Αφιερώματα

ΚΤΜ 890 Adventure 2021 – Τεχνική ανάλυση

Άνεμος ανανέωσης και για τις τρεις εκδόσεις Adventure της KTM στα -ανήκοντα στο παρελθόν πλέον- 790 κ.εκ.


04.11.2020

Μεγαλύτερος κινητήρας και πληθώρα νέων στοιχείων σηματοδοτούν τις βελτιώσεις. Στο θέμα που ακολουθεί, εστιάζουμε αποκλειστικά στο “βασική” έκδοση του μοντέλου, που οδηγήσαμε στην παγκόσμια παρουσίαση που έγινε στη Ναύπακτο

Κείμενο: Κώστας Γαμβρούλης

Ξεκινώντας από την σχεδίαση της μοτοσυκλέτας, αυτή δεν έχει αλλάξει στο παραμικρό και οι μόνες διαφοροποιήσεις συγκριτικά με την προκάτοχο έκδοση 790 ΜΥ2020, εντοπίζονται στα γραφικά των πλαστικών και στα διαθέσιμα χρώματα. Το 890 Adventure είναι διαθέσιμο σε μια... ακόμα πιο πορτοκαλί έκδοση από αυτή του 790, από την οποία απουσιάζουν οι λευκές πινελιές στα πίσω πλαϊνά τμήματα, ενώ διατίθεται επίσης και σε ένα πιο διακριτικό γκρι χρώμα, που αντικαθιστά την λευκή 790 χρωματική έκδοση. Τα αυτοκόλλητα πλέον έχουν επικάλυψη βερνικιού για μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο.

KTM 890 TA1

Προχωρώντας στον κινητήρα, δεσπόζουσα αλλαγή αποτελεί φυσικά η αύξηση της χωρητικότητας του, από τα 799, στα 889 κ.εκ., με την παράλληλη αύξηση τόσο της διαδρομής όσο και της διαμέτρου των πιστονιών, στον παράλληλο δικύλινδρο κινητήρα. Τα υπερτετράγωνα χαρακτηριστικά παραμένουν αναλλοίωτα βέβαια και οι τιμές διαμέτρου και διαδρομής, διαμορφώνονται πλέον στα 90,7 Χ 68,8 χλστ. έναντι των 88 Χ 65,7 χλστ. του 790.

Η αύξηση της χωρητικότητας, υπαγορεύθηκε κυρίως από την συμμόρφωση με τις Euro 5 προδιαγραφές, ωστόσο η KTM, δεν αρκέσθηκε απλά στο να προσθέσει κυβικά για να αντισταθμίσει την απώλεια σε ισχύ αλλά προχώρησε σε μια γενικότερη αναθεώρηση του μοτέρ, βελτιώνοντας το σε μεγάλο βαθμό.

KTM 890 TA2

Η ισχύς αυξήθηκε και από τους 95 ίππους και τα 9 kg-m ροπής του 790, έφτασε στους 105 και στα 10,1 κιλά αντιστοίχως, με την κορύφωση των τιμών να έρχεται στις ίδιες (σχεδόν για την ροπή) στροφές, 8.000 και 6.500 σ.α.λ. (790: 8.000 και 6.600 σ.α.λ.).

Η συμπίεση έχει επίσης αυξηθεί, συγκριτικά πάντα με την προκάτοχο έκδοση, φθάνοντας σε λόγο 13,5:1 (έναντι 12,7:1), ενώ παράλληλα αυξήθηκε κατά 1 χλστ. η διάμετρος των βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής, στις οποίες εφαρμόζονται επίσης νέα ελατήρια με οβάλ προφίλ σπείρας και μεγαλύτερη ροπή επαναφοράς. Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι στο 890 έχει εφαρμοσθεί ροϊκή εξέλιξη προκειμένου η “αναπνοή” του κινητήρα να είναι η βέλτιστη δυνατή.

{KTM 890 TA4

Την τροφοδοσία του κινητήρα αναλαμβάνουν δύο σώματα ψεκασμού της Dell'Orto με διάμετρο 46 χλστ. στα οποία έχουν τοποθετηθεί δυο νέοι αισθητήρες πίεσης. Παράλληλα έχει αφαιρεθεί ο σύνδεσμος των δύο σωμάτων ψεκασμού που επέτρεπε την “επικοινωνία” τους στις χαμηλές και μεσαίες στροφές λειτουργίας του μοτέρ, και η τροφοδότηση του κάθε κυλίνδρου, είναι πλέον ανεξάρτητη και αυτόνομη.

Ένα άλλο σημαντικό νέο στοιχείο, είναι ο αισθητήρας που ανιχνεύει την κρουστική καύση (“πειράκια”). Επειδή το 890 Adventure είναι πολύ πιθανόν να βρεθεί σε μέρη του πλανήτη όπου η ποιότητα των καυσίμων είναι χαμηλή (και η Ελλάδα συμπεριλαμβάνεται σε αυτά τα μέρη δυστυχώς...) ο αισθητήρας αυτός αναγνωρίζει τις διαφορετικές ποιότητες καυσίμου και προσαρμόζει ανάλογα την ανάφλεξη (καθυστερώντας την), προκειμένου να εξαλείψει το φαινόμενο και να προφυλάξει το μοτέρ.

Σε ότι αφορά στην εξαγωγή των καυσαερίων, ο θάλαμος μίξεως της εξάτμισης είναι επανασχεδιασμένος και παράλληλα έχει τοποθετηθεί ένας νέος καταλύτης, για την συμμόρφωση με τις Euro 5 προδιαγραφές.

KTM 890 TA3

Μεγαλύτερη κατά 20% είναι η μάζα του μονοκόμματου στρόφαλου, με αποτέλεσμα την ομαλοποίηση των χαρακτηριστικών απόδοσης του κινητήρα στις χαμηλές στροφές και στην κίνηση με σταθερό γκάζι, χωρίς να υπάρχει αρνητικό αντίκτυπο στην ευστροφία.

Ομαλότερη όμως είναι και η προσλαμβάνουσα από τον αναβάτη αίσθηση του μοτέρ, αφού η KTM, επανασχεδίασε τους δύο αντικραδασμικούς άξονες του κινητήρα, με τον έναν να εντοπίζεται ανάμεσα στους εκκεντροφόρους στην κεφαλή και τον άλλον να τοποθετείται μπροστά από τον στρόφαλο.

Παρά την μεγαλύτερη διάμετρο των σφυρήλατων πιστονιών, απόρροια της αύξησης του κυβισμού, αυτά εμφανίζονται κατά 10 gr ελαφρύτερα σε σχέση με αυτά του 790, χάρη στον μικρότερο σε διαστάσεις πείρο τους. Οι μπιέλες είναι επίσης επανασχεδιασμένες και ελαφρύτερες, γεγονός που σε συνδυασμό με τα ελαφρύτερα πιστόνια, μειώνει την μάζα στα στοιχεία του κινητήρα που παλινδρομούν, ευνοώντας την ευστροφία.

KTM 890 TA5

Επίσης, προστέθηκε και μια δεύτερη παροχή (έναντι μιας στο 790) που εκτοξεύει λιπαντικό στην εσωτερική “φούστα” των πιστονιών για την αποτελεσματικότερη ψύξη τους, ενώ τα κουζινέτα στην άρθρωση μπιέλας – πιστονιού, είναι νέα, από μπρούτζο, με μεγαλύτερη αντοχή στην φθορά.

Eπανασχεδιάσμένος εμφανίζεται ο αποτελούμενος από δύο τμήματα οριζόντιας τομής στροφαλοθάλαμος, με τους μηχανικούς της KTM να μειώνουν το πάχος των τοιχωμάτων του, μειώνοντας αντίστοιχα και το βάρος, χωρίς όμως να γίνονται παραχωρήσεις στο θέμα της στιβαρότητας του. Αναλλοίωτη παραμένει στο 890 Adventure, η “αρχιτεκτονική” Open Deck στους κυλίνδρους, που θέλει ένα μεγάλο κενό ανάμεσα στα εσωτερικά και εξωτερικά τοιχώματα στο block των κυλίνδρων, για την όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική ψύξη αυτών.

KTM 890 TA7

To ψυγείο λαδιού είναι επίσης μεγαλύτερο στο 890 Αdventure για πιο αποτελεσματική ψύξη του λιπαντικού, ενώ παραμένει φυσικά η “Semi Dry Sump” (ημίξηρο κάρτερ) τύπου σχεδίαση στο σύστημα λίπανσης, που επιτυγχάνει την βέλτιστη διαχείριση του κυκλοφορούντος λαδιού στο μοτέρ, χωρίς ο στρόφαλος, το κιβώτιο και ο συμπλέκτης να “κολυμπάνε” χωρίς λόγο στο λάδι, αυξάνοντας τις αντιστάσεις κατά την περιστροφή τους.

Νέος και βελτιωμένος εμφανίζεται ο υποβοηθούμενος συμπλέκτης (PASC). Οι μηχανικοί της KTM τοποθέτησαν νέους δίσκους με διαφορετικό υλικό τριβής και αύξησαν την παροχή λαδιού στις χαμηλές στροφές περιστροφής του κινητήρα. Πέραν τις αποτελεσματικότερης ψύξης και της αντοχής, η επανασχεδίαση του συμπλέκτη έχει ως αποτέλεσμα ελαφριά αίσθηση στην μανέτα ακόμα πιο ομαλές εναλλαγές σχέσεων και εύκολη εύρεση νεκράς. Φυσικά παραμένουν τα χαρακτηριστικά ελεγχόμενης ολίσθησης στα απότομα κατεβάσματα σχέσεων, προκειμένου να αποφευχθεί το μπλοκάρισμα του πίσω τροχού.

KTM 890 TA6

Η βελτίωση του κιβωτίου, συνεπικουρείται και από τον μικρότερης διαδρομής επιλογέα ταχυτήτων και τα πιο ενδοτικά ελατήρια, ενώ στον τομέα της αξιοπιστίας, αναφέρεται ότι τα γρανάζια της 4ης, της 5ης και της 6ης ταχύτητας, έχουν υποστεί κατεργασία με υαλοβολή.

Κάπου εδώ ολοκληρώνεται η αναφορά στον νέο κινητήρα, ο οποίος αξίζει να σημειωθεί ότι διατηρεί, όπως και η έκδοση των 799 κ.εκ. τα αραιά διαστήματα service, ανά 15.000 χιλιόμετρα.

Το κυρίως πλαίσιο του 890 Adventure δεν φέρει αλλαγές και παραμένει η ίδια -πολύ καλή- ατσάλινη σωληνωτή μονάδα που είχαμε γνωρίσει στο 790 Adventure. Το υποπλαίσιο ωστόσο είναι επανασχεδιασμένο και με την χρήση σωλήνων με πιο λεπτά τοιχώματα έχει επιτευχθεί μείωση του βάρους, χωρίς παραχωρήσεις σε θέματα στιβαρότητας και ακαμψίας.

KTM 890 TA8

Στον τομέα των αναρτήσεων, το πιρούνι είναι η ίδια WP APEX μονάδα του 790 Adventure με 43 χλστ. διάμετρο και 200 χλστ. διαδρομή και δεν διαθέτει ρυθμίσεις. Το πίσω αμορτισέρ είναι μια αναβαθμισμένη, επίσης WP APEX μονάδα, στην οποία πέραν της προσφόρτισης του ελατηρίου (με περιστροφικό επιλογέα) έχει πλέον προστεθεί η δυνατότητα ρύθμισης της απόσβεσης επαναφοράς, που απουσίαζε από το 790 Adventure. H έδραση του αμορτισέρ είναι άμεση στο ψαλίδι και στο πλαίσιο, χωρίς μοχλικό σύστημα.

Oι τροχοί παραμένουν ακτινωτοί σε διαστάσεις 21” μπροστά και 18” πίσω, με μόνη διαφορά σε σχέση με το 790, το γεγονός ότι τα κέντρα τους, φέρουν πλέον ανωδιωμένη βαφή. Tα δε ελαστικά πρώτης τοποθέτησης, είναι όπως και στο 790, τα Avon Trailrider, σε διαστάσεις 90/90-21” και 150/70-18”.

Στα φρένα, αν και φαινομενικά δεν έχει αλλάξει κάτι σε ότι αφορά στην διάμετρο των δίσκων και στις δαγκάνες, η KTM βελτίωσε και άλλαξε επί μέρους τμήματα προκειμένου η πέδηση της μοτοσυκλέτας να είναι πιο αποτελεσματική. 'Έτσι λοιπόν μπροστά έχουμε δύο δίσκους διαμέτρου 320 χλστ. και ακτινικής έδρασης τετραπίστονες δαγκάνες, ωστόσο το ελατήριο στην τρόμπα είναι ενισχυμένο και λιγότερο ενδοτικό ενώ έχουν επίσης τοποθετηθεί νέα στεγανοποιητικά τσιμουχάκια. Συνδυαστικά αυτά τα στοιχεία προσφέρουν βελτιωμένη αίσθηση και πληροφόρηση, επιτρέποντας στον αναβάτη να χρησιμοποιεί το μπροστινό φρένο με μεγάλη ακρίβεια.}KTM 890 TA9

Το πίσω φρένο, παραμένει μονός δίσκος διαμέτρου 260 χλστ, συνεργαζόμενος με πλευστή δαγκάνα δύο εμβόλων, ωστόσο τα πιστόνια και τα τακάκια στην δαγκάνα φέρουν πλέον ανάμεσα τους μονωτικά παρεμβύσματα, προκειμένου να μειωθούν οι μεταφορές θερμικών φορτίων. Επίσης ο σύνδεσμος της δαγκάνας με το σωληνάκι του φρένου, είναι κατασκευασμένος από ανοξείδωτο ατσάλι, αποσκοπώντας επίσης στην απαγωγή θερμότητας και στην διατήρηση της απόδοσης του φρένου σε σταθερά επίπεδα, ακόμα και σε σκληρή χρήση.

Περνώντας στο “ηλεκτρονικό οπλοστάσιο” του 890 Adventure, υπάρχουν επίσης αλλαγές και νέα στοιχεία. Ξεκινώντας από το Cornering Traction Control (Cornering ΜTC), αυτό χρησιμοποιεί πλέον δυο ξεχωριστά κανάλια επικοινωνίας με την IMU, ένα για την κλίση της μοτοσυκλέτας και ένα για την υπερστροφή του πίσω τροχού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερο εύρος στην συλλογή δεδομένων και πιο αποτελεσματική και ομαλή επέμβαση του συστήματος όταν αυτό ενεργοποιείται. Η δυνατότητα απενεργοποίησης του, φυσικά παραμένει.

KTM 890 TA10

Mικρές αλλαγές σημειώθηκαν και στο Cornering ABS και αφορούν κυρίως στην βελτίωση του λογισμικού, το οποίο πλέον αυξάνει τα ποσοστά πέδησης, μειώνοντας την επίδραση του ABS.

Τέλος, το χειριστήριο για το Cruise Control ανήκει πλέον στον standard εξοπλισμό του 890 Adventure (στο 790 δεν συμπεριλαμβανόταν), ωστόσο το απαραίτητο λογισμικό για την λειτουργία του, παραμένει στοιχείο του προαιρετικού εξοπλισμού. Ουσιαστικά, γλυτώνει κανείς την αγορά και την εγκατάσταση του χειριστηρίου.

Αφού λοιπόν εξετάσαμε τις αλλαγές του νέου 890 Adventure, ας προχωρήσουμε τώρα στα στοιχεία εκείνα που μεταφέρονται αυτούσια από το 790 και αποτελούν highlights:

-Διατηρείται το ρεζεβρουάρ των 20 λίτρων, που κατασκευάζεται από την Acerbis, με τα εκτεινόμενα προς τα κάτω τμήματα δεξιά κι αριστερά, που αποσκοπούν στην συγκέντρωση του βάρους χαμηλά.

-To μεταβλητής διατομής τιμόνι αλουμινίου, μπορεί να ρυθμιστεί σε έξι διαφορετικές θέσεις (μέσω των καβαλέτων) επιτρέποντας μια μεταβολή της τάξεως των 30 χλστ. μπροστά και πίσω.

-Τα πατάκια του αναβάτη φέρουν ελαστικό ένθεμα το οποίο μπορεί να αφαιρεθεί αποκαλύπτοντας μια οδοντωτή σχάρα, για όσους σκοπεύουν να οδηγήσουν την μοτοσυκλέτα δυναμικά στο χώμα.

-Η σέλα αποτελείται από δύο ξεχωριστά τμήματα, με αυτό που αντιστοιχεί στον οδηγό να προσφέρει την δυνατότητα ρύθμισης ως προς το ύψος, σε δύο θέσεις, στα 830 και 850 χλστ.

-Η απόσταση από το έδαφος παραμένει στα αρκετά για την κατηγορία της μοτοσυκλέτας, 233 χλστ.

-Μια έγχρωμη TFT οθόνη 5 ιντσών αποτελεί των “πίνακα οργάνων” προσφέροντας πληθώρα πληροφοριών και δυνατότητα παραμετροποίησης. Η φωτεινότητας της ρυθμίζεται αυτόματα αναλόγως των συνθηκών του περιβαλλοντικού φωτισμού, ενώ μεταξύ άλλων περιλαμβάνει και shift light.

-Ο κύριος προβολέας, τα φλας και το φανάρι stop, φέρουν λαμπτήρες LED τεχνολογίας.

-Στον standard εξοπλισμό της μοτοσυκλέτας περιλαμβάνεται και stabilizater τιμονιού που αυξάνει την σταθερότητα στην δυναμική οδήγηση, χωρίς να προκαλεί προβλήματα στους ελιγμούς με χαμηλή ταχύτητα.

-Τα ηλεκτρονικά βοηθήματα του 890 Adventure περιλαμβάνουν τα εξής:

>Cornering Traction Control (με δυνατότητα απενεργοποίησης).

>Cornenring ABS (με δυνατότητα απενεργοποίησης).

>Off Road ΑΒS, με την επιλογή του οποίου απενεργοποιείται το ABS στον πίσω τροχό και μειώνεται η επίδραση του στον μπροστινό τροχό. Παράλληλα, διακόπτεται η χρήση του αισθητήρα κλίσης.

>3 X Riding Modes (Road, Rain, Off Road), με την επιλογή των οποίων μεταβάλλεται η ισχύς του κινητήρα και ο βαθμός επίδρασης των Cornering ABS, Cornering Traction Control και Anti-Wheeling Control, προκειμένου η απόδοση και συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας να ταιριάξει σε κάθε διαφορετικό πεδίο οδήγησης.

-Προαιρετικά, το 890 Adventure μπορεί να εξοπλισθεί με τα εξής:

>Σύστημα παρακολούθησης πίεσης ελαστικών.

>Cruise Control (απαιτείται μόνο η εγκατάσταση του λογισμικού).

>MSR (Motor Slip Regulation), δηλαδή ένα σύστημα που είναι το αντίθετο του Traction Contrrol, διατηρώντας την υπερστροφή του τροχού και αποτρέποντας την απότομη επανάκτηση της πρόσφυσης του λόγω κλεισίματος του γκαζιού ή απότομου κατεβάσματος ταχυτήτων.

>Quickshifter+. Αλλαγές ταχυτήτων χωρίς χρήση συμπλέκτη και χωρίς να χρειαστεί κλείσιμο του γκαζιού. Το σύστημα λειτουργεί τόσο στα ανεβάσματα όσο και στα κατεβάσματα και είναι μάλιστα βελτιωμένο στο 890 Adventure.

>Rally Pack. Λογισμικό που προσθέτει το το Rally Mode στα Riding Modes, με άμεση απόκριση στο γκάζι και περιλαμβάνει επίσης τo ΜSR, με δυνατότητα ρύθμισης της επίδρασης του σε εννέα διαβαθμισμένα επίπεδα.

>Tech Pack. Πλήρες πακέτο που περιλαμβάνει τα MSR, Quickshifter+, Rally Pack και Cruise Control.

-Παράλληλα, διαθέσιμη είναι και μια πραγματικά πολύ μεγάλη λίστα από συμβατά με το 890 Adventure προαιρετικά τμήματα εξοπλισμού, που βελτιώνουν την άνεση, την απόδοση, την πρακτικότητα και την εμφάνιση της μοτοσυκλέτας. Μπορείτε να τα δείτε όλα αναλυτικά εδώ:

Δείτε εδώ το video από την παγκόσμια παρουσίαση του KTM 890 Adventure

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Αν δεν είστε από αυτούς που μετακινούνται με δίκυκλο όλο τον χρόνο, τότε η κίνηση θα γίνει σύντομα η καθημερινότητά σας. Όμως, για όσους προτιμούν να «ξεκουράζουν» τη μοτοσυκλέτα ή το scooter τους κατά τους χειμερινούς μήνες, η σωστή συντήρηση είναι απαραίτητη
Το concept «scooter 800cc» μας παρουσιάστηκε ως μοντέλο της Gilera αλλά συνεχίστηκε ως Aprilia, όμως παρέμεινε το μεγαλύτερο, ισχυρότερο και πιο γρήγορο scooter που κατασκευάστηκε ποτέ
Στο άκουσμα «μοτοσυκλετιστικά βιβλία» ένας άνθρωπος εκτός χώρου θα σκεφτεί λαδωμένα service manual που αναφέρονται σε διάκενα βαλβίδων και ώρες λειτουργίας του κινητήρα ή ακόμη χειρότερα ότι δεν πρέπει να πιείς τα υγρά φρένων
Η μεγαλύτερη καινοτομία στην ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών είναι εκείνη που προστατεύει το κεφάλι. Το 1963, η Bell Helmets σχεδίασε και ανέπτυξε το πρώτο full-face κράνος μοτοσυκλέτας, το οποίο ονομάστηκε Bell Star

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.