Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 11.10.2022
Διαφορετικό, τεχνολογικά προηγμένο, τολμηρό και καινοτόμο, το CE 04 είναι το μανιφέστο της νέας εποχής BMW
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Η βαυαρική εταιρεία αξιοποιεί και εφαρμόζει την τεχνογνωσία από τα αυτοκίνητα και την εμπειρία που αποκτήθηκε με το C-Evolution και ετοιμάζεται να ‘’ηλεκτρίσει’’ την γκάμα αστικής μετακίνησης – βλέπε scooter - που σύντομα θα αποχαιρετήσει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Το είχαμε δει και περιεργαστεί ήδη δύο φορές. Τον Οκτώβριο του 2021, κατά την παρουσίασή του στη χώρα μας στον «Θόλο» του ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» και στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού στην εκδήλωση BMW Motorrad Days 2022. Ανυπομονούσαμε να το οδηγήσουμε, όμως πριν από αυτό οφείλουμε να πάρουμε θέση για τον σχεδιασμό του.
Διαφορετικό
Πρώτα απ’ όλα είναι καινοτόμο σε κάθε λεπτομέρεια. Θεωρούμε πως η προσοχή που έχει δοθεί στο design συναντάται μόνο σε premium αυτοκίνητα. Δεύτερον, είναι άμεσα αναγνωρίσιμο, δεν γίνεται να το μπερδέψεις με τίποτα άλλο. Τρίτον, δίπλα του οποιοδήποτε άλλο scooter δείχνει «παλιό». Σίγουρα το CE 04 διχάζει. Από τη μια είναι εκείνοι που το χαρακτηρίζουν πανέξυπνο, όμορφο, από την άλλη όλοι εκείνοι που δεν μπορούν να το κατανοήσουν. Αυτή δεν είναι άλλωστε η αντίδραση σε καθετί ριζοσπαστικό; Πιστεύουμε ότι ο επιτυχημένος σχεδιασμός δεν αρέσει απαραίτητα σε όλους, αλλά μπορεί να είναι εκείνος που θα «σπάσει το καλούπι».
Το design του δεν θυμίζει ούτε αυτό ενός παραδοσιακού scooter ούτε όμως και του πρώτου ηλεκτρικού BMW, του C-Evolution. Ο Edgar Heinrich, επικεφαλής σχεδίασης της BMW Motorrad, και η ομάδα του αφαίρεσαν τα ογκώδη στοιχεία στο πίσω μέρος και μετακίνησαν το μοτέρ και τον αποθηκευτικό χώρο κάτω από τη σέλα. Μιας και μιλάμε για τη σέλα, έχετε δει κάτι παρόμοιο; Για πρώτη φορά σε scooter η σέλα, που μοιάζει να αιωρείται, αποτελεί σήμα κατατεθέν. Μπροστά, τα πλαστικά μέρη έχουν πιο «συμβατική» αλλά αρκετά σπορ σχεδίαση. Το κάλυμμα του πιρουνιού, του αμορτισέρ και του ιμάντα μετάδοσης θυμίζουν κατασκευή του μέλλοντος. Η «ξεκομμένη» ζελατίνα, τα πλαϊνά πλαστικά, όπως και ο προβολέας LED καθιστούν το CE 04 επιβλητικό, γεμάτο δυναμισμό. Ο «ξεκομμένος» πίσω τροχός είναι που ξενίζει στο μάτι, ταιριάζει ωστόσο στην sci fi αισθητική του CE 04.
Αξιοποίηση της τεχνογνωσίας BMW
Η μπαταρία προέρχεται από τις μονάδες που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα iX και βρίσκεται ακριβώς στη βάση του πλαισίου, κάτω από τα πόδια του αναβάτη. Η διάταξη προσφέρει επαρκή ροή αέρα προς την μπαταρία ώστε να μπορεί να ψύχεται. Ο κινητήρας, από την άλλη, είναι υγρόψυκτος, με έναν μικρό εναλλάκτη θερμότητας στο μπροστινό μέρος του scooter. Υπάρχει μια δεύτερη μπαταρία 12 V που προορίζεται για την τροφοδοσία του πάνελ οργάνων, των φωτιστικών σωμάτων και όλων των υπόλοιπων «κοινών» συστημάτων.
Όπως και η μπαταρία, ο κινητήρας προέρχεται από τα επιβατικά αυτοκίνητα της BMW. Και τα δύο κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Βερολίνο. Αυτό δείχνει πως οι Βαυαροί επενδύουν στις νέες τεχνολογίες και δεν αγοράζουν εξαρτήματα από προμηθευτές «χτίζοντας»» γύρω από αυτά το scooter τους. Ο κινητήρας εδράζεται στο πλαίσιο, σε αντίθεση με αυτόν που έχουν τα περισσότερα scooter, ο οποίος φιλοξενείται στο ψαλίδι. Η τελική μετάδοση επιτυγχάνεται μέσω οδοντωτού ιμάντα. Αυτή η επιλογή δίνει ένα σημαντικό πλεονέκτημα στην απόδοση της πίσω ανάρτησης σε σχέση με ένα τυπικό scooter, καθώς η αναρτώμενη μάζα είναι κατά πολύ ελαφρύτερη.
Ακαταμάχητο στην πόλη
Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών δικύκλων αδυνατούν να βρουν λύσεις για την τοποθέτηση μπαταριών που θα εξασφαλίσουν σχετικά μεγάλη αυτονομία. Οι σχεδιαστές της BMW λένε πως έλυσαν το πρόβλημα, αλλά ας μην ξεχνάμε πως ένα scooter που προορίζεται κυρίως για αστικές μετακινήσεις, χρειάζεται μικρότερη αυτονομία από μια μοτοσυκλέτα, οπότε και μικρότερες – λιγότερες μπαταρίες. Σε σύγκριση λοιπόν με τον κινητήρα, το ρεζερβουάρ και το φιλτροκούτι ενός θερμικού scooter, το μικρό ηλεκτρικό μοτέρ και η μονή μπαταρία του CE 04 καταλαμβάνουν μικρό χώρο. Αυτό κατέστησε δυνατή τη χρήση χαμηλότερης, επίπεδης σέλας και ενός πιο λεπτού πίσω τμήματος, με αρκετό χώρο αποθήκευσης για ένα κράνος full face.
Παρά τον «τολμηρό» σχεδιασμό και τις καινοτόμες λύσεις (όπως ο αποθηκευτικός χώρος), μόλις ανέβεις πάνω στο CE 04 νοιώθεις πως οδηγείς ένα ακόμη μοντέλο της BMW. Τα χειριστήρια και η μεγάλη οθόνη TFT λειτουργούν όπως σε κάθε άλλο. Είναι εύκολο να ρυθμίσετε τις λειτουργίες του scooter και να ελέγξετε το smart phone, να πλοηγηθείτε και να ενεργοποιήσετε τα θερμαινόμενα γκριπ τις κρύες ημέρες του χειμώνα. Υπάρχει ακόμη και κανονικός διακόπτης μίζας στο δεξί μέρος του τιμονιού, αντί όμως για το κλασικό «γουργούρισμα» δεν συμβαίνει τίποτα όταν το πιέζετε. Μόνο ένα μήνυμα εμφανίζεται στην οθόνη που σας παρακινεί να ξεκινήσετε «Ready».
Μέσα στη Αθήνα κινείσαι σιωπηλά σε μια απόκοσμη ατμόσφαιρα ταινιών επιστημονικής φαντασίας. Και απ’ όπου και αν περνάς, λαιμοί τεντώνονται και γυαλιά ηλίου χαμηλώνουν για μια πιο καθαρή ματιά στο παράξενο δίκυκλο που στο φανάρι αφήνει τα πάντα πίσω του.
Δεν υπάρχει πατινάρισμα, δεν περιμένεις να ανέβουν οι στροφές ή το κιβώτιο ταχυτήτων να αλλάξει σχέση. Απλά ανοίγεις το γκάζι. Είτε από στάση είτε εν κινήσει, το CE 04 έχει τη δυνατότητα να ανταποκρίνεται ακαριαία. Τα τρία προγράμματα απόδοσης (Eco, Rain και Road) αλλάζουν την απόδοση αλλά και το φρένο κινητήρα που βοηθά το σύστημα ανάκτησης ενέργειας στην επαναφόρτιση. Και αν «γλιστρήσει», παρεμβαίνει το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (ASC – Automatic Stability Control). Η προαιρετική λειτουργία Dynamic προσφέρει πιο απότομη απόκριση στο γκάζι και μέγιστη επιβράδυνση και συνδυάζεται με το πιο προηγμένο DTC (Dynamic Traction Control).
Άνοιξε - κλείσε
Το πρόβλημα της ρύθμισης του ψεκασμού στα βενζινοκίνητα μοντέλα εξακολουθεί να υφίσταται. Τα «τινάγματα» στο άνοιγμα- κλείσιμο του γκαζιού κουράζουν και σε περιπτώσεις άπειρων αναβατών μπορεί να αποβούν επικίνδυνα. Το CE 04 από την αναγεννητική επιβράδυνση μεταβαίνει στην έντονη επιτάχυνση με μια διαισθητική, ομαλή αίσθηση που δεν χρειάστηκε χρόνος για να συνηθίσουμε. Σου επιτρέπει να οδηγείς μέσα στην πόλη και σπάνια να ασχολείσαι με τα φρένα, επιβραδύνοντας από το φρένο του κινητήρα. Οι λειτουργίες rain και road έχουν πιο γραμμική καμπύλη επιβράδυνσης, επιτρέποντας στο scooter να ρολάρει λίγο περισσότερο. Στην πόλη, η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα είναι εξαιρετική, έχοντας πάντα αρκετή δύναμη ενώ και σε αυτοκινητόδρομους δεν υστερεί σε απόδοση σε σχέση με ένα scooter 300 κ.εκ.
To CE 04, μεταξύ άλλων, ξεχωρίζει για το μήκος του, που αναμφίβολα τονίζεται από το ίσιο πλευρικό προφίλ της σχεδίασής του. Στα 1.675 χλστ. το μεταξόνιο είναι μακρύ. Μαζί με το ίχνος στα 120 χλστ. «χαρίζουν» γεωμετρία μοτοσυκλέτας cruiser. Από τη μία λοιπόν είναι εξαιρετικά ευρύχωρο, με δυνατότητα να μετακινείται ο αναβάτης πάνω στη μακριά σέλα, με το σωστό αφρώδες. Είναι επίσης πολύ σταθερό τόσο στις στροφές, εξαιτίας και του χαμηλού κέντρου βάρους, όσο και όταν πέφτετε σε λακκούβες και σαμάρια.
Από την άλλη, το μεγάλο μήκος κάνει το scooter να φαντάζει δυσκίνητο σε σφιχτές στροφές ή σε έναν κυκλικό κόμβο. Για να κρατήσετε τη γραμμή πρέπει να προσπαθήσετε αρκετά. Όταν περνάτε ζιγκ-ζαγκ ανάμεσα από τα ακινητοποιημένα οχήματα, το μήκος δεν δημιουργεί πρόβλημα, καθώς το «κοκαλιάρικο» CE 04 περνάει από εκεί που ένα κανονικό maxi-scooter θα στριμωχνόταν. Το χαμηλό κέντρο βάρους και το μικρό ύψος σέλας κάνουν τον έλεγχο πανεύκολο.
Και αν «πέσετε» σε αδιέξοδο, πατήστε το κουμπί της όπισθεν στο αριστερό μέρος του τιμονιού και μπορείτε να ξεφύγετε από το πρόβλημα. Η συγκεκριμένη λειτουργία είναι απολύτως ελεγχόμενη και εξασφαλίζει πως δεν θα δυσκολευτείτε στη διαχείριση των 231 κιλών του BMW CE 04.
Η τεράστια οθόνη TFT δείχνει όλα τα απαραίτητα (ολικό και μερικούς χιλιομετρητές, ταχύμετρο, θερμοκρασία αέρα, κ.λπ.) μαζί με την εκτιμώμενη αυτονομία και πόση αναγεννητική πέδηση ή ισχύ χρησιμοποιείτε. Η BMW ανακοινώνει αυτονομία 130 χλμ., εμείς στο πρόγραμμα Dynamic μετρήσαμε 100 χλμ.
Για την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας σε συμβατική πρίζα απαιτούνται 4 ώρες και 20 λεπτά. Σε περίπτωση χρήσης ταχυφορτιστή που προσφέρεται ως προαιρετικός εξοπλισμός, η φόρτιση ολοκληρώνεται σε 1 ώρα και 40 λεπτά, ενώ χρειάζονται μόλις 45 λεπτά για να φτάσει από το 20% έως το 80%.
Ξεκινάμε
Με την τιμή του να ξεκινάει από 12.790 ευρώ (Οκτώβριος 2022) δεν πρόκειται να το αποκτήσουν πολλοί, οπότε δεν θα λύσει το πρόβλημα ρύπανσης του περιβάλλοντος στα μεγάλα αστικά κέντρα. Είναι ένα φανταστικό scooter, τουλάχιστον για την πόλη, όπου τα ηλεκτρικά μπορούν να συγκριθούν με τα βενζινοκίνητα και μάλιστα να είναι καλύτερα σε πολλούς τομείς.
Οι υποδομές για τα ηλεκτρικά οχήματα βελτιώνονται συνεχώς και γίνονται μια πιο βιώσιμη επιλογή, ειδικά για τις αστικές διαδρομές. Πολλά ερωτήματα εξακολουθούν να παραμένουν, μεταξύ άλλων κατά πόσο βιώσιμη θα είναι η ευρεία χρήση των μπαταριών. Οι ιθύνοντες της BMW Motorrad από τη μία παραδέχονται πως οι μπαταρίες είναι η επιλογή του σήμερα, υπαινίσσονται όμως πως αναζητούν συνεχώς εναλλακτικές πηγές καυσίμου και ενέργειας για μελλοντικά δίκυκλα, με μοντέλα όπως το CE 04 να συνιστούν άλλο ένα σκαλοπάτι στην πορεία προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Εξοπλισμός αναβάτη: MOTO MARKET
Κράνος: Caberg Tourmax Titan
Μπουφάν: Nordcode Pantera
Γάντια: Nordcode Air Tech
Παντελόνι: Nordcode Jean Evo
Μποτάκια: Forma Swift Dry
BMW CE 04 2022 | BMW MOTORRAD HELLAS |
ΤΙΜΗ (€): | 12.790 (Οκτώβριος 2022) |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΥΔΡΟΨΥΚΤΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΟΝΙΜΗΣ ΔΙΕΓΕΡΣΗΣ |
ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 42/4.900 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 6,3/1.500 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 231 |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 780 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2285 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 855 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1675 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | Δ.Α. |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | 120 |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | 120/70-15 |
ΠΙΣΩ: | 160/60-15 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΑΤΣΑΛΙΝΟ ΔΙΠΛΟ ΣΩΛΗΝΩΤΟ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΜΟΝΟΜΠΡΑΤΣΟ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΠΙΡΟΥΝΙ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 105mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 92mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝO 265mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 265mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 2 ΕΜΒΟΛΩΝ ΑBS |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ | ΣΥΣΣΩΡΕΥΤΗΣ ΜΕ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΥΨΗΛΗΣ ΤΑΣΗΣ, ΕΝΣΩΜΑΤΩΜΕΝΟΣ ΣΤΟ ΔΑΠΕΔΟ ΤΗΣ ΜΟΤΟΣΙΚΛΕΤΑΣ, 8,9/8,5 KWH (ΜΙΚΤΗ/ΚΑΘΑΡΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ) (8,9/6,2 KWH ΣΕ ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΙΣΧΥΟΣ 11 KW) |
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ | ΕΩΣ 130 ΧΛΜ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.