02.03.2021
Το Super Soco CPX είναι ένα από τα κορυφαία ηλεκτρικά scooter που μπορεί να βρει κανείς στην αγορά σήμερα. Ακούγεται βαρύγδουπο αλλά αυτή είναι η αλήθεια
Κείμενο: Μένιος Κατής Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Ποιοτική κατασκευή με ισχυρό ηλεκτροκινητήρα και άνετη σέλα, μπορεί να αποτελέσει τον ιδανικό σύντροφο για τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις, είτε είσαι άνδρας είτε γυναίκα. Ακόμα όμως κι αν δεν είσαι παιδί της πόλης, αλλά κατοικείς στην επαρχία, το CPX μπορεί κάλλιστα να ανταπεξέλθει στις καθημερινές σου ανάγκες. Μεγάλο του προσόν το χαμηλό κόστος χρήσης, καθώς δεν χρειάζεται τα κλασσικά αναλώσιμα που απαιτούνται στα service, το κόστος φόρτισης των μπαταριών είναι σημαντικά μικρότερο από τα καύσιμα, ενώ δεν έχει τέλη κυκλοφορίας.
Που "βαδίζουμε";
H ηλεκτροκίνηση αποτελεί το trend της εποχής μας. Στο χώρο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας η στροφή στην ηλεκτροκίνηση παρουσιάζει ραγδαία ανάπτυξη, με όλο και περισσότερους κατασκευαστές, παλιούς και νέους, να παρουσιάζουν πλειάδα μοντέλων και να θέτουν ήδη στόχους για πλήρη εξηλεκτρισμό της προϊοντικής τους γκάμας μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Όλη αυτή η «στροφή» βέβαια δεν θα είχε κανένα απολύτως νόημα αν δεν συνοδευόταν από κρατικές πρωτοβουλίες με τη μορφή κινήτρων για την απόκτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων, τα οποία προς το παρόν είναι σαφώς πιο ακριβά σε σύγκριση με τα οχήματα συμβατικής τεχνολογίας.
Στο χώρο της μοτοσυκλέτας η αλήθεια είναι πως δεν παρατηρείται η ίδια «πρεμούρα», με τους κορυφαίους κατασκευαστές να παρουσιάζονται πιο επιφυλακτικοί, συνεχίζοντας να επενδύουν στους θερμικούς κινητήρες, παρά το γεγονός ότι οι κανόνες για τις εκπομπές ρύπων γίνονται όλο και πιο αυστηροί. Υπό αυτές τις συνθήκες υπάρχουν κάποιες εταιρείες που ποντάρουν στην ηλεκτροκίνηση και στον τομέα τους θα λέγαμε πως οδηγούν τις εξελίξεις. Μια από αυτές είναι η Vmoto που ιδρύθηκε το 2009 και ειδικεύεται στην κατασκευή ηλεκτρικών scooter.
Το εργοστάσιό της βρίσκεται στο Nanjing της Κίνας, ενώ το κέντρο διανομής στην Ευρώπη έχει την έδρα του στο Άμστερνταμ. Μια από τις μπράντες που βρίσκονται υπό την σκέπη της Vmoto είναι η Super Soco, η οποία θεωρείται μια από τις κορυφαίες μάρκες στο χώρο των μικρών ηλεκτρικών δικύκλων, με ετήσια παραγωγή που ξεπερνά τις 300.000 μονάδες. Στην Ελλάδα η Super Soco αντιπροσωπεύεται από τη Motoway Καμπράνης Α.Ε., μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στο χώρο της μοτοσυκλέτας και του scooter από το 1986. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα μοντέλα που περιλαμβάνει το χαρτοφυλάκιο της Super Soco είναι το CPX. Ένα scooter που από άποψη ισχύος «παίζει» στην κατηγορία των «θερμικών» 125αριών.
Βάζει τέλος στα στερεότυπα
Ένα από τα στερεότυπα που υπήρχε για δεκαετίες είχε να κάνει με την ποιότητα κατασκευής των «made in China» προϊόντων. Στην περίπτωση του CPX, όπως και άλλων οχημάτων πλέον που προέρχονται από την Κίνα, δεν τίθεται κανένα απολύτως θέμα ποιότητας. Πρόκειται για μια κατασκευή με ωραία σχεδίαση, ποιοτικές υλικά και προσεγμένη συναρμογή.
Στο εμπρόσθιο τμήμα δεσπόζουν τα δύο μικρά φωτιστικά σώματα LED με ενσωματωμένα φώτα ημέρας, καθώς και ο ψηλός ανεμοθώρακας που προσφέρει μεγάλη προστασία ακόμα και σε μεγαλόσωμο αναβάτη. Στο πίσω μέρος εντύπωση προκαλεί το εξωσκέλετο τμήμα του ατσάλινου σωληνωτού πλαισίου. Οι αναρτήσεις του CPX αποτελούνται από ένα τηλεσκοπικό πιρούνι 31 χιλιοστών και μονό αμορτισέρ πίσω που βρίσκεται τοποθετημένο στην αριστερή πλευρά και μπορεί να ρυθμιστεί ως προς την προφόρτιση. Την επιβράδυνση του scooter αναλαμβάνουν δύο δισκόφρενα, ένα 240 mm μπροστά και ένα 180 mm πίσω, που διαθέτουν CBS (σύστημα συνδυασμένης πέδησης). Οι μεγάλοι τροχοί 16 ιντσών μπροστά και 14 ιντσών πίσω διαθέτουν λάστιχα tubeless, ενώ το βάρος του CPX μαζί με τις δύο μπαταρίες ανέρχεται στα 144 κιλά (κάθε μπαταρία ζυγίζει 19 κιλά).
Δίνει λύσεις
Αυτό που θα λατρέψεις στο CPX είναι η άνεση που προσφέρει. Η δουλειά ενός scooter είναι να σε συντροφεύει στις καθημερινές μετακινήσεις σου με άνεση και ασφάλεια. Και να είστε βέβαιοι το Super Soco τα κάνει και τα δύο πολύ καλά. Η μεγάλη σέλα του χωρίζεται σε δύο τμήματα, είναι ιδιαίτερα ευρύχωρη και διαθέτει πλούσιο αφρώδες υλικό που κάνει πιο άνετη την πολύωρη οδήγηση. Το επίπεδο πάτωμα προσφέρει εύκολη πρόσβαση στον αναβάτη, είτε αυτός είναι άνδρας είτε γυναίκα, ενώ ο γάντζος που εδράζεται στο κέντρο της ποδιάς μπορεί να φιλοξενήσει τσάντες με ψώνια, καθιστώντας το CPX ιδανικό για τη γεμάτη απαιτήσεις καθημερινότητα. Στην ποδιά υπάρχει μια θήκη για αποθήκευση μικροαντικειμένων (ενός smartphone για παράδειγμα), καθώς επίσης υποδοχή 12 V για φόρτιση κινητού τηλεφώνου ή άλλων συσκευών - λύσεις που θα εκτιμήσουν δεόντως οι εκπρόσωποι του ωραίου φύλου.
Όπως συμβαίνει και σε πολλά scooter με μεγάλους τροχούς, μόλις σηκώσεις τη σέλα του, θα διαπιστώσεις ότι δεν υπάρχει καθόλου αποθηκευτικός χώρος. Και αυτό διότι εκεί φιλοξενούνται οι δύο αποσπώμενες μπαταρίες. Ακόμα κι αν επιλέξεις να αφαιρέσεις τη μία μπαταρία (πράγμα που δεν στο συνιστώ και θα εξηγήσω παρακάτω) ο χώρος είναι ελάχιστος. Για τον λόγο αυτό υπάρχει στο πίσω μέρος του CPX σχάρα που μπορεί να φιλοξενήσει κάποια βαλίτσα ή κουτί, ανάλογα με τις ανάγκες.
Ο έλεγχος των λειτουργιών του scooter γίνεται μέσω μιας ευανάγνωστης ψηφιακής οθόνης LCD, η φωτεινότητα της οποίας προσαρμόζεται ανάλογα με τις συνθήκες περιβάλλοντος.
Προσφέρει πληροφορίες σχετικά με το επίπεδο φόρτισης των μπαταριών, το επίπεδο αυτονομίας, την ταχύτητα, το πρόγραμμα οδήγησης που έχει επιλέξει ο οδηγός. Διαθέτει επίσης ένδειξη ώρας, θερμοκρασίας περιβάλλοντος, μερικό χιλιομετρητή, καθώς και μια μπάρα που απεικονίζει τα ampere που καταναλώνει το scooter ανάλογα με το άνοιγμα του γκαζιού.
Ένα στοιχείο που θα σε διευκολύνει ιδιαίτερα είναι η λειτουργία keyless, όπερ σημαίνει ότι μπορείς να εκκινήσεις το scooter χωρίς τη χρήση κλειδιού. Τo CPX έρχεται με δωρεάν εφαρμογή για smartphones μέσω της οποίας ο αναβάτης έχει πλήρη εικόνα του οχήματος, ενώ μπορεί να δέχεται ειδοποιήσεις σε περίπτωση που υπάρξει απόπειρα παραβίασης. Συνοδεύεται από δύο έξυπνα κλειδιά με λειτουργίες για κλείδωμα, ξεκλείδωμα και εντοπισμού του οχήματος σε περίπτωση που έχεις ξεχάσει πού το έχεις παρκάρει.
Κινητήρας - Αυτονομία
Ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται ενσωματωμένος στον πίσω τροχό. Είναι της Bosch και προσφέρει μέγιστη ισχύ 4.800 Watt (6.4 hp) με τη συνεχή ισχύ να είναι στα 4.000 Watt (5.3 hp). Η δε ροπή του, που αποτελεί και το μεγάλο πλεονέκτημά του, είναι 170Nm.
Τo CPX προσφέρεται με μία ή δύο μπαταρίες λιθίου 60 Volt / 45 Ah. Ο χρόνος φόρτισης της κάθε μιας σε οικιακή πρίζα και με τη χρήση του ταχυφορτιστή που προσφέρει η εταιρεία είναι στις 3 ώρες (τουλάχιστον τόσο χρειαστήκαμε εμείς). Η αυτονομία που προσφέρουν οι δύο μπαταρίες, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι 137 χιλιόμετρα με αναβάτη 75 κιλών σε ευθεία και μέγιστη ταχύτητα 45 χλμ/ώρα. Το CPX διαθέτει τρία προγράμματα οδήγησης: Eco, Normal & Sport, τα οποία μπορείς να τα αλλάξεις εν κινήσει.
Όχι ότι θα διαπιστώσεις κάποια διαφορά στην απόδοση του μοτέρ, απλά θα υπάρξει διαφορά στη μέγιστη ταχύτητα που αναπτύσσει το όχημα. Στη λειτουργία Eco η ταχύτητα περιορίζεται στα 45 km/h, στη λειτουργία Normal στα 75 km/h και στη Sport η μέγιστη ταχύτητα είναι 90 km/h. Αξίζει να σημειωθεί πως το scooter διαθέτει και όπισθεν που ενεργοποιείται μέσω ενός κουμπιού που υπάρχει κάτω από το δεξί γκριπ γκαζιού.
Ένα ακόμη ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του CPX είναι η εύκολη αφαίρεση του πίσω τροχού, παρ’ ότι εκεί βρίσκεται ενσωματωμένος και ο κινητήρας.
Οι εντυπώσεις μας
Είχα στη διάθεσή μου το CPX για μια εβδομάδα πραγματοποιώντας σε καθημερινή βάση -με εξαίρεση την ημέρα της φωτογράφησης- τουλάχιστον 10 χιλιόμετρα. Χρησιμοποιούσα κατά βάση τη λειτουργία Normal & Sport και είχα σχεδόν πάντα και τις δύο μπαταρίες μαζί. Υπό αυτές τις συνθήκες, στη Normal δεν είδα πάνω από 65 km/h, ενώ στη Sport η μέγιστη ταχύτητα δεν ξεπέρασε τα 80 km/h. Άνετο και ευέλικτο, το CPX θα αποτελέσει έμπιστο σύντροφο στην καθημερινότητά σου, αρκεί να ξέρεις με τι ακριβώς έχεις να κάνεις και ποια είναι τα όριά του. Μου άρεσε η άμεση απόκριση του γκαζιού, το επίπεδο κύλισης, η απόδοση του συστήματος πέδησης και γενικότερα η συμπεριφορά του στους ελληνικούς δρόμους που όλοι γνωρίζουμε πως δεν είναι και οι καλύτεροι.
Αφαιρώντας τη μία μπαταρία (-19 κιλά δηλαδή), υπάρχει αισθητή διαφορά στην απόδοση και στην επιτάχυνση. Θα πρέπει, ωστόσο, να έχεις προγραμματίσει τις διαδρομές σου, γιατί ένα άγχος για την αυτονομία θα το έχεις. Εκτός πια κι αν εκεί που θα πας -στο χώρο εργασίας για παράδειγμα- θα έχεις τη δυνατότητα και το χρόνο να φορτίσεις την μπαταρία για να εξασφαλίσεις κάποια επιπλέον χιλιόμετρα.
Την ημέρα της φωτογράφησης ξεκινήσαμε από Ηλιούπολη, ανεβήκαμε Λυκαβηττό, κατεβήκαμε Μοναστηράκι και επιστρέψαμε στη βάση μας. Πραγματοποιήσαμε συνολικά γύρω στα 40 χιλιόμετρα. Το CPX ξεκίνησε την ημέρα με τη μια μπαταρία στο φουλ και την άλλη στο 80%. Επιστρέφοντας σπίτι η μια μπαταρία είχε αδειάσει και η άλλη ήταν στο 80%. Στις ανηφορικές διαδρομές η κατανάλωση ήταν ιδιαίτερα αυξημένη, όπως επίσης και όταν η θερμοκρασία περιβάλλοντος δεν ξεπερνούσε τους 15 βαθμούς Κελσίου.
Επέλεξα να μη φορτίσω τη μία μπαταρία που μου είχε απομείνει για να δω πόσο θα με «βγάλει». Τετάρτη και Πέμπτη έκανα από 10 χιλιόμετρα τη μέρα (20 χιλιόμετρα συνολικά). Το μεσημέρι της Πέμπτης, επιστρέφοντας σπίτι, η στάθμη της μπαταρίας έδειχνε 38%. Έβαλα την μπαταρία στην πρίζα και μέσα σε 2 ώρες ήταν στο 100% (από 38%).
Με τις δύο μπαταρίες στο 100%, με βάση τις δικές μου ανάγκες (10 χιλιόμετρα ημερησίως - Δευτέρα έως Παρασκευή) και χωρίς να τύχει κάτι έκτακτο (κάποια επιπλέον διαδρομή δηλαδή), υπολογίζω ότι μπορεί να βγει ένα επταήμερο, με συνδυασμένη λειτουργία Normal & Sport.
Το Super Soco CPX είναι ένα ευέλικτο scooter, αμιγώς ηλεκτρικό, με πολύ χαμηλό κόστος λειτουργίας -πρώτος έλεγχος στα 1.000 χιλιόμετρα και μετά κάθε 3.000 χιλιόμετρα- και αξιόλογες επιδόσεις. Αν έχεις συνηθίσει τα δίχρονα ή τετράχρονα scooter έως 250 κ. εκ. με απόδοση 15 – 20 ίππους, θα σου κακοφανεί. Από την άλλη, θα γλυκαθείς όταν δεις πως γλυτώνεις χρήματα από τις συχνές επισκέψεις στα βενζινάδικα και τα απαραίτητα service.
Διατίθεται σε τρεις χρωματισμούς (μαύρο, γκρι, ασημί) και η αρχική του τιμή με δύο μπαταρίες είναι στα 5.200 ευρώ. Με το όφελος της επιδότησης μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» η τιμή πέφτει στα 4.400 ευρώ, ενώ αν κάνεις χρήση και του δικαιώματος απόσυρσης η τιμή διαμορφώνεται στα 4.000 ευρώ. Το CPX συνοδεύεται από διετή εργοστασιακή εγγύηση.
Εν κατακλείδι
Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί πλέον παρόν. Στο μέλλον ο καταναλωτής θα έχει περισσότερες επιλογές, ενώ η τεχνολογία ιδιαίτερα στον τομέα των μπαταριών θα έχει πολλαπλά οφέλη (μείωση βάρους, μεγαλύτερη αυτονομία, χαμηλότερη τιμή). Κακά τα ψέματα, αν είσαι ορκισμένος φαν των κυλινδροπίστονων, δύσκολα θα… αλλαξοπιστήσεις, πόσο δε μάλλον όταν ακούσεις την τιμή του. Αν όμως είσαι πιο «ανοιχτός» σε νέες προτάσεις, σε εξιτάρει η ιδέα της νέας τεχνολογίας, έχεις οικολογικές ανησυχίες και θες έναν σύντροφο για άνετες και οικονομικές καθημερινές μετακινήσεις, τότε αξίζει να ρίξεις μια ματιά στο Super Soco CPX.
Προφανώς και η τιμή του είναι τσουχτερή (θα πρέπει να καταβάλεις 5.200 ευρώ για να το αποκτήσεις και εν συνεχεία θα σου επιστραφεί το ποσό της κρατικής επιδότησης), αποτελεί ωστόσο μια e-ρεμη και ποιοτική δύναμη από όλες τις απόψεις.
Εξοπλισμός αναβάτη Motomarket: Κράνος: MT Storm SV Drone - Μπουφάν: Nordcode Metropolis II – Γάντια: Nordcode Air Tech
SUPER SOCO CPX | VMOTO SOCO |
ΤΙΜΗ (€): | 5.200 (4.400 με επιδότηση / 4.000 με επιδότηση και απόσυρση) |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ BOSCH 4.800W (συνεχής ισχύ 4.000W) |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 5,4 (συνεχής) |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 15,3 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 144 |
ΎΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 760 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 1.975 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | Δ.Α. |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | Δ.Α. |
ΊΧΝΟΣ(mm) | Δ.Α. |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | Δ.Α. |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ/ΤΡΟΧΟΙ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | 100/80-16 |
ΠΙΣΩ: | 110/80-14 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΧΑΛΥΒΔΙΝΟ ΜΕ ΣΩΛΗΝΕΣ ΣΤΡΟΓΓΥΛΗΣ ΔΙΑΤΟΜΗΣ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΧΑΛΥΒΔΙΝΟ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΠΙΡΟΥΝΙ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | MONO ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝO 240 ΧΛΣΤ. ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛΟΥ (CBS) |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝO 180 ΧΛΣΤ. ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛΟΥ (CBS) |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ | ΛΙΘΙΟΥ 60V 45 Ah |
ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ | 3-3,5 ΩΡΕΣ |
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ | 137 ΧΛΜ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.