Αφιερώματα

Adventure Bike Clinic: Μαθαίνοντας από τον κορυφαίο (Video)

Say No to Slow!


Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς  //  04.06.2018

Μαθήματα οδήγησης στο χώμα με μεγάλα on off ή αλλιώς Adventure Bike Clinic. Με «καθηγητή» με έναν από τους καλύτερους του είδους. Ο Chris Birch, ο Νεοζηλανδός αναβάτης που συμμετείχε στο φετινό Hellas Rally ανέλαβε την εκπαίδευση μας

Το γκρουπ ήταν ολιγομελές για να γίνει η δουλειά όπως πρέπει. Ο Chris ήταν με το «δικό» του. Ένα KTM 1090 Adventure R χωρίς πολλές αλλαγές. Σχεδόν νορμάλ. Με αυτό έκανε το clinic με το ίδιο θα «έτρεχε» και στο Hellas Rally στο οποίο τερμάτισε πρώτος στην κατηγορία του.

Ας συστηθούμε

Ποιος είναι ο Birch; Αναβάτης της Red Bull και της ΚΤΜ. Ο Chris κάνει μαθήματα για off road skills από το 2007. Στην αρχή ήταν ένας τρόπος να βγάλει κάποια χρήματα έτσι ώστε να μπορεί να αγωνίζεται εκτός Νέας Ζηλανδίας. Πλέον όμως δουλεύει full time πάνω σε αυτό. Του αρέσει να περνάει τη γνώση και τις τεχνικές που έχει μάθει μέσα από τους αγώνες του σε όλο τον κόσμο.

chris birch adventure bike clinic 4

Λατρεύει τις μοτοσυκλέτες. Έχει κατακτήσει οχτώ φορές το πρωτάθλημα στη Νέα Ζηλανδία, έχει πάρει τρεις φορές τη νίκη στο Roof of Africa, έχει ανέβει στο βάθρο πετά φορές στο Red Bull Romaniacs (το έχει κερδίσει το 2010). Έχει ολοκληρώσει με επιτυχία τους μεγαλύτερους αγώνες enduro στον κόσμο όπως τους Erzberg, Red Bull Last Man Standing, Hells Gate, ISDE, WEC και EEC. Ο Chris είναι επίσης ο πιο πετυχημένος Νεοζηλανδός αναβάτης στο Rally Dakar, έχοντας τερματίσει 27ος και 2ος στο rookies class το 2012. Έχει αγωνιστεί σε πάνω από τριάντα χώρες και λατρεύει την περιπέτεια.

chris birch adventure bike clinic 6

Στην Αρχαία Ολυμπία

Εκεί ήταν στημένο το bivouac του Hellas Rally και ο τόπος συνάντησης των συμμετεχόντων στο Adveture Clinic. Απ’ όλη σχεδόν την Ελλάδα ταξίδεψαν για να βιώσουν την εμπειρία να διδαχθούν την οδήγηση από έναν κορυφαίο του είδους στον κόσμο. Οι τέσσερις τυχεροί που κληρώθηκαν να κάνουν το clinic μαζί με τρεις δημοσιογράφους γνωρίστηκαν με τον Birtch απολαμβάνοντας ελληνική παραδοσιακά κουζίνα. Χαλαρός, πρόσχαρος και πρόθυμος να συνομιλήσει μαζί μας. Αμέσως νοιώσαμε άνετα και αυτό ήταν μόνο η αρχή.

Μάθημα

Οι εφτά Έλληνες πλαισιωθήκαμε από δύο ξένους αναβάτες που ήθελαν λίγο πριν «πάρουν» εκκίνηση στο Hellas Rally να μάθουν από τον Birch, τα μυστικά της ασφαλούς και ταυτόχρονα γρήγορης οδήγησης στο χώμα.

chris birch adventure bike clinic 1

Όλοι με μεγάλα adventure στην πλειοψηφία τους ΚΤΜ Adventure 950, 990 και 1290, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Super Tenere, ένα Capponord πρώτης γενιάς, το μικρότερο σε κυβισμό ΚΤΜ 450 EXC-F και ο υπογράφων με ένα Ducati Scrambler Desert Sled. Το μοναδικό που βρέθηκε εκείνο το Σαββατοκύριακο στην Αρχαία Ολυμπία και που οι συμμετέχοντες στο Rally κοίταγαν με απορία. Σας διαβεβαιώνω όμως πως τα μαθήματα «βγήκαν» πολύ άνετα και ξεκούραστα. Το μοναδικό μείον για αυτή τη χρήση η σχεδίαση του ρεζερβουάρ, που φέρνει την θέση οδήγησης πιο πίσω από εκεί που πρέπει και δεν μπορείς να το «αγκαλιάσεις» με τα πόδια όταν οδηγείς όρθιος. Όμως το Desert Sled δεν είναι σχεδιασμένο για αυτό. Άνετα όμως μπορείς να διασχίσεις βατούς χωματόδρομους και να ξεπεράσεις τα εμπόδια που θα προκύψουν στο δρόμο σου. Εννοείται πως μπορείς εύκολα να ταξιδεύεις μαζί του.

Ρύθμισεις

Αφού συστηθήκαμε ο Chris μας εξήγησε πόσο σημαντικό είναι να ρυθμίσουμε τιμόνι, μανέτες και λεβιέ πριν ξεκινήσουμε να οδηγούμε στο χώμα. Το τιμόνι πρέπει να βρίσκεται στην ίδια ευθεία με το πιρούνι, οι μανέτες στο σωστό ύψος και πιο μέσα στο τιμόνι για να μην σπάσουν σε ενδεχόμενη πτώση και το λεβιέ του φρένου ρυθμισμένο για να μην αναγκάζεται το πόδι να κάνει μεγάλη κίνηση. Πέρασε απ’ όλες τις μοτοσυκλέτες και βοήθησε στη ρύθμιση και σε ορισμένους τις έκανε αυτός. Τόσο απλά.

chris birch adventure bike clinic 2

Ώρα για δράση

Πρώτη άσκηση αφορούσε την σωστή στάση σώματος κατά την επιβράδυνση ή την επιτάχυνση μιας τέτοιας μοτοσυκλέτας στο χώμα. Χέρια ελαφρώς λυγισμένα, τα πόδια τοποθετημένα πίσω στα μαρσπιέ, το σώμα μπροστά κατά την επιτάχυνση και πίσω κατά την επιβράδυνση.

chris birch adventure bike clinic 7
Ωραία όλα αυτά στην ευθεία. Στις στροφές τι γίνεται; Εκεί το σώμα πρέπει να βγαίνει αντίθετα από εκεί που στρίβει η μοτοσυκλέτα. Και πάντα όρθιος πάνω στα μαρσπιέ. Με λίγα λόγια πρέπει να δουλεύουν πολύ γόνατα και γοφοί.

Και πως πλασάρεις την μοτοσυκλέτα για να στρίψεις, πλαγιολισθαίνοντας τον πίσω τροχό, χρησιμοποιώντας ελάχιστα το πίσω φρένο. Φαίνεται ωραίο θέλει προσπάθεια να το επιτύχεις ειδικά με μοτοσυκλέτες κατά πολύ βαρύτερες από 200 κιλά.

chris birch adventure bike clinic 5

Πως αποφεύγεις εμπόδια; Σουζάροντας. Εδώ ένα δάκρυ έτρεξε βλέποντας πόσο εύκολα το κάνει ο Birch. Το πέτυχαν λίγοι και είχαν όλοι τοποθετημένα off road ελαστικά.

Λίγο πριν τελειώσει το «χορταστικό» μάθημα ο Chris μας έδειξε πως πρέπει να είμαστε πάνω στη μοτοσυκλέτα όταν περνάμε πάνω από ένα δύσκολο σημείο.

chris birch adventure bike clinic 3

Όπως και σε όλες τις άλλες ασκήσεις πρέπει να παραμείνεις χαλαρός και να μην αρχίζεις να ανοιγοκλείνεις νευρικά το γκάζι. Και όλα τελειώνουν εύκολα και γρήγορα!

Μετά από ένα γεμάτο τετράωρο ο Chris Birch μας αποχαιρέτησε με μια μεγαλοπρεπή σούζα. Από τις πιο όμορφες εμπειρίες που σου μεταδίδουν γνώσεις με τον πιο «εύκολο» τρόπο.

chris birch adventure bike clinic 10

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Αν δεν είστε από αυτούς που μετακινούνται με δίκυκλο όλο τον χρόνο, τότε η κίνηση θα γίνει σύντομα η καθημερινότητά σας. Όμως, για όσους προτιμούν να «ξεκουράζουν» τη μοτοσυκλέτα ή το scooter τους κατά τους χειμερινούς μήνες, η σωστή συντήρηση είναι απαραίτητη
Το concept «scooter 800cc» μας παρουσιάστηκε ως μοντέλο της Gilera αλλά συνεχίστηκε ως Aprilia, όμως παρέμεινε το μεγαλύτερο, ισχυρότερο και πιο γρήγορο scooter που κατασκευάστηκε ποτέ
Στο άκουσμα «μοτοσυκλετιστικά βιβλία» ένας άνθρωπος εκτός χώρου θα σκεφτεί λαδωμένα service manual που αναφέρονται σε διάκενα βαλβίδων και ώρες λειτουργίας του κινητήρα ή ακόμη χειρότερα ότι δεν πρέπει να πιείς τα υγρά φρένων
Η μεγαλύτερη καινοτομία στην ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών είναι εκείνη που προστατεύει το κεφάλι. Το 1963, η Bell Helmets σχεδίασε και ανέπτυξε το πρώτο full-face κράνος μοτοσυκλέτας, το οποίο ονομάστηκε Bell Star

Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.