Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 23.09.2022
Το Yamaha TMAX TechMax αποκτά πιο σπορ εμφάνιση, σύγχρονη τεχνολογία και είναι εξοπλισμένο με ποιοτικές αναρτήσεις και φρένα, πλαίσιο αλουμινίου, σύστημα μετάδοσης και υψηλή ποιότητα κατασκευής. Μια μοτοσυκλέτα «μεταμορφωμένη» σε scooter!
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Τα scooter αποτελούν μέρος της κουλτούρας των ευρωπαϊκών και ειδικά των χωρών της Μεσογείου από τη δεκαετία του 1950, τότε που οι Vespa και οι Lambretta ήταν συνώνυμες του εύκολου και οικονομικού τρόπου μετακίνησης. Ακόμη και στις χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, άνθρωποι κάθε φύλου, ηλικίας και οικονομικής κατάστασης έχουν από ένα scooter για να κυκλοφορούν. Μέχρι τις αρχές του 2000 αυτού του είδους τα δίκυκλα ήταν μικρά, δίχρονα και εξυπηρετούσαν τις αστικές μετακινήσεις. Όλα αυτά ίσχυαν μέχρι το 2001, όταν παρουσιάστηκε το πρώτο TMAX.
Προηγουμένως τα μεγαλύτερα ήταν μονοκύλινδρα 400άρια, αλλά η Yamaha δημιούργησε μια νέα κατηγορία. Ο δικύλινδρος κινητήρας των 499 κ.εκ. το μετέτρεψε αναμφισβήτητα στο μεγαλύτερο και ισχυρότερο scooter, πράγμα που σήμαινε πως η νέα γενιά αναβατών δεν το επέλεξε μόνο για λόγους πρακτικότητας, αλλά για τις επιδόσεις και την κορυφαία οδική συμπεριφορά του, πολύ κοντά σε αυτήν των μοτοσυκλετών.
Πολλοί τα βελτίωσαν με aftermarket εξατμίσεις, διασημότητες το επέλεξαν για τη μετακίνησή τους, έτσι το TMAX προτιμήθηκε από τους νέους και επιτυχημένους. Στη χώρα μας όπου το μέσο μετακίνησης θεωρείται σύμβολο κοινωνικού status τα scooter δεν είναι μόνον ο πιο προσιτός και εύκολος τρόπος μετακίνησης, αλλά και ο πιο «μοδάτος».
Το φαινόμενο
Περισσότερα από 350.000 TMAX έχουν πωληθεί παγκοσμίως και είναι αξιοσημείωτο πως, παρά τον αξιόλογο ανταγωνισμό, το maxiscooter της Yamaha παραμένει στην κορυφή. Διατίθεται σε 87 χώρες και δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το 85% από τις πωλήσεις καταγράφεται στην Ευρώπη. Στην πραγματικότητα είναι αδύνατο να μη συναντήσετε καθημερινά έστω ένα TMAX στο δρόμο.
Όσοι αποκτούν TMAX μένουν πιστοί σε αυτό. Περίπου το 40% των νέων πωλήσεων αφορά ιδιοκτήτες προηγούμενων εκδόσεων, γεγονός που σημαίνει πολλά για την ποιότητα, καθώς και για την «αξία του ονόματός» του. Και με το 70% των ιδιοκτητών να επιλέγουν την κορυφαία έκδοση, είναι εξίσου σαφές ότι αυτοί που το επιλέγουν δεν αναζητούν φτηνό μέσο μετακίνησης. Σύμφωνα με τη Yamaha, όσοι αγοράζουν TMAX είναι άνδρες 35 έως 45 ετών που το οδηγούν επτά ημέρες την εβδομάδα, οπότε δεν πρόκειται για ένα δίκυκλο που κάθεται στο πίσω μέρος του γκαράζ και βγαίνει μόνο τα ηλιόλουστα Σαββατοκύριακα.
Στην Ευρώπη η κατηγορία των scooter είναι η πιο εμπορική. Το 2021 πωλήθηκαν 463.466 και το TMAX είναι τόσο δημοφιλές που κάθε φορά που η Yamaha παρουσιάζει ένα νέο μοντέλο ή κάποια «ειδική» έκδοση το internet δέχεται «επίθεση».
Το TMAX αποτελεί δημοφιλή επιλογή και στη χώρα μας. Όχι μόνο από κουστουμαρισμένα στελέχη εταιρειών που θέλουν να φτάνουν ατσαλάκωτα στο ραντεβού τους, αλλά και από πιο «ανήσυχους» που τοποθετούν εξατμίσεις, φυμέ ζελατίνα και αυτοκόλλητα. Αμφότεροι το προτιμούν για να κάνουν βόλτες εκτός πόλης και ταξίδια τα Σαββατοκύριακα, αλλά και για τη μεγάλη χωρητικότητά του.
Η Yamaha αναμφισβήτητα εφηύρε την κατηγορία των αθλητικών scooter και σήμερα διαθέτει τα ΧΜΑΧ 125, XMAX 300 και TMAX, τα οποία από μόνα τους αντιπροσωπεύουν το 54 τοις εκατό των πωλήσεων scooter του ομίλου. Κάθε νέο TMAX αποτελεί «μεγάλη είδηση», αντίστοιχα με την παρουσίαση ενός μεγάλου Adventure.
Εμφάνιση που συμβαδίζει με τον «χαρακτήρα»
Αν και προσωπικά δεν ξετρελάθηκα από τη νέα σχεδίαση, πρέπει να ομολογήσω πως είναι πιο sport από αυτήν των εφτά προηγούμενων γενιών. Η «καταγωγή» από τη σειρά R είναι ακόμη πιο εμφανής. Όλα τα πλαστικά είναι επανασχεδιασμένα και το πιο αιχμηρό μπροστινό τμήμα τονίζει την επιθετική φύση ενός οχήματος του οποίου οι επιδόσεις και η οδική συμπεριφορά συμβαδίζουν με το design του. Αυτό αποδεικνύεται από την επιλογή της τοποθέτησης ενός δικύλινδρου κινητήρα 560 κ.εκ. και 47,5 ίππων σε πλαίσιο μοτοσυκλέτας από χυτό αλουμίνιο για να επιτευχθεί η βέλτιστη κατανομή βάρους.
Οι νέοι προβολείς είναι LED και τα ενσωματωμένα φλας ολοκληρώνουν τη minimal και εκλεπτυσμένη εμφάνιση του TMAX.
Τα διαθέσιμα χρώματα για το Tech MAX που δοκιμάσαμε είναι το PowerGrey και το DarkPetrol, αλλά ευχαρίστως θα καλοδεχόμασταν κι ένα πιο ανοιχτό χρώμα. Η βασική έκδοση, από την άλλη, διατίθεται σε κίτρινο (ExtremeYellow), προς τιμήν του πρώτου μοντέλου του 2001, σε μπλε ματ (Iconblue) και γκρι (SwordGrey).
Ειδήσεις
Εκτός από τη νέα σχεδίαση του μπροστινού μέρους, στο νέο TMAX έχει υιοθετηθεί η λύση ρυθμιζόμενης ζελατίνας με εισαγωγή αέρα στο μέσον της. Η εργονομία του μοντέλου έχει βελτιωθεί χάρη στην πιο λεπτή σχεδίαση στο μπροστινό τμήμα της σέλας που έκανε πιο «φυσιολογική» και κατ’ επέκταση πιο άνετη τη θέση. Σε αυτό συμβάλλει και η ρυθμιζόμενη πλάτη με εύρος κίνησης 30 χλστ. Έτσι τα γόνατα σε αναβάτες άνω του 1,80μ. δεν φτάνουν στο τιμόνι και τα πόδια πατούν πιο εύκολα στο έδαφος ακόμη και αν είστε λίγο κάτω από 1,70μ.
Η ολοκαίνουργια έγχρωμη οθόνη 7 ιντσών TFT εμπεριέχει όλες τις πληροφορίες για το scooter και επιτρέπει τη συνδεσιμότητα με το smartphone μέσω της εφαρμογής MyRide και MyRide-Link. Επιπλέον η Yamaha έχει συνεργαστεί με την Garmin παρέχοντας τη δυνατότητα πλοήγησης μέσω της εφαρμογής Garmin Motorize, μόνο που η συγκεκριμένη λειτουργία δεν είναι ακόμη διαθέσιμη για τη χώρα μας. Όλες οι λειτουργίες ελέγχονται από μικρό joystick, που είναι αρκετά εύχρηστο και βρίσκεται στο αριστερό μέρος του τιμονιού.
Αξιοσημείωτη είναι επίσης η τοποθέτηση ζαντών SpinForged με 10 ακτίνες. Είναι ελαφρύτερες και μειώνουν το μη αναρτώμενο βάρος. Το TMAX TechMax ζυγίζει 220 κιλά σε κατάσταση λειτουργίας.
Οι αναρτήσεις διαθέτουν νέες ρυθμίσεις που κάνουν ακόμη πιο άνετο στο TMAX σε οποιοδήποτε τύπο οδοστρώματος. Υπάρχει επίσης ένα πρακτικό αδιάβροχο ντουλαπάκι, με υποδοχή USB, στο οποίο μπορείτε να αποθηκεύσετε το smartphone σας.
Δύο προγράμματα οδήγησης (T-Mode / S-Mode), σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, ABS, ακτινικές δαγκάνες φρένων 4 εμβόλων, ελαστικά πρώτης τοποθέτησης Bridgestone Battlax SC2 ολοκληρώνουν τη βασική έκδοση.
Η έκδοση Tech MAX, που είχαμε στη διάθεσή μας, φέρει επιπλέον εξοπλισμό που περιλαμβάνει θερμαινόμενη σέλα και γκριπ, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη ζελατίνα, cruisecontrol, κεντρικούς διακόπτες με οπίσθιο φωτισμό και ρυθμιζόμενη πίσω ανάρτηση.
Παίρνεις το ΜΑΧ και στο δρόμο
Είμαστε σίγουροι πως όλα τα παραπάνω τα έχετε ξαναδιαβάσει για πολλά δίκυκλα. TFT έχουν σχεδόν όλα, βελτιωμένη άνεση υπόσχονται πολλά, ποιοτικά δηλώνουν τα περισσότερα. Έχοντας οδηγήσει όλα τα μεγάλα scooter και πολλές μοτοσυκλέτες στο εύρος τιμής του TMAX, μπορώ να επιβεβαιώσω πως η Yamaha έχει επιδείξει τεράστια προσοχή σε κάθε πτυχή του κορυφαίου scooter της. Και είναι υποχρεωμένη να το κάνει έχοντας στην γκάμα της το μοντέλο που σηματοδοτεί για περισσότερα χρόνια μια ολόκληρη κατηγορία.
Η ποιότητα κατασκευής τους είναι κορυφαία. Ακόμη και στις πιο «ασήμαντες» λεπτομέρειες γίνεται εύκολα κατανοητό. Με το πάτημα της μίζας νοιώθεις πως η Yamaha δεν έχει επαναπαυθεί στις δάφνες της, αλλά αναβαθμίζει συνεχώς το scooter της. Ο κινητήρας δουλεύει και ακούγεται άψογα. Μόλις αρχίζεις να κινείσαι μαζί του κατανοείς πως η ποιότητα κύλισης είναι κορυφαία. Όταν ανοίξεις το γκάζι, χωρίς τον παραμικρό κραδασμό, απομακρύνεσαι αστραπιαία από οτιδήποτε «γήινο» κινείται με δύο ή τέσσερις τροχούς.
Η εργονομία γίνεται άμεσα αντιληπτό πως είναι βελτιωμένη σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, ωστόσο ο χώρος για τα πόδια παραμένει περιορισμένος εξαιτίας του κεντρικού τούνελ. Από την άλλη, η προστασία από τη ρυθμιζόμενη ζελατίνα είναι εξαιρετική και ο χώρος κάτω από τη σέλα χωράει ένα full face και αρκετά ακόμη πράγματα. Δεν μείναμε ικανοποιημένοι από την ορατότητα που προσφέρουν οι καθρέφτες.
Χάρη στη στενή σιλουέτα του χωράει σε περιορισμένο χώρο, ενώ και οι ελιγμοί πραγματοποιούνται πολύ εύκολα.
Η λειτουργία των αναρτήσεων είναι άψογη. Απορροφούν κάθε ανωμαλία, με ένα ή δύο άτομα, ασχέτως ταχύτητας, περνώντας πάνω από λακκούβες και «σαμάρια». Γενικά αισθάνεσαι πως έχει τον πλήρη έλεγχο ανά πάσα στιγμή.
Ανεβάζοντας ρυθμό, εκτιμάς ακόμη περισσότερο το πλαίσιο αλουμινίου που υποστηρίζεται από την ανάρτηση η οποία, χάρη στις νέες ρυθμίσεις, κρίνεται ακόμα πιο αποτελεσματική σε επιθετική οδήγηση. Η αίσθηση στο μπροστινό μέρος κάνει τη διαφορά, δίνοντας μεγάλη ακρίβεια στην είσοδο της στροφής και αξιοσημείωτη σταθερότητα.
Ο κινητήρας ανταποκρίνεται πάντα «δυνατά και καθαρά» κάθε φορά που ανοίγεις το γκάζι, τόσο στις εκκινήσεις από στάση, όσο και στην επιτάχυνση εν κινήσει. Η παροχή δύναμης είναι συνεχής μέχρι το στροφόμετρο να «χτυπήσει» κόκκινο. Όσο για το φρενάρισμα… απλά τέλειο.
Μπορεί να τα κάνει όλα
Σίγουρα, το maxiscooter της Yamaha TMAX δεν απευθύνεται σε όλους, αλλά το να το απορρίψετε ως «άλλο ένα scooter» σημαίνει ότι δεν έχετε καταλάβει περί τίνος πρόκειται. Αν θέλετε πρακτικότητα, αλλά και scooter που να κινείται τόσο γρήγορα όσο μια μοτοσυκλέτα, επιλέξτε ένα TMAX. Μην το συγκρίνετε με μοτοσυκλέτα επειδή κοστίζει 15.500 ευρώ. Το TMAX Tech MAX είναι μοναδικός στο είδος του.
Εξοπλισμός αναβάτη: MOTO MARKET
Κράνος: Caberg Levo Sonar
Μπουφάν: Nordcode Pantera
Παντελόνι: Nordcode Oslo
Μπότες: Forma Adv dry tourer
Γάντια: Five MXF3
Yamaha TMAX Tech MAX 2022 | YAMAHA MOTOR |
ΤΙΜΗ (€): | 15.500 (ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2022) |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ,ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 2ΕΕΚ, 4 Β/Κ |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 562 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 70 x 73 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 10,9 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 2 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 47,6/7.500 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 5,6/5.250 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 220 (με υγρά) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 800 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.195 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 780 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.575 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | Δ.Α. |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | Δ.Α. |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | BRIDGESTONE SC2 120/70-15 |
ΠΙΣΩ: | BRIDGESTONE SC2 160/60-15 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΟ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΑΝΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΠΙΡΟΥΝΙ 41mm ΔΙΑΔΡΟΜΗ 120mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΜΕ ΜΟΧΛΙΣΜΟ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 117mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 267mm, ΔΑΓΚΑΝΕΣ 2 ΕΜΒΟΛΩΝ ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 282mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛOY ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 15 ΛΙΤΡΑ |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) | 6,2 ΛΙΤΡΑ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.