Γράφει ο Δημήτρης Ζανιάς // 22.05.2019
Δεκάδες on off διατίθενται στην αγορά με τα GS να κατέχουν περίοπτη θέση στις προτιμήσεις του κόσμου και το 750 να είναι αυτό που μπορούν να αποκτήσουν οι περισσότεροι
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Η BMW το 2018 παρουσίασε δύο νέα μεσαία on- off. Το F750GS και το F850GS γεφυρώνουν το χάσμα ανάμεσα στο G310GS και το κορυφαίο της κατηγορίας R1250GS με εμφάνιση η οποία παραπέμπει στο πληθωρικό μεγάλο adventure.
Ας γίνουμε, όμως, πιο συγκεκριμένοι. Είχαμε στη διάθεσή μας για δοκιμή το πιο «μικρό» απ' τα δύο «αδερφάκια», F750GS, το οποίο διαθέτει πιο ασφάλτινο προσανατολισμό με χυτές ζάντες 19 και 17 ιντσών για εμπρός και πίσω αντίστοιχα. Είναι πιο φιλικό και πιο καθημερινό. Με τουριστικό χαρακτήρα και όμορφη σχεδίαση, παρέχοντας πλούσιο εξοπλισμό.
Διατίθεται σε τρία χρώματα. Λευκό και χρυσοκίτρινο και ένα ματ σε γκρι απόχρωση, η οποία πότε έχει τόνους μπλε και πότε πράσινου, ανάλογα με τον φωτισμό. Εμείς δοκιμάσαμε το τελευταίο, το οποίο είναι κομψό και παραπέμπει σε "army-stealth" εμφάνιση.
Ανανεωμένος κινητήρας
Ο κινητήρας είναι επανασχεδιασμένος και παρόλο που η ονομασία του μοντέλου "F750GS" υποδηλώνει ότι πρόκειται για κινητήρα χωρητικότητας 750 κ.εκ, αυτό δεν ισχύει. Είναι εφοδιασμένο με υγρόψυκτο, 4-χρονο, δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα, 853 κυβικών εκατοστών. Διαθέτει τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο και δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής. Ο ψεκασμός του γίνεται μέσω ηλεκτρονικού ψεκασμού και διαθέτει 2 στάνταρ προγράμματα απόδοσης: Road και Rain. Ενώ με το πρόσθετο πακέτο εξοπλισμού "Riding Modes Pro", ακόμη δύο: Dynamic και Enduro.
Η μέγιστη απόδοση αγγίζει τους 77 ίππους στις 7.500 σ.α.λ. και 8,45 κιλά ροπής στις 6.000 σ.α.λ. Μάλιστα δίνεται και η δυνατότητα μείωσης της ιπποδύναμης στους 48 ίππους ώστε να οδηγείται νόμιμα από τους αναβάτες με άδεια οδήγησης Α2 κατηγορίας. Ο συμπλέκτης είναι υγρός πολύδισκος με λειτουργία "anti-hopping". Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι 6 σχέσεων, συνεχούς εμπλοκής, ενσωματωμένο στον στροφαλοθάλαμο και η τελική μετάδοση γίνεται με αλυσίδα. Το ρεζερβουάρ έχει χωρητικότητα 15 λίτρων και το συνολικό του βάρος, με όλα του τα υγρά, ανέρχεται στα 224 κιλά.
Με όλα τα καλά
Το πλαίσιο είναι τύπου γέφυρας από χαλύβδινο περίβλημα και το ψαλίδι είναι κατασκευασμένο από χυτό αλουμίνιο. Η εμπρόσθια ανάρτηση αποτελείται από τηλεσκοπικό πιρούνι διαμέτρου 41mm, ενώ η πίσω από μόνο αμορτισέρ, με υδραυλική ρύθμιση προφόρτισης του ελατηρίου και ρυθμιζόμενη επαναφορά. Βέβαια, με το πρόσθετο πακέτο εξοπλισμού "Dynamic ESA", οι αναρτήσεις ρυθμίζονται ηλεκτρονικά, ανάλογα την επιλεγμένη λειτουργία οδήγησης.
Τα φρένα είναι της Brembo. Εμπρός αποτελούνται από δύο πλευστούς δίσκους διάστασης 305mm και διπίστονες δαγκάνες. Πίσω υπάρχει δίσκος 265mm με δαγκάνα μονού εμβόλου. Φυσικά το συνολικό σύστημα πέδησης πλαισιώνεται από σύστημα ABS το οποίο απενεργοποιείται. Μάλιστα διατίθεται και λειτουργία "Cornering ABS" ως πρόσθετος εξοπλισμός.
Οι τροχοί είναι κατασκευασμένοι από χυτό αλουμίνιο με διαστάσεις 19 ιντσών για τον εμπρόσθιο και 17 ιντσών για τον πίσω και είναι «ντυμένοι» με ελαστικά διάστασης 110/80 και 150/70.
Ποιοτικό με την πρώτη ματιά
Με την πρώτη ματιά συμπέρανα ότι πρόκειται για μία αξιόλογη on- off μοτοσυκλέτα, κατασκευασμένη με ποιοτικά υλικά. Εμφανισιακά θυμίζει αρκετά το μεγάλο του αδερφό R1250GS, καθώς έχει παρόμοια φωτιστικά σώματα και σχεδιαστικές γραμμές. Βέβαια είναι αρκετά πιο μαζεμένο κι έτσι δε με φόβισε ο όγκος του. Εμείς είχαμε στη διάθεσή μας το μοντέλο με όλον τον πρόσθετο εξοπλισμό. Με άλλα λόγια, ηλεκτρονικές αναρτήσεις, QuickShifter για αλλαγή ταχυτήτων χωρίς τη χρήση του συμπλέκτη, LED φλας και φωτιστικά σώματα με φώτα ημέρας DRL, TFT οθόνη οργάνων και σύστημα connectivity, Riding Modes Pro, Cornering ABS, Keyless Ride, θερμαινόμενα γκριπ, Traction Control, Cruise Control, κεντρικό στάντ, σχάρα αποσκευών, σέλα comfort. Όλα αυτά εκτοξεύουν την τιμή του F750GS πάνω από τις 13.500€.
Αυτό που με εντυπωσίασε εξαρχής ήταν αναμφίβολα ο πίνακας οργάνων, ο οποίος αποτελείται από έγχρωμη TFT οθόνη 6,5 ιντσών. Οι λειτουργίες της πολλές. Ψηφιακό ταχύμετρο και στροφόμετρο με μπάρες. Πληροφορίες για τις πιέσεις ελαστικών, τη θερμοκρασία του κινητήρα και την κατάσταση της μπαταρίας. Υπολογιστής ταξιδιού με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, όπως δύο χιλιομετρητές, δείκτης και κατανάλωση καυσίμου, διάρκεια οδήγησης και άλλα. Διαθέτει μέχρι και συνδεσιμότητα με κινητό τηλέφωνο και ενδοεπικοινωνία κράνους. Πραγματικά εντυπωσιακή και εξαιρετικά ευανάγνωστη.
Βασιλικός θρόνος
Από τα πρώτα κιόλας μέτρα, η θέση οδήγησης απέσπασε τα θετικά μου σχόλια. Πολύ άνετη, ο κορμός παίρνει όρθια στάση, με τα χέρια να έρχονται τεντωμένα στο φαρδύ τιμόνι και τα πόδια να υποστηρίζονται άνετα στα μεγάλα μαρσπιέ, οι οποίοι διαθέτουν λάστιχο ώστε να απορροφάται οποιοσδήποτε κραδασμός.
Η σέλα είναι μονοκόμματη δύο επιπέδων, με τον συνεπιβάτη να κάθεται λίγο πιο ψηλά. Είναι αρκετά μαλακή και απέχει 815mm από το έδαφος. Έτσι, οι μετρίου αναστήματος αναβάτες έχουν άριστη επαφή με το οδόστρωμα. Όμως, ακόμη και οι πιο «κοντοί» θα αισθανθούν άνετα, διότι δίνεται η δυνατότητα επιλογής χαμηλής σέλας, η οποία έχει ύψος 790mm. Και με το κιτ χαμηλώματος των αναρτήσεων η απόσταση από το έδαφος μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 770mm.
Ελαστικός και ζωηρός
Ο κινητήρας είναι ελαστικός και η λειτουργία του ομαλή. Υπάρχει μία μικρή καθυστέρηση στην απόκριση του γκαζιού, ακόμη και στη λειτουργία "Dynamic", αλλά αυτό δεν τον εμποδίζει στο να δείξει τα δόντια του. Η δύναμη είναι αρκετή και έρχεται από τις χαμηλές στροφές. Βέβαια το βέλτιστο φάσμα λειτουργίας του για μέγιστη απόδοση κυμαίνεται από τις 4.500 σ.α.λ. έως τις 8.500 σ.α.λ.
Η εξάτμιση, παρόλο που περνά τις προδιαγραφές Euro4, βγάζει μπάσο ήχο με χροιά η οποία θυμίζει κάτι από κινητήρα "Boxer" και "V2".
Η πολιτισμένη πλευρά
Για αρχή κινήθηκα σε εθνικό οδικό δίκτυο. Διαπίστωσα ότι η κοντή ζελατίνα και οι χούφτες παρέχουν πολύ ικανοποιητική προστασία από τον αέρα. Ακόμα και στα 140 χ.α.ώ. τα οποία έρχονται στις 5.250 σ.α.λ., δεν είχα την παραμικρή ενόχληση. Βέβαια όσο ανέβαιναν τα χιλιόμετρα και έφτασα στην τελική του ταχύτητα, η οποία άγγιξε τα 210 χ.α.ώ. στις 8.000 σ.α.λ., τα πράγματα άρχισαν να δυσκολεύουν. Ίσως μία ψηλότερη ζελατίνα βελτίωνε λίγο την κατάσταση, χωρίς όμως να την κρίνω αναγκαία.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, η κατανάλωση καυσίμου σε ήπιους ρυθμούς κυμάνθηκε στα 5.5 λίτρα/100χλμ, ενώ ύστερα από αρκετή πίεση, δεν κατάφερε να ξεπεράσει τα 8 λίτρα/100χλμ. Αρκετά εντυπωσιακά νούμερα, με το ρεζερβουάρ των 15 λίτρων να προσφέρει με ευκολία αυτονομία 200+ χιλιομέτρων.
Παρόλο που μπήκα σε αστικό περιβάλλον με έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση, συνέχισα απτόητος. Το τιμόνι περνά πάνω από τους καθρέφτες των αυτοκινήτων και παίρνει εντυπωσιακά μεγάλες γωνίες. Ο κινητήρας είναι ζωηρός και δεν παράγει καμία ενοχλητική θερμότητα. Το QuickShifter, το οποίο επιτρέπει την αλλαγή των ταχυτήτων χωρίς τη χρήση του συμπλέκτη για τα ανεβάσματα αλλά και κατεβάσματα, λειτουργεί άψογα. Κι έτσι με ένα ολοκληρωμένο σύνολο ξεγλιστράς με μεγάλη ευκολία από το μποτιλιάρισμα, φτάνοντας πολύ γρήγορα στον προορισμό σου.
Η Adventure πλευρά
Η επόμενη μέρα ήταν αφιερωμένη στον πιο περιπετειώδη χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας. Η διαδρομή που επέλεξα για αρχή ήταν ορεινή, αλλά ασφάλτινη. Τα φρένα κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους, ακινητοποιώντας ακαριαία τα 224 κιλά του F750GS. Με το ABS να επεμβαίνει μόνον όταν χρειαστεί και με τη λειτουργία "Cornering ABS" να δίνει ένα έξτρα αίσθημα ασφάλειας. Το τιμόνι είναι γρήγορο και συμβάλλει στις γρήγορες εναλλαγές κατεύθυνσης.
Οι αναρτήσεις είναι πραγματικά εντυπωσιακές. Δεν μεταφέρουν κανένα κούνημα καθ' όλη τη διάρκεια της στροφής. Επιλέγεις στην είσοδο τη γραμμή που θέλεις να ακολουθήσεις και στρίβει «μόνο του». Φυσικά στις εξόδους των στροφών το Traction Control είναι εκεί, τιθασεύοντας τον πίσω τροχό. Όχι ότι είναι πολύ αναγκαίο, καθώς τα λάστιχα της Michelin προσφέρουν εκπληκτικό κράτημα.
Μόλις έφτασα στο χωμάτινο δρομάκι που θα με οδηγούσε στην κορυφή του βουνού, σταμάτησα, επέλεξα τη λειτουργία "Enduro" και όρμησα, έτοιμος για περιπέτεια. Οι αναρτήσεις απορροφούσαν άψογα την οποιαδήποτε ανωμαλία του κακοτράχαλου οδοστρώματος. Τα φαρδιά μαρσπιέ μού παρείχαν άψογη υποστήριξη ακόμη κι όταν σηκώθηκα σε όρθια στάση. Και με το Traction Control απενεργοποιημένο, ο πίσω τροχός πλαγιολίσθαινε ελεγχόμενα προσφέροντάς μου ένα μόνιμο πλατύ χαμόγελο.
Οι αναρτήσεις περνούν πάνω από τις λακκούβες και η αίσθηση που σου δίνουν είναι μαγική. Απορροφούν κάθε ανωμαλία, χωρίς να επιβαρύνουν το σώμα του αναβάτη. Τελικά έφτασα στην κορυφή έγκαιρα και πρόλαβα ένα εντυπωσιακά απολαυστικό ηλιοβασίλεμα πάνω από τις σκεπές των οικοδομημάτων της Αθήνας. Μαγεία! Ο δρόμος του γυρισμού ήταν κρύος και σκοτεινός. Φυσικά τα θερμαινόμενα γκριπ μου έδωσαν μία αίσθηση θαλπωρής και ο προβολέας δεν άφησε κανένα σημείο του δρόμου ακάλυπτο. Έτσι γύρισα πίσω στη βάση μου με άνεση, ασφάλεια και αισθήματα χαράς και ικανοποίησης.
Καθημερινό και περιπετειώδες
Το BMW F750GS φέρει επάξια τον τίτλο της All Around μοτοσυκλέτας. Έχει τουριστική διάθεση και είναι ιδανικό για καθημερινή μετακίνηση. Και φυσικά δηλώνει πανέτοιμο για μοναδικές περιπέτειες σε εκτός δρόμου διαδρομές. Βέβαια για τους λάτρεις του "off-road" ίσως το δίδυμο αδερφάκι του F850GS να είναι ελαφρώς καλύτερη επιλογή. Ωστόσο, αυτοί που περνούν τις περισσότερες ώρες τους στα πλαίσια ασφάλτινων διαδρομών δεν αντιμετωπίζουν δίλημμα. Το F750GS θα τους ταξιδέψει παντού με άνεση και μοναδικό στυλ. Και όλα αυτά με μόλις 9.990 ευρώ, στην βασική της έκδοση.
BMW F750GS | www.bmw-motorrad.gr |
ΤΙΜΗ (€): | 9.990 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, ΔΙΚΥΛΙΝΔΟΣ, 2ΕΕΚ |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 853 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 84 x 77 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 12,7 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 2 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 77/7.500 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 8,45/6.000 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 224 (με υγρά) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 815 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.255. |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 922 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.559 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | 104,5 |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | Δ.Α. |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | 110/80-19 |
ΠΙΣΩ: | 150/70-17 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΑΤΣΑΛΙΝΟ ΤΥΠΟΥ ΓΕΦΥΡΑΣ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΠΙΡΟΥΝΙ 41mm/ΡΥΘΜΙΣΗ-/ΔΙΑΔΡΟΜΗ 151mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ /ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗΣ & ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ/ΔΙΑΔΡΟΜΗ 177mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 305mm, ΔΑΓΚΑΝΑ BREMBO 2 ΕΜΒΟΛΩΝ, ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 265mm, ΔΑΓΚΑΝΑ BREMBO 1 ΕΜΒΟΛOY, ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 15 ΛΙΤΡΑ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.