Αφιερώματα

Kawasaki GPZ900R Ninja: 40 χρόνια από την γέννηση του θρύλου

Μια μικρή ανασκόπηση στην ιστορία ενός εκ των θρυλικών ιαπωνικών μοτοσυκλετών


04.09.2024

Ποιος από εμάς δεν ονειρευόταν κάποια στιγμή, στα εφηβικά μας χρόνια, να είναι ο Τομ Κρουζ στο τιμόνι ενός Kawasaki GPZ900R Ninja;...Δεν είχε σημασία αν ήταν τέρμα γκάζι στην ευθεία της βάσης Miramar Naval Ai, στο Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια ή αν έκοβε βόλτες στην παραλιακή


Η εταιρεία του Akashi από το 1983 έκανε χιλιάδες αναβάτες να ονειρεύονται μία μοτοσυκλέτα. Ο «καρχαρίας», όπως ήταν το παρατσούκλι του GPZ στην χώρα μας, κατασκευαζόταν για 20 χρόνια με μικρές τροποποιήσεις. Πουλήθηκαν περισσότερες από 210.000 μονάδες. Για μεγάλο διάστημα ήταν η ταχύτερη μοτοσυκλέτα παραγωγής. Το θρυλικό GPZ 900R ήταν το πρώτο μοντέλο που έφερε το όνομα Ninja.

Η επίσημη παρουσίαση του Kawasaki GPZ900R Ninja έγινε στις 7 Δεκεμβρίου 1983 στην εμβληματική πίστα της Καλιφόρνια της Laguna Seca. Όχι μόνο επειδή ήταν η πιο σπορ μοτοσυκλέτα παραγωγής που έχει κατασκευαστεί μέχρι εκείνη την στιγμή, αλλά επειδή αντιπροσώπευε μια νέα υποκατηγορία. Την Hi-Sport της οποίας το σημαντικότερο μοντέλο ήταν το Yamaha FJ 1100 της στιγμής.

Μέχρι εκείνη τη στιγμή, οι κατασκευαστές είχαν αρχίσει να πειραματίζονται με τεχνικές λύσεις που αργότερα θα εισάγονταν σε μοντέλα παραγωγής κορυφαίων επιδόσεων, όπως η υγρόψυξη, η πίσω ανάρτηση με μονό αμορτισέρ κεντρικά τοποθετημένο ακόμα και «ολόσωμα» φέρινγκ με στόχο της βελτίωσης της αεροδυναμικής αλλά και λόγω αισθητικής. Το GPZ900R ήταν η πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής στην ιστορία που συνδύασε όλα αυτά τα συστατικά στην ίδια συνταγή.

Για να το πετύχει αυτό, η Kawasaki εργαζόταν για αρκετά χρόνια για την ανάπτυξη του μοντέλου, αναζητώντας το καλύτερο από τους δύο κόσμους που επικρατούσαν εκείνη την εποχή στη σπορ κατηγορίας. Από τη μια τα επιβλητικά 1000/1100 κ.εκ. και από την άλλη τα ελαφρύτερα αλλά καλά εξοπλισμένα 750 κ.εκ. Έτσι η εταιρεία Akashi κατέληξε το GPZ900R Ninja, που ήταν εξίσου ισχυρό και γρήγορο με τις σπορ μοτοσυκλέτες του λίτρου, αλλά καταφέρνοντας ταυτόχρονα να είναι ελαφρύτερο και πιο διαχειρίσιμο από τα «εφτάμιση».

Διέθετε τετρακύλινρο σε σειρά κινητήρα 908 κ.εκ. που απέδιδε 115 ίππους. Οι επιδόσεις του για την εποχή ήταν εξωπραγματικές αφού η τελική του άγγιζε τα 250 χλμ/ώρα. Σύμφωνα με τον διευθυντή έρευνα και εξέλιξης της μάρκας, είχαν εξεταστεί και άλλου είδους κινητήρες, συμπεριλαμβανομένων ενός V4, ενός V6 ακόμη και ενός 6ξύλινδρου σε διάταξη L. Στην πραγματικότητα, το πρώτο πρωτότυπο του μοντέλου ήταν εξοπλισμένο με αερόψυκτο 6κύλινδρο, 2βάλβιδο κινητήρα DOHC. Τα περισσότερα από 10 χρόνια εμπειρίας με την εν σειρά τετρακύλινδρη πλατφόρμα, έκανε τη μάρκα να καταλήξει σε αυτήν την επιλογή.

Kawasaki GPZ900R 1

Γιατί Ninja;

Όσον αφορά την εμπορική ονομασία… Γιατί Ninja; Δεν ήταν τυχαίο ότι οι ΗΠΑ επιλέχθηκαν ως το μέρος για να αποκαλυφθεί το νέο και πρώτο Ninja της Kawasaki. Εκείνη την εποχή ο Mike Vaughan ήταν ο διευθυντής μάρκετινγκ της Kawasaki Motors Corporation (KMC) στη χώρα. Ο θρύλος λέει ότι ήταν μεγάλος οπαδός της ιαπωνικής μυθολογίας και κουλτούρας σε σημείο να ονομάσει το ιστιοφόρο του, ένα Columbia 22, με το όνομα Ninja.
Αυτός ήταν ο κύριος λόγος για τον οποίο το GPZ900R θα βαφτιζόταν με το ψευδώνυμο Ninja, όπως εξήγησε αργότερα ο ίδιος ο Vaughan: «Το 1975, ήμουν στη Μινεσότα και δούλευα στο τμήμα snowmobile της Kawasaki Motors Corporation και αποφάσισα ότι το 'Ninja' θα ήταν ένα υπέροχο όνομα για το ιστιοπλοϊκό μου. Εκείνη την εποχή, δουλεύαμε με έναν σχεδιαστή που ονομαζόταν Al Shimasaki. Ο Al σχεδίασε το λογότυπο, και το κόλλησε στο σκάφος μου».

Μέχρι το 1979, ο Vaughan είχε πουλήσει το ιστιοφόρο και μετακόμισε στη Νότια Καλιφόρνια. Εκείνη την εποχή, η Kawasaki σκεφτόταν ήδη πώς να ονομάσει εμπορικά τη νέα της σπορ ναυαρχίδα και ο Mike πρότεινε την ιδέα: «Στο τέλος, χρειάστηκε μια δεκαετία και πολλή προσπάθεια για να φτάσει το όνομα από το στάδιο της ιδέας σε όλα τα εταιρικά κανάλια εδώ και στην Ιαπωνία, αλλά τελικά όλα πήγαν καλά».

Το GPZ έγινε ακόμη πιο ποθητό όταν “πρωταγωνίστησε” στην ταινία Top Gun. Το 2022, στο sequel της ταινίας, ο Tom Cruise κάνει και πάλι βόλτες ξεκράνωτος με την μοτοσυκλέτα του 1986.

Kawasaki GPZ900R 2

Οι πρώτες φήμες για την αναβίωση μιας μοτοσυκλέτας ορόσημο στην ιστορία της εταιρείας του Akashi «ακούστηκαν» το 2020. Από την στιγμή που υπήρχε ήδη το ρετρό Z900RS η Kawasaki θα μπορούσε να βασιστεί σε αυτό για το GPZ. Όμως κάτι τέτοιο δεν συνέβη λόγω της πανδημίας αλλά και εξαιτίας των αλλαγών στην Kawasaki Heavy Industries το 2021.

Ας ελπίσουμε πως η Kawasaki θα το πάρει απόφαση και θα δώσει στον μοτοσυκλετιστικό κόσμο ένα νέο GPΖ.

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Η μεγαλύτερη καινοτομία στην ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών είναι εκείνη που προστατεύει το κεφάλι. Το 1963, η Bell Helmets σχεδίασε και ανέπτυξε το πρώτο full-face κράνος μοτοσυκλέτας, το οποίο ονομάστηκε Bell Star
Το Honda SH, το σκούτερ-θρύλος που γεννήθηκε το 1984, γιορτάζει τα 40 του χρόνια, έχοντας καθιερωθεί ως σύμβολο κινητικότητας σε πόλεις σε όλη την Ευρώπη
Τέλη της δεκαετίας του 2000 και στο Hamamatsu θέλουν να εκμεταλλευθούν την δημοφιλία του Hayabusa, να αποκαθηλώσουν το Ηonda SH και να αντικαταστήσουν το SV650
Πάμε σχεδόν 40 χρόνια πίσω, όταν η Suzuki παρουσίασε ένα επαναστατικό πρωτότυπο με σχεδίαση από το μέλλον

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.