Δοκιμή Honda Africa Twin Adventure Sports DCT: Διαφέρει
Άρτια εξοπλισμένη, ψηλότερη και έτοιμη για μεγαλύτερα ταξίδια
Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 02.11.2018
Από πού να το πιάσεις και πού να το αφήσεις… Εδώ δεν θα μιλήσουμε απλά για μια μοτοσυκλέτα, αλλά για ένα μοντέλο που άλλαξε τον ρου της ιστορίας
Υπερβολές, υπάρχουν και άλλα τέτοια δίτροχα «κατασκευάσματα» θα ισχυριστεί κάποιος. Δεν θα διαφωνήσουμε. Για να κατανοήσουμε, ωστόσο, τον βαρυσήμαντο ρόλο του συγκεκριμένου μοντέλου, αρκεί να έχουμε κατά νου την ιστορία του. Το πώς και σε τι βαθμό επηρέασε γενιές μοτοσυκλετιστών στη χώρα μας. Για πόσους αποτέλεσε την αφορμή να ασχοληθούν με τους δύο τροχούς. Το ότι υπήρξε αντικείμενο πόθου για εκατομμύρια και ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα για χιλιάδες. Αν αναλογιστούμε όλα τα παραπάνω, τότε η Africa Twin θα έρθει αυθόρμητα στο μυαλό μας.
Πριν από 30 χρόνια τα πρώτα Africa Twin κυλούσαν τα on- off ελαστικά τους για πρώτη φορά στην άσφαλτο. Τότε με 650 κυβικά, αλλά με τα ίδια χρώματα που παρουσιάστηκε στα τέλη του 2017 στο Μιλάνο η έκδοση Adventure Sports. Η τελευταία ήρθε να πλαισιώσει την «απλή» Africa Twin που πρωτοείδαμε το 2016 και οδηγήσαμε έναν χρόνο νωρίτερα. Παρεμπιπτόντως το Adventure Sports, αναγράφεται στο ίδιο σημείο με την πρώτη έκδοση, στα πλαϊνά πίσω πλαστικά.
Άργησε
Το 650 διέθετε την «καθαρόαιμη» εμφάνιση μιας μοτοσυκλέτας Rally και το logo του ΗRC πάνω της ενίσχυε τον χαρακτηρισμό αυτό. To πρώτο Africa έμεινε μόλις ενάμιση χρόνο στην παραγωγή και το 1990 έγινε 750, «λέπτυνε» και το ειδικό βάρος του HRC έφυγε. Έμεινε όμως η «άγρια ομορφιά» του NXR, της μοτοσυκλέτας που γεννήθηκε μέσα στο Rally Dakar, που σε ελκύει σαν μαγνήτης. Από το 1994 μέχρι και το 2003 το on - off της Honda απέκτησε τον χαρακτήρα και την εμφάνιση που ήθελαν όλοι. Επιβλητική, με όμορφα σχεδιαστικά πλαστικά μέρη, μεγάλες διαδρομές αναρτήσεων, εύκολη σε χειρισμό. Την αγόραζαν για να πηγαινοέρχονται «κουστουμάτοι» κάθε ημέρα στο γραφείο αλλά και να βγαίνουν βόλτες στα βουνά. Μια μοτοσυκλέτα για όλους και για όλα, που με σύμμαχο την πολύ καλή ποιότητα κατασκευής και τον άθραυστο V2 κινητήρα «επιβιώνει» ακόμη και σήμερα και διατηρεί την αγοραστική της αξία.
Δώδεκα χρόνια μετά, η Africa Twin επέστρεψε. Η Honda αποφάσισε να μην ακολουθήσει τη μόδα που «επέβαλλε» ογκώδη on- off και παρουσίασε μια πιο «αθλητική» μοτοσυκλέτα, πιο κοντά στις «μεσαίες» μοτοσυκλέτες των Ευρωπαίων κατασκευαστών, όπως το Triumph Tiger 800 XcX και το BMW F800GS, παρά στα μαστόδοντα των 1.200 + κυβικών. Αμέσως μετά την παρουσίασή της, διέρρευσε πως αποτελούσε τον προπομπό μιας έκδοσης Adventure. Οι πληροφορίες επιβεβαιώθηκαν δύο χρόνια αργότερα με την παρουσίαση στην EICMA της έκδοσης Adventure Sports.
Απέναντι σε όλους
Από τη στιγμή που το Adventure Sports έπρεπε να γίνει μια μοτοσυκλέτα που θα μπορούσε να σταθεί απέναντι στον premium ανταγωνισμό των μεγάλων Adventure, εξοπλίστηκε με διάφορα έξτρα που η βασική έκδοση δεν διέθετε. Το ρεζερβουάρ μεγάλωσε και από 18,8 λίτρα έγινε 24,4. Το πλαισιώνουν νέας σχεδίασης πλαστικά, ενώ υπάρχει και υποδοχή ρεύματος 12V. Η ελαφρύτερη μπαταρία λιθίου και οι διαφορετικές θέσεις στα μαρσπιέ αναβάτη και συνεπιβάτη, που προσφέρουν μεγαλύτερη άνεση και καλύτερη στήριξη, είναι στοιχεία που άλλαξαν και στην απλή έκδοση του 2018.
Ποιοτική αναβάθμιση
Στη μακρά λίστα με τις αναβαθμίσεις που περιλαμβάνει η νέα έκδοση, συγκαταλέγονται οι ποιοτικότερες αναρτήσεις με τις μεγαλύτερες διαδρομές και τα νέα settings σε συμπίεση και απόσβεση, που είναι πλήρως ρυθμιζόμενες. Μια από τις σημαντικότερες αλλαγές κατά τη γνώμη μας στο Adventure Sports, μια και το πιρούνι των 45mm της Showa εξασφαλίζει την ποιοτική λειτουργία που αποζητά κάποιος αγοράζοντας μια μοτοσυκλέτα ανάλογου διαμετρήματος. Η αύξηση της διαδρομής μπροστά και πίσω είναι της τάξης των 22mm, αυξάνοντας την απόσταση από το έδαφος κατά 20mm, φτάνοντας τα 270mm συνολικά και αυξάνοντας το ύψος σέλας κατά 50mm. Βρισκόμαστε λοιπόν στα 920mm πάνω από το έδαφος, που μπορεί να ρυθμιστεί και στα 900mm, ύψος το οποίο είναι αποτρεπτικό για αναβάτη κάτω του 1,80μ. ή κάποιου που δεν διαθέτει αυτοπεποίθηση. Προσωπικά με 1,75μ. δεν πάταγα κάτω με σιγουριά και με κούραζε στις μανούβρες και στο πάρκαρε – ξεπάρκαρε.
Η θέση οδήγησης «κλείνει» προς την πλευρά της περιπέτειας και υποβοηθάτε από μια πιο επίπεδη σέλα, ψηλότερα κατά 32,5mm και πιο κοντά στον αναβάτη κατά 6,5mm τοποθετημένο τιμόνι σε σχέση πάντα με την Africa Twin του 2016. Όλα τα παραπάνω προσφέρουν μεγαλύτερη άνεση ακόμη και σε off road αναζητήσεις. Πραγματικά απολαμβάνεις το ταξίδι με μια τέτοια μοτοσυκλέτα, ενώ όταν «πατήσαμε» για λίγο εκτός δρόμου και σηκωθήκαμε όρθιοι στα μαρσπιέ η θέση που παίρνουν τα χέρια δεν κουράζει καθόλου.
Καλοδεχούμενη και η ψηλότερη ζελατίνα κατά 80mm που για το ύψος μου ήταν κατάλληλη, αλλά θα έπρεπε να ήταν ρυθμιζόμενη.
Το cruise control αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό των «αντιπάλων» του Africa Twin Adventure Sports. H Honda όμως πρωτοτυπεί και το αφήνει εκτός της τεράστιας λίστας του βασικού εξοπλισμού, βάζοντας στη θέση του τα θερμαινόμενα grip που αποτελούσαν έξτρα στη βασική έκδοση. Ρυθμίζονται σε πέντε θέσεις και η ένδειξη για αυτά βρίσκεται στο ύψος του αριθμού «6» στο στροφόμετρο.
Το Throttle by Wire "φταίει" για όλα
Ο νέος πίνακας οργάνων είναι πιο ευδιάκριτος και εξαιτίας της θέσης, με νέα κλίση, στην οποία είναι τοποθετημένος, αλλά και γιατί οι πολλές μπάρες αντικαταστάθηκαν με νούμερα. Σε αυτόν αποτυπώνονται πλέον όλες οι επιλογές που υπάρχουν στη διάθεση του αναβάτη χάρη στο νεοεισερχόμενο ασύρματο σύστημα γκαζιού throttle by wire. Αυτό άνοιξε την παλέτα των ηλεκτρονικών που έχουν άμεση επενέργεια στις λειτουργίες του κινητήρα. Υπάρχουν τώρα τέσσερα προγράμματα οδήγησης διαθέσιμα (Tour, Urban, Gravel και User). Ταυτόχρονα, το DCT διαθέτει τέσσερα mode λειτουργίας τα D, S1, S2 και S3. Τα προγράμματα οδήγησης επηρεάζουν τα σημεία αλλαγής σχέσεων μόνον όταν το DCT λειτουργεί σε μη χειροκίνητη λειτουργία. Οπότε η έκδοση με το σύστημα διπλού συμπλέκτη είναι ταυτόχρονα σε πρόγραμμα οδήγησης και σε mode λειτουργία του DCT.
Η λειτουργία οδήγησης «User» επιτρέπει την παραμετροποίηση όλων των ρυθμίσεων, ενώ οι προ-προγραμματισμένες λειτουργίες οδήγησης (Tour, Urban, Gravel) σας επιτρέπουν να αλλάξετε μόνον τη ρύθμιση HSTC (Honda Selectable Torque Control) που αφορά το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης της Honda. Και ενώ στην πρώτη έκδοση υπήρχαν τρία επίπεδα και δυνατότητα απενεργοποίησης, το Adventure Sports έχει επτά!
Προγράμματα, επίπεδα και mode
Στην ουσία τα τρία προηγούμενα χωρίζονται σε περισσότερα και προστίθενται και άλλα επίπεδα μεταξύ τους. Το επίπεδο 1 (το λιγότερο παρεμβατικό) βρίσκεται «χαμηλότερα» από το προηγούμενο, ενώ το επίπεδο 2 παρέμεινε ίδιο. Το επίπεδο 3 βρίσκεται ανάμεσα στο παλιό 1 και 2, ενώ το παλιό επίπεδο 2 είναι πλέον το επίπεδο 4. Το επίπεδο 5 βρίσκεται ανάμεσα στο παλιό 2 και 3, το επίπεδο 6 είναι το προηγούμενο 3, ενώ το 7 είναι πλέον το πιο παρεμβατικό.
Τα προγράμματα οδήγησης (Tour, Urban, Gravel και User) αποτελούνται από τρία «στοιχεία». Το HSTC που λειτουργεί όπως περιγράφηκε παραπάνω. Τα άλλα δύο είναι το “P” (Power) και το “EB” (Engine Brake). To Power διαθέτει τρία επίπεδα. Το 1 είναι το πιο «απότομο» και το 3 το ηπιότερο. Αυτό δεν σημαίνει πως μειώνεται η ιπποδύναμη, αλλά ο τρόπος που αποδίδεται. Το «Φρένο Κινητήρα» (ΕΒ) έχει επίσης τρεις σκάλες, με την 1 να ενεργεί περισσότερο και την 3 λιγότερο. Στον παρακάτω πίνακα μπορείτε να δείτε πώς ρυθμίζονται ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης το P (Power) το ΕΒ (Engine Brake) και το traction control (HSTC).
Πρόγραμμα | Power | Engine Brake | HSTC |
Tour | 1 | 2 | 6 (ρυθμιζόμενο) |
Urban | 2 | 2 | 6 (ρυθμιζόμενο) |
Gravel | 3 | 3 | 6 (ρυθμιζόμενο) |
User | 1 | 1-3 | 1-7 |
Οι αλλαγές στην απόδοση του κινητήρα, σύμφωνα με τη Honda, οφείλονται στην κατά 20mm μεγαλύτερη εισαγωγή αέρα που «φτάνει» στο νέο φιλτροκούτι βελτιώνοντας την απόκριση του γκαζιού. Επιπλέον, το τελικό της εξάτμισης τριών σταδίων αντικαταστάθηκε από ένα δύο σταδίων, καθιστώντας το απλούστερο, μικρότερο και επομένως ελαφρύτερο. Μέσα στον κινητήρα ο αντικραδασμικός άξονας είναι κατά 300,5 γραμμάρια ελαφρύτερος.
On the Road
Αφού «ξεψάχνισα» τα νέα ηλεκτρονικά του Adventure Sports, επικεντρώθηκα στην οδήγηση. Έχοντας οδηγήσει και τη βασική έκδοση, μπορώ να επιβεβαιώσω πως το Adventure Sports είναι καλύτερο σε όλα. Ξεκινώντας από τη θέση οδήγησης, περίμενα το μεγάλο ύψος της να με τοποθετήσει ψηλά και άβολα πάνω στη μοτοσυκλέτα. Κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Κάθεσαι αναπαυτικά στην πολύ καλή σέλα, «χώνεσαι» μέσα στη μοτοσυκλέτα και «αγκαλιάζεις» εύκολα το μεγαλύτερο ρεζερβουάρ πολύ πιο φυσικά από άλλα μεγάλα adventure. Η νέα ζελατίνα προστατεύει επαρκώς και τα νέα όργανα είναι ευανάγνωστα. Όλες οι ρυθμίσεις και οι λειτουργίες βρίσκονται συνεχώς μπροστά σου χωρίς να χρειάζεται να παίζεις με κουμπιά για να αλλάξεις οθόνες και να βρεις την πληροφορία. Μόνη παρατήρηση, τα πράγματα είναι λίγο πιο «πηγμένα» στο νέο πολυόργανο, (το οποίο παραμένει ψηφιακό και όχι TFT) της Honda, το οποίο δικαιολογείται καθώς έπρεπε να τακτοποιηθούν περισσότερες ενδείξεις στον ίδιο σχεδόν χώρο που αναλογούσε στο «απλό» Africa Twin.
Επίσης, η Adventure Sports αποθηκεύει τις τελευταίες ρυθμίσεις του αναβάτη κάθε φορά που σβήνει και ανάβει η μοτοσυκλέτα, ακόμη και στην έκδοση «User». Οι μόνες λειτουργίες που δεν «θυμάται» είναι το ABS και το Traction Control. Αν τα έχετε απενεργοποιήσει και σβήσετε, όταν θα θέσετε ξανά σε λειτουργία τη μοτοσυκλέτα θα χρειαστεί να τα απενεργοποιήσετε και πάλι.
Σαν να το είχες χρόνια
Όπως και στη βασική έκδοση αλλά και στις περισσότερες μοτοσυκλέτες της Honda, η εξοικείωση με την Adventure Sports είναι άμεση. Ο τρόπος λειτουργίας, παρά τον πιο «άγριο» ήχο που αποδίδει η εξάτμιση, αποπνέει ηρεμία και σιγουριά. Όλα αυτά ενισχύονται και από τον τρόπο λειτουργίας του DCT που αλλάζει, ανάλογα με το mode που έχεις επιλέξει και τις σχέσεις του κιβωτίου αθόρυβα. Και στα τρία προγράμματα S οι αλλαγές γίνονται όπου και όπως πρέπει ανάλογα με τον ρυθμό οδήγησης. Το D, ως είθισται στο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, είναι το πιο ομαλό και ενδείκνυται στην καθημερινή μετακίνηση, ειδικά όταν αυτή αφορά το «σταμάτα – ξεκίνα» της πόλης. Και πάντα με τα κουμπιά + και – στο αριστερό γκριπ μπορούν οι σχέσεις να αλλάξουν όποτε θελήσει ο αναβάτης. Γενικότερα, το throttle by wire έχει κάνει την οδήγηση πιο «συναρπαστική» και ο τρόπος που αποδίδεται τόσο η ισχύς όσο και η ροπή είναι βελτιωμένος.
Ο δικύλινδρος σε σειρά 1000άρης δεν έχει αλλάξει, αλλά πλέον στις χαμηλές στροφές αποδίδει ομαλότερα και στις μεσαίες είναι πιο «δυνατός» κάτι που οφείλεται στη νέα εισαγωγή αέρα και στο σύστημα εξάτμισης, το οποίο στα «κατεβάσματα» σχέσεων αποδίδει έναν τραχύ ήχο σκέτη τρέλα.
Τα ελαστικά, προσανατολισμένα για χρήση σε άσφαλτο της Dunlop, είναι πολύ καλά. Στις στροφές, σε συνδυασμό με τις νέες αναρτήσεις, παρά το ύψος του, το Africa Twin Adventure Sports είναι εξαιρετικά ακριβές και σταθερό. Τα φρένα της Nissin επαρκούν για να επιβραδύνουν και να ακινητοποιήσουν τα πολλά κιλά του μοντέλου της Honda που φτάνουν στην έκδοση DCT τα 252 και «χάνονται» όταν το Adventure Sports κινείται.
Το DCT κάνει τη διαφορά
Στον αυτοκινητόδρομο ανεβάζει χιλιόμετρα, εύκολα και γρήγορα, με το DCT να αλλάζει σχέσεις απολύτως ομαλά. Μπορεί να ταξιδεύει άνετα με περισσότερα από 150 χ.α.ώ. και να διαθέτει αποθέματα δύναμης. Η λειτουργία D είναι η πιο οικονομική από πλευράς κατανάλωσης, κρατώντας τις στροφές του κινητήρα όσο πιο χαμηλά γίνεται. Στα S modes γίνεται άμεσα αντιληπτό πως οι σχέσεις «μακραίνουν» στις επιταχύνσεις, ενώ τα «κατεβάσματα» από το DCT πραγματοποιούνται γρηγορότερα. Η λειτουργία S3 είναι η πιο σπορ, μιμούμενη πώς θα αλλάζαμε τις σχέσεις σε μια απαιτητική διαδρομή γεμάτη στροφές. «Κατεβάζει» στα φρένα πριν τη στροφή και κρατάει τη χαμηλή σχέση καθώς επιταχύνεις για να φτάσεις στην επόμενη καμπή του δρόμου.
Το μεγαλύτερο ρεζερβουάρ έχει μείνει στενό στην περιοχή των γονάτων και «ανοίγει» στο επάνω μέρος. Έτσι προσφέρει πολύ καλή στήριξη και τα πόδια το αγκαλιάζουν σωστά. Η μεγαλύτερη ζελατίνα προσφέρει ικανοποιητικότερη κάλυψη.
Ξεχωριστό
H Africa Twin Adventure Sports DCT είναι μια ολοκληρωμένη μεγάλη Adventure, με όλα εκείνα που ψάχνει όποιος θέλει να αγοράσει μια τέτοιου είδους μοτοσυκλέτα ξοδεύοντας 17.590€. Στον στάνταρ εξοπλισμό της περιλαμβάνονται σχεδόν τα πάντα, εκτός από το cruise control. Και αντί για τους 140+ ίππους του ευρωπαϊκού ανταγωνισμού, διαθέτει ένα «έξυπνο» κιβώτιο ταχυτήτων και φυσικά την αύρα και τον ξεχωριστό χαρακτήρα μιας Africa Twin.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Αντιπροσωπεία: | www.honda-motorcycles,gr/ |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | |
Τύπος: | Tετράχρονος, δικύλινδρος εν σειρά με διάταξη στροφάλου 270 μοιρών με μονό επικεφαλής εκκεντροφόρο Unicam και 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο |
Κυβισμός(cc): | 998 |
Διάμετρος x Διαδρομή: | 90 x 750.1 |
Συμπίεση: | 10:1 |
Σύστημα εξαγωγής: | 2 σε 1 |
Τροφοδοσία: | Ηλ. Ψεκασμός |
Εκκίνηση: | Μίζα |
Κιβώτιο ταχυτήτων (σχέσεις): | 6 |
EΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
Ισχύς εργοστασίου (Hp/rpm): | 95/7.500 |
Ροπή εργοστασίου (kgm/rpm): | 10/6.000 |
Κατανάλωση (lt/100km): | 6 |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.