17.05.2021
Τα πολλά λόγια και καμιά φορά τα πολλά... άλογα είναι περιττά. Αρκούν 44 ίπποι, στιβαρό πλαίσιο, εσωκλειόμενα σε ένα αρκτικόλεξο. KTM
Κείμενο: Κώστας Ταρναβάς - Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
«Εφιάλτης» για οποιαδήποτε σπορ μοτοσυκλέτα στις στροφές, παρότι ο «Δούκας» ανήκει στην προσιτή κατηγορία των μοτοσυκλετών που οδηγούνται με άδεια οδήγησης Α2, παρέχει στον αναβάτη του τόνους οδηγικής απόλαυσης και ευχαρίστησης χάρη στα κορυφαία τεχνικά χαρακτηριστικά του.
Σαν να μην πέρασε μια μέρα
Έτσι όπως το βλέπετε στις φωτογραφίες είναι από το 2017. Διακρίνετε «παρωχημένη αισθητική»; Μήπως έχετε βαρεθεί να το βλέπετε; Δεν υπάρχει καμία περίπτωση. Το Duke 390 μπορεί να λανσαριστεί από την KTM με τον ίδιο σχεδιασμό ακόμη και μετά από 5 χρόνια και να είναι ακόμη μία από τις πιο μοντέρνες μοτοσυκλέτες που έχετε δει.
«Γέννημα, θρέμμα» του σχεδιαστικού οίκου KISKA, όπως και όλα τα μοντέλα του Mattighofen, είναι ΠΑΝΕΜΟΡΦΟ, είτε το βλέπεις σταματημένο, είτε εν κινήσει, σε πορτοκαλί, σε λευκό, τώρα πια και σε γκρι ματ.
Ναι είναι της μόδας, και το γκρι και η ματ υφή. Υπάρχει παντού σε ιαπωνικά, ευρωπαϊκά, adventure και streetfighter, scooter και sport touring. Στο 390 Duke του 2021 ταιριάζει απίστευτα και συνδυάζεται άψογα με το πορτοκαλί πλαίσιο και τις ζάντες. Το υποπλαίσιο είναι μαύρο.
Τα γραφικά και τα χρώματα νέα, αλλά η σχεδίαση της έκδοσης του 2021 παραμένει ίδια. Με τον LED προβολέα, σήμα κατατεθέν των naked μοντέλων των Αυστριακών, να δεσπόζει στο μπροστινό μέρος. Την TFT οθόνη, που μπορεί να συνδεθεί με το smartphone μέσω της εφαρμογής KTM MY RIDE, για να ελέγχετε τις εισερχόμενες κλήσεις και να ακούτε τις αγαπημένες σας μουσικές. Αλλάζει χρώμα αυτόματα ανάλογα με το φως περιβάλλοντος, ενώ όλες τις πληροφορίες μπορείτε να τις διαχειρίζεστε χωρίς να «παίρνετε» τα χέρια σας από το τιμόνι, καθώς υπάρχουν διακόπτες στο αριστερό μέρος του τιμονιού. Τους καθρέφτες που προσφέρουν καλή ορατότητα, αλλά θα προτιμούσαμε κάτι πιο μινίμαλ. Το τελικό εξάτμισης, που μακάρι να είχε κάτι αντίστοιχο και το 390 Adventure και τη μεγάλη βάση πινακίδας που ενσωματώνει και τα φλας.
Από τις μοτοσυκλέτες του ανταγωνισμού- αν και πιστεύουμε πως το 390 Duke είναι one of a kind- ήταν ούτως ή άλλως πολύ μπροστά από την εποχή της όταν παρουσιάστηκε στη νέα της εκδοχή το 2017 και διατηρεί τα σκήπτρα της πιο άρτιας εξοπλισμένης στην κατηγορία. Εκτός από τα LED φωτιστικά και την οθόνη TFT 5 ιντσών, διαθέτει στάνταρ ABS της Bosch 9.1 MP με λειτουργία supermoto που απενεργοποιεί το σύστημα στον πίσω τροχό. Επιπλέον, ήταν από τα πρώτα «μικρά» σε κυβισμό μοντέλα με συμπλέκτη ολίσθησης και ρυθμιζόμενες μανέτες. Θα θέλαμε και το traction control.
Το 390 Duke του 2021 είναι επίσης προικισμένο με quick shifter, το οποίο μπορείτε να «ξεκλειδώσετε» σε ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο KTM με κόστος 253 ευρώ.
Οι αναρτήσεις είναι οι ποιοτικότερες σε μοτοσυκλέτα του είδους. Ανεστραμμένο πιρούνι WP και αμορτισέρ της ίδιας εταιρείας «δένουν» με ένα από τα καλύτερα χαλύβδινα, τύπου χωροδικτύωμα που εφαρμόζεται σε μοντέλο της κατηγορίας του.
Οι αλουμινένιοι τροχοί είναι «ντυμένοι» με ελαστικά Continental Conti MOTION. Τα φρένα αποτελούνται από δίσκο 320mm συνδυασμένο με ακτινικά τοποθετημένη δαγκάνα της Bybre (θυγατρική της Brembo) μπροστά και έναν ακόμη πίσω διαμέτρου 230mm με μονοέμβολη δαγκάνα.
Θέλετε και άλλα; Τότε ρίξτε μια ματιά στα Powerparts, αλλάξτε την εμφάνιση και κάνετε πιο εργονομικό το 390 Duke. Αλουμινένιοι bar end καθρέφτες, αρθρωτή μανέτα συμπλέκτη CNC για να μη σπάσει σε ενδεχόμενη πτώση, αυτοκόλλητα για τις ζάντες και ένα σετ χειρολαβών συνεπιβάτη θα ήταν αυτά που θα έβαζα πρώτα στο δικό μου 390 Duke. Και μην ξεχάσετε να γίνετε μέλος στο KTM 390 Owners Club για να απολαμβάνετε βόλτες με τους ομοιδεάτες σας!
Συμμορφωμένο
Ο μονοκύλινδρος των 373 κ.εκ., με τετραβάλβιδη κεφαλή και δύο εκκεντροφόρους πληροί πλέον τις προδιαγραφές Euro5. Γνωστός για την αποδοτικότητά του και την ποιοτική λειτουργία σε όλο το φάσμα των στροφών από την εφαρμογή του στο 390 Adventure. Μοτοσυκλέτα κορυφαία στο είδος της από όλες τις απόψεις. Με απόδοση 44 ίππους στις 9.000 σ.α.λ. και 3,8 kgm ροπή στις 7.000 σ.α.λ. Τροφοδοτείται από σύστημα ψεκασμού της Bosch με σώματα 46 χλστ. Το γκάζι είναι ηλεκτρονικό, ride by wire.
Έχουμε νοιώσει τη δύναμή του και μαζί με εμάς “πήραν την κρυάδα” και κάποιοι που νόμιζαν πως ένας φυμωμένος από τις αυστηρές προδιαγραφές μονοκύλινδρος θα έπεφτε εύκολα στο καναβάτσο. Και όμως ο τρόπος που αποδίδει τους 44 ίππους, το πόσο ελαστικός είναι αλλά και πώς μπορεί να μεταμορφώνεται από ένα πειθήνιο commuter σε έναν “φονέα γιγάντων” δεν περιγράφεται με λόγια. Στο Duke προδιαγραφών Euro 5 διαθέτει πιο ραφιναρισμένη
λειτουργία και είναι πιο γραμμικός σε όλο το φάσμα στροφών.
Το σύστημα εξάτμισης προέρχεται και αυτό από το Adventure, ευτυχώς όχι και το τελικό. Ο ανασχεδιασμένος “λαιμός” από ανοξείδωτο ατσάλι περνάει κάτω από το μοτέρ και όχι στο πλάι, όπως συμβαίνει στο 390 Duke Euro4. Tο “καζανάκι” περιέχει δύο καταλύτες. Για αυτόν τον λόγο ο ήχος που παράγεται είναι πιο ήπιος, παραμένει όμως «τσαμπουκαλεμένος».
Πιο ευέλικτο δεν γίνεται
Αν η σέλα δεν ήταν 830mm πάνω από το έδαφος, τότε θα μιλούσαμε για ευκολία χειρισμού καλύτερη από το πιο ευέλικτο scooter. Η εργονομική σχεδίασή της και ο συνδυασμός καλύμματος – αφρώδους κάνουν εύκολη τη συμβίωση μαζί της. Η ακτίνα κοψίματος του τιμονιού και η θέση οδήγησης μετατρέπουν τους ελιγμούς παιχνιδάκι. Τα 150 κιλά είναι λίγα, αλλά φαντάζουν ακόμη λιγότερα και στους επιτόπιους ελιγμούς. Οπότε μη σας φανεί περίεργο αν το 390 Duke που θα βρεθεί πρώτο στο φανάρι το οδηγεί γυναίκα αναβάτης! Εμείς το προτείνουμε ανεπιφύλακτα.
Το εξατάχυτο κιβώτιο διαθέτει σωστά κλιμακούμενες σχέσεις και το quick shifter σε κρατάει ξεκούραστο. Ακόμη και αν δεν το ενεργοποιήσετε έχετε στη διάθεσή σας έναν πολύ μαλακό συμπλέκτη που δεν κουράζει.
Ο κινητήρας μέχρι τις 3.000 σ.α.λ. είναι φιλικός και ανεβάζει γραμμικά. Από τις 5.000 έως τις 8.000 σ.α.λ. εμφανίζεται η πλούσια ροπή του και μέχρι τις 10.000 σ.α.λ. επιταχύνει μέχρι τα 160 χλμ/ώρα. Και όλα τα παραπάνω με λίγους κραδασμούς μετά τις 8.000 σ.α.λ. και μόνο στα μαρσπιέ. Ταξιδεύει άνετα με 140 χλμ/ώρα με τη μέση κατανάλωσή του να κυμαίνεται στα 4,5 λίτρα για 100 χλμ.
Μήπως έχεις βαρεθεί να το οδηγείς;
Εδώ γελάνε. Το 390 Duke, ανεξαρτήτου γενιάς, θα σε ξυπνάει κάθε πρωί, θα ξεδίνεις τα Σαββατοκύριακα, θα μάθεις να κάνεις σούζες και πλαγιολισθήσεις, θα στρίβεις πιο γρήγορα απ’ όσο πίστευες ότι μπορούσες. Χωρίς υπερβολές δύσκολα θα το βαρεθείς και ακόμη δυσκολότερα θα το αποχωριστείς για να πάρεις τον επόμενο και μεγαλύτερο «Δούκα».
Έχεις στη διάθεσή σου μια εξαιρετικά στημένη μοτοσυκλέτα με άψογη θέση οδήγησης. Κάθεσαι πολύ μπροστά με τα χέρια να ανοίγουν όσο πρέπει στο εργονομικό τιμόνι. Όσο βρίσκεσαι στην πόλη ελίσσεσαι με απίστευτη ευκολία ανάμεσα σε οτιδήποτε μπορεί να βρεθεί στο δρόμο σου. Φτάνεις πρώτος στο φανάρι, μέχρι να ανάψει και να χαθείς από τα μάτια όσων χαζεύουν την πανέμορφη μοτοσυκλέτα μικρών διαστάσεων με την εντυπωσιακή σχέδιαση και όλες αυτές τις φανταστικές λεπτομέρειες και τα έντονα χρώματα. Προσοχή στο «μάτι».
Με κάθε ευκαιρία θα «φεύγεις» γιατί είσαι σίγουρος πως θα περνάς καλά μαζί της. Θα σου κάνει τα κέφια, αλλά θα σε μάθει με ωραίο τρόπο πώς είναι να οδηγείς μια ικανή για όλα μοτοσυκλέτα, η οποία θα μείνει για πάντα στη μνήμη σου για το πόσα σε έμαθε.
Γιατί στρίβει σαν διαβήτης με τις αναρτήσεις και το πλαίσιο να «αντέχουν» την παραπάνω πίεση, με την επιτάχυνση να φέρνει τις στροφές τη μία πιο κοντά στην άλλη, εύκολα και γρήγορα και τα φρένα να αποδίδουν όπως πρέπει όποτε τα χρειαστείς. Με ένα ή με δύο άτομα, αρκεί να έχετε πάρει δώρο στον συνεπιβάτη τις χειρολαβές από τα power parts.
Ευτυχώς που υπάρχει το 390 Duke
Όσοι το αποκτήσουν θα το καταευχαριστηθούν. Όσο για τους υπόλοιπους, οδηγήστε το μόνο μια φορά. Στα Orange Days για παράδειγμα που γίνονται Μάιο και Ιούνιο σε όλη την Ελλάδα και θα καταλάβετε αμέσως πως πρόκειται για μια μικρή μοτοσυκλέτα ικανή για όλα που πάνω της θα βολευτούν άντρες και γυναίκες, μικρόσωμοι και μεγαλόσωμοι, εικοσάρηδες και πενηντάρηδες.
Εξοπλισμός Motomarket
Κράνος Caberg Drift Evo Storm
Μπουφάν Nordcode X-City
Γάντια Nordcode GT Carbon
Μποτάκια Forma Swift Dry
KTM 390 DUKE 2021 | K-MOTORS SOUTH EAST EUROPE |
ΤΙΜΗ (€): | 5.980 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | MONOΚΥΛΙΝΔΡΟΣ,ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 4B/K |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 373 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 89.0 x 60.0 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 12,6 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 1 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 44/9500 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 3,6/7.000 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 150 (χωρίς υγρά) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 830 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | Δ.Α |
.ΠΛΑΤΟΣ (mm) | Δ.Α. |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.357 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | 95 |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | Δ.Α. |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | CONTINENTAL CONTIMOTION 100/70-17 |
ΠΙΣΩ: | CONTINENTAL CONTIMOTION 150/60-17 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΧΑΛΥΒΔΙΝΟ ΧΩΡΟΔΥΚΤΙΩΜΑ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΑΝΤΕΣΤΡΑΜΕΝΟ ΠΙΡΟΥΝΙ WP 43mm ΔΙΑΔΡΟΜΗ 142mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΜΟΝΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ WP ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ & ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 150mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 1 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝO 320mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ ΒYBRE ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 230mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛΟΥ BYBRE ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 13,4 ΛΙΤΡΑ |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) | 4,5 ΛΙΤΡΑ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.