Γράφει ο Δημήτρης Ζανιάς // 10.12.2018
Το 2018, πενήντα χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία της Primavera, το μοντέλο αποτελεί ένα βολικό, άνετο και ασφαλές μέσο καθημερινής μετακίνησης, ενσωματώνοντας τεχνολογίες αιχμής, με φρεσκαρισμένη στυλιστικά εμφάνιση, χωρίς ωστόσο να του λείπει το κλασσικό στοιχείο
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Ο Βενιαμίν της οικογένειας Vespa είναι εδώ και αρκετά χρόνια η εμβληματική "Primavera". Το όνομά της στα ιταλικά σημαίνει "Άνοιξη". Πρωτοεμφανίστηκε τη δεκαετία του 60'. Ήταν μικρή, νεανική, πρακτική, γρήγορη και εύκολη στον χειρισμό της. Η κομψότητα και το χαμηλό της βάρος την έκαναν πολύ αγαπητή σε άνδρες και γυναίκες και ιδιαιτέρως στα νεαρής ηλικίας άτομα. Αφού σημείωσε τεράστια εμπορική επιτυχία για την ιστορία της Vespa, η "άνοιξη" ήρθε στα σίγουρα για την εταιρεία. Η παραγωγή της πρώτης Vespa Primavera άρχισε στις αρχές του 1968 και παρέμεινε στο προσκήνιο μέχρι και το 1982.
Αρκετά χρόνια μετά, στα τέλη του 2013, επανακυκλοφόρησε, διατηρώντας όλες τις αξίες που χαρακτήριζαν το θρυλικό μοντέλο. Με νέα μηχανικά σύνολα και επανασχεδιασμένο γεωμετρικά, αλλά πάντα με εμφάνιση η οποία δεν έπαψε ποτέ να θυμίζει το πρωτότυπο μοντέλο. Λίγο μετά, το 2016, οι κινητήρες άλλαξαν. Σχεδιάστηκαν εκ νέου ώστε να πληρούν τις προδιαγραφές euro 4. Η Piaggio τους ονόμασε i-Get και διασφάλισε καλύτερη απόδοση, περισσότερη αποτελεσματικότητα και χαμηλότερους θορύβους και κόστος συντήρησης.
Σπορτίβ έκδοση
Παράγεται σε ποικίλες εκδόσεις. Με τετράχρονους κινητήρες 50, 125 και 150 κυβικών εκατοστών. Εμείς είχαμε στη διάθεσή μας για δοκιμή το μοντέλο "Primavera 150" , στην έκδοση "S", η οποία είναι πιο σπορ στυλιστικά και διατίθεται σε τρεις χρωματικές επιλογές: κόκκινο, μπεζ και μπλε σκούρο. Όλα σε ματ φινίρισμα.
i-Get Κινητήρας
ίναι εφοδιασμένο με αερόψυκτο, τετράχρονο, μονοκύλινδρο κινητήρα 154,8 κυβικών εκατοστών. Διαθέτει τρεις βαλβίδες και έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής. Φέρει και μία φτερωτή, η οποία τον κρατά δροσερό, ακόμη κι όταν η εξωτερική θερμοκρασία φτάνει σε πολύ υψηλά επίπεδα. Η τροφοδοσία του γίνεται μέσω ηλεκτρονικού ψεκασμού. Και η απόδοσή του αγγίζει τους 12,7 ίππους στις 7.750 σ.α.λ. και το 1,3kgm στις 6.500 σ.α.λ.
Με καλύτερη εργονομία
Το πλαίσιο είναι ατσάλινο μονοκόκ. Είναι ειδικά ενισχυμένο στα σημεία που απαιτείται ώστε να παρέχεται υψηλή αντοχή και ακαμψία. Το μεταξόνιο έχει μεγαλώσει προκειμένου να επιτυγχάνεται ακόμη μεγαλύτερη σταθερότητα. Οι αναρτήσεις εδράζουν στην αριστερή πλευρά του scooter, αφήνοντας εκτεθειμένους σε κοινή θέα τους πολύ όμορφους τροχούς. Είναι, επίσης, ανασχεδιασμένες, εξαλείφοντας τις τριβές των κινητών μερών τους. Η μεγαλύτερη αλλαγή όμως ήρθε με τους τροχούς, oι οποίοι μεγάλωσαν κατά μία ίντσα, δηλαδή από τις 11 ανέβηκαν στις 12. Και αυτό συμβάλλει στο κράτημα, προσφέροντας μεγαλύτερη ασφάλεια και σταθερότητα. Τα φρένα αποτελούνται από μονό δισκόφρενο διαμέτρου 200mm για εμπρός, με μονοκάναλο ABS και ταμπούρο 140mm για πίσω. Το ρεζερβουάρ έχει χωρητικότητα 8 λίτρων, ενώ το βάρος του δεν ανακοινώνεται.
Κομψό και χαριτωμένο
Ως πρώτη επαφή, αντίκρισα μία Vespa μικροκαμωμένη και κομψή. Ήταν σαν παιχνιδάκι. Μου φάνηκε πολύ μικρή για τον όγκο μου, κι ας μην είμαι το πρώτο μπόι. Το χρώμα της εκπληκτικό. Αυτό το κόκκινο ματ, που θυμίζει κάτι από Ducati 1299 Panigale Superleggera. Οι τροχοί είναι βαμμένοι σε γκρι απόχρωση, όπως και το ρύγχος του εμπρόσθιου λασπωτήρα. Πολλές λεπτομέρειες είναι χρωμιωμένες, προσδίδοντας μία έξτρα premium πινελιά. Ο εμπρόσθιος προβολέας διαθέτει πλήρες σύστημα φωτισμού τεχνολογίας LED με φώτα ημέρας DRL.
Τεχνολογίας LED είναι επίσης και το πίσω φωτιστικό σώμα. Μεγάλη εντύπωση μού προκάλεσε ο πίνακας οργάνων, ο οποίος αποτελείται από έγχρωμη ψηφιακή οθόνη TFT 4,3 ιντσών για την έκδοση "S". Μάλιστα, πρώτη φορά στην ιστορία της Vespa τοποθετείται πλήρως ψηφιακό όργανο. Εμπεριέχει όλες τις βασικές λειτουργίες, όπως ψηφιακό ταχύμετρο, δείκτη βενζίνης, ρολόι, εξωτερική θερμοκρασία και τρεις χιλιομετρητές. Έναν ολικό και δύο μερικούς, με πληροφορίες ταξιδιού. Όμως οι λειτουργίες της δεν περιορίζονται εκεί. Μέσω της οθόνης, ο αναβάτης μπορεί να συνδέσει το smartphone του και να “επικοινωνεί” με τη Vespa, λαμβάνοντας κάποιες έξτρα πληροφορίες, όπως προβολή χαρτών πλοήγησης, απάντηση κλήσεων μέσω των μπουτόν στο τιμονιού, λεπτομέρειες σχετικά με την οδήγηση και την κατάσταση του scooter και άλλα. Το μόνο που χρειάζεται είναι η δωρεάν λήψη της εφαρμογής "Vespa Multimedia Platform" και σύνδεση Bluetooth.
Μικρό με ανέσεις
Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετικά βολική, με τον κορμό να λαμβάνει όρθια στάση, ενώ χέρια και πόδια βρίσκονται σε ορθή γωνία. Είναι τόσο μικροσκοπική που κατά την οδήγηση σού προσφέρει απόλυτη επαφή. Η σέλα είναι μονοκόμματη και μικρή. Απέχει 790mm από το έδαφος και, σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος, ο χειρισμός γίνεται πανεύκολος. Οι αρκετά ψηλοί και μεγαλόσωμοι αναβάτες θα δυσκολευτούν αν υπάρχει συνεπιβάτης, καθώς θα πρέπει να θυσιάσουν λίγο από τον χώρο τους για να χωρέσουν και οι δυο. Ο συνεπιβάτης κάθεται οριακά στη σέλα, αλλά το κύριο μειονέκτημα είναι ότι τα πατάκια βρίσκονται ενσωματωμένα στην εμπρόσθια ποδιά. Κι αυτό καθιστά δύσκολη την απόλυτη επαφή των πελμάτων του με αυτή.
Όμως, στο πίσω μέρος υπάρχει μία διακριτική μονοκόμματη χειρολαβή, η οποία συμβάλλει στην καλή στήριξή του. Κάτω από τη σέλα υπάρχει αρκετός χώρος ώστε να αποθηκεύεται μέχρι και ένα full face κράνος. Στην μπροστινή ποδιά από την άλλη, υπάρχει ντουλαπάκι με χώρο για μικροαντικείμενα και μία θύρα USB. Το πάτωμα είναι σχεδόν ίσιο κι έτσι ανάμεσα στα πόδια του αναβάτη μπορεί να τοποθετηθεί κάποια έξτρα αποσκευή.
Εργαλείο πόλεως
Στην αρχή μάλλον το υποτίμησα. Κι αυτό κυρίως λόγω του μικρού του μεγέθους. Θεώρησα ότι θα ταίριαζε καλύτερα σε μια κοπέλα, παρά σε μένα. Καθώς οι περισσότεροι από εμάς ίσως είμαστε εξοικειωμένοι με scooter μεγαλύτερου όγκου. Μπορεί να είναι κομψό, όμορφο, στυλάτο και χαριτωμένο, όμως το χαριτωμένο δεν συμβάδιζε με τα γούστα μου. Παρ’ όλα αυτά, μέρα με τη μέρα κατάλαβα ότι ίσως είναι το απόλυτο εργαλείο για ένα αστικό περιβάλλον. Είναι τόσο ελαφρύ και μαζεμένο που χωράει παντού. Το τιμόνι «κόβει» πάρα πολύ, γεγονός που κάνει εύκολους τους ελιγμούς. Και η απόκριση του γκαζιού είναι πραγματικά αστραπιαία. Έτσι ξεγλιστράς με μεγάλη ευκολία από την έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση της πόλης.
Οι αναρτήσεις είναι λίγο σκληρές και κουράζουν στα κακοφτιαγμένα κομμάτια του οδοστρώματος. Ως αντιστάθμισμα, προσφέρουν άψογο κράτημα στις στροφές και πολύ καλή σταθερότητα στις ευθείες. Τα φρένα είναι εκπληκτικά. Το εμπρόσθιο διαθέτει σύστημα ABS, το οποίο επεμβαίνει μόνον όταν πραγματικά χρειαστεί. Ενώ το πίσω ταμπούρο, ανταποκρίνεται άψογα. Κι έτσι κατά την επιβράδυνση, σε κατακλύζουν αισθήματα σιγουριάς και ασφάλειας. Τα λάστιχα είναι "Mitas" και παρέχουν πολύ καλό κράτημα.
Ο κινητήρας είναι διαμάντι. Είναι 150 κυβικά εκατοστά και είναι τόσο δυνατός και αποδοτικός που σε συνθήκες κίνησης στην πόλη ξαφνιάζει ευχάριστα. Από την εκκίνηση κιόλας, η δύναμη το εκτοξεύει μπροστά. Δεν περιορίζεται όμως εκεί. Τραβά με νεύρο, αδιάκοπα μέχρι και τα 100 χ.α.ω. ενώ η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 110. Και είναι αρκετή για να ικανοποιήσει τον καθένα που θέλει να κινηθεί σε μια περιφερειακή οδό ή μεγάλη λεωφόρο. Προσωπικά, πέρασα οδηγικά μία από τις καλύτερες εβδομάδες. Ένοιωθα σαν κασκαντέρ που συμμετείχε σε ταινία δράσης. Με την απόκριση του γκαζιού και τα φρένα να διαθέτουν αξιοσημείωτη αμεσότητα στην απόδοσή τους, σε συνδυασμό με το γρήγορο τιμόνι και τον εύκολο χειρισμό, με έκαναν να πηγαίνω παντού γρήγορα και ταυτόχρονα να νοιώθω ασφάλεια. Ένα μόνιμο χαμόγελο είχε χαραχτεί στο πρόσωπό μου. Έχω οδηγήσει πολλές μοτοσυκλέτες, από 50 κυβικά εκατοστά έως και 1.340. Τέτοια ευχάριστη και σβέλτη οδήγηση εντός πόλεως, δε μού ‘χει προσφέρει τίποτα άλλο. Το τονίζω…πόλεως! Για να μην παρεξηγηθώ, εννοώ σε ώρες αιχμής, σε συνθήκες με έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Κατά τη δοκιμή μας, η κατανάλωση κυμάνθηκε ύστερα από πολλή πίεση στα 4 λίτρα/100χλμ. Σε χαλαρούς ρυθμούς από την άλλη, κυμάνθηκε γύρω στα 3 λίτρα/100χλμ. Έτσι η αυτονομία του ρεζερβουάρ των 8 λίτρων φτάνει με ευκολία τα 200+ χιλιόμετρα.
Καθημερινός σύμμαχος
Η Vespa Primavera είναι ένα θρυλικό μοντέλο το οποίο τηρεί ευλαβικά την αρχική συνταγή της επιτυχίας. Παραμένει μικρή και χαριτωμένη, συν τοις άλλοις ακόμη πιο εξελιγμένη. Έχει βελτιωθεί σε αρκετούς τομείς, έχοντας παράλληλα υιοθετήσει προηγμένες τεχνολογίες τελευταίας γενιάς. Έτσι θα μετακινήσει εύκολα, γρήγορα και ευέλικτα τους υποψήφιους αγοραστές της σε ένα αστικό περιβάλλον. Και φυσικά όλα αυτά με στυλ κλασσικό αλλά παράλληλα κομψό και διαχρονικό. Η τιμή της φτάνει τις 3.550 ευρώ για την απλή έκδοση, ενώ στην έκδοση "S" αγγίζει τα 4.050 ευρώ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Αντιπροσωπεία | vespa.com/gr_EL/ |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | Μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, τετράχρονος |
Κυβισμός (cc) | 154,8 |
Διάμετρος x Διαδρομή | 58x58,6 |
Συμπίεση | - |
Σύστημα εξαγωγής | 1 σε 1 |
Εκκίνηση | Μίζα |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
Ισχύς εργοστασίου (HP/rpm) | 12,7/7.750 |
Ροπή εργοστασίου (Kg-m/rpm) | 1,3/6.500 |
Κατανάλωση (lt/100km) | 3-4 |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.