Αφιερώματα

Το «μαύρο κουτί» της μοτοσυκλέτας

Μυστηριώδες και έξυπνο


03.09.2019

Αυτά τα μικρά μαύρα κουτιά που «δένουν» μεταξύ τους τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου στις τελευταίας γενιάς μοτοσυκλέτες φαίνονται μυστηριώδη όπως και κάθε άλλο κομμάτι του ηλεκτρικού τους συστήματος

Στην πραγματικότητα είναι τόσο έξυπνα ώστε να επιτύχουν κάτι που θεωρούταν αδύνατο πριν από λίγα χρόνια. Δίνουν στην παραγωγή μοτοσυκλετών δρόμου ένα επίπεδο ελέγχου αλλά και πρόσφυσης που είναι πάνω από οτιδήποτε. Ακόμη και μία top-level GP μοτοσυκλέτα με τεράστιο κόστος εξέλιξης θα το ονειρευόταν μια δεκαετία πριν.

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (traction control) ήταν σχεδόν ανήκουστο μακριά από την πίστα αγώνων. Υποτυπώδη συστήματα είχαν εμφανιστεί σε μία-δύο μοτοσυκλέτες παραγωγής, όπως η Honda ST1100 πίσω στη δεκαετία του ενενήντα, αλλά δεν λειτούργησε καλά και ποτέ δεν δούλεψε εν τέλει μαζικά. Με ένα μεγάλο σχετικά μέσο όρο ηλικίας μοτοσυκλετών που είναι τα 15 έτη οι περισσότεροι αναβάτες δεν έχουν βιώσει ακόμα τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης πρώτης γενιάς. Το 2008 πρώτη η Ducati παρουσίασε το πρώτο σύγχρονο σύστημα στην 1098R εξαπλώνοντας το πολύ γρήγορα και σε άλλους κατασκευαστές. Αν δεν το έχετε στην μοτοσυκλέτα σας ακόμα, υπάρχει μια μεγάλη πιθανότητα η επόμενη σας να είναι ήδη εξοπλισμένη με αυτό.

O Matthias Mörbe Αντιπρόεδρος της Bosch στον τομέα μηχανικής μοτοσυκλετών, Διευθυντής Προϊόντων για αισθητήρες, μας δίνει μια εξήγηση για να δούμε τι μπορούμε να περιμένουμε από αυτή την ταχύτατα αναπτυσσόμενη νέα τεχνολογία.
«Με τα επερχόμενα πιο προηγμένα και πιο εξελιγμένα συστήματα βλέπουμε ότι υπάρχει ενδιαφέρον να καταλάβει ο αναβάτης τουλάχιστον σε ποιό βαθμό τα ηλεκτρονικά επηρεάζουν ουσιαστικά την οδηγική συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας. Ένα από τα βασικά μηνύματα που προσπαθούμε πάντα να τονίσουμε είναι ότι η κύρια πρόθεσή μας δεν είναι να αποσπάτε η προσοχή του αναβάτη και να μην υπάρχει καμία επιρροή στις κανονικές συνθήκες οδήγησης. Μόνο αν ξεπεραστούν τα όρια, τα συστήματα αυτά θα προσφέρουν την κατάλληλη βοήθεια, ώστε να προλάβουν μία επικίνδυνη κατάσταση».


Το πρώτο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης της Bosch ξεκίνησε το 2007 και χρησιμοποίησε έναν αισθητήρα γυροσκοπικού φαινομένου για να ανιχνεύει τη γωνία κλίσης της μοτοσυκλέτας. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας, καθώς λόγω του ότι τα στρογγυλεμένα προφίλ των ελαστικών όπως και τα διαφορετικά μεγέθη του εμπρός και πίσω τροχού δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί αισθητήρας για την ταχύτητα των τροχών μόνο για να ανιχνεύει αν το πίσω μέρος αρχίζει να περιστρέφεται.


Η Bosch ανέπτυξε και δημιούργησε ένα αισθητήρα γωνίας κλίσης πολλά χρόνια πριν προς το τέλος της τελευταίας χιλιετίας αλλά έπρεπε να περιμένουμε όλα τα άλλα στοιχεία της νέας τεχνολογίας να καλύψουν το κενό που υπήρχε ώστε όλα μαζί από κοινού να συνεργαστούν για να υπάρχει ένα σωστό αποτέλεσμα.

Πως δουλεύει

Σήμερα έχουμε τον 5ης γενιάς αισθητήρα ΜΜ5.10. Ο συγκεκριμένος έχει τρείς αισθητήρες επιτάχυνσης όπου αναλύονται σε τρεις άξονες τους Χ,Υ,Ζ. Ο άξονας Ζ είναι κάθετος ο Υ είναι αριστερά και δεξιά και ο Χ αφορά την κίνηση μπροστά και πίσω (επιτάχυνση – επιβράδυνση). Υπάρχουν επίσης και δύο γυροσκόπια τα οποία είναι προσανατολισμένα στον άξονα Ζ και μπορούν να μεταβληθούν σε (Χ,Υ) ανάλογα με το πώς θα τοποθετηθεί ο αισθητήρας στην μοτοσυκλέτα. Με έναν ειδικό αλγόριθμο η Bosch είναι σε θέση να επεξεργάζεται των ελλείποντα άξονα γυροσκοπικού φαινομένου ώστε με την βοήθεια των Η/Υ να υπάρχει η δυνατότητα για την επεξεργασία και λειτουργία έξι διαστάσεων κίνησης. Είναι ουσιαστικά ένας αισθητήρας που συνδυάζει επιταχυνσιόμετρα και γυροσκόπια και να είναι σε θέση να μετρήσει τόσο τη γραμμική επιτάχυνση αλλά και τις αλλαγές στον προσανατολισμό (κατεύθυνση).

Συναρτήσει όλων αυτών των λειτουργιών αλλά και του μεγάλου όγκου πληροφοριών που συλλέγει και επεξεργάζεται σε πραγματικό χρόνο ο αισθητήρας, σκοπός της Bosch είναι η εφαρμογή όλων αυτών των πληροφοριών σε χρήσιμα αποτελέσματα προς επεξεργασία για τα άλλα ηλεκτρονικά συστήματα που έχει η μοτοσυκλέτα με τους δύο πρώτους άμεσα βασικούς «δικαιούχους» να είναι το ABS και το traction control. Με την ίδια λογική και οι αναρτήσεις δεν θα μπορούσαν να αποφύγουν το «γάμο» με όλα τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά συστήματα δίνοντας μας στην ουσία μια μοτοσυκλέτα αρκετά πιο «έξυπνη» απ’ ότι των περασμένων δεκαετιών με μεγαλύτερη ενεργητική ασφάλεια και τρομερό έλεγχο ιδίως στις επικίνδυνες καταστάσεις που μπορεί να συναντήσει ή και να προκαλέσει ο αναβάτης κυνηγώντας τα φυσικά όρια όπως στους αγώνες δρόμου.

Βασικός παράγοντας στην ισορροπία και κίνηση της μοτοσυκλέτας είναι ο αναβάτης της όπου έχει και τον πλήρη έλεγχο αυτής. Η Bosch μας δείχνει πως στο κοντινό μέλλον πέραν του ελέγχου που ασκεί ο αναβάτης οι αισθητήρες με τις μονάδες ελέγχου που αποτελούνται από μικρο-υπολογιστές βασισμένους στην μικροηλεκτρονική αρχιτεκτονική θα παρεμβαίνουν μόνο όταν κάποιο όριο έχει επιτευχθεί ή όταν ξεπερνιούνται τα φυσικά όρια διότι την φυσική και τους κανόνες που την διέπουν δεν τους αμφισβητεί κανείς.

πηγή: bikesocial

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Εφόσον τις οδηγούμε, οι μοτοσυκλέτες μας έχουν την κακή συνήθεια να λερώνονται. Και επειδή ήρθε η άνοιξη και όλο και περισσότερο θα είμαστε στο δρόμο ήρθε η ώρα να την φροντίσουμε 
Είτε ταξιδεύετε, είτε κινείστε καθημερινά μέσα στην πόλη χρειάζεστε άνεση
Δεν έγιναν best seller για διάφορους λόγους, αλλά οι περισσότερες ήταν εξαιρετικές και πολύ μπροστά από την εποχή τους
Αναμφισβήτητα η πιο ώριμη προσπάθεια της σύντομης εποχής διαχείρισης του Μαουρίτσιο Μορίνι, εγγονού του ιδρυτή. Γεννήθηκε δυστυχώς όταν η εταιρεία βρισκόταν στο «χείλος του γκρεμού»

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.