14.07.2021
Αφότου βγήκε από τις underground της κρυψώνες των 80s και άλλαξε χίλια πρόσωπα για κάθε είδους αναβάτη, τώρα η μοτοσυκλέτα αντικρίζει τη γενιά Ζ. Η Aprilia Tuono 600 βρίσκει ακριβώς το σφυγμό της
Κείμενο: Πάνος Διαμάντης - Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Αυτό σημαίνει: έρχεται η επέλαση της πλήρως ψηφιοποιημένης γενιάς. Η λεγόμενη γενιά Ζ αδιαφορεί να μένει κολλημένη στην κίνηση μόνο και μόνο για να έχει ένα αυτοκίνητο. Δείχνει να θέλει λίγο γκάζι κι αδρεναλίνη, αλλά χωρίς τον φόβο μιας θηριώδους μοτοσυκλέτας ενός λίτρου. Δείχνει να θέλει να ταξιδεύει, αλλά χωρίς να μοιάζει με τραπεζίτη ή δικηγόρο που οδηγεί μια ογκώδη on-off. Και να τα ήθελε όλα αυτά, που δεν τα θέλει, δεν έχει χρήματα για να τα αποκτήσει, και να τα συντηρήσει.
Δείχνει αεικίνητη, η γενιά Ζ χρειάζεται να βρίσκεται σε διαρκή κινητικότητα, δεν αντέχει να μένει κολλημένη στους δρόμους και με την ίδια ταχύτητα υιοθετεί και προσαρμόζει στην όλη της λειτουργία κάθε λογισμικό, κάθε ψηφιακή εφαρμογή, οτιδήποτε έχει αλληλεπίδραση. Κι όλα αυτά, ενώ έρχεται η επέλαση της ηλεκτρικής μοτοσυκλέτας, μιας επανάστασης της κινητικότητας των ανθρώπων. Πάντα θα υπάρχει ένα ποσοστό από σκληροπυρηνικούς εντουράδες ή junkies των track days, αλλά πάντα θα είναι μικρό.
Γι' αυτόν ακριβώς το σκοπό η Aprilia δαπάνησε τόσους πόρους και επένδυσε τόσο βαριά στην έρευνα και εξέλιξη, στο σχεδιασμό, στα τεχνικά και στα ηλεκτρονικά της πλατφόρμας 660 - η οποία έχει τον κινητήρα ως ενεργό μέρος του πλαισίου και είναι πιο δεκτική στα ηλεκτρονικά. Πρόκειται για το επόμενο βήμα μετά τα δίτροχα «μεσαίων βαρών» που εμφανίστηκαν στα 400 κυβικά, περί τα μέσα της δεκαετίας του '10, ενίοτε και με νεο-ρετρό εμφάνιση.
Η πλατφόρμα 660 της ιταλικής εταιρείας βρίσκει ακριβώς το σφυγμό της γενιάς Ζ. Με μοτοσυκλέτες συμπαγείς σε μέγεθος, ευέλικτες στην πόλη, ελαφριές και σβέλτες, με γερό γκάζι αλλά όχι υπερβολικά ζωώδες, οικονομικές, εύκολες, με στήσιμο που συγχωρεί λάθη χάρη στην τεχνογνωσία από τις V4, και με μια πλειάδα ηλεκτρονικών συστημάτων -traction και wheelie control, ABS, quick-shifter- που μπορεί κανείς να φέρει ακριβώς στα μέτρα του. Ξέρουν, οι νεότεροι πώς ή μαθαίνουν γρήγορα.
Η Aprilia φυσικά προσαρμόζει την πλατφόρμα 660 σε τρεις διαφορετικές κατηγοριοποιήσεις, διότι η διάσπαση των κατηγοριών και των βασικών επιθυμιών από μια μοτοσυκλέτα, ειδικά της μετα-μοντέρνας εποχής μας, ζει και βασιλεύει: στην sport RS660, στην πιο streetfighter για την πόλη Tuono 660, και στην adventure παραλλαγή Tuareg 660 που έρχεται.
Οι πρώτες δύο, φυσικά, αντλούν τεχνολογία, σχεδιαστικές τάσεις και ηλεκτρονικά από τις RSV4 και Tuono V4, ορόσημα της Aprilia στις supersport και naked. Με αλουμινένιο πλαίσιο και με το διαχωρισμό του V4 στη μέση, που προικίζει τις μικρότερες παραλλαγές τους με ένα παράλληλο δικύλινδρο μοτέρ εξαίρετης ελαστικότητας, πλούσιας ροπής σε όλο το φάσμα και, βεβαίως, μεγαλύτερης οικονομίας καυσίμου.
«Αεροδυναμικά» naked
Με το ρύγχος της, όπου έχει τον ίδιο τριπλό LED προβολέα με το RS660, αλλά και τα διπλά φέρινγκ και τα πτερύγια περιμετρικά τους, το Tuono δίνει -όχι σπάνια- μια πρώτη εικόνα supersport μοτοσυκλέτας, παρά γυμνής. Παρ’ όλα αυτά, τα φέρινγκ είναι όντως μικρότερα από του RS600 (κάτι που επιτρέπει στο μοτέρ να ακούγεται σαν V2), ενώ διαφοροποιείται επίσης και από τη μικρότερη ζελατίνα και το μαύρο πιρούνι.
Σε κάθε εκατοστό των πλαστικών της κρύβεται η εκτεταμένη αεροδυναμική της μελέτη, που αποσκοπεί να κάνει πιο σταθερό το μπροστινό και να εκτρέψει το θερμό αέρα του κινητήρα. Σε αντίθεση με το ογκώδες ρύγχος της Tuono 660, με DRL φώτα ημέρας και ενσωματωμένα φλας, το πίσω μέρος της είναι αρκετά μινιμαλιστικό, αλλά ιδιαίτερα δυναμικό.
Σε πλήρη σύμπνοια με τη γενικότερη φιλοσοφία, της άνεσης και ευελιξίας στην πόλη, το Tuono 660 καταφέρνει να είναι πολύ πιο άνετο από όσο ίσως δείχνει, και να προσφέρει την τέλεια γεωμετρία για μικρόσωμους και μεγαλόσωμους αναβάτες. Η σέλα, μαλακή για να μην κουράζει, έχει μικρότερο πλάτος ώστε οι πρώτοι να πατούν με μεγαλύτερη ευκολία στο έδαφος.
Παράλληλα οι πιο ψηλοί απολαμβάνουν το ότι τα μαρσπιέ βρίσκονται σε τέλεια θέση για να μην κουράζονται τα πόδια τους. Και στις δύο περιπτώσεις, το πλατύτερο τιμόνι βρίσκεται πιο ψηλά από το RS660, σε θέση που κρατά υπό έλεγχο την καταπόνηση των καρπών κυρίως στην πόλη. Φυσικά κανείς δεν μπορεί να περιμένει ευρεία προστασία από τον αέρα με μεγάλη ταχύτητα, συνθήκη στην οποία είναι και λίγο δύσκολο να δεις τον καθρέπτη που τρεμοπαίζει και να διαβάσεις καθαρά την οθόνη TFT του πίνακα οργάνων.
Πάντως, η λειτουργία και ο έλεγχος της οθόνης είναι υποδειγματικές. Ο αναβάτης, μέσω διακοπτών στο αριστερό άκρο του τιμονιού μπορεί να αλλάξει τους χάρτες, να επιλέξει μεταξύ ρυθμίσεων δρόμου (Road) και πίστας (Track), και -αν έχει επιλέξει το προαιρετικό λογισμικό MIA- να συνδέσει το smartphone με όλες του τις εφαρμογές, μέσω bluetooth.
Δικύλινδρη γραμμικότητα
Ο κινητήρας είναι προσαρμοσμένος ακριβώς στη φιλοσοφία του 660. Χωρίς να πάσχει σε ευστροφία, μιας και πιάνει το κόκκινο στις 11.500 στροφές, δεν έχει τίποτα απότομο στο γύρισμα του δεξιού καρπού - χάρη φυσικά στο ηλεκτρονικό γκάζι (ride by wire). Αντίθετα έχει την πλούσια σε ροπή γραμμικότητα και φιλικότητα που χρειάζεται ένας νέος ή λιγότερο έμπειρος στα Supersport αναβάτης για να μην τρομάζει και για να έχει αρκετή δύναμη στην πόλη, στην προσπέραση ή όπου αλλού.
Η πολλή δύναμή του έρχεται περίπου στις 6.500 ως 8.500 στροφές και κινούμενος σε αυτό το φάσμα μπορεί κανείς να νιώσει την αδρεναλίνη με μια γλυκιά ανάπτυξη της ισχύος στην έξοδο της στροφής, καθώς το ride-by-wire και φυσικά τα ηλεκτρονικά συχγωρούν αρκετά λάθη. Στην αντίθετη περίπτωση, με το 80 τοις εκατό της ισχύος των 95 ίππων να βγαίνει στην επιφάνεια στις 4.000 στροφές, η ευελιξία στην πόλη γίνεται παιχνίδι - και μάλιστα με την άνεση της πλήρους έλλειψης κραδασμών, που θα αρχίσουν να περνούν στα μαρσπιέ μετά τις 6.000 σ.α.λ.
Τη λιγότερη ζωηράδα του κινητήρα τη συναντά κανείς στο φάσμα 4.500-6.500 σ.α.λ., αλλά όχι σε κουραστικό βαθμό. Αν, πάντως, ο αναβάτης μένει στην περιφέρεια των 4.000 στροφών, όπως εύκολα μπορεί να κάνει στην πόλη, όχι μόνο θα νιώθει τη ζωντάνια του κινητήρα αλλά και θα μπορεί κάλλιστα να ρίξει τη μέση κατανάλωση και κάτω από τα 6,0 λίτρα / 100 χλμ., που μετρήσαμε σε αυτή τη δοκιμή. Και πολύ πιο κάτω με το cruise control στον αυτοκινητόδρομο.
Διττό Tuono
Το Tuono 660 δείχνει να βαδίζει με αρμονία και ισορροπία πάνω στη «χρυσή» γραμμή που διαχωρίζει την άνεση στην καθημερινότητα και τη σπορ οδήγηση. Κι αυτό δεν είναι κάτι που αντικατοπτρίζεται μόνο στον κινητήρα, αλλά και στο πλαίσιο και στο στήσιμό του - δείχνοντας ότι η επένδυση της Aprilia στα μεσαία κυβικά ήταν προηγμένη και απέδωσε καρπούς.
Το ιταλικό naked, χρησιμοποιώντας τον συμπαγή, ελαφρύ κινητήρα ως ενεργό μέρος του πλαισίου (με δύο βάσεις στήριξης, εδώ, αντί τριών στο RS660), και τη νέα πλατφόρμα της Aprilia στα 660, ρίχνει το βάρος στα 183 κιλά και καταφέρνει να το κατανέμει άρτια. Έτσι, δίνει εντυπωσιακά ανάλαφρη αίσθηση στην πόλη, και δεν ζητά παρά μόνο λίγη προσπάθεια από τον αναβάτη στο χειρισμό του τιμονιού και στις μετακινήσεις του σώματος για να κλίνει εύκολα στις στροφές.
Παρ’ όλα αυτά, η συγκρότηση της ανάρτησης και το υπάκουο μπροστινό (ανεστραμμένο πιρούνι 41 χιλ. από αλουμίνιο και αμορτισέρ της ΚΥΒ) μόνο ανάλαφρη αίσθηση δεν δίνουν - αντίθετα εμπνέουν εμπιστοσύνη. Η Aprilia ρύθμισε άρτια τον συνδυασμό κοντύτερου πιρουνιού, κοντύτερου μεταξονίου και μικρότερης γωνίας κάστερ και η αίσθηση πρόσφυσης και στιβαρότητας στο πάτημα είναι πανταχού παρούσα, σε κάθε φάση της στροφής.
Η επέμβαση των ηλεκτρονικών -traction και wheelie control- θα είναι πάντα εκεί: θα λειτουργούν αρκετά διακριτικά και στο χρονισμό που πρέπει, ως δικλείδα ασφαλείας - ακόμη και χωρίς τον έλεγχό τους από τους αισθητήρες επιτάχυνσης της IMU, που ανήκει στον προαιρετικό εξοπλισμό.
Πάντα εκεί θα είναι και η εξαιρετική απόδοση των φρένων της Brembo, από την άποψη ότι δύσκολα θα «κουραστούν» - στη δοκιμή μας η απόδοσή τους δεν έδωσε ποτέ φθίνουσα αίσθηση. Με την προαιρετική IMU 6 αξόνων προστίθεται στα φρένα και το cornering ABS, ενώ η δυνατότητα απενεργοποίησης του συστήματος αντιμπλοκαρίσματος στον πίσω τροχό δίνει άπλετη δυνατότητα παιχνιδιού με το γλίστρημα της ουράς στα φρένα της εισόδου.
Από τα πέντε riding modes, τρία (το Dynamic για το δρόμο και τα Challenge και Time Attack για την πίστα) αναβαθμίζουν τις ρυθμίσεις του Tuono 660 για τη γρήγορη οδήγηση, το Commute την κάνει ακόμα πιο άνετη στην πόλη, και το Individual ρυθμίζεται ανάλογα με τις προσωπικές επιθυμίες και ανάγκες του αναβάτη.
Στο Commute ελάχιστες εγκάρσιες ανωμαλίες της ασφάλτου θα φέρουν ενοχλητικό κραδασμό, αλλά και πάλι το Tuono θα παραμείνει μια ξεκάθαρα σπορ μοτοσυκλέτα, με υψηλό επίπεδο ελέγχου και επαφής με την άσφαλτο. Ωστόσο, θα είναι ένα εξαιρετικά βολικό εργαλείο της πόλης, πτυχή στην οποία τον βοηθά και ο μαλακός συμπλέκτης, η πολύ μαλακή και άνετη σέλα, η μανέτα του φρένου που δεν απαιτεί πολλή δύναμη, και το βελούδινο κιβώτιο των 6 σχέσεων που σε συνδυασμό με τη ροπή από χαμηλά μειώνει λίγη από την κούραση των συνεχών αλλαγών σχέσεων στην πόλη. Το quickshifter ανήκει, και αυτό, στον προαιρετικό εξοπλισμό.
Παιδί της εποχής
Το Tuono 660 είναι από τις μοτοσυκλέτες που ξεκαθαρίζουν απόλυτα κάθε πτυχή του χαρακτήρα τους, που δικαιολογούν κάθε επιλογή τους. Η Aprilia μοιάζει να έχει καταλάβει πολύ καλά τη νέα γενιά (μη εξειδικευμένων, που αποτελούν και τη μεγάλη αγοραστική «δεξαμενή») αναβατών, τη γενιά Ζ. Κι ενώ μοιάζει εύκολο να φτιάξεις μια πολύ άνετη μοτοσυκλέτα, χρειάζεται το μηχανολογικό βάθος της Aprilia στα supersport και στα hypernaked για να την κάνεις και τόσο συγκροτημένη, γρήγορη και ψυγαχωγική στη σπορ οδήγηση.
Εξοπλισμός: Motomarket
Κράνος: Caberg Drift Evo Storm
Μπουφάν: Macna Sector
Γάντια: Five RS4
APRILIA TUONO 660
|
|
ΤΙΜΗ (€):
|
10.550
|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
|
ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ,ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 2ΕΕΚ, 4B/K
|
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc)
|
659
|
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm)
|
81,0 x 63,93
|
ΣΥΜΠΙΕΣΗ
|
13,5
|
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ
|
2 ΣΕ 1
|
ΕΚΚΙΝΗΣΗ
|
ΜΙΖΑ
|
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
|
|
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm)
|
95/10.500
|
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm)
|
6,83/8.500
|
ΒΑΡΟΣ (kg)
|
183 (πλήρες υγρών)
|
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm)
|
820
|
ΜΗΚΟΣ (mm)
|
1.995
|
ΠΛΑΤΟΣ (mm)
|
805
|
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm)
|
1.370
|
ΙΧΝΟΣ(mm)
|
104,7
|
ΚΑΣΤΕΡ(o)
|
24,1
|
ΕΛΑΣΤΙΚΑ
|
|
ΜΠΡΟΣΤΑ:
|
Pirelli Diablo Rosso Corsa II 120/70-17
|
ΠΙΣΩ:
|
Pirelli Diablo Rosso Corsa II 180/55-17
|
ΠΛΑΙΣΙΟ:
|
ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ 2 ΔΟΚΩΝ
|
ΨΑΛΙΔΙ:
|
ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ
|
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ
|
ΠΙΡΟΥΝΙ ΚΥΒ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 110mm
|
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ
|
ΜΟΝΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ & ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 130mm
|
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ
|
2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 320mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ ΑBS
|
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ
|
ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 220mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 2 ΕΜΒΟΛΩΝ, ΑBS
|
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ
|
15 ΛΙΤΡΑ
|
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h)
|
6,0 ΛΙΤΡΑ
|
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.