παγκόσμιος Πρωταθλητής με την NSR500 και από τότε οι εργοστασιακές μοτοσυκλέτες του ιαπωνικού εργοστασίου είναι βαμμένες στα έντονα χρώματα της ισπανικής εταιρείας πετρελαιοειδών
Η ιστορία του μεγαλύτερου κατασκευαστή μοτοσυκλετών

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.