21.10.2022
Χωρίς καμία δόση υπερβολής, έτσι ακριβώς αισθάνθηκα την μια εβδομάδα που είχα στη διάθεσή μου τον «Βενιαμίν» της οικογένειας Forza
Κείμενο: Μένιος Κατής - Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
H Honda ξέρει να φτιάχνει (και) scooter αξιόπιστα, ποιοτικά, αποδοτικά και πρακτικά για κάθε γούστο και ανάγκη. Το μικρό Forza έρχεται να συμπληρώσει την οικογένεια που αποτελείται από το 350 και το 750 και -πλην της ισχύος- δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τα μεγαλύτερα αδέρφια του. Πρόκειται για ένα επιβλητικό scooter που συνδυάζει αριστοτεχνικά σπορ χαρακτηριστικά με ανέσεις GT. Διαθέτει πλούσιο εξοπλισμό και premium χαρακτήρα, όντας ιδανικό για εκείνον που θέλει ένα μέσο για τις καθημερινές μετακινήσεις του στο κλεινόν άστυ αλλά και για μεγαλύτερες βόλτες, άνετο, πρακτικό και άκρως οικονομικό, με αξιοζήλευτη κατανάλωση. Η μικρότερη εκδοχή των Forza μάς συστήθηκε για πρώτη φορά το 2015 έχοντας κατασκευαστεί ειδικά για το κοινό της Ευρώπης και σε αυτό το διάστημα έχει σημειώσει πωλήσεις που ξεπερνούν τις 80.000 μονάδες, σύμφωνα με την Big H.
Στο πέρασμα των χρόνων υπέστη αρκετές αλλαγές βάσει του feedback που έλαβε η εταιρεία από τους αγοραστές. Σήμερα παρουσιάζεται πιο πλήρες από ποτέ με στοιχεία που θα ζήλευαν ακόμη και οχήματα μεγαλύτερης κατηγορίας.
Με κομψή εμφάνιση και βελτιωμένη αεροδυναμική δίνει την εντύπωση πως πρόκειται για scooter μεγαλύτερου κυβισμού.
Από αισθητικής άποψης, οι έντονες γραμμές του διαμορφώνουν μία απέριττη και μοντέρνα εμφάνιση, δημιουργώντας αίσθηση δυναμικού σπορ χαρακτήρα και διακριτικής πολυτέλειας.Ο ισχυρός για τα δεδομένα της κατηγορίας κινητήρας του (σ.σ. ο ισχυρότερος που έχει τοποθετηθεί σε 125άρι scooter της Honda) επιτρέπει στον οδηγό του να κινηθεί γρήγορα και με ασφάλεια.
Πρόκειται για ένα τετραβάλβιδο, υδρόψυκτο SOHC τεχνολογίας eSP (enhanced Smart Power) κινητήρα προδιαγραφών Euro5 που αποδίδει 14,55 PS @ 8.750 σαλ. με μέγιστη ροπή 12,3Nm @ 6.500 σαλ. Συνδυάζεται με ηλεκτρονικό ψεκασμό PGM-FI, ενώ η μετάδοση γίνεται μέσω CVT αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων.
Διαθέτει σύστημα Idling Stop που διακόπτει αυτόματα τη λειτουργία του μετά από τρία δευτερόλεπτα στο ρελαντί, όταν το Forza είναι σταματημένο και τα φρένα πατημένα. Η επανεκκίνηση του κινητήρα γίνεται απλά με το άνοιγμα του γκαζιού. Το σύστημα έχει αθόρυβη λειτουργία χάρη στη γεννήτρια-εκκινητή ACG.
Μια ακόμα τεχνολογία που αυξάνει την αυτοπεποίθηση του αναβάτη σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης είναι η προσθήκη του Honda Selectable Torque Control (HSTC), που λειτουργεί στο παρασκήνιο και διαχειρίζεται έξυπνα την πρόσφυση στον πίσω τροχό. Μια ένδειξη "T" αναβοσβήνει στην οθόνη όταν το HSTC μειώνει ενεργά την ολίσθηση του τροχού. Και τα δύο συστήματα -IdlingStop&HSTC- μπορούν να απενεργοποιηθούν από διακόπτες που ενσωματώνονται στα χειριστήρια.
Το Honda Forza 125 είναι «χτισμένο» σε ατσάλινο σωληνωτό πλαίσιο που παρέχει ακαμψία και αντοχή στις ποικίλες συνθήκες που θα συναντήσει. Οι αναρτήσεις του αποτελούνται από τηλεσκοπικό πιρούνι 33mm και δύο πίσω αμορτισέρ –με ρυθμίσεις προ-φόρτισης ελατηρίων 7 σταδίων– λειτουργώντας μέσα από ένα μονοκόμματο, αλουμινένιο ψαλίδι. Οι αλουμινένιοι τροχοί του είναι διαστάσεων 15 ιντσών μπροστά και 14 ιντσών πίσω και έρχονται με ελαστικά 120/70 και 140/70 αντίστοιχα, παρέχοντας μέγιστη πρόσφυση και άνεση στην οδήγηση. Το σύστημα πέδησης αποτελείται από ένα δισκόφρενο διαμέτρου 256 mm μπροστά και άλλο ένα, ελάχιστα μικρότερο (240 mm) πίσω, με δικάναλο ABS να προσφέρεται στον βασικό εξοπλισμό, εξασφαλίζοντας καλύτερο έλεγχο σε ολισθηρές επιφάνειες.
Άνεση, στυλ, πρακτικότητα
Κάθε λεπτομέρεια πάνω του αποπνέει ποιότητα. Κορυφαίας ποιότητας πλαστικά με άριστη συναρμογή, λειτουργικοί διακόπτες, ανεμοθώρακας που ρυθμίζεται ηλεκτρικά ως προς το ύψος, ωραίοι καθρέπτες με καλό οπτικό πεδίο ακόμα και για μεγαλόσωμους αναβάτες, δύο σταντ (πλαϊνό και κεντρικό), βολικές χειρολαβές για τον συνεπιβάτη.
Τα πάντα, ο χώρος κάτω από τη σέλα, το ντουλαπάκι, το top box των 45 λίτρων, ελέγχονται από το smart-key και τον περιστροφικό διακόπτη στο κέντρο της ποδιάς. Όταν απομακρύνεσαι από το scooter, το «κλειδί» κλείνει τα πάντα, αντίστροφα όταν πλησιάζεις και χειρίζεσαι τον επιλογέα έχεις πρόσβαση σε όλες τις λειτουργίες του Forza.
Τα φωτιστικά χώματα LED προσφέρουν πολύ καλό φωτισμό το βράδυ και συμβάλλουν στην εντυπωσιακή εμφάνισή του, ενώ το πάνελ οργάνων συνδυάζει αναλογικό ταχύμετρο και στροφόμετρο με ψηφιακή οθόνη (κεντρικά τοποθετημένη) που προσφέρει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες: ώρα, συνολικό και μερικό χιλιομετρητή, αυτονομία καυσίμου και στιγμιαία κατανάλωση, μέση κατανάλωση και χρονόμετρο, θερμοκρασία περιβάλλοντος και ανάγνωση τάσης μπαταρίας.
Η τάπα του ρεζερβουάρ-χωρητικότητας 11,5 λίτρων- βρίσκεται στο κέντρο του τούνελ και ανοίγει από κομβίο διπλής χρήσης δίπλα στον κεντρικό διακόπτη. Εκεί όμως που δείχνει τις δυνάμεις του είναι στον τομέα της άνεσης. Η τεράστια σέλα με το πλούσιο αφρώδες υλικό και οι άπλετοι χώροι αποτελούν τα μεγάλα ατού του μικρού Forza.
Μια μεγάλη θήκη στο αριστερό τμήμα του φέρινγκ θα βολέψει πολλά μικροαντικείμενα διαθέτοντας επίσης θύρα φόρτισης USB, ενώ ο άπλετος χώρος κάτω από τη σέλα μπορεί να φιλοξενήσει εύκολα δύο full face κράνη αφήνοντας μάλιστα χώρο και για άλλα αντικείμενα! Για τους πλέον απαιτητικούς υπάρχει δυνατότητα η χωρητικότητα να αυξηθεί κατά 45 λίτρα με το smart top box που προσφέρεται στον προαιρετικό εξοπλισμό.
Επί του πρακτέου...
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά και ο εξοπλισμός σε προϊδεάζουν για κάτι πραγματικά πολύ καλό. Μένει βέβαια να το διαπιστώσεις και στην πράξη. Το Forza 125 συνδυάζει τα καλύτερα στοιχεία δύο κατηγοριών: ανέσεις και πολυτέλεια GT με σπορ συμπεριφορά.
Μια εβδομάδα πέρασα μαζί του και η καθημερινή διαδρομή σπίτι-δουλειά-σπίτι, που τις περισσότερες φορές μοιάζει με αγγαρεία, έβγαινε πλέον με χαμόγελο και ωραία διάθεση. Περίπου 40 χιλιόμετρα «έγραφα» καθημερινά κυκλοφορώντας στο κέντρο της πόλης. Δεν υπήρξε στιγμή που να με φέρει σε δύσκολη θέση ή να με κουράσει ακόμα κι αν τις περισσότερες φορές χρειαζόταν να «παίζω» φιδάκι στους μποτιλιαρισμένους δρόμους.
Η θέση οδήγησης είναι ό,τι πρέπει για μεγαλόσωμο αναβάτη όπως η αφεντιά μου, τα πόδια μπορείς να τα τοποθετήσεις στο σημείο που σε βολεύουν στις πλατφόρμες που υπάρχουν εκατέρωθεν του τούνελ, ενώ η σέλα θα βολέψει ακόμα και σε πολύωρη οδήγηση. Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει το αφρώδες σκαλοπάτι που υπάρχει και το οποίο προσφέρει πολύ καλή στήριξη στη μέση.
Τα 161 κιλά του (πλήρες υγρών) δεν θα φανούν στη διαδρομή ούτε θα εμποδίσουν κατά τους ελιγμούς ανάμεσα από τα αυτοκίνητα. Και αυτό οφείλεται στη γεωμετρία του τιμονιού – 26,5° γωνία κάστερ και 89mm ίχνος – που παρέχει την απαιτούμενη ευελιξία.
Η ηλεκτρική ζελατίνα που ελέγχεται από έναν διακόπτη στο αριστερό γκριπ ρυθμίζεται σε μια συνολική διαδρομή 180mm και παρέχει πολύ καλή προστασία από τον αέρα.
Στον δρόμο κινείται απροβλημάτιστα δίνοντας τον καλύτερό του εαυτό σε ένα εύρος 2.000 στροφών (από τις 6.000 έως τις 8.000 σ.α.λ). Θα φτάσει εύκολα τα 90 km/h στην ευθεία ενώ με αρκετή υπομονή είδα και 110km/h. Είναι βέβαιο πως ένας πιο μικροκαμωμένος και ελαφρύς αναβάτης μπορεί να δει ακόμα περισσότερα χιλιόμετρα στο κοντέρ.
Η αλήθεια, πάντως, είναι ότι το τελευταίο που με απασχόλησε ήταν η τελική του ταχύτητα. Αυτό που λάτρεψα είναι ο «βελούδινος» τρόπος λειτουργίας του μοτέρ με την προοδευτική παροχή ισχύος χωρίς ξεσπάσματα και χωρίς να υπάρχουν κραδασμοί.
Και φυσικά, στην εποχή που διανύουμε, θα εκτιμήσεις δεόντως τον οικονομικό του χαρακτήρα. Στο διάστημα που το είχαμε στη διάθεσή μας η μέση κατανάλωση κυμάνθηκε από 2,1 έως 2,2 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, χωρίς να είμαι φειδωλός στο άνοιγμα του γκαζιού.
Σε αυτό βεβαίως παίζει ρόλο και το σύστημα start&stop ή Idling Stop, όπως το ονομάζει η Honda. Λειτουργεί υποδειγματικά και βοηθά τόσο στη μείωση των εκπομπών ρύπων όσο και στη χαμηλή κατανάλωση. Αν τώρα στο πλάνο περιλαμβάνονται και αποδράσεις σε κοντινούς προορισμούς με συνεπιβάτη και οδήγηση στην Εθνική, εκεί τα πράγματα θα ζορίσουν καθώς ο μικρός κυβισμός θέτει από μόνος του περιορισμούς.
Τα φρένα είναι εκεί όποτε τα χρειαστείς και σε συνδυασμό με το ABS προσφέρουν κορυφαίου επιπέδου ασφάλεια, ενώ το Traction Control (HSTC) που λειτουργεί στο παρασκήνιο διαχειρίζεται έξυπνα την πρόσφυση στον πίσω τροχό.
Θα εκτιμήσεις τη χρησιμότητά του ιδιαίτερα στο βρεγμένο οδόστρωμα ή σε οδόστρωμα με κακής ποιότητας άσφαλτο.
Οι αναρτήσεις προσφέρουν άνεση, ιδιαίτερα τα πίσω αμορτισέρ που στη συγκεκριμένη περίπτωση είχαν αρκετά μαλακές ρυθμίσεις. «Διαβάζουν» καλά τις κακοτεχνίες του δρόμου και δεν πρόκειται να σε φέρουν σε δύσκολη θέση ακόμα και όταν περνάς από σαμαράκια ή μεγάλες λακκούβες.
Και φυσικά, μιας και πρόκειται κατά βάση για GT scooter, θα εκτιμήσεις τους χώρους του, ιδιαίτερα αυτόν κάτω από τη σέλα για τους οποίους ήδη αναφέρθηκα παραπάνω- όταν τον αποκάλυψα σε φίλους έμειναν με το στόμα ανοιχτό, δύο full face κράνη και χώρος και για άλλα αντικείμενα!
Το δίλημμα...
Το Honda Forza 125 είναι ένα εντυπωσιακό scooter για τα δεδομένα της κατηγορίας GT. Ποιοτικό, αποδοτικό, οικονομικό, πρακτικό, άνετο. Κοστίζει 5.240 ευρώ -5.640 με το smart top box- και είναι διαθέσιμο σε πέντε χρώματα (Pearl Falcon Grey, Mat Pearl Pacific Blue -το οποίο είχαμε στη διάθεσή μας-, Pearl Nightstar Black, Mat Cynos Grey Metallic και Mat Carnelian Red Metallic) με τα δύο πρώτα να έχουν προστεθεί φέτος στην παλέτα.
Υπάρχει όμως κάτι που προσωπικά τουλάχιστον με βάζει σε σκέψεις και μου δημιουργεί δίλημμα. Ενδεχομένως να ισχύει το ίδιο και για άλλους «συνοδοιπόρους» που σκέφτονται να επενδύσουν στο Forza και δεν περιορίζονται από την κατηγορία διπλώματος. Αγοράζεις το 125 ή κάνεις οικονομίες και με κάτι παραπάνω από 1.000 ευρώ πας στον μεγαλύτερο αδερφό των 350 κ. εκ. που ξεκινά από τα 6.470 ευρώ;
Το Forza 350 αποτελεί κατά την άποψή μου την κορυφαία επιλογή προσφέροντας μεγαλύτερες δυνατότητες, ιδιαίτερα αν στην άκρη του μυαλού σου υπάρχουν και οι αποδράσεις εκτός πόλης. Σε κάθε περίπτωση, η απόφαση είναι δική σου!
Εξοπλισμός αναβάτη: MOTO MARKET
Κράνος: Caberg Levo Sonar
Μπουφάν: Nordcode X-City
Γάντια: Five MXF3
HONDA FORZA 125 2022 | ΟΜΙΛΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΑΡΑΚΑΚΗ |
ΤΙΜΗ (€): | ΑΠΟ 5.240 (ΟΚΩΒΡΙΟΣ 2022) |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΤΕΤΡΑΧΡΟΝΟΣ ΜΟΝΟΚΥΛΙΝΔΡΟΣ, ΥΓΡΟΨΥΚΤΟς, ΤΕΤΡΑΒΑΛΒΙΔΟΣ |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 124.9 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣxΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 53.5x55.5 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 11.5:1 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 1 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (ps/rpm) | 14.55/8.750 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (nm/rpm) | 12.3/6.500 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 161 (ΜΕ ΥΓΡΑ) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 780 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.140 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 755 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.500 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | 89 |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | 26,5 |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | 120/70-R15 |
ΠΙΣΩ: | 140/70-R14 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΑΤΣΑΛΙΝΟ ΣΩΛΗΝΩΤΟ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΧΥΤΟ ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΤΗΛΕΣΚΟΠΙΚΟ ΠΙΡΟΥΝΙ 33 mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΔΥΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 256 mm & ABS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 240 mm & ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 11,5 ΛΙΤΡΑ |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) | 2,2 ΛΙΤΡΑ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.