23.10.2023
Με αφορμή την παρουσίαση της επετειακής έκδοσης για τα 25 χρόνια του Hayabusa, κάνουμε ένα πολύ γρήγορο ταξίδι στο χρόνο
Το Hayabusa μάς συστήθηκε τον Οκτώβριο του 1998 και αμέσως έκανε αίσθηση, όχι μόνο εξαιτίας των επιδόσεων, αλλά και της εμφάνισής του. Ακόμη και το όνομά του, που σημαίνει γεράκι πετρίτης, κέντρισε το ενδιαφέρον.
Τίποτα δεν ήταν τυχαίο πάνω στη συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα. Το Hayabusa είναι το ταχύτερο πτηνό στον πλανήτη Γη με ταχύτητα καθόδου 300 χλμ/ώρα και η μοτοσυκλέτα της Suzuki ήταν η πρώτη παραγωγής που θα έσπαγε το φράγμα αυτή της ταχύτητας. Σύμμαχος σε αυτό η άριστα μελετημένη αεροδυναμική σχεδίασή της. Βλέποντάς την νόμιζες ότι κινείται ακόμη και σταματημένη. Στην ιστορία των δύο τροχών, μοτοσυκλέτα επιδόσεων με τόσες πλούσιες καμπύλες και ανάλογη αεροδυναμική μελέτη δεν είχε υπάρξει.
Το 1999 οι πωλήσεις του Βusa ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, ενώ οι δοκιμές που γίνονταν σε όλο τον κόσμο μιλούσαν για μια εξαιρετική μοτοσυκλέτα σε όλους τους τομείς. Ο κινητήρας της ήταν τετρακύλινδρος σε σειρά με 1.299 κ.εκ. και 173 ίππους. Το πλαίσιο είχε σαφείς επιρροές από τη δίχρονη μοτοσυκλέτα των GP, RGV500. Τα φέρινγκ σχεδιάστηκαν με γνώμονα την καλύτερη αεροδυναμική και όχι την ομορφιά.
Το πλαίσιο θα παραμείνει σχεδόν αμετάβλητο και στο μοντέλο του 2008, του οποίου η πανευρωπαϊκή παρουσίαση είχε λάβει χώρα στα κινηματογραφικά studio της Cinecitta στη Ρώμη. Η νέα εμφάνιση παρέπεμπε σε αυτό που ήταν: η ταχύτερη μοτοσυκλέτα παραγωγής και μία από τις καλύτερες ever. Στην αναβαθμισμένη νέα έκδοση ο κινητήρας διέθετε 1.340 κ.εκ. με ισχύ 194 ίππων. Παρ’ ότι οι επιταχύνσεις ήταν ακόμη καλύτερες, η τελική ταχύτητα δεν ξεπέρασε του αρχικού μοντέλου και υπήρχε λόγος για αυτό.
Οι Ιάπωνες κατασκευαστές κυνηγούσαν τον τίτλο της ταχύτερης και ισχυρότερης μοτοσυκλέτας παραγωγής. Στην ουσία η έλευση του Hayabusa έγινε η αιτία μιας «συμφωνίας κυρίων» που τερμάτισε τον πόλεμο της τελικής.
Ενώ η Hayabusa ξεπέρασε εύκολα το Kawasaki ZZ-R 1100 και το Blackbird της Honda, οι Ninja παρουσίασαν μια ισχυρότερη μοτοσυκλέτα από αυτήν του Hamamatsu. Η ΖΧ-12R απέδιδε 178 ίππους και η τελική της έφτανε τα 320 χ.α.ώ.! Και μετά άρχισαν οι αντιδράσεις… Ο τύπος που δεν είχε σχέση με τη μοτοσυκλέτα, επειδή «πουλούσε» μπήκε στον χώρο επινοώντας ιστορίες τρόμου και απάτες ως προς τις επιδόσεις που έφταναν αυτές των supercars τα οποία κόστιζαν πολλά περισσότερα χρήματα.
Ταυτόχρονα από την Ευρώπη διέρρεαν πληροφορίες πως οι αρχές θα επέβαλαν στους κατασκευαστές μοτοσυκλετών όρια στην ισχύ των μοντέλων τους. Έτσι επήλθε η συμφωνία μεταξύ των εταιρειών από όλο τον κόσμο. Καμία μοτοσυκλέτα παραγωγής δεν θα υπερέβαινε τα 300 χ.α.ώ. Έτσι το κοντέρ των Hayabusa θα σταματήσει στα 299 χ.α.ώ., αλλά «μυστηριωδώς» οι στροφές του κινητήρα θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν!
Με την επιβολή της «συμφωνίας κυρίων» οι κατασκευαστές σταμάτησαν να κυνηγούν την τελική και επικεντρώθηκαν στη βελτίωση πιο σημαντικών χαρακτηριστικών στις μοτοσυκλέτες τους. Το Hayabusa ήταν ήδη αρκετά βήματα μπροστά, διότι εκτός από σταθερό και ταχύτατο στην ευθεία, ήταν εξαιρετικό στις στροφές.
Από το 1999 έως και το 2018 πουλήθηκαν παγκοσμίως 189.100 Hayabusa. Ταυτόχρονα όλα αυτά τα χρόνια είδαμε εξαιρετικά custom ακόμη και με turbo και απόδοση 500 ίππους. «Κλειδί» για τη μακροβιότητά του ο άθραυστος κινητήρας του, από τους πιο αξιόπιστους που βγήκαν ποτέ. Και η κληρονομιά συνεχίζεται με το νέο μοντέλο που ήρθε με πολλές περγαμηνές.
Η επιστροφή του γερακιού
Σύμφωνα με τους ανθρώπους του Hamamatsu «η νέα Hayabusa αξιοποιεί τις τελευταίες τεχνολογικές καινοτομίες για να παρέχει μεγαλύτερο έλεγχο και άνεση, και τελικά να βοηθήσει τους αναβάτες να αποκτήσουν εμπιστοσύνη, καθώς απολαμβάνουν την απόλυτη σπορ μοτοσυκλέτα».
Ο γνωστός και μη εξαιρετέος υγρόψυκτος τετρακύλινδρος κινητήρας 1.340 κ. εκ. αναβαθμίστηκε ώστε να συμμορφωθεί με τους αυστηρούς κανόνες για τις εκπομπές ρύπων. Οι Ιάπωνες μηχανικοί εστίασαν στο κομμάτι της εξάτμισης σχεδιάζοντας ένα νέο σύστημα που είναι ελαφρύτερο από το προηγούμενο και συμβάλλει στη βελτίωση της απόδοσης στις χαμηλές και μεσαίες στροφές, καθώς επίσης και της ροπής. Πέρα όμως από το σύστημα εξάτμισης, έχει γίνει αρκετή δουλειά στο φιλτροκούτι. Οι αλλαγές στο σχήμα των σωμάτων ψεκασμού κατέστησαν δυνατή την αύξηση της χωρητικότητάς του από 10,3 σε 11,5 λίτρα. Το καπάκι υιοθετεί ένα νέο κυματοειδές σχήμα που αυξάνει τη δομική ακαμψία του. Ο σχεδιασμός που προκύπτει βελτιώνει την ποιότητα του ήχου εισαγωγής.
Αρωγός στη βελτιωμένη απόδοση του κινητήρα είναι και το επανασχεδιασμένο σύστημα εισαγωγής αέρα SRAD (Suzuki Ram Air Direct).
Η απόδοση που ανακοινώνει η Suzuki είναι 190 PS @ 9,700 σ.α.λ. και 150 Nm ροπής @ 7.000 σ.α.λ. Οι τιμές είναι κατά τι μειωμένες σε σύγκριση με τον (ίδιο) κινητήρα της δεύτερης γενιάς (197 PS @ 9.500 σ.α.λ. & 155 Nm @ 7.200 σ.α.λ.), παρ' όλα αυτά οι επιδόσεις είναι βελτιωμένες.
Συγκεκριμένα, έχει κερδίσει 2 δέκατα στη διαδικασία του 0-100 km/h (το κάνει σε 3.2" αντί 3.4") ενώ καλύπτει τα 200 μέτρα από στάση σε 6.8" αντί 6.9" του προηγούμενου μοντέλου. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 299 km/h. Η θηριώδης ιπποδύναμη περνά στον πίσω τροχό μέσω κιβωτίου έξι σχέσεων που διαθέτει Bi-directional Quick Shifter.
H Hayabusa κλείνει 25 χρόνια στην παραγωγή
Η Hayabusa 25th Anniversary θα διατίθεται σε έναν χρωματικό συνδυασμό, μαύρου με πορτοκαλί. Αυτή η ειδική έκδοση του Gen-III Hayabusa έχει επετειακά λογότυπα τοποθετημένα σε διάφορα σημεία της μοτοσυκλέτας. Τα τελικά των εξατμίσεων θα φέρουν επετειακό λογότυπο χαραγμένο με λέιζερ, τα κέντρα των μπροστινών δισκόφρενων θα είναι χρυσά. Στον στάνταρ εξοπλισμό θα βρίσκεται και το κάλυμμα σέλας συνεπιβάτη.
Η προτεινόμενη λιανική τιμή της επετειακής Suzuki Hayabusa 25th ann. ανέρχεται σε 23.295€.
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.