Δοκιμή KTM 1290 Super Adventure S 2021: 160 ίπποι λογικής
Εξευγενισμένο, αλλά καθόλου εξημερωμένο
30.08.2021
Στο μεγάλο Adventure του Mattighofen, η KTM αφαίρεσε λίγη από την “τρέλα του Dakar” που μαυλίζει τους σκληροπυρηνικούς αναβάτες για να προσθέσει την άνεση που θέλουν οι περισσότεροι. Εξάλλου, υπάρχει πάντα και η έκδοση R
Κείμενο: Πάνος Διαμάντης, Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
KTM σημαίνει πολλά. Μοτοσυκλέτες κορυφαίες στο είδος τους, νίκες και παγκόσμιοι τίτλοι σε κάθε μορφής αγώνα. Αυτό που στην παρούσα φάση έκρινε ότι έπρεπε να κάνει είναι, συμπυκνώνοντας όλη αυτή την κολοσσιαία τεχνογνωσία, να προσφέρει σε ένα ευρύτερο κοινό τη μοτοσυκλέτα που εκείνο χρειάζεται.
Κι αν η διαχρονική επιτυχία της BMW R 1250 GS δείχνει κάτι για τα Adventure Tourers, αυτό είναι ότι η off-road λυσσαλέα ικανότητα δεν είναι ο δημοφιλέστερος πόθος. Έτσι το 2017, η ΚΤΜ αποφάσισε να διαχωρίσει το μεγάλο Super Adventure της σε δύο εκδόσεις, την ασφάλτινη S και τη “χωμάτινη” R. Η πρώτη γνωρίζει πολύ καλά τι είναι αυτό που χρειάζεσαι, αλλά η δεύτερη ξέρει πολύ καλά τι είναι αυτό που θέλεις.
Όμως, ο πλανήτης κινείται με βάση όσα χρειάζεται και από μια μεγάλη Adventure δεν δείχνει να έχει και τόση ανάγκη το ουρλιαχτό μιας Super Duke R ή τις off-road δυνατότητες της 450 Rally Factory Replica. Χρειάζεται μια εύκολη, εύχρηστη, τέλεια ισορροπημένη και άνετη στο ταξίδι και στο χώμα, επιβλητική και ταξιδιάρα μοτοσυκλέτα.
Η τρίτη γενιά της Super Adventure S κινείται ακριβώς προς αυτήν την κατεύθυνση - αφήνοντας στην έκδοση R (Rally) χωμάτινες ικανότητες για όσους τις χρειάζονται. Με άλλα λόγια, το υπόβαθρο της απεριόριστης ισχύος και της off-road ικανότητας υφίστανται σε αυτή τη μεγάλη μοτοσυκλέτα για να αιτιολογούν τον ισχυρισμό της ΚΤΜ περί μιας «απόλυτης Adventure υψηλών επιδόσεων». Ωστόσο, το αυστριακό εργοστάσιο τα έχει διαχειριστεί με πιο σοφιστικέ τρόπο: με αλλαγές και βελτιώσεις σε όλους τους τομείς, που κάνουν τη 1290 Super Adventure S πιο εύχρηστη και εύκολη, πιο εργονομική και άνετη, και ίσως πιο διασκεδαστική τελικά για την πλειονότητα των αναβατών.
Εξευγενισμένη
Πριν καν πατήσεις το σχήματος πεταλούδα κάτω μέρος του διακόπτη της μίζας, το συνειδητοποιείς. Η τιμονόπλακα πήγε 15 mm πιο πίσω, το ρεζερβουάρ χωρά 23 λίτρα και διαχωρίστηκε σε τρία τμήματα, ενώ πλέον ένας αναβάτης με μικρότερο σωματότυπο έχει στη διάθεσή του χαμηλότερη και λιγότερο πλατιά σέλα, που ρυθμίζεται σε ύψος κατά 20 χιλιοστά.
Κρατώντας τη σχεδιαστική ταυτότητα της προηγούμενης γενιάς, η νέα S είναι ολοκαίνουργια. Όλα τα πλαστικά μέρη ανασχεδιάστηκαν, όχι μόνο για να προσφέρουν φρεσκάδα στην εμφάνιση, αλλά και για να διευκολύνουν την οδηγησιμότητα της μοτοσυκλέτας. Το διαβάσαμε στο press kit, το διαπιστώσαμε οδηγώντας τη. Τα πάντα είναι τέλεια μελετημένα με γνώμονα την εργονομία και την άνεση. Aναβάτες από 1,75 έως 1,95m, αποφανθήκαμε το ίδιο. Πως είναι μοτοσυκλέτα που θα «βολέψει» τους πάντες, αφού μπορούν να τη φέρουν στα μέτρα τους, χάρη στη ρυθμιζόμενη, ζελατίνα, τους λεβιέδες, το τιμόνι, τις μανέτες, την κλίση της TFT οθόνης και φυσικά της σέλας που αλλάζει ύψος σε ελάχιστα δευτερόλεπτα και από 849 χλστ., φτάνει τα 869 χλστ.
Η σημασία της εξέλιξης
Πώς γίνεται να ανεβαίνεις σε μια θηριώδη μοτοσυκλέτα και να πατάς εύκολα στο έδαφος, ακόμη και αν είσαι μετρίου αναστήματος; Αφιερώνοντας πολλές ώρες οδήγησης, κατά τη διαδικασία της εξέλιξης, σε όλες και κυρίως τις πραγματικές συνθήκες. Ωραία τα κέντρα εξέλιξης και οι υπολογιστές, αλλά αν αυτοί που εξελίσσουν το project «κολλήσουν» πίσω από την οθόνη, πάντα κάτι θα λείπει. Η ΚΤΜ είναι από τις εταιρείες που επενδύουν στην «πραγματική εξέλιξη» των μοντέλων τους, κάτι που φαίνεται όταν τις οδηγείς.
Η θέση οδήγησης στο νέο Super Adventure είναι ακόμη πιο touring και σε αυτό έχει συντελέσει κυρίως η σχεδίαση της σέλας και όχι μόνο το ύψος της, αλλά και το ρεζερβουάρ των 23 λίτρων. Λεπτό εκεί όπου τα πόδια σου εφάπτονται με αυτό, πιο αγκώδες ψηλά με δύο νέους αεραγωγούς στις δύο πλευρές που απομακρύνουν τη θερμότητα του μοτέρ. Αν και το οδηγήσαμε εν μέσω καύσωνα μπορούμε να πούμε πως έχει γίνει πολύ καλή δουλειά στον τομέα αυτό και η ζέστη που φτάνει στα πόδια δεν σε κάνει να θέλεις να «εγκαταλείψεις το σκάφος», όταν είσαι σταματημένος.
Από την -εξελιγμένη στην αεροσήραγγα- ζελατίνα που ρυθμίζεται σε ύψος 55 χιλ., ο αναβάτης, παρόλο που δεν είναι απαλλαγμένος πλήρως από κάποιους στροβιλισμούς, προστατεύεται ακόμη και αν είναι πάνω από 1,90.
Η καινούρια οθόνη TFT 7 ιντσών, με δυνατότητα σύνδεσης με smartphone, έχει άριστη φωτεινότητα και ευκρίνεια, διαθέτοντας εύχρηστο μενού. Οι διακόπτες των διαφόρων ρυθμίσεων και στα δύο άκρα του τιμονιού διευκολύνουν τα πράγματα ακόμα και εν κινήσει. Χιλιοειπωμένα όλα τα παραπάνω, αλλά εδώ έφτασε στην κορύφωση της εξέλιξης. Δεν αναφερόμαστε μόνο στο πόσες λειτουργίες διαθέτει η οθόνη- και είναι όλες όσες θέλει ο αναβάτης και ακόμη περισσότερες- είναι ο τρόπος απεικόνισής τους. Μια ματιά αρκεί για να ελέγξεις τα πάντα, χωρίς να ψάχνεις και να μπερδεύεσαι και το κυριότερο χωρίς να ασχολείσαι πολύ μαζί της παίρνοντας τα μάτια από τον δρόμο, που στα 250+ που είδαμε αρχίζει να «στενεύει».
Ανάρτηση από το μέλλον
Από τη νέα TFT ελέγχονται και οι ρυθμίσεις των ημι-ενεργητικών αναρτήσεων WP APEX, με διαδρομή (μπροστά και πίσω) 200 χλστ., που συνεργάζονται με τη νέα IMU έξι αξόνων και δεν έχουν καμία σχέση με αυτές του προηγούμενου μοντέλου. Με λίγα λόγια ο αναβάτης μπορεί να να τις «αφήσει στην ησυχία τους» και προσαρμόζονται ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης, το βάρος (με έναν ή δύο επιβαίνοντες, με αποσκευές ή χωρίς) και την κατάσταση του δρόμου.
Η ρύθμιση AUTO (ανήκει στο προαιρετικό πακέτο Suspension Pro) απλοποιεί τις λειτουργίες, καθώς αυτό-ρυθμίζει την ανάρτηση ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης. Στον στάνταρ εξοπλισμό περιλαμβάνονται τρία προγράμματα (Comfort, Street, Sport). Από εκεί και πέρα, ο αναβάτης μπορεί να επέμβει και μάλιστα εν κινήσει στην υδραυλική προφόρτιση του αμορτισέρ κατά 20 χλστ σε 10 βήματα, αντί των 10 χλστ. του απερχόμενου μοντέλου. Επιπλέον, η προφόρτιση του αμορτισέρ μπορεί να ρυθμιστεί σε τρεις θέσεις, low, standard και high, και αφορά το ύψος της μοτοσυκλέτας σε σχέση με τη θέση του ψαλιδιού. Οπότε, αν θέλετε ακόμη με συνεπιβάτη και αποσκευές η κατανομή του βάρους να είναι ιδανική για σπορ οδήγηση ρυθμίζετε στο high, ενώ αν θέλετε μεγαλύτερη άνεση στο Standard ή το Low.
Χάρη στις αλλαγές στο set up της ανάρτησης, μετατρέπονται σε «ψαγμένους» αναβάτες ακόμη και οι πλέον αδαείς, αφού ακόμη και αυτοί θα κατανοήσουν απόλυτα την αλλαγή στη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας τους. Πιο πάνω γράψαμε για το «μαγικό» AUTO, αλλά για αυτούς που δεν θα θελήσουν να τοποθετήσουν το πακέτο Suspension Pro θα περιγράψουμε τι βιώσαμε με τα τρία προγράμματα. Εν ολίγοις, το Street είναι αυτό που θα χρησιμοποιηθεί από τον μέσο αναβάτη για τις καθημερινές του μετακινήσεις και για τις σβέλτες εξερευνήσεις σε κάθε είδους δρόμο. Αποτελεί το βασικό πρόγραμμα της μοτοσυκλέτας. Το Sport μας άρεσε σε επαρχιακούς στριφτερούς δρόμους. «Διαβάζει» τέλεια τον δρόμο, αποκτάς πιο σαφή ιδέα για την πρόφυση του μπροστινού τροχού και ακόμα και η ηλεκτρονική ανάρτηση έρχεται σε πλήρη αρμονία με αυτόν τον διαισθητικό τρόπο οδήγησης. Κατά κανόνα είναι λιγότερο άνετες από το Street mode, ενώ το Comfort μετατρέπει την ανάρτηση για τη μέγιστη άνεση, κάτι χρήσιμο για μεγάλο φορτίο και ταξίδι με συνεπιβάτη. Η άνεση της ανάρτησης, το Adaptive Cruise Control, η μονάδα συνδεσιμότητας με τα κινητά smartphone, η μεγαλύτερη οθόνη TFT, η ενσωματωμένη θύρα USB - όλα κινούνται γύρω από τον «αστερισμό» του ταξιδιού και της άνεσης.
Adaptive Cruise Control
Το 1290 Super Adventure S είναι η καλύτερα εξοπλισμένη μοτοσυκλέτα της κατηγορίας διαθέτοντας στο βασικό «οπλοστάσιό» της το σύστημα Adaptive Cruise Control, που «βλέπει» τα οχήματα που κινούνται μέχρι και 120 μέτρα μπροστά του. Διατηρεί αυτόματα την απόσταση που του έχεις ορίσει από τα προπορευόμενα- ό,τι κι αν είναι αυτά. Κάτω από 30 χλμ/ώρα απενεργοποιείται αφήνοντας στον αναβάτη τον πλήρη έλεγχο.
Τι αποκομίσαμε οδηγώντας με το πιο εξελιγμένο σύστημα ραντάρ – κατασκευής Bosch – σε μοτοσυκλέτα; Πρώτον, πως δουλεύει άψογα και προβαίνει σε άπειρες μικροεπεμβάσεις, χωρίς ο αναβάτης να καταλαβαίνει πολλά – πολλά, με αποτέλεσμα ασφαλέστερη οδήγηση. Δεύτερον, η διαχείριση της μοτοσυκλέτας ειδικά σε δρόμους με αρκετή κυκλοφορία είναι πιο ξεκούραστη και ασφαλέστερη. Αναλογιστείτε πόσα ανοίγματα – κλεισίματα του γκαζιού και πόσες φορές φρενάρετε και θα πάρετε μια πρώτη γεύση της χρησιμότητας του ASC. Και αν όλα τα παραπάνω σας φαίνονται «δύσκολα και περίεργα», έχετε την επιλογή της κλασσικής λειτουργίας ενός τυπικού cruise control.
Euro5 160 ίππων
Τίποτα από τα παραπάνω δεν σημαίνει ότι η μεγάλη Adventure του Mattighofen έχει εξημερωθεί: παραμένει μια μοτοσυκλέτα με ιπποδύναμη -160 ίππων- που λίγα χρόνια πριν διέθετε μια Superbike, υπεραρκετή για να «οργώσεις» όρθιος ακόμα και σκληρά εδάφη. Ο V2 των 1.301 κ.εκ. δέχθηκε εσωτερικές αλλαγές για να εναρμονιστεί με τις νέες προδιαγραφές.
Ο κινητήρας είναι πιο εξευγενισμένος, πιο ραφιναρισμένος στη λειτουργία του. «Γεμίζει» από πολύ χαμηλά και δυναμώνει στις μεσαίες στροφές - αλλά το κάνει χωρίς εκρήξεις και χωρίς (δυσάρεστες) εκπλήξεις. Η απόκριση του γκαζιού ακόμα και στο mode Sport ή Rally δεν γίνεται νευρική, ούτε απρόβλεπτα εκρηκτική - απλά πιο ζωηρή. Σε αυτό βοηθά και το επίσης ανασχεδιασμένο (στα γρανάζια της PANKL) κιβώτιο, που λειτουργεί με εντυπωσιακή ομαλότητα και σαφήνεια, ειδικά σε συνδυασμό με το προαιρετικό Quickshifter +.
Αν υπάρχει μία βασική αρχή μιας μοτοσυκλέτας, ειδικά μιας adventure tourer, αυτή είναι η ευκολία στην οδήγηση. Μια δύστροπη, κουραστική μοτοσυκλέτα είναι εξίσου «επιβλαβής» τόσο στον αυτοκινητόδρομο, όσο και σε επαρχιακό αλλά και στο χώμα.
Δεν είναι «βραβείο» για έναν αναβάτη το να τιθασεύσει μια δύσκολη μοτοσυκλέτα, όχι πια - και τουλάχιστον όχι όσο μεγάλο βραβείο είναι το να προσεγγίσει τις δυνατότητες ενός τόσο προηγμένου, και εξελιγμένου, διτρόχου των σύγχρονων καιρών. Είναι κάτι που κρύβει βαθιά τεχνογνωσία, να κάνεις μια τόσο μεγάλη μοτοσυκλέτα εύκολη, και το 1290 Super Adventure S το πετυχαίνει στην εντέλεια. Μια άρτια «οδηγησιμότητα».
Η ευκολία έχει να κάνει και με τον έλεγχο της διάθεσης τόσο υψηλής ισχύος και με την απόκριση του πλαισίου και της ανάρτησης. Το γύρισμα του δεξιού καρπού σε ανοιχτό δρόμο είναι ένα πρελούδιο δύναμης και ήχου σε όλο το φάσμα στροφών, με το υπέροχο μεταλλικό κροτάλισμα του V-Twin. Στα χαρτιά οι 160 hp του LC8 έρχονται στις 9.000 σ.α.λ. και το peak των 13,8 kgm της ροπής στις 6.500 στροφές, αλλά στην πράξη νιώθεις να υπάρχουν σε όλο το φάσμα περιστροφής.
Το Cornering ABS επιδρά αντίστοιχα, με δύο διαφορετικές ρυθμίσεις -για άσφαλτο και χώμα- καθώς η μονάδα IMU 6 αξόνων υπολογίζει τη δύναμη φρεναρίσματος που απαιτείται για τη δεδομένη ταχύτητα και γωνία κλίσης της μοτοσυκλέτας.
Μην ανησυχείτε, δεν ξεχάσαμε να σχολιάσουμε τα νέα ελαστικά Mitas Terraforce 19" μπροστά και 17" πίσω (120 και 170 αντίστοιχα). Επιλέχθηκαν από την KTM όχι λόγω κόστους, αλλά μετά από πρόταση των αναβατών εξέλιξης που εκτίμησαν την απόδοσή τους στο δρόμο. Διατηρούσαμε επιφυλάξεις μιας και έχουμε να κάνουμε με μια μοτοσυκλέτα 250 κιλών σε λειτουργία και, πάνω απ 'όλα, 160 άλογα. Αλλάξαμε γρήγορα γνώμη, αφού τα Mitas έχουν καλή απόδοση: προσφέροντας μεγάλη ασφάλεια και εξαιρετικό κράτημα τόσο σε στεγνό δρόμο. Αυτό το επιβεβαιώνει και η ελάχιστη παρέμβαση του συστήματος πρόσφυσης στην έξοδο των στροφών, απόδειξη της καλής απόδοσης των ελαστικών
Και εκτός δρόμου;
Άμεσα καταλαβαίνεις την εξαιρετική δουλειά στον τομέα της εργονομίας. Η ανάρτηση αντιμετωπίζει εύκολα τις off-road προκλήσεις χωρίς προβλήματα. Μεταξύ των μεγάλων enduro με τον 19άρη μπροστινό τροχό, είναι το πιο απολαυστικό. Ο κατασκευαστής έχει αναθεωρήσει την κατανομή βάρους για να δώσει μεγαλύτερη ακρίβεια στο μπροστινό, με το 1290 να επιβεβαιώνει ότι είναι μια πολύ εύκολη μοτοσυκλέτα «μακριά» από την άσφαλτο. Τα πόδια φτάνουν εύκολα στο έδαφος και, με την ανάρτηση και τον κινητήρα ρυθμισμένο σε Offroad mode, το Super Adventure συμπεριφέρεται άριστα. Μπορείτε να επιλέξετε τη λειτουργία Rally (προαιρετικό), να φτάσετε από τους 100 στους 160 ίππους. Έτσι μια μεγάλη μοτοσυκλέτα μπορεί να «παρασύρει» εκτός δρόμου όσους πραγματικά ξέρουν πώς να το κάνουν.
Πρέπει να ειπωθεί όμως ότι το S δεν γεννήθηκε για σκληρά και καθαρά εκτός δρόμου εδάφη. Ο βιότοπός του είναι ο τουρισμός, τα μακρινά ταξίδια, καθώς και οι μικτές διαδρομές. Για εκτός δρόμου περιπέτειες υπάρχει το R.
Η τρίτη γενιά
Ο αστερισμός αυτός είναι το μέρος του μοτοσυκλετιστικού γαλαξία στην τροχιά του οποίου βρίσκεται το KTM Super Adventure 1290 - ένα μεγάλο Adventure που αναβαθμίστηκε σφαιρικά στην εργονομία, απέκτησε πιο σπορ πλαίσιο και μεγαλύτερη οθόνη οργάνων, ημι-ενεργητική ανάρτηση της WΡ νέας γενιάς, αναβαθμισμένο κινητήρα LC8 των 1.301 κ.εκ.
Εξοπλισμός αναβάτη: Motomarket
Κράνος: Airoh Commander Progress
Μπουφάν: Macna Sektor
Γάντια: Five RS4
ΚΤΜ 1290 SUPER ADVENTURE S | K-MOTORS SEE |
ΤΙΜΗ (€): | 20.980 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ V75o,ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 2ΕΕΚ, 4B/K |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 1.301 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 108 x 71 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | - |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 2 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 160 /8.750 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (Nm/rpm) | 13,8/6.500 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 220 (χωρίς υγρά) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 849 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | Δ.Α. |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.557 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | 109,2 |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | 24,7 |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | 110/70-19 |
ΠΙΣΩ: | 170/60-17 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΧΩΡΟΔΙΚΤΥΩΜΑ ΑΠΌ ΧΡΩΜΟΛΥΒΔΑΙΝΙΟΥΧΟ ΑΤΣΑΛΙ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΗΜΙ-ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ WP 48mm, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 200mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΗΜΙ-ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ, ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ WP, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 200mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 320mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ, CORNERING ΑBS BOSCH 10.3ME |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 267mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ, CORNERING ΑBS BOSCH 10.3ME |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 23 ΛΙΤΡΑ |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) | 7,4 ΛΙΤΡΑ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.