Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 05.09.2019
Οι Βρετανοί το «τερμάτισαν». Κατασκεύασαν ένα σύγχρονο adventure με ρετρό εμφάνιση, δείχνοντας σε όλους για μια ακόμη φορά τον «σωστό τρόπο»
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Η Triumph διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην αρχή της κατηγορίας των scrambler στη δεκαετία του 1960 με κορυφαίες μοτοσυκλέτες που έκαναν scrambling (περιπλανήσεις) στην έρημο. Εμπνευσμένη από τις πρώτες ιδιοκατασκευές, παρουσίασε τα πρώτα scrambler παραγωγής το 1963 με μοντέλα όπως τα Bonneville T120TT, Bonneville 120c και TR6c και SC. Με αυτές τις μοτοσυκλέτες ο Steve McQueen οδήγησε στην έρημο και στο International Six Days Enduro, με αυτές ο Bud Ekins κέρδισε στους «χωμάτινους» αγώνες Big Bear και Baja 1000. Η νέα γενιά συνεχίζει τη βαριά αυτή κληρονομιά.
Νέο είδος
Ωραίες οι scrambler μοτοσυκλέτες, ωστόσο οι περισσότεροι κατασκευαστές «μένουν» στην εμφάνιση, προσφέροντας ουσιαστικά ελάχιστα από όσα υποδηλώνει η off road εμφάνισή τους.
Από την άλλη, τα ογκώδη on- off των 1.000 και πάνω κυβικών «φοβίζουν» με το βάρος αλλά κυρίως με τον όγκο τους. Μπορούν να ταξιδέψουν στην άκρη του κόσμου, να «πατήσουν» εύκολα χώμα, αλλά είναι δύσχρηστες στην καθημερινότητα. Επιπλέον, κάποιοι – για να μην πούμε οι περισσότεροι – δεν χρειάζονται τους 130+ ίππους που αποδίδουν οι κινητήρες τους.
Συνεχής εξέλιξη
Από αυτές έχει και η Triumph. Οι Tiger είναι κορυφαίες στο είδος τους. Όμως η βρετανική εταιρεία, τιμώντας την ιστορία της με τρόπο που καμία άλλη εταιρεία δεν έχει κάνει, περιλαμβάνει στην γκάμα της τις καλύτερες κατά τη γνώμη μας ρετρό μοτοσυκλέτες. Μια λέξη αρκεί. Bonneville. Από εκεί ξεκίνησαν όλα, όταν οι κατασκευαστές σε όλο τον κόσμο δεν είχαν καν στο μυαλό τους τα μοντέλα που μας θυμίζουν τα παλιά. Με βάση το Bonneville έχουμε δει bobber, café racer, scrambler και cruiser. Όλα πανέμορφα και εξαιρετικά στο δρόμο, με κορυφαία ποιότητα κατασκευής.
Η Triumph έμεινε πιστή στον στρατηγικό σχεδιασμό της. Συνεχώς παρουσίαζε νέες προτάσεις εξελίσσοντας τις modern classic μοτοσυκλέτες της. Υγρόψυκτοι κινητήρες, μεγαλύτεροι σε κυβισμό, με επιδόσεις κορυφαίες για την κατηγορία, «προικισμένες» με κορυφαίες αναρτήσεις και φρένα και ηλεκτρονικά καμουφλαρισμένα έντεχνα κάτω από τη ρετρό εμφάνιση.
Η κορωνίδα
Τα Scrambler 1200 αποτελούν κορυφαία μοντέλα της σειράς modern classic. «Φοράνε» τον 1200άρη δικύλινδρο, υγρόψυκτο, οχταβάλβιδο σε σειρά κινητήρα που αποδίδει 89 ίππους στις 7.400 σ.α.λ. και 11,2 kgm ροπής στις 3.950 σ.α.λ. Συνδυάζεται με ένα κιβώτιο 6 σχέσεων με συμπλέκτη ολίσθησης, γεγονός που κάνει ομαλότερες τις αλλαγές. Με γεμάτο το 16λιτρο ρεζερβουάρ το «λαμπάκι πανικού» ανάβει στα 240 χλμ.
Το πλαίσιο είναι ατσάλινο σωληνωτό. Το ψαλίδι είναι αλουμινένιο, αλλά σε αντίθεση με αυτό της έκδοσης ΧΕ είναι κατά 32mm πιο «κοντό» (547 – 579). Οι ζάντες με τις 32 ακτίνες είναι 21 ιντσών μπροστά και 17 πίσω με ελαστικά διαστάσεων 90/90 και 150/70 Metzeler Tourance.
To μαύρο πιρούνι 45mm της Showa είναι πλήρως ρυθμιζόμενο με διαδρομή 200mm. Τα δύο πλήρως ρυθμιζόμενα αμορτισέρ της Ohlins διαθέτουν την ίδια διαδρομή και προσδίδουν ακόμη περισσότερο κύρος στο Scrambler 1200.
Τα φρένα προέρχονται από την Brembo με δυνατότητα απενεργοποίησης του ABS. Οι δύο δίσκοι μπροστά έχουν διάμετρο 320mm με Monoblock τετραπίστονες δαγκάνες Brembo Μ50. Πίσω ο δίσκος είναι 255mm με διπίστονη δαγκάνα.
Με βάση όλα τα παραπάνω το συνολικό μήκος της μοτοσυκλέτας είναι 2.285mm (2.325mm ΧΕ), το πλάτος 840mm (905mm XE), το ύψος 1200mm (1.250mm), ενώ και η απόσταση της σέλας από το έδαφος μειωμένη κατά 30mm (840mm XC – 870mm XE). Το βάρος του ΧΕ είναι 205 κιλά και κατά 2 κιλά μικρότερο από το XC.
Πολύ όμορφο αισθητικά είναι το ηλεκτρονικό πολυόργανο, που συνδυάζει σύγχρονα τεχνολογικά στοιχεία και ταυτόχρονα ακολουθεί τις κλασσικές σχεδιαστικές γραμμές του Scrambler 1200. Τα δύο τελικά της εξάτμισης βγαίνουν ψηλά το ένα κάτω από το άλλο, σχηματίζοντας ρόμβο.
Από πού να αρχίσεις…
Στον τομέα των ηλεκτρονικών συναντάμε το νέο πολυόργανο με την TFT οθόνη. Τα προγράμματα οδήγησης είναι πέντε αντί για έξι (δεν συμπεριλαμβάνεται το off road pro του XE). Road, Rain, Sport, Off Road και το Rider με το οποίο μπορεί ο αναβάτης να παραμετροποιήσει όλες τις διαθέσιμες λειτουργίες. Το Traction Control, όπως και το ABS, μπορεί να απενεργοποιηθούν. Διαθέτει επίσης σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί cruise control, led φώτα με DRL, υποδοχή USB, φωτιζόμενους διακόπτες, immobilizer, σύστημα συνδεσιμότητας GoPro. Όλες οι λειτουργίες στο νέο πολυόργανο ελέγχονται από joystick στο τιμόνι.
Δικό μου
Το είχα βάλει στο μάτι από τότε που το είδα στην EICMA. Ήθελα να το οδηγήσω, να το κρατήσω έστω για μια εβδομάδα μαζί μου. Μπορεί να μην είμαι λάτρης των μεγάλων on –off, αλλά εκτιμώ τις απεριόριστες δυνατότητες που διαθέτουν. Δεν θα αγόραζα ποτέ ένα μαστόδοντο 1000+κυβικών. Μπορεί επίσης να πέρασαν τα χρόνια και στα 43 να μου αρέσουν πιο κλασσικής σχεδίασης μοτοσυκλέτες απ’ ό,τι τα «διαστημόπλοια» των Ευρωπαίων κατασκευαστών. Μπορεί να θέλω να είμαι της μόδας – αν και ποτέ δεν ήμουν. Σε κάτι «περίεργους» σαν εμένα απευθύνεται η Triumph. Είμαστε λίγοι; Ναι, και γινόμαστε ακόμη λιγότεροι λόγω της οικονομικής κατάστασης στη χώρα μας που δεν μας επιτρέπει να το αγοράσουμε και να το χαζεύουμε κάθε μέρα. Πάντως, πολύ περισσότεροι το έβλεπαν στο δρόμο και το περιεργάζονταν. Γιατί πολύ απλά δεν γινόταν αλλιώς!
Κρύβει την ηλικία του
Αυτός θα έπρεπε να ήταν ο στόχος κάθε εταιρείας που κατασκευάζει ρετρό μοτοσυκλέτες. Η Triumph γνωρίζει πώς να το κάνει. Έτσι λίγα πράγματα πάνω στο Scrambler προδίδουν πως πρόκειται για μοντέλο 2019. Αν κάποιος ξεκινήσει από ψηλά, θα προσέξει τους διακόπτες, μερικοί εκ των οποίων ελέγχουν την ψηφιακή οθόνη με τη ρετρό επικάλυψη, και την επίσης «παλιά» απεικόνιση των πληροφοριών που προσφέρεται. Υπάρχει και μία πιο σύγχρονη.
Οι ακτινικές δαγκάνες θα πει κάποιος. Προσέξτε όμως το φινίρισμα των Brembo. Καμία παραφωνία. Το ανεστραμμένο πιρούνι της Showa, αν ήταν χρυσό, όπως στην πιο πλούσια έκδοση XE, ίσως. Όμως, η μαύρη βαφή του το κάνει να περνάει απαρατήρητο.
Κατ’εμέ, μόνο το αλουμινένιο ψαλίδι αποτελεί τη λεπτομέρεια που μαρτυρά την ηλικία του. Αν και το υλικό κατασκευής είναι βουρτσισμένο ώστε να δείχνει σχετικά παλιό, το σχήμα και το μέγεθος χτυπάνε στο μάτι. Είναι όμως κάτι που εκτιμάς κατά την οδήγηση.
Μια λέξη
Ποιότητα. Παντού. Προσοχή στη λεπτομέρεια. Τέλειο φινίρισμα. Προσέξτε το ρεζερβουάρ βαμμένο σε αποχρώσεις του πράσινου με μια κίτρινη ρίγα να διαχωρίζει τη ματ από τη γυαλιστερή επιφάνεια. Η τάπα από βουρτσισμένο αλουμίνιο, τα μικρά φτερά από το ίδιο υλικό, οι εξατμίσεις με τους «πλεχτούς» λαιμούς, η καπιτονέ λεπτή σέλα και η σχάρα, η σήτα στον led προβολέα, οι ακτινωτές ζάντες. Η Scrambler 1200XC δεν συγκρίνεται με καμία μοτοσυκλέτα της κατηγορίας.
Για πάντα νέα
Είναι τόσο επιτυχημένη η εφαρμογή της ρετρό αισθητικής στο υπερσύγχρονο Scrambler 1200 που μόλις σταματήσεις να τη χαζεύεις και βρεθείς επάνω της, από την πρώτη βόλτα, από τις πρώτες πιστονιές και το «βαρύ» δούλεμα του 1200άρη καταλαβαίνεις πως βρίσκεσαι πάνω σε μια μοτοσυκλέτα με την οποία μπορείς να κάνεις τα πάντα.
Η λειτουργία του κινητήρα είναι τόσο γραμμική και ομαλή, με τόσο μεθυστικό ήχο που καθιστά την εμπειρία οδήγησης απολαυστική. «Χώνεσαι» ανάμεσα στα αυτοκίνητα και περνάς εύκολα χάρη στη λεπτή σιλουέτα και το ιδανικό ύψος για αναβάτες άνω του 1,75μ. Με ύψος σέλας στα 840 χλστ. και με θέση οδήγησης που φέρνει πόδια και χέρια σε φυσιολογικές θέσεις όλα γίνονται παιχνιδάκι.
Το μοναδικό που σε απασχολεί είναι η ζέστη που έρχεται από τους λαιμούς των εξατμίσεων. Η κατάσταση γίνεται αφόρητη τους καλοκαιρινούς μήνες και ειδικά εντός πόλης. Στο ταξίδι τίποτα δεν σε προβληματίζει, πέρα από τον αέρα, κάτι που διορθώνεται με μια ζελατίνα πάνω από τον στρογγυλό προβολέα.
Το τρίπτυχο της επιτυχίας
Σε συνδυασμό με το νέο πλαίσιο το τρίο Showa, Brembo, Metzeler εκτελεί με ακρίβεια και προβλεψιμότητα ό,τι κι αν ζητήσεις από το Scrambler 1200XC. O μπροστινός τροχός των 21 ιντσών δεν τοποθετήθηκε χάριν εμφάνισης μόνο, αλλά και για να αυξάνει τις δυνατότητες κίνησης της μοτοσυκλέτας εκτός δρόμου.
Ανωτερότητα
Η Triumph για μια ακόμη φορά αποδεικνύει πως δεν έχει αντίπαλο στις ρετρό μοτοσυκλέτες. Το Scrambler αποτελεί την κορυφαία πρόταση στην κατηγορία ενώ συνδυάζει το κλασσικό με το σύγχρονο με τον καλύτερο τρόπο και αξίζει να βρει μιμητές.
ΕξοπλισμόςαναβάτηMotomarket: Κράνος Bell Custom 500 – Μάσκα Ariete Feather - Jacket Nordcode Metropolis II - Γάντια Nordcode Air Tech
TRIUMPH SCRAMBLER 1200XC | https://www.triumphmotorcycles.gr/ |
ΤΙΜΗ (€): | 14.990 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ, ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 4B/K |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 1.200 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 97,6 x 80 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 11 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 2 ΣΕ 2 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 89/7.400 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 11,2/3.950 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 205 (χωρίς υγρά) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 840 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.285 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 840 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.530 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | 121 |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | 25,8 |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | METZELER TOURANCE 90/90-21 |
ΠΙΣΩ: | METZELER TOURANCE 150/70-17 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΧΑΛΥΒΔΙΝΟ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΑΝΤΕΣΤΡΑΜΕΝΟ ΠΙΡΟΥΝΙ SHOWA 45mm ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ & ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 200mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΔΥΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ OHLINS ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ & ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 200mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 320mm, ΔΑΓΚΑΝΕΣ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ ΒΡΕΜΒΟ M50 ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 255mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 2 ΕΜΒΟΛΩΝ ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 16 ΛΙΤΡΑ |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) | 5,9 ΛΙΤΡΑ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.