Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 04.10.2022
Μόλις το δεις μπαίνεις σε λειτουργία «αναπόλησης», μόλις το οδηγήσεις καταλαβαίνεις πώς θα είναι οι μοτοσυκλέτες στο μέλλον
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Honda NXR 750. Αυτό ήταν το πρωτότυπο αγωνιστικό που ενέπνευσε τους δημιουργούς του Africa Twin. Το NXR 750 κατασκευαζόταν από το αγωνιστικό τμήμα της Honda (HRC - Honda Racing Corporation) από το 1986 έως το 1989 και έμεινε στην ιστορία χάρη στην ευκολία χειρισμού και τη σταθερότητά του στις υψηλές ταχύτητες.
Η μοτοσυκλέτα κυριάρχησε στο Rally Dakar τη δεκαετία του ’80 για τέσσερα χρόνια (1986-1989) με το ψευδώνυμo «Desert Queen».
Η Honda παρουσίασε το πρώτο XRV650 Africa Twin το 1988 βασισμένο κατά μεγάλο βαθμό στη μοτοσυκλέτα της που κέρδιζε το Paris-Dakar. Το 1989 η σειρά Africa Twin αναβαθμίστηκε με το XRV750, που έμεινε στην παραγωγή για 14 χρόνια με μικρές αλλαγές μέχρι τη διακοπή της παραγωγής το 2003.Η επιστροφή της θρυλικής μοτοσυκλέτας στην παγκόσμια σκηνή έγινε το 2015 με το CRF1000L Africa Twin
Επιστροφή στις ρίζες
Όλοι ανεξαιρέτως θα ισχυριστούν πως μοιάζει με το Africa της δεκαετίας του ‘90. Αυτό ήθελε άλλωστε και η Honda. Να εκμεταλλευθεί τον θρύλο για να ξεπεράσει τις «αδυναμίες» του μοντέλου, μιας και αναπόφευκτα το συγκρίνουν με τα μαστόδοντα των BMW, Ducati, KTM και Triumph. Το Africa Twin μπορεί να σταθεί σε όλους τους τομείς απέναντί τους, εκτός από την ισχύ του κινητήρα του για αυτό και εμείς το κατατάσσουμε ανάμεσα στις adventure των 900 κ.εκ. και αυτές των 1.200+.
Μπορεί να παραμένει σχεδόν ίδιο εμφανισιακά από το 2015 που η Honda το έριξε στην αρένα της δημοφιλέστερης κατηγορίας μοτοσυκλετών, ωστόσο κάθε φορά που το έχουμε για δοκιμή μάς αρέσει ακόμη πιο πολύ. Φέτος απέκτησε «μεγάλα αυτοκόλλητα» και μια σχάρα με ενσωματωμένες χειρολαβές συνεπιβάτη, κάτι που έλειπε από την έκδοση του 2020, όταν η Honda προχώρησε σε γενικότερη αναβάθμιση. Αυτό που δεν άλλαξε είναι το μεγάλο μπλοκ κουμπιών στο αριστερό μέρος του τιμονιού από το οποίο ελέγχεται η TFT οθόνη αφής. Και απορώ πώς η Honda που κάνει τα πάντα πάνω σε μια μοτοσυκλέτα τόσο φιλικά προς το χρήστη δεν κατάφερε να απλοποιήσει τον τρόπο διαχείρισης των λειτουργιών και πληροφοριών. Και κάπου εδώ η «γκρίνια» τελειώνει.
Κατά τη γνώμη μας πρόκειται για την πιο εύπεπτη, σχεδιαστικά, μοτοσυκλέτα της κατηγορίας. Χωρίς ακρότητες σε κανένα σημείο, ταυτόχρονα όμως ικανή να φέρει εις πέρας οποιαδήποτε «αποστολή» εντός και εκτός δρόμου. Είναι ποιοτική, με τα μεταλλικά και πλαστικά μέρη να έχουν άψογη συναρμογή μεταξύ τους.
Μοντέλο 2022
Όταν υπάρχει διαθέσιμο μοντέλο με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DCT), αυτό είναι που θα οδηγήσουμε. Πόσο μάλλον φέτος που η Honda προχώρησε σε αναθεώρηση της λειτουργίας του στις δύο πρώτες σχέσεις. Στην πράξη, αυτό κατέστησε ομαλότερη τη λειτουργία στο «άνοιγμα-κλείσιμο» του γκαζιού. Μέσα στην πόλη και σε επιτόπιους ελιγμούς ήταν κάτι που δυσκόλευε, ειδικά τους πρωτάρηδες στο DCT. Το «τίναγμα» μειώθηκε, όπως και οι φωνές που επέκριναν στον τομέα αυτό το σύστημα της Honda.
Το μέλλον
To DCT υπάρχει στον κόσμο των δύο τροχών από το 2009 και από τότε έχει δεχθεί 7 update. Σε 22 χρόνια έχουν πωληθεί περισσότερες από 200.000 μοτοσυκλέτες με το εν λόγω σύστημα. Οι DCT εκδόσεις της Africa Twin (συμπεριλαμβανομένης της Adventure Sports) συγκεντρώνουν το 47% των πωλήσεων του μοντέλου. Μιλάμε επομένως για ένα σύστημα που έχει γίνει αποδεκτό και χωρίς να έχουμε στη διάθεσή μας επίσημες μελέτες, πιστεύουμε ακράδαντα πως όσοι οδηγήσουν για αρκετά χιλιόμετρα ένα μοντέλο με DCT δεν θα επιστρέψουν στο «κλασσικό».
Το γράψαμε στη δοκιμή του X-ADV πως η λειτουργία του DCT μας προϊδεάζει για το πώς θα οδηγούμε στο μέλλον, όταν και αν οι ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες κυριαρχήσουν και ο συμπλέκτης εκλείψει. Είμαστε σίγουροι πως η μετάβαση όλων εκείνων που κατέχουν μοτοσυκλέτα με DCT θα είναι ομαλότερη.
Ρυθμισμένο για όλα
O κινητήρας του Africa Twin ανανεώθηκε στο μοντέλο του 2020 και παραμένει ίδιος στο αντίστοιχο του 2022. «Μεγάλωσε» σε χωρητικότητα φτάνοντας τα 1.084 κ.εκ. Αποδίδει 100,5 ίππους στις 7.500 σ.α.λ. και 10,6 kgm ροπής στις 6.250 σ.α.λ. Πολύ φιλικός και ελαστικός, χωρίς κραδασμούς.
Μόλις ανέβεις στο Africa Twin καταλαβαίνεις για πολλοστή φορά πως στη Honda μάλλον ξέρουν κάτι παραπάνω και φτιάχνουν μοτοσυκλέτες που αισθάνεσαι σαν να οδηγείς χρόνια, περνώντας στη σέλα τους μόνο λίγα λεπτά. «Χώνεσαι» μέσα και πατάς άνετα κάτω, με τη σέλα να σε ξαφνιάζει ευχάριστα, χάρη στην εργονομική της σχεδίαση. Η ζελατίνα μπορεί να είναι μικρή, παρ’ όλα αυτά προστατεύει επαρκέστατα και ταυτόχρονα εξασφαλίζει άψογη ορατότητα ακόμη και όταν οδηγείς όρθιος σε off road διαδρομές.
Το DCT στη ρύθμιση Sport II είναι σαν να διαβάζει τις προθέσεις σου και αλλάζει σχέσεις κατά βούληση. Η άνετη θέση οδήγησης δεν σου επιτρέπει να μπεις στην πρίζα και να «κυνηγήσεις», όμως μπορείς να το κάνεις άνετα, αφού το στήσιμο της μοτοσυκλέτας καθώς και η κατανομή των βαρών σου δίνουν την εντύπωση πως η μοτοσυκλέτα είναι κολλημένη στην άσφαλτο.
Ελάχιστα είναι τα on- off που έχουν φτιαχτεί για ζωηρό παιχνίδι στο χώμα. Και όσα το κάνουν, υστερούν σε άνεση στο ταξίδι. Όμως το Africa Twin είναι από τις καλύτερες μεγάλες adventure και στο χώμα. Την ίδια στιγμή που οι περισσότερες μοτοσυκλέτες της κατηγορίας απλά θα διασχίσουν τον χωματόδρομο, το Africa Twin θα ανταποκριθεί θετικά σε αυτόν που θα πιέσει στο χώμα.
Με σχεδιαστικές λύσεις από μοντέλα motocross και street το Africa Twin συνδυάζει χαρακτηριστικά χωμάτινων και ασφάλτινων μοτοσυκλετών. Το πλαίσιο και το ψαλίδι βασίζονται σε αυτό του CRF450R, ωστόσο διαθέτει cruise control και μπορεί να δεχθεί τηλεφωνικές κλήσεις και μηνύματα. Είναι εξοπλισμένη με μια μικρή ζελατίνα που διευκολύνει κατά την οδήγηση στο χώμα, αλλά πίσω της κρύβεται μια τεράστια οθόνη αφής TFT με συνδεσιμότητα Bluetooth.
Προσαρμόζεται
Δεδομένης της προσαρμοστικότητας και της ευελιξίας του, η τοποθέτηση του Africa Twin στην κλίμακα του ανταγωνισμού στην κατηγορία των adventure αποτελεί σπαζοκεφαλιά. Συνολικά, δεν είναι ο υπέρ-ταξιδευτής μακρινών αποστάσεων όπως μια BMW R1250GS, ούτε έχει τις off road δυνατότητες ενός KTM 1290 Adventure R. Με το εξαιρετικά διαμορφώσιμο πακέτο ηλεκτρονικών και τα προηγμένα βοηθήματα αναβάτη, μπορεί ωστόσο να προσαρμοστεί σε ένα ευρύ φάσμα μοτοσυκλετιστών διαφορετικών επιπέδων εμπειρίας και στυλ οδήγησης.
Για τον αναβάτη που αρέσκεται στα gadget, είναι διαθέσιμος ένας ατελείωτος αριθμός ρυθμίσεων για να προσαρμόσει ανάλογα την απόδοση της μοτοσυκλέτας. Για όσους ενδιαφέρονται λιγότερο για την τεχνολογία πιθανότατα αξίζει να ασχοληθούν λίγο περισσότερο προκειμένου να εκμεταλλευθούν τα χαρακτηριστικά απόδοσης on και off road της μοτοσυκλέτας,. Αφού το προσαρμόσουν σύμφωνα με τις προτιμήσεις τους, μπορούν να εκμεταλλευθούν τις δυνατότητες ταξιδιού του Africa Twin και να διαχειριστούν σχεδόν οτιδήποτε συναντήσουν σε μια περιπέτεια μεγάλων αποστάσεων.
Εξοπλισμός αναβάτη: MOTO MARKET
Κράνος: Caberg Tourmax Titan
Μπουφάν: Dane Ikast 00 Gore Tex
Παντελόνι: Nordcode Oslo
Μπότες: Forma Adv dry tourer
Γάντια: Five MXF3
HONDA CRF1100L AFRICA TWIN DCT 2022 | HONDA MOTORCYCLES |
ΤΙΜΗ (€): | ΑΠΟ 17.150 (Οκτώβριος 2022) |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ,ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 4B/K, SOHC |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 1.084 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 92 x 81,5 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 10,1 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 2 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 100,5/7.500 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 10,6/6.250 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 236 (με υγρά) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 850/870 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.330 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 960 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.575 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | Δ.Α. |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | 27,5 |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | 90/90-21 |
ΠΙΣΩ: | 150/70-18 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΑΤΣΑΛΙΝΟ ΗΜΙΔΙΠΛΟ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΑΝΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΠΙΡΟΥΝΙ SHOWA 45mm ΔΙΑΔΡΟΜΗ 230mm ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗΣ-ΡΥΘΜΙΣΗ ΑΠΟΣΒΕΣΗΣ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ & ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΜΟΝΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ SHOWA ΜΕ ΜΟΧΛΙΚΟ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 220mm ΜΕ ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΙΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗΣ-ΡΥΘΜΙΣΗ ΑΠΟΣΒΕΣΗΣ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ & ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 2 ΔΙΣΚΟI 10mm, ΑΚΤΙΝΙΚΕΣ ΔΑΓΚΑΝΕΣ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 256mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛΟΥ ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 18,8 ΛΙΤΡΑ |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) | 6,1 ΛΙΤΡΑ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.