Δοκιμές

Δοκιμή Yamaha Crypton S 2020: «Παπί» με όλη τη σημασία της λέξεως

Για όλες τις δουλειές


02.04.2021

Οι Έλληνες ξεχωρίζουμε για το φιλότιμο, τη φιλοξενία, το φαγητό, αλλά και για τα «παπιά» μας

Κείμενο: Στέλιος Πατρίκιος - Φωτογραφίες Θοδωρής Ερμήλιος

Ξέρετε πως σε καμία άλλη χώρα της Ευρώπης, και εκτός αυτής, δεν γουστάρουν τόσο τα «παπιά». Οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές ασχολούνται με το «ελληνικό φαινόμενο». Σε διαφορετική περίπτωση τα scooter θα είχαν κατακλύσει ακόμη περισσότερο τους ελληνικούς δρόμους. Όσο και αν προσπαθούν όμως, τα «παπιά» δεν θα εξαφανιστούν από αυτήν τη χώρα.
Στην επαρχία, τα πράγματα έχουν μείνει λίγο- πολύ τα ίδια. Οι πιτσιρικάδες ασχολούνται με τα Astrea, τα Super Cub, τα Town Mate και οι πιο «σκληροπυρηνικοί» με τα FX125. Το Crypton X θεωρείται ό,τι πιο cool και trendy και τα παπιά με συμπλέκτη διχάζουν τις παρέες.

Yamaha Crypton S action 8

Από πατέρα σε γιο, από ξάδερφο σε «μπατζανάκη», από κουνιάδο σε κουμπάρο. Το περισσότερα έχουν αλλάξει 5-6 χέρια, έχουν βαφτεί 4-5 φορές, είναι νικελωμένα, «φτιαγμένα» με εξατμίσεις που «χαλάνε τον κόσμο» και κάνουν σκυλιά να ουρλιάζουν.

Τα scooter της Yamaha και το Crypton

Με την πάροδο των ετών λίγα είναι εκείνα που θυμίζουν ακόμη τα παπιά του παρελθόντος, που ήταν απλές κατασκευές, αξιόπιστες και οικονομικές, με τα απολύτως απαραίτητα από πλευράς εξοπλισμό. Ένα από τα λίγα «κλασσικά» που έχουν απομείνει είναι το Crypton S, το μοναδικό «παπί» που βρίσκεται στην γκάμα της Yamaha. Το όνoμα κάνει θραύση στην χώρα μας τα τελευταία 20 χρόνια. Τα Crypton βρίσκονται παντού, σε όλες τις ελληνικές πόλεις, στις μεγάλες κωμοπόλεις και στα πιο μικρά χωριά.

Η Yamaha έχει στην γκάμα της πολλά scooter. TMAX, XMAX, NMAX, το τρίτροχο Tricity, το D’elight. Όλα εξαιρετικά, κορυφαία στις κατηγορίες τους, αλλά κανένα με «μεγάλους τροχούς» 16 ιντσών. Το Crypton S, που κατασκευάζεται στην Ταϊλάνδη, κλείνει το χάσμα. Προσφέροντας την ίδια ευκολία στη μετακίνηση, προσιτή τιμή, οικονομία στην κατανάλωση και πολύ καλή ποιότητα κατασκευής .

Yamaha Crypton S static 2

S όπως scooter;

Η αισθητική του «S» είναι επηρεασμένη από τα scooter. Ειδικά το επάνω μέρος της ποδιάς που φιλοξενεί τα φωτιστικά σώματα τύπου μπούμερανγκ και ο μεγάλος προβολέας που βρίσκεται στο τιμόνι μού θύμισαν το SH150i του 2016. Ενώ το επάνω μέρος είναι «ιδιαίτερα» προστατευτικό για τον αναβάτη, στο κάτω μέρος η ποδιά «λεπταίνει» αφήνοντας τα πόδια, που πατάνε πάνω σε μη αναδιπλούμενα μαρσπιέ, εκτεθειμένα. Το πίσω μέρος του Crypton χαρακτηρίζεται από ευθείες, απλές γραμμές. Κάπως πιο «στρουμπουλό», όπως σε όλα τα «παπιά» που διαθέτουν χώρο κάτω από τη σέλα. Πολύ χρήσιμος για την αποθήκευση πραγμάτων ακόμη και ενός σετ αδιάβροχων. Δίπλα του το ρεζερβουάρ των 4,2 λίτρων. Γεμίστε το και θα ξαναπάτε στο βενζινάδικο μετά από 200 χιλιόμετρα (2 λίτρα στα 100 χλμ.). Στην πλαστική βάση της σέλας θα βρείτε και εργαλεία, όμορφα ταχτοποιημένα. Το πίσω φωτιστικό σώμα ακολουθεί την απλή αισθητική όλου του πίσω τμήματος. Απόλυτα ταιριαστή και πολύ χρήσιμη η χειρολαβή του συνεπιβάτη. Οι ζάντες των 17 ιντσών, «ντυμένες» με ελαστικά Maxxis, διαθέτουν πέντε λεπτά μπράτσα και μας άρεσαν πολύ.

Yamaha Crypton S details 6

Ο εξοπλισμός του είναι στάνταρ. Πίνακας οργάνων, ταχύμετρο, οδόμετρο, ενδεικτικές λυχνίες για φλας, νεκρά, μεγάλη σκάλα φώτων, μπαταρία και κινητήρας, δείκτης στάθμης καυσίμου και επιλεγμένη σχέση κιβωτίου. Αντικλεπτικός διακόπτης, από τον οποίο κλειδώνει το τιμόνι και ανοίγει η σέλα και μια «μαγική» ανοιχτή θήκη στα αριστερά της ποδιάς που είμαστε σίγουροι πως θα εξυπηρετήσει ειδικά όσους χρησιμοποιήσουν το Crypton S ως εργαλείο δουλειάς. Χωράει ένα μισόλιτρο μπουκάλι νερό ή μια «καφεδάρα». Τέρμα οι πατέντες! Όμως… στον βασικό εξοπλισμό δεν περιλαμβάνεται πλαϊνό σταντ. Μόνο κεντρικό. Ακατανόητο.


Όλα εντάξει και στη θέση τους

Ομολογώ πως δεν είχα πότε δικό μου «παπί», ούτε μεγάλη εμπειρία από την οδήγησή τους. Το Crypton S, όμως, μου άρεσε. Η ποιοτική λειτουργία του μοτέρ είναι το πρώτο που μου έκανε εντύπωση. Δουλεύει τόσο ωραία, παράγει μπάσο «καθαρό» ήχο και ελάχιστους κραδασμούς. Από τα 114 κ.εκ. παράγονται 9,2 ίπποι στις 7.000 σ.α.λ. και σχεδόν 1 kgm ροπής στις 5.500 σ.α.λ. που κινούν σβέλτα το Crypton S το οποίο ζυγίζει 100 κιλά. Για την τροφοδοσία του χρησιμοποιείται ηλεκτρονικά ελεγχόμενος ψεκασμός. Οι εκκινήσεις του είναι πολύ γρήγορες, χάρη και στην πολύ καλή κλιμάκωση του τετρατάχυτου, ημιαυτόματου κιβωτίου. Φτάνει πριν απ’ όλους στο επόμενο φανάρι εξαιτίας και της ευκολίας με την οποία ελίσσεται, λόγω του μικρού βάρους και του χαμηλού ύψους σέλας.

Yamaha Crypton S action 5

Το κιβώτιο είναι περιστροφικό, οπότε έχοντας τετάρτη ένα κλικ ακόμη φτάνει για να βρείτε τη νεκρά. Μια λύση που κάνει ακόμη πιο απλή και εύκολη την οδήγηση του Crypton S. Το να «χάσεις» σχέση» θα είναι πραγματικά άθλος, αφού είναι πολύ μαλακό και σαφέστατο.

Στα φρένα η Yamaha επέλεξε ένα δισκόφρενα μπροστά με δαγκάνα ενός εμβόλου και μηχανικό ταμπούρο για πίσω, που διαθέτουν συνδυασμένη λειτουργία. Πραγματικά πρέπει να είναι από τα λίγα δίκυκλα που διατίθενται σε όλη την Ευρώπη με ταμπούρο. Αναχρονιστική λύση, αλλά δεν διακρίναμε κάποια αδυναμία στην επιβράδυνση του Crypton S που πραγματοποιείται πανεύκολα. Πατώντας αποφασιστικά το πεντάλ του πίσω φρένου ενεργοποιείται και η μπροστινή δαγκάνα. Για μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας θα προτείναμε την ταυτόχρονη χρησιμοποίηση και των δύο φρένων.

Yamaha Crypton S details 8

Στάνταρ είναι και οι αναρτήσεις. Ένα συμβατικό τηλεσκοπικό πιρούνι μπροστά και δύο αμορτισέρ πίσω χωρίς ρύθμιση προφόρτισης «φιλτράρουν» αρκετά καλά τις ανωμαλίες της ασφάλτου και προσφέρουν καλή πληροφόρηση.


Καθημερινά πολύτιμο

Καθισμένος στην αναπαυτική σέλα του Crypton S με το τιμόνι στο σωστό ύψος, οδηγείς καμαρωτός, ρίχνοντας το βάρος στη σπονδυλική στήλη. Για να δεις τα όργανα πρέπει να κλίνεις ελαφρώς το κεφάλι προς τα μπροστά. Τα πόδια παίρνουν φυσιολογική στάση πάνω στα μαρσπιέ και οι καθρέφτες προσφέρουν πολύ καλή ορατότητα. Η ένταση της κόρνας αρκεί για να γίνεται αντιληπτοί, όταν τα πράγματα δυσκολεύουν.

Yamaha Crypton S action 2

Από τον συνεπιβάτη δεν υπήρξαν παράπονα. Και ήταν μεγαλόσωμος. Όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες, ο χώρος που του αντιστοιχεί είναι πολύ μεγάλος. Τα μαρσπιέ του είναι επίσης στη σωστή θέση.
Η ποιότητα κύλισης μέχρι και την τελική του που ξεπερνά τα 100 χλμ./ώρα είναι πολύ καλή και οδηγείται πολύ εύκολα με ένα άτομο ή δύο. Η επιλογή ως εργαλείο δουλειάς ενδείκνυται, αφού πρόκειται για στιβαρή, ποιοτική κατασκευή που θα αντέξει στη σκληρή χρήση, έχοντας τις «πλάτες» της αντιπροσωπείας της Yamaha.

Yamaha Crypton S static 1

Για την Ελλάδα

Η Yamaha με το Crypton S δίνει έμφαση στην πρακτικότητα. Γνωστές, δοκιμασμένες λύσεις, συνδυάζονται άψογα με μοντέρνα χαρακτηριστικά. Ο κόσμος αναζητά απλές κατασκευές που θα του προσφέρουν οικονομική καθημερινή μετακίνηση. Στην εποχή της πανδημίας που διανύουμε δίκυκλα σαν το Crypton S είναι περισσότερο επίκαιρα από ποτέ. Αποτελούν ασφαλέστατο τρόπο μετακίνησης κυρίως για μεμονωμένα άτομα- ας μην ξεχνάμε ότι αποτελεί ένα από τα καλύτερα και πιο αξιόπιστα επαγγελματικά εργαλεία, στα χέρια ταχυμεταφορέων που μας γίνονται ολοένα και πιο απαραίτητοι. Το «παπί» της Yamaha είναι το δίχως άλλο αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής πραγματικότητας.

Εξοπλισμός αναβάτη: Motomarket
Κράνος: Pilot Snake
Μπουφάν: Nordcode X-City
Γάντια: Five GT3
Μποτάκια: Forma Swift Dry

Yamaha Crypton S Yamaha Motor Greece
ΤΙΜΗ (€): 2.450
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΟΝΟΚΥΛΙΝΔΡΟΣ, ΑΕΡΟΨΥΚΤΟΣ, 2B/K
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 114
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣxΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 51X54
ΣΥΜΠΙΕΣΗ 9,3
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ 1 ΣΕ 1
ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΜΙΖΑ
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ  
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) 9,2/7.000
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) 0,9/5.500
ΒΑΡΟΣ (kg) 100
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) 770
ΜΗΚΟΣ (mm) 1.910
ΠΛΑΤΟΣ (mm) 710
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) 1.230
ΙΧΝΟΣ(mm) Δ.Α.
ΚΑΣΤΕΡ(o) Δ.Α.
ΕΛΑΣΤΙΚΑ  
ΜΠΡΟΣΤΑ: MAXXIS 70/90-17
ΠΙΣΩ: MAXXIS 80/90-17
ΠΛΑΙΣΙΟ: ΧΑΛΥΒΔΙΝΟ
ΨΑΛΙΔΙ: ΧΑΛΥΒΔΙΝΟ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΠΙΡΟΥΝΙ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 95mm
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ ΔΥΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 76mm
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ ΔΙΣΚΟΦΡΕΝO 245mm,ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛΟΥ CBS
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ ΤΑΜΠΟΥΡΟ 130mm
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ 4,2 ΛΙΤΡΑ
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) 2 ΛΙΤΡΑ

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.