Αφιερώματα

Τι σημαίνουν οι ενδείξεις στο προφίλ των ελαστικών μοτοσυκλέτας;

Κατανόηση των αριθμών και των γραμμάτων που βρίσκονται σε όλα τα ελαστικά


17.04.2024

Όλες οι πληροφορίες για τα ελαστικά αναγράφονται στο προφίλ και αποτελούνται από κωδικούς που προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά και τις επιδόσεις τους. Εδώ θα μάθετε το νόημά τους

Οι κωδικές ονομασίες που μπορούν να διαβαστούν δεν λείπουν από κανένα ελαστικό. Κάθε αριθμός και κάθε γράμμα υποδηλώνουν τα χαρακτηριστικά, που πρέπει να γνωρίζει ο μοτοσυκλετιστής, διότι επηρεάζουν και την ασφάλειά του.

Ποια είναι η σωστή πίεση στα ελαστικά ανάλογα με το είδος και τη χρήση;

ΠΛΑΪΝΑ

Αυτή είναι η περιοχή του μεγάλου πάχους καουτσούκ που εκτείνεται από τη στεφάνη μέχρι το πέλμα και παρέχει στα ελαστικά σας πλευρική ευστάθεια. Εκεί επίσης θα βρείτε όλες τις πληροφορίες του κατασκευαστή σχετικά με το ελαστικό σας, Τι σημαίνουν όμως στ' αλήθεια αριθμοί όπως 120/70 ZR17 M/C (58W); Ακολουθεί ένας συνοπτικός οδηγός για την κατανόηση αυτών των ενδείξεων:

ΠΛΑΤΟΣ ΕΛΑΣΤΙΚΟΥ

Αυτός ο αριθμός  υποδηλώνει το ονομαστικό πλάτος της διατομής του ελαστικού, μεταξύ των πλαϊνών του, σε χιλιοστά. Σ' αυτή την περίπτωση είναι 120mm. Σημείωση: το πραγματικό πλάτος του ελαστικού επάνω στη ζάντα μπορεί να διαφέρει από το ονομαστικό πλάτος.

ΠΡΟΦΙΛ

Αυτός ο αριθμός υποδηλώνει το λεγόμενο προφίλ ή ύψος του ελαστικού ως  ποσοστό του πλάτους του. Σ' αυτή την περίπτωση, το προφίλ ισούται με το 70% του πλάτους που είναι 120mm, κατά συνέπεια είναι 84mm.

ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥ

Στα σπορ ελαστικά μοτοσυκλετών,  συνήθως βλέπουμε τα γράμματα “ZR”. Το “Z” αντιστοιχεί στον δείκτη ταχύτητας του ελαστικού, ο οποίος   σ' αυτή την περίπτωση  σημαίνει ότι είναι κατασκευασμένο για ταχύτητες άνω των 240 χλμ / ώρα. Το “R” υποδεικνύει ότι το ελαστικό είναι κατασκευής ράντιαλ. Το “17″  υποδεικνύει ότι το ελαστικό έχει διάμετρο 17 ιντσών ενώ το “M/C”  σημαίνει ότι  το ελαστικό  είναι  για μοτοσυκλέτα.

ΔΕΙΚΤΗΣ ΦΟΡΤΙΟΥ & ΔΕΙΚΤΗΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ 

Η ένδειξη ‘58W’ υποδηλώνει τους δείκτες φορτίου και ταχύτητας του ελαστικού και αυτές οι παράμετροι θα πρέπει πάντοτε να λαμβάνονται υπόψη μαζί κατά την αγορά νέων ελαστικών. Σ' αυτή την περίπτωση, το ’58’ υποδεικνύει ότι το ελαστικό προδιαγράφεται για μέγιστο φερόμενο βάρος 236 kg στη μέγιστη πίεση. Το “W” αντιπροσωπεύει τη  μέγιστη  ταχύτητα του ελαστικού όταν έχει την σωστή πίεση και όταν δέχεται φορτίο, στην περίπτωση αυτή 270 χλμ/ώρα. Να θυμάστε  ωστόσο ότι κατά την αγορά νέων ελαστικών, θα πρέπει ο  δείκτης ταχύτητας να είναι ανάλογος της ταχύτητας που μπορεί να αναπτύξει η μοτοσυκλέτα σας, διότι η υπέρβαση της ταχύτητας του δείκτη ενέχει τον κίνδυνο αστοχίας του ελαστικού, συνεπώς θα πρέπει πάντοτε να αντικαθιστάτε ένα ελαστικό με κάποιο που να έχει τουλάχιστον ίδιο δείκτη ταχύτητας, έτσι ώστε να μην περιορίζεται η ταχύτητα που μπορεί να αναπτύξει η μοτοσυκλέτα σας.

ΔΕΙΚΤΗΣ ΦΟΡΤΙΟΥ
ΚΙΛΑ
 
ΔΕΙΚΤΗΣ ΦΟΡΤΙΟΥ
ΚΙΛΑ
21 82,5   53 206
22 85   54 212
23 87.5   55 218
24 90   56 224
25 92.5   57 230
26 95   58 236
27 97.5   59 243
28 100   60 250
29 103   61 257
30 106   62 265
31 109   63 272
32 112   64 280
33 115   65 290
34 118   66 300
35 121   67 307
36 125   68 315
37 128   69 325
38 132   70 335
39 136   71 345
40 140   72 355
41 145   73 365
42 150   74 375
43 155   75 387
44 160   76 400
45 165   77 412
46 170   78 425
47 175   79 437
48 180   80 450
49 185   81 462
50 190   82 475
51 195   83 487
52 200      

 

ΔΕΙΚΤΗΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ KM/H
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
ZR 240

Άλλες συντομογραφίες

Η διάμετρος, το πάχος, ο δείκτης φορτίου και ο κωδικός ταχύτητας δεν είναι τα μόνα στοιχεία που πρέπει να ελέγξετε.

Τυπωμένα στο προφίλ του ελαστικού, μπορεί να βρείτε άλλες συντομογραφίες, όπως M+S; M/C; TL και DOT. Ας δούμε τι σημαίνουν.

Η συντομογραφία M+S προσδιορίζει ένα ελαστικό «Mud & Snow» και προσδιορίζει τα χειμερινά ελαστικά.

Το M/C προσδιορίζει, γενικότερα, τα ελαστικά μοτοσυκλετών.

Ελαστικά TL Tubeless, δηλαδή αυτά χωρίς σαμπρέλα.

Το DOT είναι η συντόμευση του «Department of Transportation», δηλαδή του Υπουργείου Μεταφορών των Η.Π.Α., το οποίο για την διευκόλυνση των ελέγχων του, ζήτησε σε κάθε ελαστικό που πωλείται στην Βόρεια Αμερική, να υπάρχουν κάποιοι συγκεκριμένοι κωδικοί με τους οποίους, μεταξύ των άλλων, θα μπορεί να ταυτοποιεί τον ακριβή χρόνο παραγωγής τους. Έτσι λοιπόν σε κάθε ελαστικό, αναγράφεται στο πλαϊνό του ένας αλφαριθμητικός κωδικός που αποτελείται από 11 ψηφία, στον οποίο προηγείται το ακρωνύμιο DOT και τελειώνει με τέσσερα αριθμητικά ψηφία, τα οποία αφορούν την ημερομηνία κατασκευής του. Τα δύο πρώτα ψηφία αυτού του αριθμού υποδεικνύουν την εβδομάδα κατασκευής (η οποία είναι από «01» έως «52») και τα τελευταία δύο υποδεικνύουν το έτος κατασκευής. Δηλαδή ένας αριθμός «1322» μας υποδεικνύει ότι αυτό το ελαστικό έχει κατασκευαστεί την 13η εβδομάδα του 2022.

«Λήγουν» τα ελαστικά;

Παρά την «ημερομηνία γέννησης» που αναγράφεται στο ελαστικό, δεν υπάρχει νόμος που να καθορίζει ανώτατο όριο ηλικίας για τα ελαστικά. Ένα ελαστικό που είναι πολύ παλιό - ακόμα κι αν δεν έχει χρησιμοποιηθεί ποτέ - θα μπορούσε να έχει φθαρεί. Γενικά, εάν το λάστιχο είναι άνω των 5 ετών, ακόμη και αν έχει ακόμα πολλά χιλιοστά πέλματος, θα έχει σχεδόν σίγουρα ξεραθεί ή αλλοιωθεί, επομένως έχει χάσει πολλά από τα χαρακτηριστικά της.

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Αν δεν είστε από αυτούς που μετακινούνται με δίκυκλο όλο τον χρόνο, τότε η κίνηση θα γίνει σύντομα η καθημερινότητά σας. Όμως, για όσους προτιμούν να «ξεκουράζουν» τη μοτοσυκλέτα ή το scooter τους κατά τους χειμερινούς μήνες, η σωστή συντήρηση είναι απαραίτητη
Το concept «scooter 800cc» μας παρουσιάστηκε ως μοντέλο της Gilera αλλά συνεχίστηκε ως Aprilia, όμως παρέμεινε το μεγαλύτερο, ισχυρότερο και πιο γρήγορο scooter που κατασκευάστηκε ποτέ
Στο άκουσμα «μοτοσυκλετιστικά βιβλία» ένας άνθρωπος εκτός χώρου θα σκεφτεί λαδωμένα service manual που αναφέρονται σε διάκενα βαλβίδων και ώρες λειτουργίας του κινητήρα ή ακόμη χειρότερα ότι δεν πρέπει να πιείς τα υγρά φρένων
Η μεγαλύτερη καινοτομία στην ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών είναι εκείνη που προστατεύει το κεφάλι. Το 1963, η Bell Helmets σχεδίασε και ανέπτυξε το πρώτο full-face κράνος μοτοσυκλέτας, το οποίο ονομάστηκε Bell Star

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.