Δοκιμή Daytona Edison 50: Ένα ηλεκτρικό scooter που έχει νόημα να αποκτήσεις
Προσιτή ηλεκτροκίνηση
Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 19.05.2020
Την Daytona την ξέρουμε για τα σκληροτράχηλα “παπιά”, τις μοτοσυκλέτες των 310 κ.εκ. που κάνουν πάταγο στην ελληνική αγορά εδώ και έναν χρόνο και για τα ρετρό της 125άρια. Τώρα θα γίνει ακόμη πιο γνωστή εξαιτίας των ηλεκτρικών της δίκυκλων, τρίκυκλων και τετράκυκλων
Για να δώσει ακόμη περισσότερη έμφαση στο νέο εγχείρημά της, η ελληνική εταιρεία δημιούργησε ένα νέο “υπό brand name”. Δίπλα στο Daytona έβαλε το best electric, τη μάρκα δηλαδή που θα ασχολείται μόνο με ηλεκτρικά. Η γκάμα περιλαμβάνει ήδη πολλές προτάσεις για ιδιώτες και επαγγελματίες που θέλουν να απολαύσουν άμεσα τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης. Πρόκειται για μοντέλα σε πολύ προσιτές τιμές για τον μέσο καταναλωτή που γίνονται ακόμη πιο επίκαιρες στην εποχή του κορωνοϊού.
Imagine…
Φανταστείτε κάποιος να έφτιαχνε ένα ηλεκτρικό scooter φτηνότερο από ένα αντίστοιχο με κινητήρα βενζίνης, με παρόμοια απόδοση και αυτονομία ώστε να κάνετε τα καθημερινά σας δρομολόγια χωρίς να χρειαστεί να το επαναφορτίσετε. Φανταστείτε επίσης ότι η μπαταρία θα μπορούσε να αφαιρεθεί, ώστε όσοι δεν διαθέτουν γκαράζ (με παροχή ρεύματος) να μπορούν να την αφαιρέσουν και να τη φορτίσουν στο σπίτι, όπως το smartphone. Όλο το “ταλέντο” και η ευελιξία ενός scooter, χωρίς την “ταλαιπωρία” των βενζινοκινητήρων, έχοντας τη χρεωστική κάρτα μόνιμα στο πορτοφόλι. Χωρίς να χρειάζεται να ανησυχείτε για αλλαγές λαδιών, μπουζί, φίλτρων και ακριβών service. Απλά το φορτίζετε, όπως το κινητό κάθε βράδυ, και δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για οποιοδήποτε “έκτακτο” δρομολόγιο προκύψει μέσα στην ημέρα.
Ιδανικό
Δέκα χρόνια τώρα ζω στην επαρχία και συνήθως η μέγιστη απόσταση που διανύω καθημερινά για τα απολύτως απαραίτητα είναι 10 χλμ. Στη νοτιοανατολική Ελλάδα, οι βροχές είναι λίγες και οι ημέρες με καλό καιρό αναρίθμητες. Αν εξαιρέσεις τον πάγο που πέφτει και ρίχνει το θερμόμετρο κάτω από το μηδέν, νωρίς το πρωί και μόλις δύσει ο ήλιος το χειμώνα, οι ώρες με ηλιοφάνεια είναι πάρα πολλές. Για να μεταβώ στη διπλανή πόλη χρειάζομαι 20 χλμ. Συνήθως μόνος με ένα παιδί άνω των 10 ετών. Το έτερον ήμισυ μισεί το αυτοκίνητο διότι και εδώ στην επαρχία το να παρκάρεις θεωρείται άθλος. Πρέπει να φύγεις τουλάχιστον 15 λεπτά νωρίτερα για να είσαι στην ώρα σου στη δουλειά. Τι χρειάζεσαι; Ένα οικονομικό δίκυκλο, που μπορεί να βγάζει απροβλημάτιστα τέτοιου είδους μετακινήσεις. Τα χρήματα που θα εξοικονομήσεις έχοντας παρκαρισμένο το αμάξι, ή μια μεγαλύτερη μοτοσυκλέτα είναι πολλά. Καύσιμα, ελαστικά, service και χρόνος μειώνονται στο ελάχιστο.
Πενηντάρι;
To Edison 50, ήταν από τα πρώτα μοντέλα της Daytona που μας δόθηκε για δοκιμή από την ελληνική αντιπροσωπεία. Μπορεί να οδηγηθεί με άδεια οδήγησης AM (50 κ.εκ.) και κοστίζει 1.540 ευρώ! Ναι καλά διαβάσατε.
Ένας ενήλικας ακόμη και πάνω από 1,75 μπορεί να βολευτεί πάνω στο Edison. Αν και δεν του φαίνεται μπορεί να φιλοξενήσει άνετα και δεύτερο άτομο. Τα πόδια του αναβάτη έχουν πολύ χώρο στο επίπεδο πάτωμα της ποδιάς και ο συνεπιβάτης έχει αλουμινένια μαρσπιέ και σχάρα με ενσωματωμένες χειρολαβές. Το “γυμνό” από πλαστικά τιμόνι έχει ανοιχτές γωνίες και τα χέρια το πιάνουν απολύτως φυσιολογικά. Στο κέντρο είναι τοποθετημένη μια οθόνη LCD, με δυνατότητα επιλογής χρώματος φωτισμού, που ενημερώνει τον αναβάτη για τα πάντα.
Μεταξύ του στάνταρ ολικού και μερικού χιλιομετρητή, το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας επί τοις εκατό και του επιλεγμένου mode οδήγησης. Στο economy η απόκριση του κινητήρα μειώνεται και η τελικά ταχύτητα περιορίζεται στα 25 χλμ/ώρα. Στο normal εξοικονομείται ενέργεια και στο sport ο κινητήρας της Bosch τα “δίνει όλα”, με την τελική να φτάνει τα 56 χλμ/ώρα. Από τα 1.200 Watt αποδίδονται 2,6 ίπποι και 1,73 kgm ροπή, τιμή που αντιστοιχεί σε scooter 150 κ.εκ. Οπότε στα φανάρια μπορείτε να “παίξετε” με ανυποψίαστους scooterάδες και παπόβιους.
Το συνολικό βάρος του είναι μόλις 72 κιλά. Εύκολα λοιπόν μπορεί να οδηγηθεί ακόμη και από αναβάτες και αναβάτριες κάθε ηλικίας.
Ποιότητα ακριβότερου
Η μπαταρία βρίσκεται κάτω από τον μεγάλο αποθηκευτικό χώρο της σέλας, που δεν χωράει κράνος. Εκεί υπάρχει και το ρελέ που διακόπτει την παροχή ρεύματος και παίζει το ρόλο αντικλεπτικού. Αποκαλύπτεται αφού αφαιρεθεί ο κάδος. Έχει λαβή για να αφαιρείται εύκολα και να φορτίζεται στο σπίτι. Είναι λιθίου 60V και 24Ah και ζυγίζει 9 κιλά. Μπορείτε να δείτε το επίπεδο φόρτισής της ανά πάσα στιγμή είτε είναι τοποθετημένη πάνω στο scooter, είτε όχι. Μια πλήρη φόρτιση διαρκεί περίπου 6 ώρες και η αυτονομία που προσφέρει είναι 45 χλμ. Οπότε φτάνει και περισσεύει για τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις. Ο ελαφρύς φορτιστής, που περιλαμβάνεται στο στάνταρ εξοπλισμό, επιτρέπει την φόρτισή της και όταν είναι τοποθετημένη.
Στον στάνταρ εξοπλισμό του περιλαμβάνονται ακόμη, κεντρικό σταντ, θύρα USB και γάντζος για κρέμασμα τσαντών. Τα φωτιστικά σώματα είναι LED και τα δύο αμορτισέρ ρυθμίζονται σε πέντε θέσεις.
Αιλουροειδές
Η σύντομη επαφή που είχαμε με το Edison 50 έγινε στην Αθήνα. Μόλις ανάψει η ένδειξη READY στην οθόνη, το πανάλαφρο scooter ζωηρεύει, παραμένοντας απολύτως αθόρυβο. Οι ανυποψίαστοι οδηγοί άλλων οχημάτων βλέπουν δίπλα τους ένα λιλιπούτειο scooter, που δεν ακούγεται αλλά ελίσσεται αστραπιαία ανάμεσά τους. Οι τροχοί των 10 ιντσών συμβάλουν στην ευελιξία του, οπότε είναι εύκολο να αποφύγετε τις μεγάλες λακκούβες, που θα κλονίσουν την σταθερότητά του. Οι αναρτήσεις δουλεύουν πολύ καλά και η ποιότητα κύλισή τους θυμίζει ακριβότερα scooter.
Είναι προικισμένο με σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα. Αυτό όμως που δεν μας άρεσε είναι πως μόλις φρενάραμε, απενεργοποιείτε ο κινητήρας, οπότε δεν μπορείς να κρατήσεις ροή κινούμενος με μικρές ταχύτητας ανάμεσα σε αυτοκίνητα.
Ηλεκτροκίνηση τώρα
Με το Edison μπορείς να κινηθείς σε αστικό περιβάλλον, οικονομικά με άνεση και ασφάλεια. Δεν έχει να ζηλέψει τίποτα σε σχέση με τα scooter βενζίνης και είναι φιλικό με τους άπειρους αναβάτες. Είναι ποιοτικό και ταυτόχρονα οικονομικό. Ένα ηλεκτρικό scooter που έχει νόημα να αποκτήσεις.
DAYTONA EDISON 50 | DAYTONA BEST ELECTRIC |
ΤΙΜΗ (€): | 1.540€ |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΣ BOSCH 1200W |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 2,6/570 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 1,73/570 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 72 |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | Δ.Α. |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 1.680 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 750 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.190 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | Δ.Α. |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | Δ.Α. |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | 100/80-10 |
ΠΙΣΩ: | 100/80-10 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΧΑΛΥΒΔΙΝΟ ΜΕ ΣΩΛΗΝΕΣ ΣΤΡΟΓΓΥΛΗΣ ΔΙΑΤΟΜΗΣ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΧΑΛΥΒΔΙΝΟ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ ΠΙΡΟΥΝΙ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 65mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΔΥΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 55mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝO ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛΟΥ |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΤΑΜΠΟΥΡΟ |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ | ΛΙΘΙΟΥ 60V 24 Ah |
ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ | 6 ΩΡΕΣ |
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ | 45 ΧΛΜ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.