Αφιερώματα

ECE 22.06: Όλα όσα θέλετε να μάθετε για τις νέες προδιαγραφές ασφαλείας των κρανών

Άλλαξαν πολλά με στόχο την βελτίωση της ασφάλειας


25.07.2024

Υπάρχουν ουσιαστικά δύο μεγάλες αλλαγές: Η μια αφορά τις δοκιμές κρούσης και τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούνται, ενώ η άλλη είναι η ίδια η τεχνολογία κράνους

Φωτογραφία: Θοδωρής Ερμήλιος

Οι δοκιμές πρόσκρουσης ECE 22.05 περιλάμβαναν την τοποθέτηση μιας κεφαλής στο κράνος και στη συνέχεια, την κρούση σε ένα αμόνι. Οι αισθητήρες εντός του ομοιώματος κεφαλής μετρούν τις δυνάμεις που μεταδίδονται μέσω του κράνους. Στις δοκιμές ECE 22.06, οι κρούσεις πραγματοποιούνται σε ένα ευρύτερο φάσμα ταχυτήτων, τόσο υψηλότερο όσο και χαμηλότερο από αυτών των δοκιμών των προδιαγραφών ECE 22.05, και με επιπτώσεις σε πολλαπλά σημεία του κράνους.

Οι δοκιμές υψηλότερης ταχύτητας φαίνονται λογικές αλλά γιατί γίνονται και στις χαμηλές; Κάνοντας ένα κράνος με κάποιο τρόπο να επιβιώσει από πτώσεις υψηλής ταχύτητας μπορεί να μειώσει την ικανότητά του να απορροφά κρούσεις σε μικρότερης ενέργειας, με αποτέλεσμα ένα κράνος που είναι πάρα πολύ άκαμπτο. Οι δοκιμές σε διαφορετικές γωνίες και ταχύτητες διασφαλίζουν ότι το κράνος θα προστατεύει σε περισσότερους τύπους ατυχημάτων και, για πρώτη φορά, η δοκιμή εξετάζει επίσης τι επιπτώσεις έχει αυτό στον εγκέφαλο.

Η επιστημονική μελέτη COST 327 που εστιάζει στο τι ακριβώς συμβαίνει στο κεφάλι και στον αυχένα ενός αναβάτη κατά τη διάρκεια ενός ατυχήματος σε πραγματικές συνθήκες, διαπίστωσε πως η γρήγορη περιστροφική κίνηση που προκαλείται κατά την πρόσκρουση του κράνους στο έδαφος υπό γωνία και μεταφέρει διατμητική δύναμη στον εγκέφαλο, ευθύνεται για εγκεφαλικούς τραυματισμούς σε ποσοστό άνω του 60%.

Για να δοκιμαστεί αυτό, δοκιμάζονται σε κρούσεις πάνω σε ένα αμόνι σε γωνία 45 μοιρών, ενώ νέοι αισθητήρες μετρούν την περιστροφική επιτάχυνση που λαμβάνει χώρα μέσα στο κράνος. Θεωρητικά, τα πιο στρογγυλά κράνη θα μπορούσαν να λειτουργήσουν καλύτερα εδώ, καθώς και εκείνα που διαθέτουν τεχνολογία MIPS και Flex, που συμβάλλουν στη μείωση της περιστροφικής κίνησης που μεταφέρεται στον εγκέφαλο.

Η μελέτη σημειώνει επίσης πως οι προδιαγραφές ECE 22.06 επιφέρουν σημαντικές βελτιώσεις στο επίπεδο ασφάλειας των κρανών, ικανές ώστε να σώζουν σε ετήσια βάση τη ζωή 1.000 αναβατών σε όλη την Ευρώπη.

Αεραγωγοί
Τέρμα οι εντυπωσιακοί αεραγωγοί που δεν λειτουργούν, σύμφωνα με τους κανονισμούς ECE 22.06. Πρέπει να είναι λειτουργικοί και να μην υπάρχουν μόνο για λόγους καλαισθησίας.

Θόρυβος
Τα κράνη που αποκλείουν τον θόρυβο του δρόμου σε ένα ορισμένο επίπεδο αποτυγχάνουν να περάσουν τις δοκιμές ECE 22.06

Κέλυφος
Τι θα λέγατε για δύο νέες ενισχυμένες στρώσεις ικανές να αντέχουν έως και 630 Newton και στις δύο πλευρές του κέλυφους με περισσότερη προσοχή εστιασμένη στη μείωση της παραμόρφωσης του κελύφους υπό πίεση.

Επενδύσεις
Οι επενδύσεις απορρόφησης κρούσης ελέγχονται αυστηρά για πρόσθετη προστασία με νέες δοκιμές «λοξής πρόσκρουσης». Οι εν λόγω χιτώνια θα δοκιμαστούν επίσης για το πώς αντιμετωπίζουν τον ιδρώτα, τη λακ για τα μαλλιά και το λάδι για τα γένια.

Τριβή
Θα δοθεί μεγαλύτερη προσοχή στην αντοχή του κελύφους όταν έρθει σε επαφή με λεία επαφή. Αυτός ο τομέας δοκιμών περιλαμβάνει επίσης δοκιμή διάτρησης για να διασφαλιστεί η ασφάλειά σε περίπτωση που συναντήσετε αιχμηρά αντικείμενα με υψηλή ταχύτητα.

Ζελατίνες
Έχουν γίνει κάποιες περαιτέρω τροποποιήσεις για να αποτραπεί οι φιμέ ζελατίνες να «σβήνουν» τα φώτα των δρόμων και των οχημάτων και μια νέα οδηγία για να διασφαλιστεί ότι η περιφερειακή όραση του αναβάτη μένει αμετάβλητη, καθώς και άλλες δοκιμές για να διασφαλιστεί ότι η ζελατίνα είναι ανθεκτική στις γρατσουνιές. Αλλά το πιο ενδιαφέρον είναι πως οι ζελατίνες πρέπει να είναι σε θέση να αντέχουν τη δύναμη μιας χαλύβδινης μπάλας που της χτυπά με 180 μίλια/ώρα!

Ιμάντες
Ένα βάρος 10 κιλών που πέφτει από ύψος 0,75 μέτρων για να δημιουργήσει δύναμη τουλάχιστον τριών Newton θα τσεκάρει αν ο ιμάντας αντέχει.

Αξεσουάρ
Τα αξεσουάρ κράνους (όπως οι ενδοεπικοινωνίες) πρέπει να είναι συμβατά με το κάθε μοντέλο για να διασφαλιστεί ότι δεν διακυβεύεται η ασφάλεια.

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Η μεγαλύτερη καινοτομία στην ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών είναι εκείνη που προστατεύει το κεφάλι. Το 1963, η Bell Helmets σχεδίασε και ανέπτυξε το πρώτο full-face κράνος μοτοσυκλέτας, το οποίο ονομάστηκε Bell Star
Το Honda SH, το σκούτερ-θρύλος που γεννήθηκε το 1984, γιορτάζει τα 40 του χρόνια, έχοντας καθιερωθεί ως σύμβολο κινητικότητας σε πόλεις σε όλη την Ευρώπη
Τέλη της δεκαετίας του 2000 και στο Hamamatsu θέλουν να εκμεταλλευθούν την δημοφιλία του Hayabusa, να αποκαθηλώσουν το Ηonda SH και να αντικαταστήσουν το SV650
Πάμε σχεδόν 40 χρόνια πίσω, όταν η Suzuki παρουσίασε ένα επαναστατικό πρωτότυπο με σχεδίαση από το μέλλον

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.