Γράφει ο Δημήτρης Ζανιάς // 19.10.2019
Ύστερα από πολυετή εμπειρία στην κατηγορία των τρίροδων scooter, η Piaggio αποφάσισε να εξελίξει και αντικαταστήσει το πιο σπορ έως σήμερα μοντέλο της σειράς MP3 Yourban με το νέο MP3 300 HPE
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Πρόκειται για τον Βενιαμίν της τρίροδης σειράς της Piaggio που φέρνει έναν φρέσκο και ακόμα πιο σπορτίφ χαρακτήρα. Με βελτιωμένο κινητήρα και ανανεωμένη εξωτερική σχεδίαση, δηλώνει πανέτοιμο να προσφέρει στους υποψήφιους αγοραστές του πιο εύκολες καθημερινές μετακινήσεις, με γνώμονα πάντα την ιδιαίτερη ασφάλεια που προσφέρουν οι δύο τροχοί στο εμπρόσθιο τμήμα του.
Σπορ και καθημερινό
Η σχεδίαση του νέου Piaggio MP3 300 HPE είναι σπορτίφ και αρκετά μαζεμένη σε διαστάσεις χωρίς να διαφέρει ιδιαίτερα από ένα 300άρι scooter με συμβατικούς τροχούς. Διατίθεται σε δύο χρώματα. Το κομψό μαύρο γυαλιστερό, αλλά και το πιο σπορ και επιθετικό γκρι χρώμα, μάλιστα σε ματ φινίρισμα. Ο εμπρόσθιος προβολέας είναι διπλός και δεν βρίσκεται πλέον στο τιμόνι, όπως στο Yourban, αλλά στη θέση που έχουμε συνηθίσει στα MP3, δηλαδή στο ρύγχος. Διαθέτει δύο πολύ όμορφα φώτα ημέρας, ενώ για τα φώτα πορείας η Piaggio εξακολουθεί να επιλέγει τις λάμπες αλογόνου, πράγμα δυσάρεστο, καθώς η τεχνολογική εξέλιξη οδηγεί ολοταχώς προς τους λαμπτήρες τύπου LED. Στο ρύγχος έχει επίσης τοποθετηθεί και η ζελατίνα η οποία προσφέρει ικανοποιητική προστασία από τον αέρα, ενώ πίσω της κρύβεται και ένα μικρό ντουλαπάκι το οποίο διαθέτει μία θύρα φόρτισης USB. Πιο κάτω συναντάμε τον πίνακα οργάνων, αυτοκινητάδικης σχεδίασης, με δύο στρογγυλά ρολόγια να απεικονίζουν το αναλογικό στροφόμετρο αλλά και ταχύμετρο. Ενδιάμεσα υπάρχει μία οθόνη υγρών κρυστάλλων LCD, η οποία παρέχει αρκετές πληροφορίες στον αναβάτη, όπως ρολόι, τάση μπαταρίας, θερμοκρασία περιβάλλοντος αλλά και διάφορα δεδομένα ταξιδιού, όπως στιγμιαία και μέση κατανάλωση, διάρκεια οδήγησης, αλλά και τρεις χιλιομετρητές (έναν ολικό και δύο μερικούς). Το ουραίο τμήμα έχει παραμείνει ίδιο με το προϋπάρχον μοντέλο, με τη μόνη διαφορά να εντοπίζεται στο χρώμα του οπίσθιου φωτιστικού σώματος, όπου τα διάφανα κρύσταλλα έχουν γίνει πλέον κόκκινα.
Ριζικές αλλαγές στον κινητήρα
Η ανανέωση του μοντέλου δεν περιορίστηκε στη σχεδίαση, αλλά επεκτάθηκε και στον τομέα του κινητήρα. Ο μονοκύλινδρος, τετράχρονος, υγρόψυκτος κινητήρας των 278 κυβικών εκατοστών μπορεί να παραμένει ίδιος από πλευράς χωρητικότητας, όμως έχει δεχθεί πολλές σημαντικές αλλαγές. Έχοντας αυξήσει σημαντικά την ισχύ του, η οποία σκαρφαλώνει πλέον στους 26,2 ίππους στις 7.750 σ.α.λ. και ροπή, η οποία φτάνει τα 2,5 κιλά στις 6.500 σ.α.λ. Πρόκειται για μία πολύ εντυπωσιακή αύξηση δύναμης, η οποία αγγίζει το 24% στην ιπποδύναμη και 15% στη ροπή εξ ου και το λογότυπο HPE (High Performance Engine) που συνοδεύει την ονομασία του νέου MP3.
Για να επιτευχθούν αυτά τα υψηλότερα νούμερα απόδοσης, η Piaggio επανασχεδίασε την κεφαλή του κινητήρα. Αύξησε τη διάμετρο στους αυλούς εισαγωγής, όπως και στις βαλβίδες εισαγωγής και εξαγωγής, οι οποίες είναι πλέον μεγαλύτερες κατά 3 χιλιοστά. Ανανεωμένα είναι το έμβολο και τα ελατήρια των βαλβίδων, ενώ ο μονός εκκεντροφόρος έχει νέο προφίλ. Τα κοκοράκια είναι πλέον με ράουλα, κάτι που συνεισφέρει στην ανθεκτικότητα, στην ομαλότητα, αλλά και στη μείωση των μηχανικών απωλειών. Σημαντικές αλλαγές έχουν πραγματοποιηθεί επίσης στην τροφοδοσία, η οποία διαθέτει νέο μπεκ ψεκασμού και νέο μπουζί ιριδίου, ενώ αλλαγμένη είναι και η μονάδα ελέγχου κινητήρα (ECU) της Magneti Marelli, έχοντας αναλάβει την πλήρη διαχείριση.
Πέραν του κινητήρα, πολύ σημαντικές αλλαγές εντοπίζονται και στη μετάδοση στοχεύοντας φυσικά στη μείωση των τριβών αλλά και των μηχανικών θορύβων. Ο ιμάντας έχει επανασχεδιαστεί και κατασκευάζεται πλέον από νέα, πιο ανθεκτικά υλικά. Νέα είναι ομοίως και η καμπάνα του συμπλέκτη.
Χάρη στις παραπάνω εξελίξεις σε κινητήρα και μετάδοση, εκτός από την αυξημένη δύναμη, επετεύχθη και αισθητά μεγαλύτερη αξιοπιστία. Η τελευταία επιβεβαιώνεται από τα πιο αραιά διαστήματα των προγραμματισμένων σέρβις, τα οποία πλέον καθορίζονται κάθε 10.000 χλμ.
Άνετο και πρακτικό
Παρά τα αρκετά χρόνια που κυκλοφορούν ανάμεσά μας, δεν είχα ποτέ την ευκαιρία να οδηγήσω ένα MP3. Άλλα τρίροδα ναι, αλλά όχι MP3. Εκ πρώτης όψεως ξεχωρίζει η άριστη ποιότητα κατασκευής , αλλά και η μεγάλη προσοχή που έχει δοθεί στη λεπτομέρεια. Η θέση οδήγησης είναι άνετη και αρκετά σπορτίβ, ίσως ιδανική για καθημερινή χρήση. Πόδια και χέρια παίρνουν άνετες γωνίες σε τιμόνι και πάτωμα, ενώ η σέλα προσφέρει καλή στήριξη και τοποθετεί το σώμα του αναβάτη σχετικά ψηλά, δίνοντάς του μία διαφορετική οπτική. Νιώθεις σαν να οδηγείς μία on-off μοτοσυκλέτα ή κάποιο ATV. Ο συνεπιβάτης κάθεται επίσης πολύ άνετα στο δικό του μερίδιο της σέλας, ενώ πολύ χρήσιμες είναι οι χειρολαβές στο ουραίο τμήμα ώστε να του παρέχεται η απαραίτητη στήριξη.
Στη χρηστικότητα του MP3 συμβάλλουν οι ικανοποιητικοί χώροι αποθήκευσης, καθώς κάτω από τη σέλα χωράει ένα full-face κράνος ή δύο κράνη τύπου jet, αλλά και αρκετά μικροαντικείμενα.
Ασφαλές και ισχυρό
Ο κινητήρας είναι αρκετά ζωηρός και δεν παράγει ιδιαίτερους τριγμούς. Μόνο πολύ χαμηλά, εκεί στο ρελαντί, παρουσιάζει πολύ μικρούς κραδασμούς. Επιταχύνει έντονα και αδιάκοπα μέχρι και τα 110χλμ/ω. Ενώ μετά η δύναμη σιγά σιγά καταλαγιάζει, μέχρι να υποδεχθεί την τελική ταχύτητα, η οποία αγγίζει τα 140χλμ/ω στις 9.000 σ.α.λ. Έτσι ξεγλιστρά πολύ εύκολα εντός πόλεως, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα κοντινών τουριστικών εξορμήσεων. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας η κατανάλωση κυμάνθηκε σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα, καθώς σε χαλαρούς ρυθμούς άγγιξε μέχρι και τα 3,7 λίτρα/100χλμ, ενώ ακόμη κι ύστερα από αρκετή πίεση δεν κατάφερε να ξεπεράσει τα 4,7 λίτρα/100χλμ. Έτσι η αυτονομία του ρεζερβουάρ των 11 λίτρων αγγίζει με ευκολία και πιθανόν ξεπερνά τα 270 χιλιόμετρα.
Τα φρένα είναι πολύ δυνατά και το τρικάναλο ABS επεμβαίνει ουσιαστικά, ιδίως σε φρένα πανικού. Εκτός όμως από τις μανέτες που είναι λίγο σκληρές σε αίσθηση, υπάρχει στο δεξί μέρος του πατώματος και ένα ποδόφρενο. Με το πάτημα αυτού, ενεργοποιούνται συνδυαστικά όλα τα φρένα, όμως αυτό επιτυγχάνεται με μία πολύ μικρή καθυστέρηση.
Το τιμόνι, προς μεγάλη μου έκπληξη, ανταποκρίνεται άψογα. Είναι γρήγορο και αρκετά άμεσο, λες και οδηγείς συμβατική μοτοσυκλέτα με δύο τροχούς. Ίσως αυτή είναι και η μεγαλύτερη επιτυχία της Piaggio. Άλλα τρίροδα δεν έχουν αυτή την αρετή, αφού είναι βαριά σε αίσθηση και αρκετά δύστροπα στους ελιγμούς. Από την άλλη, το MP3 είναι εύκολο και καταφέρνει να ξεγλιστρά με μεγάλη ευκολία ανάμεσα στα ακινητοποιημένα οχήματα ενός πολυσύχναστου αστικού κέντρου. Ένα πολύ διασκεδαστικό κομμάτι αφορά το ηλεκτρονικό κλείδωμα των εμπρόσθιων αναρτήσεων. Ειδικότερα, κατά την ακινητοποίηση επιτρέπει στον αναβάτη να ξεκουράζεται πάνω στο scooter, χωρίς να είναι απαραίτητο να κατεβάσει τα πόδια του στο οδόστρωμα για να ισορροπήσει. Και με το πού ανάψει το φανάρι, το μόνο που χρειάζεται είναι η περιστροφή του γκριπ του γκαζιού. Ξεκλειδώνει αυτόματα η ανάρτηση και φεύγεις ακαριαία. Τόσο ακαριαία, που αν ο αναβάτης έχει απενεργοποιήσει το traction control, το ουραίο τμήμα έχει την τάση να γλιστρά επιδεικνύοντας τις χορευτικές του ικανότητες.
Οι αναρτήσεις λειτουργούν υποδειγματικά, απορροφώντας άριστα τους κραδασμούς ενός κακοτράχαλου οδοστρώματος. Εκτός βέβαια κι αν πέσουν και οι τρεις τροχοί σε κάποια βαθιά λακκούβα. Εκεί πιθανόν να υπάρξει μία μικρή ταλάντωση, χωρίς όμως αυτό να δημιουργεί ιδιαίτερα προβλήματα, καθώς η σταθερότητα και η ασφάλεια που προφέρουν οι τρεις τροχοί είναι μοναδική. Στις στροφές είναι τόσο ομαλό και σταθερό, σαν να είναι καρφωμένο στο οδόστρωμα. Έτσι επιτρέπουν στον αναβάτη μία πιο σβέλτη οδήγηση, με μεγαλύτερες ταχύτητες εισόδου αλλά και μεγαλύτερες κλίσεις, χωρίς το παραμικρό ίχνος φόβου.
Μοναδικό
Η εμπειρία μου με το νέο Piaggio MP3 300HPE μπορεί να χαρακτηριστεί "Μοναδική". Δεν μπορούσα να φανταστώ τον λόγο για τον οποίο θα επέλεγε κάποιος αναβάτης μία τρίτροχη μοτοσυκλέτα έναντι μιας συμβατικής με δύο τροχούς. Αφού όμως συμβιώσαμε μαζί για μία εβδομάδα και διανύσαμε αρκετά χιλιόμετρα, μπορώ να πω με σιγουριά ότι τα θετικά είναι πολλά. Με κύριο θετικό χαρακτηριστικό την εκπληκτική ασφάλεια και σταθερότητα που προσφέρει ο δεύτερος τροχός του εμπρόσθιου συστήματος. Μπορείς να στρίψεις εύκολα, γρήγορα, και να βγεις αλώβητος από οποιαδήποτε οδική δυσκολία μπορεί να προκύψει. Θεωρώ ότι είναι πολύ δύσκολο να βρεθείς σε δυσάρεστες καταστάσεις, καθώς το MP3 έχει εξελιχθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να συγχωρεί σε υπερθετικό βαθμό τα ανθρώπινα σφάλματα που κάνουμε κατά την οδήγηση μοτοσυκλέτας. Είναι σβέλτο, οικονομικό, πρακτικό και όπως αναφέρουμε και παραπάνω, ιδιαίτερα ασφαλές. Κινείται με μεγάλη ευκολία εντός αστικού περιβάλλοντος, ενώ παράλληλα είναι ικανό να προσφέρει στους υποψήφιους αγοραστές του τη δυνατότητα κοντινών και όχι μόνο εξορμήσεων. Φυσικά όλα τα παραπάνω προσφέρονται με ένα αρκετά δελεαστικό αντίτιμο με την τιμή απόκτησης ενός Piaggio MP3 300HPE να ανέρχεται σε μόλις 6.350 ευρώ.
Εξοπλισμόςαναβάτη Motomarket: Κράνος Bell MX-9 Adventure MIPS Stryker - Jacket Fovos Explorer KNOX 4 Season - Γάντια Fovos Explorer Softshell
PIAGGIO MP3 300 HPE | piaggio.com/gr_EL |
ΤΙΜΗ (€): | 6.350 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, ΜΟΝΟΚΥΛΙΝΔΟΣ, 4Β/Κ, 1ΕΕΚ |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 278 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 75 x 63 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | Δ.Α. |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 1 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 26,2/7.750 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 2,65/6.500 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 220 (με υγρά) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 790 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.040 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 800 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.440 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | Δ.Α. |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | Δ.Α. |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | MICHELIN CITY GRIP 110/70-13 |
ΠΙΣΩ: | MICHELIN CITY GRIP 140/60-14 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΑΤΣΑΛΙΝΟ |
ΨΑΛΙΔΙ: | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΑΡΘΡΩΤΟ ΤΕΤΡΑΠΛΕΥΡΟ ΜΕ ΔΥΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 95mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΔΙΠΛΑ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 122mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | ΔΥΟ ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 258mm, ΔΥΟ ΜΟΝΟΠΙΣΤΟΝΕΣ ΔΑΓΚΑΝΕΣ ΜΟΝΟΥ ΕΜΒΟΛΟΥ, ABS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 240mm, ΔΑΓΚΑΝΑ ΔΥΟ ΕΜΒΟΛΩΝ, ABS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 11 ΛΙΤΡΑ |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) | 3,7 |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.