Δοκιμές

Δοκιμή Yamaha Tenere 700 Rally Edition: Σταθερή αξία

Με την αύρα της πρώτης adventure


Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς  //  23.12.2020

Οι λάτρεις της Yamaha θα αναγνωρίσουν το εμβληματικό χρώμα από το XT600Z του 1983. Ένα φόρο τιμής στους ανθρώπους και τις μηχανές που ενέπνευσαν τόσους αναβάτες να ταξιδέψουν πέρα από τον επόμενο ορίζοντα στην αναζήτησή τους για νέες περιπέτειες

Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος

Οι μοτοσυκλέτες adventure γίνονται χρόνο με τον χρόνο μεγαλύτερες, βαρύτερες και πιο «περίπλοκες». Το κοινό όμως δείχνει πως αναζητά κάτι διαφορετικό. Μικρότερο, ελαφρύτερο, πιο «απλό» με μεγαλύτερες δυνατότητες off road. Για αυτό όταν παρουσιάστηκε και το concept T7, τράβηξε αμέσως το ενδιαφέρον του «κόσμου των adventure», με το rally σχεδιασμό του και έγινε για αρκετούς η μοτοσυκλέτα των ονείρων τους.
Όταν παρουσιάστηκε η έκδοση παραγωγής, μπορεί τελικά οι «αναρτήσεις να χαμήλωσαν» και κάποια «πιασάρικα» αξεσουάρ να μη χρησιμοποιήθηκαν, αλλά η μοτοσυκλέτα ήταν βασισμένη στο σκληροτράχηλο T7. Η έκδοση Rally που παρουσιάστηκε το 2020, μόνο και μόνο εξαιτίας του χρώματός της, ξύπνησε μνήμες Dakar.

Yamaha Tenere 700 Rally Edition static 2

1977 XT500

Όλα ξεκίνησαν το 1977, όταν ο Jean Claude Olivier, με ένα τροποποιημένο XT 500, συμμετείχε σε αγώνες rally στις αφρικανικές ερήμους. Στις δύο πρώτες διοργανώσεις Rally Dakar (1979-1980) οι μοτοσυκλέτες της Yamaha θριάμβευσαν, όμως η έλευση εργοστασιακών ομάδων άφησε πίσω το XT. Ο Olivier και η χορηγός εταιρεία της ομάδας, Sonauto, ζήτησαν από τους Ιάπωνες να φτιάξουν μια μοτοσυκλέτα που θα μπορεί να είναι ανταγωνιστική. Το XT 600 Tenere παρουσιάστηκε στα τέλη του 1982 και ήταν βαμμένο σε αυτό το πρωτότυπο γαλάζιο χρώμα με κίτρινα number plate και μαύρα speedblock στο 30λιτρο ρεζερβουάρ. Ήταν η πρώτη μοτοσυκλέτα adventure της ιστορίας και αποτέλεσε την βάση για τις νέες προσπάθειες της Yamaha στο Rally Dakar.

Το 1988 παρουσιάστηκε το πρώτο «μοντέρνο» Tenere, με φέρινγκ και διπλούς προβολείς. Η μοτοσυκλέτα μπορούσε να ταξιδέψει πιο άνετα, αλλά και να πατήσει χώμα εύκολα. Την ίδια χρονιά είδαμε και το πρώτο δικύλινδρο Tenere με 750 κ.εκ., ενώ το 1991 το Tenere 660 με εντελώς νέα εμφάνιση. Το 1996 σταμάτησε η παραγωγή τους για να επανέλθουν στην γκάμα της Yamaha το 2008, με το XT660Z Tenere , ένα αυθεντικό on- off με aggressive εμφάνιση. Δύο χρόνια μετά κάνει την εμφάνισή του και το μεγαλύτερο Tenere της ιστορίας με δικύλινδρο κινητήρα 1.200 κ.εκ.

Yamaha Tenere 700 Rally Edition details 9

Οι διαφορές

Το Tenere 700 Rally διαφέρει από τη βασική έκδοση σε λεπτομέρειες που το κάνουν να ξεχωρίζει. Μπορεί να αποκτηθεί μόνο στο συγκεκριμένο χρώμα, το οποίο συνδυάζεται άψογα με τα χρυσά στεφάνια. Επιπλέον στον εξοπλισμό του περιλαμβάνονται led φλας, προστατευτική σήτα ψυγείου, ίσια και ψηλότερη σέλα, ενισχυμένη ποδιά κινητήρα από αλουμίνιο πάχους 4 χλστ. Από το ίδιο υλικό είναι κατασκευασμένο και το προστατευτικό αλυσίδας. Στο ρεζερβουάρ έχουν τοποθετηθεί αντιολισθητικά pads, ενώ το πιο εντυπωσιακό αξεσουάρ της έκδοσης Rally, είναι το ειδικά σχεδιασμένο τελικό της Akrapovic. Το φαρδύ τιμόνι είναι βαμμένο μαύρο και τα νέα γκριπ εξασφαλίζουν καλύτερη αίσθηση.

Yamaha Tenere 700 Rally Edition details 14

Powered by CP2

Ο κινητήρας του Tenere είναι ο δικύλινδρος σε σειρά των 689 κ.εκ. με το κωδικό όνομα CP2, που είδαμε αρχικά στο MT-07, στη συνέχεια στο Tracer 700 και με μικρές επεμβάσεις ταίριαξε στον adventure χαρακτήρα του Tenere. Γραμμικός, ροπάτος, χωρίς κραδασμούς, με ισχύ 73 ίππους, πέρασε αυτούσιος στο Rally, στο οποίο ακούγεται πιο μπάσος εξαιτίας του τελικού της Akrapovic. Απλός, χωρίς ride by wire, διαφορετικούς χάρτες και traction control και οικονομικός, αφού η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε ήταν 5,4 λίτρα στα 100 χλμ.

Πλαίσιο «διαμάντι»

Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στο πλαίσιο του Tenere που είναι ατσάλινο τύπου διαμάντι, με τον κινητήρα να αποτελεί φέρον τμήμα του. Είναι μόλις 17,75 κιλά, ιδιαίτερα άκαμπτο και συμβάλλει στο μικρό βάρος της μοτοσυκλέτας που φτάνει τα 204 κιλά.
Οι αναρτήσεις με τις μεγάλες διαδρομές (210 χλστ. μπροστά – 200 χλστ. πίσω) προέρχονται από την ΚΥΒ. Το ρυθμιζόμενο σετ αποτελείται από ανεστραμμένο πιρούνι 43 χλστ. και αμορτισέρ με σύστημα μοχλισμού. Τα φρένα είναι της Brembo με δύο δίσκους μπροστά 280 χλστ. και έναν πίσω 245 χλστ. Το ABS μπορεί να απενεργοποιηθεί.

Yamaha Tenere 700 Rally Edition action 3

Δικύλινδρη σαν μονοκύλινδρη

Το Tenere είναι μικρή και ελαφριά για adventure μοτοσυκλέτα, θυμίζοντας περισσότερο μονοκύλινδρη με rally kit. Η εργονομία είναι πολύ καλή και το τιμόνι σε σωστό ύψος για να βολεύει στην όρθια οδήγηση στο χώμα. Καθισμένος, στη βασική έκδοση, καταλαβαίνεις πως η Yamaha έκανε μια παραχώρηση «αφιερωμένη» εξαιρετικά σε αναβάτες κάτω από 1,75μ. Η σέλα βρίσκεται χαμηλά, για ευκολότερη πρόσβαση στο έδαφος, οπότε το τιμόνι είναι πιο ψηλά απ’ ό,τι θα έπρεπε. Στο Rally, που είναι τοποθετημένη νέα ψηλότερη σέλα κατά 20 χλστ. με αντιολισθητική επένδυση, η θέση οδήγησης είναι πολύ καλύτερη και επιτρέπει στον αναβάτη να κινείται πιο άνετα κατά μήκος, σφίγγοντας τα γόνατα πάνω στα αντιολισθητικά pads που βρίσκονται στον στάνταρ εξοπλισμό του Tenere, φορτίζοντας τον μπροστινό τροχό στην off road οδήγηση. Είναι πιο σκληρή όμως, γεγονός που αφαιρεί πόντους από την άνεση, ειδικά σε πολύωρη χρήση. Προσωπικά μου άρεσε, αλλά δεν μπορώ να παραβλέψω το γεγονός πως με ύψος 1,75μ. δυσκολευόμουν να πατήσω στο έδαφος.

Yamaha Tenere 700 Rally Edition details 13

Το «άγχος» εξοικείωσης με τις υπερ-οθόνες στο Tenere δεν υπάρχει και το ίδιο βίωσα και με το Rally. Σε πλήρη αντίθεση με ό,τι συμβαίνει πλέον ακόμη και στα οικονομικότερα και μικρότερα σε κυβισμό μοντέλα, το Rally διαθέτει μια απλή LCD, με πολλές και ευανάγνωστες πληροφορίες. Ολικός και δύο μερικοί χιλιομετρητές, επιλεγμένη σχέση, στάθμη καυσίμου, θερμόμετρο, ρολόι, αυτονομία και μετρητές στιγμιαίας και μέσης κατανάλωσης. Με το κουμπί, στο κάτω μέρος της, πατημένο για 5 δευτερόλεπτα απενεργοποιείται το ABS, το οποίο ενεργοποιείται κάθε φορά που «σβήνετε» τη μοτοσυκλέτα.

Από το ένα στο άλλο

Μέσα σε έναν μήνα είχα οδηγήσει για εκατοντάδες χιλιόμετρα τις περισσότερες adventure από 400 έως 1.100 κ.εκ. Μεταξύ αυτών και το «απλό» Tenere στη μισή Πελοπόννησο, ενώ κάτι αντίστοιχο έκανα και με το Rally. Από την Αθήνα στην ορεινή Κορινθία και από εκεί μέσα από επαρχιακούς δρόμους στην Αργολίδα και πάλι στην Αθήνα. Σε μια εβδομάδα το κοντέρ έγραψε περισσότερα από 600 χιλιόμετρα σε αυτοκινητόδρομο, επαρχιακό και λίγο χώμα, εκεί όπου ελάχιστα πλέον adventure μπορούν να κινηθούν τόσο εύκολα.

Yamaha Tenere 700 Rally Edition static 3

Η ελαφριά αίσθηση και η γραμμική λειτουργία του κινητήρα σε διευκολύνει εντός πόλης να κινηθείς γρήγορα. Το ύψος σού επιτρέπει να περνάς πάνω από καθρέφτες αυτοκινήτων και το κόψιμο τιμονιού να ελίσσεσαι μεταξύ αυτών. Αν είσαι κάτω από 1,80μ. θα δυσκολευτείς λίγο παραπάνω. Οι αναρτήσεις «δεν μασάνε» σε κακοτεχνίες. Περνάς από πάνω, ακόμη και με δύο άτομα με μεγάλη άνεση.
Στον αυτοκινητόδρομο νοιώθεις εκτεθειμένος εξαιτίας της μίνιμαλ σχεδίασης των πλαστικών στο μπροστινό μέρος. Έχουμε συνηθίσει στα «υπερπροστατευτικά» adventure και όταν οδηγούμε κάτι με πιο μαζεμένες διαστάσεις νοιώθουμε ανασφάλεια. Και όμως. Με το Tenere βγαίνεις στον αυτοκινητόδρομο και με 150 χλμ/ώρα μπορείς να ταξιδεύεις για όση ώρα θελήσεις. Οι πλαστικές επιφάνειες «διώχνουν» τον αέρα μακριά από τα πόδια και η ζελατίνα πάνω από το κράνος. Στους ώμους, όμως, σε «βρίσκει». Πού καταλήγουμε; Πως υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις, που η σχεδίαση μιας μοτοσυκλέτας του είδους είναι υπερβολική και όλος αυτός ο όγκος σε κάποιες είναι μόνο και μόνο για να χαρίσει… πωλήσεις.

Η ανάλαφρη αίσθηση και η ευκολία αλλαγής κατεύθυνσης είναι κάτι που δεν συναντάται σε μοτοσυκλέτες του είδους. Νοιώθεις αποκομμένος από τον μπροστινό τροχό γιατί κάθεσαι αρκετά πιο πίσω, αλλά όταν σηκωθείς όρθιος στο χώμα το Tenere αλλάζει. Άμεσα η πληροφορία που παίρνεις από την μπροστινή ανάρτηση είναι εξαιρετική, ενώ το αμορτισέρ «καταπίνει» τα πάντα χωρίς να χοροπηδάει το πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας. Επιμένουμε πως το τιμόνι θα έπρεπε να ήταν πιο φαρδύ και η επαφή του αριστερού ποδιού στο καπάκι του κινητήρα απαιτεί συνήθεια.

Yamaha Tenere 700 Rally Edition action 6

Τα κάνει όλα… σωστά

Το εύρος χρήσης του Tenere είναι ίσως το μεγαλύτερο σε adventure μοτοσυκλέτα ανεξαρτήτως κυβισμού. Είναι τέλειο για καθημερινή μοτοσυκλέτα, άψογο στο χώμα και ταξιδεύει αρκετά καλά. Το Rally δικαιολογεί τα παραπάνω χρήματα που απαιτούνται για την απόκτησή του, αφού ο εξοπλισμός που φέρει, αν τοποθετηθεί στη βασική έκδοση, θα σας κοστίσει ακριβότερα. Επιπλέον το Rally είναι ό,τι πιο κοντινό στην ένδοξη κληρονομιά του μοντέλου, προσδίδοντας συλλεκτική αξία στη σύγχρονη εκδοχή του θρυλικού Tenere.

ΕξοπλισμόςMotomarket

ΚράνοςAiroh Commander Progress - Μπουφάν: Dane Ikast 00 Gore Tex - Γάντια: Five GT3 Water Repelle

YAMAHA TENERE 700 RALLY EDITION ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ Α.Ε.Ε.
ΤΙΜΗ (€): 12.190
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ,ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 4B/K, 2ΕΕ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 689
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 80 x 68,6
ΣΥΜΠΙΕΣΗ 11,5
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ 2 ΣΕ 1
ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΜΙΖΑ
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ  
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) 73/9.000
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) 6,9/6.500
ΒΑΡΟΣ (kg) 204 (ΜΕ ΥΓΡΑ)
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) 895
ΜΗΚΟΣ (mm) 2.370
ΠΛΑΤΟΣ (mm) 910
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) 1.595
ΙΧΝΟΣ(mm) Δ.Α.
ΚΑΣΤΕΡ(o) Δ.Α.
ΕΛΑΣΤΙΚΑ  
ΜΠΡΟΣΤΑ: PIRELLI SCORPION RALLY STR 90/90-21
ΠΙΣΩ: PIRELLI SCORPION RALLY STR 150/70-18
ΠΛΑΙΣΙΟ: ΧΑΛΥΒΔΙΝΟ ΣΩΛΗΝΩΤΟ
ΨΑΛΙΔΙ: ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ ΑΝΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΠΙΡΟΥΝΙ 43mm ΚΥΒ ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ & ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 210mm
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ ΜΟΝΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ & ΣΥΠΙΕΣΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 200mm
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 282mm, ΔΑΓΚΑΝΕΣ 2 ΕΜΒΟΛΩΝ ΒΡΕΜΒΟ ΑBS
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 245mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛOY BREMBO ΑBS
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ 16 ΛΙΤΡΑ
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) 5,4 ΛΙΤΡΑ

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.