29.01.2019
Το superbike της Iwata παραμένει ένα από τα πιο ποθητά μοντέλα της κατηγορίας. Τη χρονιά που μας πέρασε το R1 έκλεισε 20 χρόνια «ζωής»
Η πρώτη Yamaha R1 παρουσιάστηκε το 1998 και είχε αναστατώσει τον κόσμο των δύο τροχών, φέρνοντας στο προσκήνιο τα χιλιάρια superbike. Οι υπόλοιποι Ιάπωνες κατασκευαστές την δεκαετία του ’90 είχαν «επενδύσει» σε 900άρια αναζητώντας την καλύτερη αναλογία βάρους/ισχύος. Όμως το εργοστάσιο της Iwata είχε μια διαφορετική προσέγγιση στα πράγματα, εστιάζοντας σε τρεις τομείς. Μέγιστη ισχύ, ελάχιστο βάρος και εξαιρετικά μικρό μέγεθος.
Δεν είναι τυχαίο πως 20 χρόνια μετά το πρώτο R1, το superbike της Yamaha παραμένει μια μοτοσυκλέτα που γοητεύει ακόμη με την εμφάνιση της και όλα τα μοντέλα από τότε μέχρι τώρα δανείζονται στοιχεία από τον «γενάρχη» της σειράς.
1998-1999
Οι μηχανικοί της Yamaha δημιουργούν έναν νέο πενταβάλβιδο κινητήρα 998 κ.εκ., με καρμπυρατέρ και εξάτμιση 4 σε 1 με βαλβίδα EXUP για αύξηση της απόδοσης στο μεσαίο εύρος στροφών (ένα από τα συστατικά της επιτυχία του πρώτου R1). Η απόδοση του κινητήρα έφτανε τους 150 ίππους στις 10.000 σ.α.λ. και η ροπή τα 11 kgm στις 8.500 σ.α.λ. Ήταν φέρον τμήμα του αλουμινένιου πλαισίου Deltabox και το βάρος του με υγρά ήταν 205 κιλά.
2000-2001
Η Yamaha βελτιώνει την οδική συμπεριφορά του R1, κάνοντάς το πιο «εύκολο» και κάνει την απόδοση του κινητήρα πιο γραμμική. Το μοντέλο δέχεται αναβαθμίσεις σε κινητήρα και πλαίσιο. Αλλάζουν οι ρυθμίσεις στα καρμουρατέρ και μειώνεται η απώλεια ισχύος. Η εξάτμιση διαθέτει νέα σχεδίαση και είναι κατασκευασμένη από τιτάνιο. Το πλαίσιο παραμένει ίδιο αλλά η μοτοσυκλέτα ζυγίζει μόλις 175 κιλά.
2002-2003
Το R1 τρίτης γενιάς είναι εντελώς νέο, τόσο εξωτερικά, με πιο γωνιώδη σχεδίαση τόσο και «εσωτερικά». Νέο πλαίσιο, 30% πιο άκαμπτο, νέα γεωμετρία, αναρτήσεις, φρένα. Ο κινητήρας επίσης είναι ανασχεδιασμένος. Μπορεί η αρχιτεκτονική του να μην διαφέρει από του πρώτου μοντέλου, όμως τα περισσότερα εξαρτήματα είναι καινούργια. Η ιπποδύναμή του αυξήθηκε κατά 2 ίππους φτάνοντας τους 152, ενώ η ροπή μειώθηκε ελάχιστα. Το νέο R1 πληροί τις προδιαγραφές Euro2. Το πίσω φωτιστικό σώμα είναι τύπου LED.
2004-2006
To R1 τέταρτης γενιάς κάνει «πάταγο». Είναι η πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής με αναλογία ισχύος/βάρους 1 προς 1, με 172 κιλά και 172 ίππους. Η δύναμη παράγεται 2.000 στροφές υψηλότερα, ενώ η μέγιστη ροπή παρέμεινε αμετάβλητη και αποδίδεται επίσης 2.000 στροφές υψηλότερα, κάνοντας τo R1 στην μεσαία περιοχή στροφών πιο «αδύναμο». Για πρώτη φορά υιοθετείται σύστημα Ram Air, αυξάνοντας την ισχύ στους 180 ίππους. Ο κινητήρας δεν αποτελεί πλέον φέρον τμήμα του αλουμινένιου πλαισίου. Μία ακόμη καινοτομία αποτελεί το ότι οι κύλινδροι χωρίζονται από το στροφαλοθάλαμο και δεν αποτελούν ενιαίο μπλοκ όπως το προηγούμενο μοντέλο. Η γεωμετρία είναι εντελώς διαφορετική και πολλά εξαρτήματα προέρχονται από το MotoGP. Εμφανισιακά ξεχωρίζει, λόγω των τεσσάρων προβολέων και των δύο ξατμίσεων που βρίσκονται κάτω από την «ουρά» της μοτοσυκλέτας. Το 2006 ο κινητήρας φτάνει τους 175 ίππους κα την ίδια χρονιά έχουμε την εμφάνιση της περιορισμένης έκδοσης SP, με συμπλέκτη ολίσθησης, αναρτήσεις ohlins και σφυρήλατες ζάντες Marchesini. Παράχθηκε σε 500 μονάδες.
2007-2008
Στο νέο R1 έγιναν προσπάθειες η μοτοσυκλέτα να γίνει ακόμη μικρότερη, πλησιάζοντας τις διαστάσεις των supersport 600. Νέα είναι το πλαίσιομ το πιρούνι και το ψαλίδι. Οι δαγκάνες των μπροστινών φρένων είναι εξαέμβολες. Είναι εξοπλισμένο με το σύστημα YCC-T, ένας είδος γκαζιού ride by wire που προέρχεται από το MotoGP. Ο κινητήρας φέρει τέσσερις βαλβίδες τιτανίου, από πέντε. Η ισχύς αυξάνεται στους 180 ίππους στις 12.500 σ.α.λ. και η κορυφή της ροπής είναι στα 11,5 kgm στις 10.000 σ.α.λ. και το βάρος ανέρχεται σε 177 κιλά. Αισθητικά το R1 πέμπτης γενιάς είναι πιο συμπαγές και επιθετικό, ενώ παράλληλα πληροί τις προδιαγραφές Euro3.
2009-2014
Μετά από δέκα χρόνια επιτυχία στην αγορά, ήρθε η ώρα για μεγάλες αλλαγές. Το R1 ανανεώνεται πλήρως και υιοθετεί τον crossplane κινητήρα, που βλέπουμε για πρώτη φορά σε μοτοσυκλέτα παραγωγής. Η λύση προέρχεται απευθείας από την M1 του Valentino Rossi που πήρε τον τίτλο του 2008.Διαθέτει ρυθμίσεις στην κεντρική μονάδα ελέγχου και mode οδήγησης. Το σύστημα εξάτμισης 4 σε 2 σε 1 με δύο απολήξεις τριγωνικού σχήματος βρίσκονται κάτω από την σέλα του συνεπιβάτη. Ο κινητήρας αποδίδει 182 ίππους στις 12.500 σ.α.λ. και 11,8 kgm ροπή στις 10.000 σ.α.λ. Το R1 έκτης γενιάς ζυγίζει 206 κιλά. Ο επανασχεδιασμένος κινητήρας αποτελεί και πάλι φέρον τμήμα του πλαισίου. Οι κύλινδροι είναι κεκλιμένοι κατά 31ο. Οι προβολείς διαθέτουν αισθητήρα κλίσης. Το νέο R1 είναι ακόμη πιο συμπαγές από τον προκάτοχό του.
2015-2018
Το R1 εξελίσσεται ακόμη περισσότερο και πλέον φτάνει τους 200 ίππους στις 13.000 σ.α.λ. Τα πάντα στον κινητήρα είναι νέα. Το βάρος είναι μόλις 199 κιλά και σε αυτό συμβάλουν η στάνταρ ζάντες μαγνησίου. Τα ηλεκτρονικά πλέον δίνουν βροντερό παρόν, με κεντρική μονάδα διαχείρισης (ECU) και μονάδα μέτρησης αδράνειας (IMU) που δουλεύει σε 6 άξονες με αισθητήρες (3 γυροσκόπια, 3 επιταχυνσιόμετρα)σε πραγματικό χρόνο. Μέσα στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό υπάρχουν επίσης, Traction control και slide control με βάση τη γωνία κλίσης, Lift και Launch control, Quick Shift system, Power Mode Selection, Yamaha Ride Control και cornering ABS. Tο R1 του 2015 είναι επίσης διαθέσιμο και στην έκδοση M, με αναρτήσεις Ohlins, IMU με δυνατότητα παραμετροποίησης και CCU (Communication Control Unit). Το 2018 το R1M εξοπλίζεται με την ηλεκτρονική ανάρτηση Ohlins Smart EK 2 ERS και quickshifter με δύο τρόπους εμπλοκής γραναζιών, πιο γρήγορο και πιο προοδευτικό.
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.