Δοκιμή KTM 890 Adventure R 2021: Παντού είναι δρόμος
Η διαρκής εξέλιξη ενός Adventure Tourer
23.07.2021
Η δεύτερη γενιά του μεσαίου Adventure της ΚΤΜ εξελίχθηκε και με ακόμα μεγαλύτερο τεχνολογικό εξευγενισμό που καλύπτει ό,τι σκεφτεί κανείς για την περιπλάνησή του στο άγνωστο. Και η έκδοση R κάνει πιο διασκεδαστικά τα off-road κομμάτια της περιπλάνησης αυτής
Κείμενο: Πάνος Διαμάντης, Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Είναι τέτοιο το δέος όσων έχει πετύχει η ΚΤΜ στο Ντακάρ που το 890 Adventure R μπορεί να ακούγεται σαν ένα σκληρό και δύστροπο θηρίο, ένας δύσκολος και επίπονος οδοστρωτήρας, όμως είναι ακριβώς αυτό το δέος, αυτά τα αγωνιστικά γονίδια που εγγυώνται ακριβώς το αντίθετο. Που σημαίνει: ναι μεν το 890 Adventure R περνά πάνω από τα πάντα, αλλά το κάνει με τρόπο εξευγενισμένο, όχι κτηνωδώς, αλλά μέσω της τεχνολογίας - ένα μηχανικό και ηλεκτρονικό σύνολο που σου ανοίγει όλο και πιο διάπλατα τις πύλες της υπαίθρου και της οδηγικής Εδέμ.
Είναι πολιτισμένος ο τρόπος με τον οποίο ανεβαίνει στα επίπεδα του διττού χαρακτήρα του: touring και adventure. Μέσα σε μια πολύ μικρή ακτίνα μπορείς να χαρείς την πρόσφυση πάνω στη μαύρη και τραχιά άσφαλτο στα στροφιλίκια κάποιου βουνού, να κατέβεις στο ποτάμι και να περάσεις από νεροφαγώματα, έπειτα να ανέβεις το σκληρό δρόμο προς το εκκλησάκι της κορυφής και στο τέλος να πάρεις την εθνική οδό για την επιστροφή και να ελιχθείς με καλοζυγισμένο «αέρα» στις λεωφόρους - όλα με την ίδια αποτελεσματικότητα, άνεση και διασκέδαση.
Παραδείγματος χάριν: αν υπάρχει μοτοσυκλέτα με καλύτερη αίσθηση του μπροστινού με τροχό 21 ιντσών στην άσφαλτο, στην είσοδο της στροφής ή στις αλλαγές κατεύθυνσης, είναι δύσκολο να τη φέρει κανείς στη μνήμη του. Η μείωση του ύψους του κέντρου βάρους -κυρίως με την τοποθέτηση του χωρισμένου σε δύο τμήματα ρεζερβουάρ χαμηλά στις δύο πλευρές- παίζει κομβικό ρόλο σε αυτό. Την ίδια στιγμή -με το περαιτέρω χαμήλωμα του κέντρου βάρους στην όρθια οδήγηση- επιτρέπει ρύθμιση της ανάρτησης για φαινομενική άνεση στο χωμάτινο ή πετρώδες τερέν.
Βέβαια η άνεση προσφέρει και παράλληλα οφέλη και στην ευκολία του χειρισμού, θέτει τις βάσεις για την ευφορία της όλο και αυξανόμενης αυτοπεποίθησης, μιας διασκεδαστικής εγρήγορσης των αισθήσεων που απαλείφει σταδιακά τους φόβους και τις αμφιβολίες. Ακριβώς πάνω σε αυτή την αίσθηση επενεργούν όλες οι τεχνολογίες που φέρει η 890 Adventure R. Ας τις δούμε.
Μηχανική πρόσφυση
Πρώτα από όλα, την ανάρτηση: αναλόγως του Riding Mode, η κορυφαία επιλογή της WP XPLOR - λίγο τροποποιημένη στην έκδοση R- έχει τέτοια πολύπλευρη ικανότητα από την άσφαλτο μέχρι την απόσβεση / πρόσφυση στο χώμα και την προσγείωση από ένα άλμα, και τόσο κρυστάλλινη πληροφόρηση, που χτίζει σταδιακά όλο και πιο πολύ την αυτοπεποίθηση να πιέσεις είτε στις ορεινές στροφές, είτε στους χωματόδρομους ανάμεσά τους.
Είναι μια αρετή που η πιο χωμάτινη R διατηρεί από την Adventure, παρά τα 40 mm μεγαλύτερης διαδρομής της ανάρτησης που βασίζεται στον πιο «χωμάτινο» χαρακτήρα της.
Στη διεργασία της οδήγησης συμβάλλει και το νέο ατσάλινο -αλλά ελαφρύτερο- υποπλαίσιο γενικώς της νέας 890 Adventure, μαζί με τις αλλαγές στην τρόμπα του μπροστινού φρένου και την μεγαλύτερη κατά 20% περιστρεφόμενη μαζά του στροφάλου.
Ηλεκτρονικό beat
Και περνάμε στα ηλεκτρονικά: επιπλέον της τιμής των 16.290 ευρώ της 890 Adventure R, με ακόμη 202,30 € μπορείτε να τοποθετήσετε το Rally Pack που περιλαμβάνει την προσθήκη του προφίλ Rally στα τρία προϋπάρχοντα Riding Modes (Street, Rain, Offroad). Τα αλλάζει ο αναβάτης με τον εξαιρετικά εργονομικό και διαισθητικό διακόπτη στον αριστερό του αντίχειρα και μέσω της εκπληκτικής φωτεινότητας οθόνης TFT 5'' στα όργανα.
Κάθε προφίλ παρεμβαίνει στην απόκριση του γκαζιού, στην απόδοση του κινητήρα και στη ρύθμιση του Traction Control, ενώ αντίστοιχα μπορείς να ρυθμίσεις και το ABS. Το προφίλ Rally, είναι η αλήθεια, χρειάζεται στωικότητα, αρκετή εξοικείωση και έναν ικανό αναβάτη για να αξιοποιήσει πλήρως τις ικανότητες του 890 Adventure R - ειδικά με την αρκετά ωμότερή του απόκριση του γκαζιού, με τα περιθώρια που αφήνει για το γλίστρημα της ουράς αλλά και με την απενεργοποίηση το ABS στον πίσω τροχό.
Στο προφίλ Rally βοηθά, πάντως, η διατήρηση ενός μικρού ποσοστού παρέμβασης του ABS στον εμπρός τροχό, καθώς και το τελευταίας γενιάς traction control (MTC) που ελέγχει ανεξάρτητα τη συμπεριφορά κάθε τροχού και είναι πιο σβέλτο. Στο Rally mode προσφέρει 9 διαφορετικά επίπεδα ελέγχου, που επιτρέπουν ακόμα και τη σούζα με σπινάρισμα του πίσω τροχού για τους πιο «χεράδες» και τολμηρούς της παρέας. Παράλληλα, η νέα 890 Adventure διαθέτει και τα Cornering ABS και Cornering MTC για καλύτερες εγγυήσεις της πρόσφυσης υπό κλίση μέσα στη στροφή.
Πάντως, επιπλέον της αρχικής τιμής, με 863 € μπορείτε να τοποθετήσετε το Tech Pack - που μαζί με το Rally Pack περιλαμβάνει κι άλλα «καλούδια»: το Motor Slip Regulation (MSR) που κρατά τον έλεγχο του πίσω τροχού στα άγρια κατεβάσματα ταχύτητας, το βελτιωμένο Quickshifter+ και το cruise control. Καθένα από αυτά διατίθεται και μεμονωμένα, ως προαιρετικός εξοπλισμός.
Η μεγέθυνση του parallel twin
Το 890 Adventure R επωφελείται φυσικά από την αύξηση της χωρητικότητας -μέσω διαμέτρου / διαδρομής- κατά 90 κ.εκ. του δικύλινδρου εν σειρά κινητήρα από το 790, τώρα στα 889 κ.εκ.. Η μεγέθυνση δεν τον κάνει μόνο ισχυρότερο κατά 9,8 ίππους, στους συνολικά 103 hp, αλλά και πιο πολιτισμένο, εξευγενισμένο, προοδευτικό, και (ακόμα) πιο εύστροφο λόγω των δύο αντικραδασμικών αξόνων που αύξησαν την αδράνεια κατά 20%, όπως προαναφέραμε.
Παρ’ όλα αυτά η ισχύς δεν του λείπει ποτέ, και η απόκριση του γκαζιού είναι σε όλο το φάσμα -ειδικά μετά τις 4.000 σ.α.λ.- από ζωηρή ως θυελλώδης, και μέχρι και σκέτο αγρίμι με τη ρύθμιση Rally που προσφέρει το Rally Pack. Συνδυάζεται με το βελτιωμένο, με εξαιρετικό κούμπωμα και ομαλές αλλαγές, κιβώτιο 6 σχέσεων και με τον ενισχυμένο συμπλέκτη.
Mε την ανακατασκευή πολλών εσωτερικών μερών και με την κάλυψη των προδιαγραφών ρύπων Euro 5, μπορείς να ρίξεις την κατανάλωση κάτω από τα 6 λίτρα / 100 χλμ. και να ταξιδέψεις σε cruising ρυθμούς ακόμα και με λιγότερα από 5 λίτρα ανά 100.
Ταξίδι
Παρότι η αισθητική του 890 Adventure έχει δεχθεί το μερίδιό της από κριτική -αν και πρόκειται για κάτι υποκειμενικό- και η ΚΤΜ επιμένει ότι είναι μόνο ένας ισχυρός παράγοντας διαφοροποίησης, αυτό που έχει σημασία στο σχεδιασμό του νέου της Adventure Tourer είναι το πόσο καλά «κουμπώνει» ένας -ακόμα και υψηλόσωμος- αναβάτης, πόσο άπλετο χώρο έχει για τα γόνατά του με το λεπτότερο άνω ρεζερβουάρ, πόσο εύκολα οδηγεί όρθιος.
Με το σώμα του σε όρθια θέση, κρατώντας το φαρδύ τιμόνι, ακόμα και με συνεπιβάτη, είναι τέτοια η άνεση χώρου που το ταξίδι πάνω στην αρκετά μαλακή (σε σχέση με Rally εκδόσεις άλλων κατασκευαστών) και πλατιά σέλα μοιάζει και πάλι πρωτοφανές για μοτοσυκλέτα με τέτοιες off-road ικανότητες. Εξάλλου, οι μεγάλες χειρολαβές του συνεπιβάτη και η μεγάλη σχάρα για τις αποσκευές δεν θα ήταν ευπρόσδεκτες, αν ίσχυε το αντίθετο, ούτε και το cruise control.
Στον αυτοκινητόδρομο φυσικά δεν μπορείς να περιμένεις ιδιαίτερη προστασία από τον αέρα, αλλά και πάλι η κορυφαία και ευφυώς στημένη ανάρτηση και το ζύγισμα προσφέρουν εντυπωσιακή σταθερότητα ακόμα και προσεγγίζοντας την τελική ταχύτητα.
Touring Enduro
Είναι αρκετά δύσκολο να εντοπίσεις πώς ή σε ποιους τομείς το KTM 890 Adventure δεν πετυχαίνει την αρμονία στην ισορροπία του διττού χαρακτήρα ασφάλτου / χώματος, σε ποιες από τις απαιτήσεις της πόλης, του επαρχιακού ή εθνικού δρόμου, του χώματος ή των βραχωδών περασμάτων δεν μπορεί να ανταποκριθεί.
Ειδικά η έκδοση R είναι ακόμα πιο ικανή εκτός δρόμου και ίσως το βάρος να μπορεί να θεωρηθεί περιοριστικός παράγοντας - αλλά εδώ εξετάζεται η επιτυχία του συμβιβασμού σε πολλαπλές απαιτήσεις: στην ευελιξία με άρτιο ζύγισμα στην πόλη, στην πρόσφυση για αληθινά σπορ, συγκινήσεις στις ορεινές στροφές, στο χαλαρό ταξίδι με cruise control, στην ικανότητα οδοστρωτήρα στο χώμα - αλλά με ιδιαίτερα πολιτισμένο και εξευγενισμένο τρόπο.
Το ρεζερβουάρ των 20 λίτρων δηλώνει ότι είναι εκεί για να σε πάει οπουδήποτε ορέγεται η περιηγιτική σου μανία και η θέση οδήγησης το ίδιο - με αποτέλεσμα η υψηλή του τιμή, να μην είναι μόνο αποτέλεσμα της φήμης της ΚΤΜ από το Ντακάρ, αλλά και της ικανότητας της μοτοσυκλέτας.
Εξπλισμό αναβάτη: Motomarket
Κράνος: Airoh Commander Progress
Μπουφάν: Macna Sektor
Γάντια: Five RS4
ΚΤΜ 890 ADVENTURE R
|
|
ΤΙΜΗ (€):
|
16.290
|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
|
ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ,ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 2ΕΕΚ, 4B/K
|
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc)
|
889
|
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm)
|
90,7 x 68,8
|
ΣΥΜΠΙΕΣΗ
|
-
|
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ
|
2 ΣΕ 1
|
ΕΚΚΙΝΗΣΗ
|
ΜΙΖΑ
|
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
|
|
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm)
|
103/8.000
|
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm)
|
10,2/6.500
|
ΒΑΡΟΣ (kg)
|
196 (στεγνό)
|
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm)
|
880
|
ΜΗΚΟΣ (mm)
|
-
|
ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ (mm)
|
263
|
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm)
|
1509
|
ΙΧΝΟΣ(mm)
|
-
|
ΚΑΣΤΕΡ(o)
|
25,9
|
ΕΛΑΣΤΙΚΑ
|
|
ΜΠΡΟΣΤΑ:
|
METZELER KAROO 3
|
ΠΙΣΩ:
|
METZELER KAROO 3
|
ΠΛΑΙΣΙΟ:
|
ΑΤΣΑΛΙΝΟ ΣΩΛΗΝΩΤΟ
|
ΨΑΛΙΔΙ:
|
ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ
|
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ
|
ΑΝΕΤΡΑΜΜΕΝΟ WP XPLOR 48mm ΔΙΑΔΡΟΜΗ 240mm
|
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ
|
ΜΟΝΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ WP XACT PDS ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ & ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 240mm
|
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ
|
2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 320mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ CORNERING ΑBS
|
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ
|
ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 260mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 2 ΕΜΒΟΛΩΝ CORNERING ΑBS
|
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ
|
20 ΛΙΤΡΑ
|
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h)
|
6,1 ΛΙΤΡΑ
|
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.