Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 20.10.2021
Εάν το Integra μας «άφησε» με την αμφιβολία για το τι ακριβώς είναι, το Forza 750 ξεκαθαρίζει το τοπίο και η Honda πλέον διαθέτει ένα premium mega scooter κορυφαίο σε όλα
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Rewind
Όλοι περιμένουμε να δούμε την απάντηση της Honda στο φαινόμενο T-MAX. Κάτι τέτοιο δεν γίνεται μιας και το Integra μοιάζει με scooter και είναι βασισμένο στην πολυμορφική πλατφόρμα NC. Η ιαπωνική εταιρεία για μια ακόμη φορά δεν ακολουθεί τις εξελίξεις, αλλά τις επιβάλλει σε μεγάλο βαθμό. Το Integra ήταν scooter με σαφείς επιρροές από τη «μοτοσυκλετιστική λογική» ή μια μοτοσυκλέτα που προσομοίαζε στα χρηστικότερα δίκυκλα που κυκλοφορούν κατά χιλιάδες στους δρόμους των πόλεων. «Φλέρταρε» με τους δύο κόσμους, προσπαθώντας να προσελκύσει αγοραστές από δύο κυρίως κατηγορίες. Από τους αναβάτες των premium mega scooter και από όσους επέστρεφαν στους δύο τροχούς έπειτα από περίοδο αποχής.
Έκανε τη διαφορά
Με πλαίσιο και κινητήρα κοινό με τις μοτοσυκλέτες της σειράς NC, τροχούς 17 ιντσών, φορεσιά scooter και φυσικά το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (DCT) διέφερε. Ταυτόχρονα όσοι το αποκτούσαν ήταν κάτοχοι του μεγαλύτερου scooter παραγωγής με 750 κυβικά! Όμως…
Honda NC750D Integra 2018
Ένα όχημα που εκπροσωπεί τη χρηστικότερη κατηγορία δικύκλων οφείλει όχι μόνο να μοιάζει με scooter αλλά και να παρέχει χώρους και προστασία, αλλιώς ποιος ο λόγος να το αποκτήσεις; Για την προστασία δεν είχαμε να προσάψουμε κάτι αρνητικό στο Integra που το οδηγήσαμε για τελευταία φορά το 2018, όμως για τους χώρους είχαμε τις ενστάσεις μας, όπως όλοι. Κάτω από τη σέλα, που παραδοσιακά βρίσκει θέση τουλάχιστον ένα κράνος και μπόλικα ακόμη πράγματα, στο Integra μετά βίας έβαζες ένα αδιάβροχο. Οπότε το top box ήταν εξ αρχής μονόδρομος.
Παράλληλα με το Integra στην γκάμα της Honda υπήρχε και υπάρχει το XADV. Με διαφορετικό πλαίσιο από τα μοντέλα NC και τροχό 15 ιντσών πίσω, κίνηση χάρη στην οποία εξοικονόμησε και χώρο για ένα full face κάτω από τη σέλα. Γιατί γίνεται αναφορά σε αυτό; Μα γιατί το Forza 750 υιοθετώντας στοιχεία από το XADV είναι πλέον πιο scooter.
Όλα άλλαξαν
Από τα πρώτα teaser είχαμε καταλάβει πως η Honda προτίθεται να τα αλλάξει όλα. Ακόμη και το όνομα. Το NC750D Integra έδωσε τη θέση του στο NSS 750 Forza και πλέον η «οικογένεια» περιλαμβάνει τρία μέλη, με τα μικρότερα να διαθέτουν 125 και 350. Επιπλέον η εμφάνιση έγινε scooterάδικη και έχει συνοχή με τα υπόλοιπα Forza.
Γωνιώδης σχεδίαση που διανθίζεται με ωραίες λεπτομέρειες. Πιο συμβατική αλλά ταυτόχρονα πιο μοντέρνα, νεανική και σπορ από τη μοτοσυκλετάδικη αισθητική του προκατόχου του. Στο μπροστινό μέρος δύο προβολείς και ενσωματωμένα φλας μέσα στα πλαστικά δεσπόζουν ενώ η μεγάλη ζελατίνα υπόσχεται πολύ καλή κάλυψη από τον αέρα. Οι καθρέφτες είναι τοποθετημένοι πάνω στα πλαστικά και όχι στο τιμόνι όπως στο Integra.
Οι γραμμές του Forza 750 από μπροστά έως πίσω είναι συμμετρικές και σε αυτό παίζουν ρόλο και τα άβαφα πλαστικά που μικραίνουν τον όγκο του πίσω τμήματος, που ομολογουμένως στο Integra ήταν πιο όμορφο. Όμως τώρα το full face κράνος θα χωρέσει κάτω από τη σέλα. Ο πίσω τροχός από 17 ίντσες είναι 15 επιτρέποντας στους σχεδιαστές να μεγαλώσουν το ουραίο τμήμα και να προσθέσουν χώρο κάτω από τη σέλα- ό,τι είχε γίνει και στο X-ADV δηλαδή.
Προσοχή όμως, όπως και το Integra, έτσι και το Forza, δεν μοιάζει με κανένα άλλο premium scooter που κυκλοφορεί εκεί έξω.
Premium σε όλα
Μαζί με την εκλεπτυσμένη σχεδίαση και το DCT, ήρθαν τα ηλεκτρονικά και η οθόνη TFT. Όπως και στα περισσότερα scooter της Honda συναντάμε το «έξυπνο κλειδί» που μένει στην τσέπη. Από τον περιστροφικό διακόπτη στην κορυφή της ποδιάς ελέγχονται οι βασικές λειτουργίες (on-off, κλείδωμα τιμονιού). Μαζί με αυτόν δύο μικρά μπουτόν απασφαλίζουν τη σέλα και το κάλυμμα της τάπας της βενζίνης.
Το τιμόνι, ειδικά από την αριστερή μεριά, είναι «φορτωμένο» με τους διακόπτες διαχείρισης του μενού της οθόνης και του τύπου paddle shift για τις αλλαγές σχέσεων. Φλας, μεγάλη σκάλα φώτων, αλάρμ και κόρνα. H Honda επιμένει να τοποθετεί τους διακόπτες φλας, κόρνας ανάποδα σε σχέση με όλες τις άλλες εταιρείες, γεγονός που προκαλεί σύγχυση κατά την οδήγηση και ανεπιθύμητα κορναρίσματα. Η δύναμη της συνήθειας…
Η οθόνη TFT είναι εντυπωσιακή και ευκρινέστατη σε όλες τις συνθήκες οδήγησης. Σίγουρα το μενού δεν είναι και το απλούστερο που έχουμε συναντήσει, αλλά με την πάροδο του χρόνου συνηθίζεται.
Οι ρίζες από το NC
Το Forza 750 μοιράζεται πολλές από τις αλλαγές που έχουν γίνει και στο νέο NC750X του 2021. Ο προδιαγραφών Euro5, δικύλινδρος σε σειρά, 8βάλβιδος, υγρόψυκτος κινητήρας είναι πλέον 1,4 κιλά ελαφρύτερος. Η ισχύς του αυξήθηκε κατά 4 ίππους και ανέρχεται πλέον σε 58. Επιπλέον η κόκκινη περιοχή των στροφών βρίσκεται 600 σ.α.λ. πιο ψηλά, στις 6.750 σ.αλ.. Η ροπή αυξάνεται κατά 1 kgm και από 6,9 είναι πλέον 7 kgm ενώ και αυτή επιτυγχάνεται 500 σ.α.λ. ψηλότερα, στις 4.750 σ.α.λ. Ο κόφτης μπαίνει στις 7.000 σ.α.λ. Για την εξουδετέρωση των κραδασμών έχουν χρησιμοποιηθεί δύο αντικραδασμικοί άξονες. Όλα τα παραπάνω συνδυάζονται με νέα κλιμάκωση των σχέσεων του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη (DCT). Οι τρεις πρώτες είναι πιο «κοντές» για πιο σπορ αίσθηση και οι άλλες τρεις πιο «μακριές» για μεγαλύτερη οικονομία.
Το ηλεκτρονικό γκάζι Throttle by Wire παρέχει 5 τρόπους οδήγησης και 3 επίπεδα ελέγχου πρόσφυσης HSTC (Honda Selectable Torque Control) και άλλα τόσα φρένου κινητήρα.
Τα προεπιλεγμένα προγράμματα οδήγησης είναι τέσσερα:
STANDARD: Προσφέρει ομαλή απόδοση ισχύος και «ρυθμίζει» ανάλογα το φρένο κινητήρα και το traction control. Το ABS δουλεύει στο μεγαλύτερο επίπεδο παρέμβασης
SPORT: Εξασφαλίζει μέγιστη απόδοση ισχύος, πιο έντονο φρένο κινητήρα, με τη μικρότερη παρέμβαση από το Honda Selectable Torque Control και το ABS δουλεύει στο μεγαλύτερο επίπεδο παρέμβασης
RAIN: Ακόμη πιο ομαλή απόδοση ισχύος με μειωμένο φρένο κινητήρα και μέγιστη παρέμβαση από το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης και το ABS
Υπάρχει, τέλος, η λειτουργία USER στην οποία ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει χωρίς περιορισμούς το επίπεδο παροχής ισχύος, την ένταση φρένου κινητήρα και την παρέμβαση του ελέγχου πρόσφυσης HSTC, συμπεριλαμβανομένης της απενεργοποίησής του. Το HSTC έχει δυνατότητα να ρυθμιστεί σε τρία επίπεδα και μόνο στη λειτουργία USER μπορεί να απενεργοποιηθεί.
Το πλαίσιο του νέου Forza 750 είναι σωληνοειδές, χαλύβδινο τύπου διαμάντι, το οποίο επέτρεψε στον φωτιζόμενο αποθηκευτικό χώρο κάτω από τη σέλα να φιλοξενεί ένα κράνος full face και να διαθέτει και θύρα USB. H γωνία κάστερ είναι 27 μοίρες και το ίχνος 104 χλστ., με το μεταξόνιο να βρίσκεται στα 1.580 χλστ. Η απόσταση από το έδαφος είναι 135 χλστ και το βάρος του 235 κιλά.
Οι αναρτήσεις προέρχονται από τη Showa και αποτελούνται από ανεστραμμένο πιρούνι τύπου SFF (Separate Fork Function) BP (Big Piston). Το αμορτισέρ διαθέτει ρύθμιση προφόρτισης και συνδέεται με το αλουμινένιο ψαλίδι μέσω μοχλικού στύστημα Pro-Link.
Οι ζάντες είναι αλουμινένιες με διάσταση 17 και 15 ίντσες μπροστά και πίσω. Τα χαμηλού προφίλ ελαστικά έχουν διαστάσεις 120/70 και 160/60. Το σύστημα πέδησης μπροστά χρησιμοποιεί τετραέμβολες δαγκάνες ακτινικής διάταξης που συνδυάζονται με πλευστούς δίσκους 310 χλστ. Πίσω υπάρχει ένας ακόμη δίσκος 240 χλστ. με μονοέμβολη δαγκάνα. Φυσικά στον στάνταρ εξοπλισμό περιλαμβάνεται ABS.
Στην πράξη
To Forza 750 είναι κατά τη γνώμη μου το πιο όμορφο mega scooter. Μακρύ, χαμηλό, με «αθλητικό» παράστημα. Μοναδική παραφωνία η τοποθέτηση της ζελατίνας που «χαλάει» την εικόνα, αλλά προστατεύει και σε αφήνει να ταξιδέψεις για πολλά χιλιόμετρα ανενόχλητος. Θα θέλαμε ωστόσο να ρυθμίζεται ηλεκτρικά, όπως και στα μικρότερα Forza.
Κάθεσαι στη φαρδιά, άνετη σέλα που σε τοποθετεί αρκετά μπροστά. Αν είσαι κάτω από 1,75 θα δυσκολευτείς να πατήσεις στην άσφαλτο. Ανάμεσα στα πόδια έχεις το κεντρικό τούνελ που περιορίζει τον χώρο για τα πόδια και τοποθετεί σε αφύσικες γωνίες τα πέλματα. Η επικλινής θέση είναι πιο άνετη σε μεγάλες αποστάσεις.
Καμία σχέση ο τρόπος λειτουργίας του δικύλινδρου σε σειρά μοτέρ. Αν το ακούς χωρίς να το βλέπεις, ορκίζεσαι πως δεν είναι scooter. Είναι όμως… το Forza 750. Που διαθέτει το σύστημα διπλού συμπλέκτη (DCT), σαφέστατα βελτιωμένο από την πρώτη γενιά, όπου δεν υπήρχε ηλεκτρονικό γκάζι, αλλά και από τη δεύτερη όπου το Throttle by Wire εμπλούτισε τον εξοπλισμό του Integra.
Στο Forza η λειτουργία του είναι ακόμη πιο εξευγενισμένη. Μόνο στους επιτόπιους ελιγμούς σε «τινάζει» μπροστά χωρίς να θέλεις. Προσεκτικό άνοιγμα του γκαζιού λοιπόν. Θέλεις να κινείσαι σε χαλαρούς ρυθμούς και να κρατάς την κατανάλωση χαμηλά; Τότε επιλέγεις το Standard. Για πιο επιθετική οδήγηση επιλέγεις το Sport, που θα το συνιστούσαμε και σε κίνηση σε επαρχιακό δίκτυο, αφού κατεβάζει σχέσεις πιο γρήγορα για πιο εύκολα προσπεράσματα. To Rain θα μπορούσε να ονομαζόταν και safe mode.
Από εκεί και πέρα η λειτουργία User σού επιτρέπει να φτιάξεις το δικό σου πρόγραμμα. Έχεις στη διάθεση σου 3 επίπεδα παροχής ισχύος, 3 επέμβασης του traction control, 3 φρένου κινητήρα στο κλείσιμο του γκαζιού και 4 στον ρυθμό αλλαγής σχέσεων του DCT.
Αν θέλεις να πας ακόμη πιο γρήγορα, θα πρέπει να αλλάζεις σχέσεις στο DCT από τους διακόπτες στο αριστερό χέρι. Η ρύθμιση φρένου κινητήρα κατά το κλείσιμο του γκαζιού είναι καλοδεχούμενη και ανάλογα τα γούστα του καθενός βελτιώνει την εμπειρία οδήγησης.
Όσον αφορά τη λειτουργία του traction control στις θέσεις 2 και 3 είναι πολύ παρεμβατική στο γλιστερό ελληνικό οδόστρωμα. Οπότε η θέση 1 είναι η προτιμότερη. Τα φρένα είναι υπεράνω κάθε κριτικής. Άριστα 10, διότι διαθέτουν κορυφαία αίσθηση και όση δύναμη χρειάζεται για να σταματήσουν τα 235 κιλά του Forza. Το ABS συμπληρώνει την ποιοτική λειτουργία του συστήματος πέδησης, αφού παρεμβαίνει μόνον όταν κρίνεται αναγκαίο.
Η αίσθηση που αποκομίζεις οδηγώντας το είναι μιας μακριάς μοτοσυκλέτας, λόγω μεταξόνιου, με χαμηλό κέντρο βάρους, πολύ στιβαρή και σταθερή, ακόμη και με 170 χλμ στο κοντέρ και τον αέρα να σε χτυπάει από παντού. Στο δρόμο και υπό όλες τις συνθήκες, ο συνδυασμός πλαισίου και αναρτήσεων μπορεί να χαρακτηριστεί κορυφαίος. Αισθάνεσαι σιγουριά μέσα στην πόλη- ακόμη και όταν περνάς πάνω από μεγάλες κακοτεχνίες, νομίζεις πως οδηγείς τουριστική μοτοσυκλέτα στον αυτοκινητόδρομο και μια ακριβέστατη και καλοζυγισμένη κατασκευή σε στροφές. Και αυτό είτε με ένα, είτε με δύο άτομα, σε αργό και γρήγορο ρυθμό.
Με το χαμηλό κέντρο βάρους και τις κορυφαίες αναρτήσεις να δουλεύουν εξαιρετικά το Forza στρίβει και αλλάζει κατεύθυνση όσο λίγες μοτοσυκλέτες και scooter αντίστοιχου κυβισμού. Αυτό οφείλεται και στη θέση οδήγησης και στο φαρδύ τιμόνι. Είναι συνεχώς «βιδωμένο» στην άσφαλτο και σταθερό τόσο όταν στρίβει όσο και όταν κινείται με ταχύτητες ταξιδιού με 150 χλμ., αλλά και στην τελική του που αγγίζει τα 190 χλμ.
GT scooter
Μετά από πολλές εκατοντάδες χιλιόμετρα, εντός και εκτός πόλης, με όλα τα mega scooter, κατέληξα πως το Forza 750 είναι το πιο ικανό και το πιο πλήρες, με μόνο μειονέκτημα τον αποθηκευτικό χώρο που μπορεί να μεγάλωσε αλλά υπολείπεται σε μήκος έναντι των υπολοίπων. Με 12.190 ευρώ (Οκτώβριος 2021) αποκτάς ένα scooter που συμπεριφέρεται σαν μοτοσυκλέτα στο δρόμο, διαθέτει DCT που είναι οικονομικότερο σε συντήρηση από οποιοδήποτε άλλο σύστημα μετάδοσης και είναι έτοιμο να γυρίσετε τον κόσμο μαζί του μόνοι σας ή με παρέα.
Εξοπλισμός αναβάτη: Motomarket
Κράνος: Caberg Flyon
Μπουφάν: Nordcode X-City
Γάντια: Five GT3
Μποτάκια: Forma Swift Dry
HONDA FORZA 750 2021 | HONDA MOTO GREECE |
ΤΙΜΗ (€): | 12.190 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ,ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 4B/K |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 745 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 77 x 80 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 10,7 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 2 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 58,6/6.750 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 7/4.750 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 235 (με υγρά) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 790 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.200 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 790 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.485 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | 104 |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | 27 |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | 120/70-17 |
ΠΙΣΩ: | 160/60-15 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΑΤΣΑΛΙΝΟ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΠΙΡΟΥΝΙ 41mm, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 120mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΜΟΝΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 120mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ mm, ΔΑΓΚΑΝΕΣ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 240mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛΟΥ ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 13,2 ΛΙΤΡΑ |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) | 5,0 ΛΙΤΡΑ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.