Γράφει ο Γιάννης Ιβάνοφ // 22.12.2017
H μικρή στο μάτι μοτοσυκλέτα των Αυστριακών είναι πραγματικά έτοιμη να συναρπάσει μέχρι και τον πιο έμπειρο αναβάτη
Το όνομα Duke είναι βαριά κληρονομιά για την KTM. Η ιστορία ξεκινά το 1994, όταν η αυστριακή εταιρεία, έπειτα από χρόνια εμπειρίας στους χωμάτινους αγώνες, θέλησε να ταράξει τα νερά και εισήγαγε κάτι νέο στον χώρο της μοτοσυκλέτας. Μια περίεργη μείξη enduro μοτοσυκλέτας με ασφάλτινο προσανατολισμό, ζάντες 17 ιντσών με ελαστικά δρόμου και εξαιρετικό στήσιμο, συνέθεσαν μια μοτοσυκλέτα με άγρια ομορφιά και απίστευτα περιφερειακά που θα ζήλευαν οι πάντες. Με κινητήρα επίσης αγωνιστικής χρήσης, προσαρμοσμένο για καθημερινές μετακινήσεις, δύσκολα μπορούσε άλλο μονοκύλινδρο να το συναγωνιστεί. Το KTM Duke 620 γεννήθηκε.
Duke όνομα βαρύ σαν ιστορία
Το 1998 η ιστορία επαναλαμβάνεται. Η KTM παρουσιάζει τη δεύτερη γενιά του “Δούκα” με νέο κινητήρα 640 κ.εκ. απόδοσης 54 ίππων, με ακόμη πιο extreme σχεδιασμό, εμφάνιση και περιφερειακά. Για σχεδόν μια δεκαετία αποτελεί μια από τις πιο ποθητές μοτοσυκλέτες για νέους ηλικιακά αναβάτες. Το Duke 2 τα βάζει μέχρι και με δίτροχα διπλάσιου κυβισμού από φανάρι σε φανάρι.
Ο όρος ‘‘supermoto’’ έχει ριζώσει για τα καλά στο μυαλό όλων, οι διπλές εξατμίσεις κάτω από τη σέλα του Duke έγιναν φαντασίωση πολλών. Το 2008, μετά την επιτυχία των προηγουμένων μοντέλων, η KTM παρουσιάζει την τρίτη γενιά. Το KTM Duke 690, όπως είναι η πλήρης ονομασία του, άλλαξε εμφάνιση σε σχέση με τους προκατόχους του. Τώρα πια δεν θυμίζει supermoto, αλλά naked μοτοσυκλέτα. Με σχεδιασμό από το μέλλον και πολλές γωνίες, μια ουρά που θα ζήλευαν μέχρι και τα supersport, εξάτμιση κάτω από τον κινητήρα και μέσα στην καρίνα, το εμφανές ατσάλινο χωροδικτύωμα και το σύστημα ψεκασμού ήταν το κερασάκι στην τούρτα. Ο νέος κινητήρας είναι πλέον πιο γραμμικός σε απόδοση και ομαλότερος σε λειτουργία. Παράλληλα όμως παράγει 61 ίππους καθιστώντας το το ισχυρότερο μονοκύλινδρο παραγωγής.
Στο πρόσφατο 2013 η KTM παρουσιάζει την τέταρτη γενιά, καταργώντας το διπλό φανάρι μπροστά που ήταν σήμα κατατεθέν για τις προηγούμενες, και προσθέτει άλλες τρεις εκδόσεις με τη θρυλική ονομασία. Θέλοντας να διεισδύσει στην αγορά των μικρομεσαίων προσέθεσε στην γκάμα της 125, 200, 390 για entry level. Μια εξαιρετική κίνηση από τους Αυστριακούς που έδωσε τη δυνατότητα σε μικρότερες ηλικίες να αποκτήσουν τη μοτοσυκλέτα των ονείρων τους. Με την προσθήκη των μικρότερων εκδόσεων γεφυρώνει επίσης το χάσμα που υπάρχει ανάμεσα στις κατηγορίες διπλωμάτων.
Ένα Super Duke τσέπης
Επιστροφή στο σήμερα και το Duke 390 του 2017. Με πολλές εμφανείς και μη διαφορές με το προηγούμενο μοντέλο, που ήταν το πιο ολοκληρωμένο στην κατηγορία του, όλοι είχαμε την απορία τι παραπάνω θα μπορούσε να βελτιώσει η KTM στο μοντέλο του 2017. Και όμως, μικροί και μεγάλοι, άνθρωποι με εμπειρία στο χώρο και μη, εντυπωσιάστηκαν από το λιλιπούτειο μηχανάκι. Με σχεδιασμό που παραπέμπει στον μεγάλο αδερφό Super Duke 1290 και με το σήμα κατατεθέν της νέας γενιάς μοτοσυκλετών της αυστριακής εταιρείας, τον LED προβολέα με λάμπες τύπου DRL, το 390 αποτελεί πραγματικά ένα κόσμημα. Η απαράμιλλη ποιότητα κατασκευής θα πείσει και το πιο δύσπιστο αγοραστικό κοινό. Από όποια γωνία κι αν το κοιτάξει κανείς αυτό που παρατηρεί είναι πως δεν έχουν αφήσει τίποτα στην τύχη. Όλα είναι σωστά μελετημένα και τοποθετημένα για να ταιριάζουν με το στυλ της μοτοσυκλέτας. Ευχάριστη έκπληξη αποτελεί η δυνατότητα ρύθμισης της μανέτας του συμπλέκτη ως προς την απόσταση από το grip, όπως επίσης και η μανέτα του φρένου. Εντυπωσιακός και εργονομικός ο τρόπος χειρισμού της TFT οθόνης του πίνακα οργάνων, μόνο με τον αντίχειρα του αριστερού χεριού. Ευδιάκριτη οθόνη ακόμη και κάτω από τον μεσημεριανό ήλιο. Το χρώμα του φόντου και των ενδείξεων ρυθμίζεται αυτόματα ανάλογα με το φως του περιβάλλοντος, με όλες τις χρήσιμες πληροφορίες να μπορούν να προσαρμοστούν ανάλογα με τις προτιμήσεις κάθε αναβάτη. Και με σύστημα KTM MY RIDE παρακαλώ, με σύνδεση μέσω Bluetooth για να μπορείτε μέσω hands-free να ακούτε από to smartphone την αγαπημένη σας μουσική κατά την καθημερινή σας μετακίνηση. Παράλληλα θα βλέπετε και θα δέχεστε εισερχόμενες κλήσεις στην οθόνη TFT, χρησιμοποιώντας τον αριστερό διακόπτη στο τιμόνι.
Update 2.0
Μεγάλη σημασία δόθηκε στην εργονομία της μοτοσυκλέτας, ξεκινώντας από το ρεζερβουάρ. Αν και μεγαλύτερο (13,4 λίτρα) σε σχέση με το προηγούμενο (11 λίτρα), προσφέρει άνεση στα γόνατα, καλύτερη επαφή του αναβάτη με τη μοτοσυκλέτα, ακόμη κι αν ο αναβάτης έχει ύψος πάνω από 1,90μ. Η αίσθηση που αποκομίζει κανείς είναι πως τα γόνατά του θα ακουμπήσουν μεταξύ τους. Η αυτονομία αυξήθηκε ακόμη περισσότερο και οι επισκέψεις στο βενζινάδικο έγιναν λιγότερο συχνές.
Επανασχεδιασμένη είναι επίσης η σέλα επιβάτη και συνεπιβάτη, πολύ άνετες και καλοσχεδιασμένες, με προσοχή στη λεπτομέρεια. Σχεδόν κανείς συνεπιβάτης δεν θα παραπονεθεί για τη στάση σώματος ή το αφρώδες υλικό (τώρα πια στα 830 χιλιοστά από το έδαφος, 30 χιλιοστά πιο ψηλά από το απερχόμενο μοντέλο). Το σχέδιο και η επικάλυψη με αντιολισθητικό υλικό θυμίζουν έντονα χαρακτηριστικά supersport μοτοσυκλέτας. Αναβάθμιση ακόμη δέχτηκαν τα φρένα, με δισκόφρενο διάστασης 320 χιλιοστών μπροστά έναντι 300 του προηγουμένου μοντέλου και τετραπίστονη ακτινική δαγκάνα Βybre που σε συνδυασμό με τη διπίστονη των 230 χιλιοστών που έχει τοποθετηθεί στον πίσω τροχό καθιστούν την ακινητοποίηση του 390 παιχνίδι. Το σύστημα φρένων πλαισιώνεται από τη μονάδα ABS της Βosch δύο καναλιών, με δυνατότητα απενεργοποίησης ή επιλογή supermoto που απενεργοποιεί το ABS μόνο στον πίσω τροχό για ατέλειωτη πλαγιολίσθηση.
Δεν θα μπορούσε να λείψει η αναβάθμιση της μπροστινής ανάρτησης. Το νέο πιρούνι είναι παραδοσιακά ανεστραμμένο (up side down) ανοιχτού θαλάμου (open cartridge) της WP 43 χιλιοστών, βελτιστοποιημένο για μέγιστη απόδοση και με εξαιρετικά χαμηλό βάρος. Προσφέροντας εντυπωσιακά πλεονεκτήματα σε σχέση με οποιαδήποτε ανάρτηση με κλειστό θάλαμο όσον αφορά την ευκολία στη συντήρηση και την απλότητα εξαιτίας ενός μειωμένου αριθμού εξαρτημάτων και κατ’ επέκταση μικρότερο βάρος. Με διαδρομή 143 χιλιοστά και χωρίς δυνατότητα ρύθμισης, η αίσθησή της είναι αρκετά σφιχτή και κάνει την αλλαγή κατεύθυνσης απόλαυση. Το πίσω αμορτισέρ, επίσης της WP με διαδρομή 150 χιλιοστά, είναι εξοπλισμένο με ένα προοδευτικό ελατήριο και καινούργια τεχνολογία στα έμβολα. Είναι σχεδιασμένο ώστε σε συνεργασία με το ψαλίδι να δίνει την καλύτερη δυνατή πληροφόρηση στον αναβάτη και να έχει πολύ ομαλή λειτουργία. Σημειωτέον, προσφέρεται η δυνατότητα ρύθμισης της προφόρτισής του.
Καινούργιο είναι και το πλαίσιο. Το κλασικό χωροδικτύωμα της αυστριακής εταιρείας έγινε ακόμη πιο άκαμπτο, δίνοντας την εντύπωση πως μπορεί να αντέξει πολύ μεγαλύτερη ιπποδύναμη και βάρος. Το μικρότερο κατά 10 χιλιοστά μεταξόνιο (1.357 έναντι 1.367 του παλιού μοντέλου) καθιστά τη μοτοσυκλέτα ακόμα πιο γρήγορη στις αλλαγές κατεύθυνσης και εύχρηστη κατά τη μετακίνηση στην πόλη. Απίστευτη δουλειά έχει γίνει στο εντελώς νέο και εντυπωσιακό υποπλαίσιο, που θυμίζει πολύ τον μεγάλο αδερφό Super Duke 1290. Είναι σχεδόν όλο εμφανές και σε συνδυασμό με την αντίθεση στα χρώματα πορτοκαλί- λευκού, απλά δεν μπορείς να ξεκολλήσεις τα μάτια σου από πάνω του.
Update 2.2
Ο επανασχεδιασμένος κινητήρας είναι πραγματικό έργο τέχνης. Γραμμικός και ελαστικός όσο πρέπει, με σύστημα ride by wire και την απίστευτη απόκριση από το σώμα ψεκασμού των 46χιλιοστών μετατρέπει την οδήγηση σε απόλαυση. Η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη και υποστηριζόμενη από πολλούς αισθητήρες πεταλούδα μεταφράζει άψογα τις εντολές του καρπού του αναβάτη, συμβάλλοντας στον πλήρη έλεγχο ανά πάσα ώρα και στιγμή. Με τεχνολογία DOHC των διπλών εκκεντροφόρων επικεφαλής και των τεσσάρων βαλβίδων, όπως και στο SUPER DUKE 1290 R, μπορεί να περηφανεύεται όχι μόνο για την ίδια εξωτερική εμφάνιση, αλλά και για την ίδια τεχνολογία του κινητήρα.
Νέα τεχνολογία λίπανσης του πιστονιού σε συνδυασμό με τη Nikasil επικάλυψη εξασφαλίζουν ακόμη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και μικρότερη τριβή. H διάμετρος των 89 χιλιοστών και η διαδρομή των 60 χιλιοστών δεν άλλαξαν σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, ενώ και ο κυβισμός παρέμεινε στα 372,2 κυβικά εκατοστά. Η νέα εξάτμιση είναι ζωτικής σημασίας για να γίνει το DUKE 390 πιο “πράσινο” από ποτέ. Με το σιλανσιέ τοποθετημένο δίπλα στον πίσω τροχό αντί κάτω από τον κινητήρα, εκτός από πόντους στην εμφάνιση, έπαιξε σημαντικό ρόλο στη συμμόρφωση ως προς τους περιορισμούς των ρύπων Euro 4. Είναι κατασκευασμένη από έναν συνδυασμό ανοξείδωτου χάλυβα και αλουμινίου με γνώμονα να μη διαφοροποιηθεί το κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας .
Όσο για τον συμπλέκτη, έξυπνο θα μπορούσε να τον ονομάσει η αυστριακή εταιρεία, με αίσθηση και λειτουργία από άλλο πλανήτη. Όταν ο αναβάτης κινείται με γρήγορους ρυθμούς και θέλει να προετοιμαστεί για την επόμενη στροφή κατεβάζοντας “μία” κάτω, το σύστημα του συμπλέκτη ανοίγει ελαφρά. Αυτό μας επιτρέπει να περιορίσουμε το “φρένο του κινητήρα” και να αποκτήσουμε πιο πολλή φόρα στην είσοδο των στροφών, άρα και πιο μεγάλη ταχύτητα. Η ομαλότητα της λειτουργίας είναι τέτοια που στους πιο παλιούς αναβάτες θα θυμίσει αρκετά δίχρονο κινητήρα. Και σαν να μην έφτανε αυτό, όταν η ροπή στρέψης του κινητήρα είναι υπερβολικά υψηλή, αυξάνεται και η πίεση του συμπλέκτη όταν ανοίξει το γκάζι. Με αυτόν τον τρόπο παρέχεται η δυνατότητα χρήσης μαλακών ελατηρίων για χαμηλές απαιτήσεις χειροκίνητης δύναμης στη μανέτα του συμπλέκτη. Μπορεί να μη διαθέτει υδραυλικό συμπλέκτη, αλλά πραγματικά η αίσθηση είναι βελούδινη- το χέρι δεν θα κουραστεί ούτε ύστερα από αρκετή ώρα μέσα στην κίνηση.
Θα ήθελα να ήμουν πάλι 18 χρονών.... ή μήπως είμαι;
Η συμβίωση με το KTM DUKE 390 είναι απίστευτη. Από την πρώτη στιγμή που κάθεσαι στη σέλα του, το χαμόγελο δεν μπορεί να φύγει από το πρόσωπό σου. Όλα είναι τόσο οικεία και σωστά τοποθετημένα που αναρωτιέσαι αν το έφτιαξε αποκλειστικά για σένα η KTM. Μετά επανέρχεσαι στην πραγματικότητα και συνειδητοποιείς πως αυτό προσφέρει το 390. Είναι κατασκευασμένο τόσο για τον άπειρο, όσο και για τον πιο έμπειρο αναβάτη. Η γεωμετρία του σε συνδυασμό με τα 149 κιλά άδειο το κάνει τόσο γρήγορο στις αλλαγές κατεύθυνσης που αμφιβάλλεις αν πρόκειται για μοτοσυκλέτα παραγωγής. Ένας πραγματικός “διαβήτης” στα χέρια έμπειρου οδηγού ή ένα σχολείο για αναβάτες που κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον χώρο της μοτοσυκλέτας.
Ένα σύνολο στιβαρό και πολύ κομψό, με ποιότητα κατασκευής και κύλισης που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα πιο ακριβά μοντέλα της εταιρείας. Κάτι που θα εντυπωθεί για πάντα στη μνήμη μου είναι πως παρά τα λίγα κιλά και τις κόμπακτ διαστάσεις, το 390 δεν άλλαξε καθόλου συμπεριφορά με συνεπιβάτη. Δεν ένιωσα ούτε στιγμή πιο “ελαφριά” τη μούρη, ούτε πιο ‘‘βαριά” την ουρά. Πραγματικά είναι κάτι απίστευτο για μια τόσο μικρή μοτοσυκλέτα. Ο κινητήρας κινείται άνετα έως τα 130-140 χλμ. Από εκεί και πάνω θα πρέπει να έχεις λίγη υπομονή για να φτάσεις την τελική ταχύτητα. Ας μην ξεχνάμε πως μιλάμε για μονοκύλινδρο κινητήρα 44 ίππων. Ευχάριστη ανακάλυψη ήταν επίσης η αλλαγή χρώματος στην TFT οθόνη από μπλε σε κόκκινο, όταν οι στροφές του κινητήρα πλησίαζαν τα όριά τους, αλλά και οι φωτιζόμενοι διακόπτες του τιμονιού, με τη χρήση της οθόνης να γίνεται παιχνιδάκι και στο σκοτάδι.
Μοτοσυκλέτες σαν το Duke 390 δεν υπάρχουν. Δυστυχώς για όλους. Μικρούς μεγάλους, έμπειρους και άπειρους. Ευτυχώς όμως για όσους ζητούν το απόλυτο, το τέλειο, υπάρχει το 390 και οφείλουν, έστω κι αν δεν το αγοράσουν, να το οδηγήσουν μια φορά στη ζωή τους!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
|
|
Αντιπροσωπεία | ΚΤΜ SEE /www.ktm.com/gr/ |
Κινητήρας |
Τετράχρονος, υγρόψυκτος, Μονοκύλινδρος 2ΕΕΚ |
Κυβισμός (cc) | 373,2 |
Διάμετρος x Διαδρομή | 89 x 60 |
Συμπίεση | 12,6:1 |
Σύστημα εξαγωγής |
1 σε 1 |
Εκκίνηση | Μίζα |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
Ισχύς εργοστασίου (HP/rpm) | 44/9.000 |
Ροπή εργοστασίου (Kgm/rpm) | 3,77/7.000 |
Κατανάλωση (Lt/100km) | 4,5 |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.