Γράφει ο Δημήτρης Ζανιάς // 14.09.2018
Η BMW λάνσαρε για πρώτη φορά το R1200RS το 2015. Για το μοντέλο του 2018 κρατά την ίδια πετυχημένη συνταγή, προβαίνοντας σε καίρειες βελτιώσεις
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Στα χνάρια του θρύλου
Τα μοντέλα RS της BMW αντιπροσωπεύουν εδώ και χρόνια τον επιτυχημένο συνδυασμό ταξιδιού παρέα με τον σπορ χαρακτήρα. Η θρυλική R100RS του 1976 ήταν η πρώτη μοτοσυκλέτα παραγωγής του κόσμου με ολόσωμο φέρινγκ. Ήταν η τέλεια μοτοσυκλέτα πολλών χρήσεων και ίδρυσε την κατηγορία των σπορ τουριστικών μοτοσυκλετών.
Στο παρόν τώρα, η R1200RS είναι γνήσιος απόγονος του θρυλικού μοντέλου και κουβαλά όλες τις αρετές της sport touring κατηγορίας.
Έκδοση με αμέτρητες παροχές
Η έκδοση που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν εμπλουτισμένη με όλα τα πρόσθετα καλούδια της εταιρείας. DRL φώτα ημέρας. Cruise Control για ξεκούραστα ταξίδια. Ημι-ενεργητική ανάρτηση Dynamic ESA, η οποία ρυθμίζεται με το πάτημα ενός διακόπτη. Dynamic Traction Control, το οποίο διαβάζει μέσω αισθητήρα την κλίση της μοτοσυκλέτας και αποτρέπει την ολίσθηση του πίσω τροχού με ακρίβεια. QuickShifter pro, το οποίο δίνει τη δυνατότητα για αλλαγές ταχυτήτων χωρίς τη χρήση του συμπλέκτη για τα ανεβάσματα αλλά και κατεβάσματα. ABS Pro, το οποίο αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών, ακόμη κι όταν η μοτοσυκλέτα βρίσκεται υπό κλίση.
Θερμαινόμενα γκριπ αλλά και χειροκίνητη ρυθμιζόμενη ζελατίνα δύο θέσεων, που προσφέρουν άνεση και πρακτικότητα για καθημερινή χρήση σε οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες. Για τις μακρινές εξορμήσεις μας πολύ εξυπηρετικά είναι τα ειδικά διαμορφωμένα κάγκελα και η σχάρα στο ουραίο της τμήμα. Είναι έτοιμα να δεχθούν τρεις βαλίτσες με άπλετο χώρο για όλα τα απαραίτητα αντικείμενα. Επίσης, πολύ πρακτική είναι η keyless λειτουργία για την εκκίνηση του κινητήρα αλλά και για το άνοιγμα της τάπας του ρεζερβουάρ. Το μόνο που χρειάζεται είναι η αποθήκευση του κλειδιού στην τσέπη του αναβάτη, ώστε να επικοινωνεί με τον «εγκέφαλο» της μοτοσυκλέτας.
Σπορ εμφάνιση με τουριστικές νότες
Η συνολική εμφάνιση παραμένει ίδια με το μοντέλο του 2015. Με το μισό σταθερό φέρινγκ και τους ασύμμετρους προβολείς, οι οποίοι θυμίζουν κάτι από την επιθετικότητα του S1000RR, να υποδεικνύουν τον σπορ αλλά και τουριστικό του χαρακτήρα. Κρυμμένος πίσω του είναι ο πίνακας οργάνων, ο οποίος αποτελείται από ένα αναλογικό ταχύμετρο και μία μονόχρωμη οθόνη TFT 4.7 ιντσών πολλαπλών ενδείξεων.
Η μοτοσυκλέτα διατίθεται πλέον σε τρεις νέες χρωματικές επιλογές. Μαύρο, καφέ και μία διχρωμία λευκού-γκρι με κόκκινο πλαίσιο. Εμείς είχαμε στη διάθεσή μας για δοκιμή το μαύρο χρώμα από το οποίο πηγάζει μια αίσθηση χλιδής και συνάμα αναδεικνύεται η άγρια και ρωμαλέα του εμφάνιση. Συνδυάζεται άρτια με ένα διακριτικό ανθρακί χρώμα για τις ζάντες και ασημένιο χρώμα για τα μαρσπιέ οδηγού, συνοδηγού και την τιμονόπλακα. Σε χρυσαφί χρώμα είναι βαμμένα το ανεστραμμένο πιρούνι και το λογότυπο RS που κοσμεί τα πλαϊνά του φέρινγκ.
Boxer κινητήρας και γεωμετρικό σύνολο που συναρπάζει
Κλασική η συνταγή και για τον κινητήρα. Στο R1200RS έχει τοποθετηθεί ο γνωστός δικύλινδρος, αερο-υγρόψυκτος Boxer κινητήρας της BMW με τα 1.170 κυβικά εκατοστά, ο οποίος αποδίδει 125 ίππους και 12,7 κιλά ροπής. Η τροφοδοσία του γίνεται μέσω ηλεκτρονικού ψεκασμού. Και ο αναβάτης μέσω των μπουτόν του τιμονιού μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε 4 διαφορετικές λειτουργίες (Rain, Road, Dynamic και User). Οι τρεις πρώτες περιλαμβάνουν μία στάνταρ ρύθμιση για τη χαρτογράφηση του κινητήρα που αλλάζει αντίστοιχα την απόδοση του Traction Control. Όμως, στη θέση User όλα μπορούν να διαμορφωθούν, ανάλογα τις προτιμήσεις του αναβάτη. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι 6 σχέσεων, διαθέτει σύστημα QuickShifter και η τελική μετάδοση γίνεται με άξονα. Ο υδραυλικός συμπλέκτης είναι υγρός πολύδισκος και περιλαμβάνει λειτουργία anti-hopping. Το πλαίσιο είναι δύο τμημάτων και αποτελείται από το κύριο πλαίσιο και βιδωμένο επάνω του το υποπλαίσιο, με τον κινητήρα να είναι φέρον τμήμα του.
Το ψαλίδι είναι μονόμπρατσο κατασκευασμένο από χυτό αλουμίνιο. Οι αναρτήσεις του είναι ημι-ενεργητικές και ρυθμίζονται ηλεκτρονικά. Εμπρός είναι τοποθετημένο ανεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι διαμέτρου 45mm και 140mm διαδρομής. Η πίσω ανάρτηση έχει διαδρομή 140mm. Τα φρένα αποτελούνται εμπρός από δύο πλευστούς δίσκους 320mm και δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων της Brembo. Για πίσω έχει επιλεχθεί μόνος δίσκος 276mm και πλευστή δαγκάνα δύο εμβόλων της Brembo. Το σύστημα πέδησης συνοδεύεται φυσικά από ABS, το οποίο περιέχει δυνατότητα απενεργοποίησης. Οι ζάντες είναι 10μπρατσες, 17 ιντσών και κατασκευασμένες από χυτό αλουμίνιο. Ντύνονται με ελαστικά διάστασης 120/70 για εμπρός και 180/55 για πίσω. Το βάρος, πλήρες υγρών και με γεμάτο το ρεζερβουάρ των 18 λίτρων, ανέρχεται στα 236 κιλά. Το ύψος της στάνταρ σέλας είναι 820mm, ενώ δίνεται η δυνατότητα για δύο ακόμα επιλογές, της Sport με ύψος 840mm και μιας πιο χαμηλής με ύψος 760mm.
Οι πρώτες συστάσεις
Εκ πρώτης όψεως συναντάς μια μοτοσυκλέτα σχετικά μεγάλη σε όγκο, με τον κινητήρα να τραβά το βλέμμα σου. Αφού την επεξεργάστηκα για λίγο οπτικά και εξερεύνησα τη λειτουργία κάθε μπουτόν, έφτασε η ώρα να την οδηγήσω. Η εξάτμιση κατά την εκκίνηση του κινητήρα βγάζει όμορφες μπάσες νότες. Και κατά την επιτάχυνση μάλιστα, στις χαμηλές στροφές, εκεί μέχρι τις 3.500-4.000, ακούγεται ένα σφύριγμα λες και υπάρχει κάποιος υπερσυμπιεστής στο μηχανικό σύνολο. Μην ξεχάσω να αναφέρω και τα σκασίματα που, κατά το κλείσιμο του γκαζιού αλλά και την αλλαγή των ταχυτήτων με τη χρήση του QuickShifter, κάνουν αισθητή την παρουσία τους.
Η θέση οδήγησης είναι όρθια, με ελαφρύ σπορ χαρακτήρα. Από τα πρώτα μέτρα, αισθήματα άνεσης και ευκολίας χρήσης με κυρίευσαν. Ήταν λες και είχαμε ξανασυναντηθεί στο παρελθόν και μάλιστα όχι μόνο μία φορά. Ο κορμός παίρνει μία μικρή κλίση προς τα εμπρός και τα πόδια τοποθετούνται άνετα στα μαρσπιέ. Τα τελευταία μάλιστα διαθέτουν λάστιχο στο πάνω μέρος για μαλακότερη αίσθηση. Η στάνταρ σέλα είναι μαλακή, με απόσταση από το έδαφος στα 820mm και μου επέτρεπε κατά την ακινητοποίησή μου στα φανάρια την πλήρη επαφή των πελμάτων μου με το οδόστρωμα. Σας διαβεβαιώνω ότι οι αναβάτες μετρίου αναστήματος μπορούν να έχουν τον απόλυτο έλεγχο στις μανούβρες. Η BMW όμως δεν θα αφήσει κανέναν παραπονεμένο, καθότι έχει φροντίσει και για τους αναβάτες χαμηλού αναστήματος στους οποίους δίνεται η δυνατότητα επιλογής της χαμηλής σέλας, με απόσταση 760mm. Η θέση του συνεπιβάτη είναι κι αυτή απόλυτα εναρμονισμένη με του αναβάτη. Κάθεται άνετα στη φαρδιά και μαλακή σέλα, με τα πόδια να παίρνουν άνετες γωνίες στα μαρσπιέ. Πολύ πρακτική λεπτομέρεια είναι οι ειδικά διαμορφωμένες χειρολαβές στο πίσω μέρος, οι οποίες συνεισφέρουν στην καλή στήριξη.
Σπορ και συνάμα τουριστικός χαρακτήρας
Το πρώτο στάδιο της δοκιμής περιλάμβανε οδήγηση σε κεντρικό εθνικό οδικό δίκτυο. Η θέση οδήγησης, σε συνδυασμό με την άριστη ανεμοκάλυψη, με έκαναν να διαπιστώσω ότι είναι πραγματικά μια γνήσια τουριστική μοτοσυκλέτα η οποία διψά για ατελείωτα χιλιόμετρα και αμέτρητα ταξίδια. Μάλιστα, με το πάτημα ενός κουμπιού ενεργοποιείς το Cruise Control και απολαμβάνεις τη διαδρομή ξεκούραστα. Με 6η ταχύτητα, το ταχύμετρο δείχνει 120χ.α.ώ. στις 4.150σ.α.λ. Στις 4.900σ.α.λ. φτάνει τα 140χ.ά.ω. Ενώ η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 240χ.ά.ω στις 8.400σ.α.λ. Η κατανάλωση σε ήπιους ρυθμούς οδήγησης φτάνει τα 5.5 λίτρα/100χλμ. ενώ ύστερα από αρκετή πίεση, δεν ξεπερνά τα 8 λίτρα/100χλμ. Πολύ ικανοποιητικά νούμερα, αν συνυπολογίσει κανείς το βάρος και τα 1.170 κυβικά εκατοστά του κινητήρα. Έτσι η αυτονομία του ρεζερβουάρ των 18 λίτρων, ανάλογα τις διαθέσεις του οδηγού, μπορεί εύκολα να φτάσει και πιθανόν να ξεπεράσει τα 250 χλμ.
Ευκολοδήγητο και σε αστικό περιβάλλον
Όταν τελείωσε η διαδρομή μου στο εθνικό οδικό δίκτυο, έφτασε η ώρα να κινηθώ στα πολυσύχναστα προάστια της Αθήνας. Ήμουν σίγουρος ότι ο όγκος και το βάρος του θα μου κάνουν τη ζωή μαρτύριο. Να που τελικά όμως το BMW R1200RS με διέψευσε. Όσο άνετο και απολαυστικό ήταν σε ανοιχτούς δρόμους εκτός πόλεως, άλλο τόσο παιχνιδιάρικο και διασκεδαστικό έγινε εντός. Και μάλιστα χωρίς να διαπεράσει ίχνος κούρασης το κορμί μου. Η απενεργοποίηση του Traction Control ήταν απαραίτητη για το ξεδίπλωμα των χορευτικών ικανοτήτων της ουράς. Ο κινητήρας έδειχνε τα δόντια του σε κάθε προσταγή που του έδινε ο δεξιός καρπός μου. Είναι τόσο ελαστικός που νιώθεις τη δύναμη από τις 2.000σ.α.λ. έως και τον κόφτη που βρίσκεται στις 9.000σ.α.λ. Βέβαια, το βέλτιστο φάσμα λειτουργίας του για γρήγορη οδήγηση είναι από τις 6.000σ.α.λ. έως και τον κόφτη. Στο απότομο άνοιγμα του γκαζιού, με 1η αλλά και 2η σχέση στο σασμάν, ο πίσω τροχός παλεύει να βρει πρόσφυση. Και φυσικά με ελαφρύ συμπλεκτάρισμα, ο μπροστινός τροχός εκτινάσσεται στον αέρα.
Ξεδιπλώνοντας όλες τις αρετές του
Όταν έφτασα στο επαρχιακό οδικό δίκτυο με αλλεπάλληλες στροφές, γνώρισα και τις υπόλοιπες αρετές του. Οι αναρτήσεις του σου προσφέρουν απίστευτη σταθερότητα καθ’ όλη τη διάρκεια της στροφής. Δεν σου παρέχουν την απόλυτη πληροφόρηση, αλλά ακόμα κι αν δεν έχεις αυξημένες οδηγικές ικανότητες, σε ωθούν να το βάλεις γρήγορα στην είσοδο της στροφής χωρίς το παραμικρό ίχνος φόβου. Και στις εξόδους των στροφών καραδοκεί το Traction Control, τιθασεύοντας τον πίσω τροχό.
Τα φρένα δουλεύουν άριστα, με τη ρυθμιζόμενη μανέτα του φρένου να είναι προοδευτική και το Cornering ABS να σου εμπνέει απόλυτη εμπιστοσύνη. Το QuickShifter δουλεύει τόσο καλά στα ανεβάσματα αλλά και κατεβάσματα που η χρήση της μανέτας του συμπλέκτη είναι πλέον περιττή. Το μόνο μικρό ελάττωμα που διαπίστωσα είναι ότι το λάστιχο στο πάνω μέρος των μαρσπιέ δεν παρέχει την κατάλληλη στήριξη κατά τη γρήγορη οδήγηση. Βέβαια η εταιρεία έχει φροντίσει και υπάρχει η δυνατότητα επιλογής σπορ αλουμινένιων μαρσπιέ για απόλυτη σταθερότητα.
Άξιος διάδοχος του θρυλικού μοντέλου
Το BMW R1200RS είναι πραγματικά μια ολοκληρωμένη μοτοσυκλέτα. Σε ταξιδεύει άνετα και γρήγορα σε ένα εθνικό οδικό δίκτυο. Σε επαρχιακούς δρόμους αλλά και μία πίστα θα ανταποκριθεί άριστα στις προσταγές σου. Και στο αστικό περιβάλλον θα σου κάνει τη ζωή ευκολότερη και συνάμα απολαυστική. Ακόμα και σε στρωτό χωματόδρομο θα ακολουθήσει πιστά τις εντολές σου, χωρίς να σου χαλάσει τη διάθεση για εξερεύνηση. Η τιμή του είναι αρκετά λογική, αν αναλογιστεί κάνεις όλα αυτά που προσφέρει. Η βασική έκδοση στοιχίζει 15.250 ευρώ, ενώ με όλα τα πρόσθετα πακέτα εξοπλισμού αγγίζει τα 18.920 ευρώ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ |
|
Αντιπροσωπεία | bmw-motorrad.gr |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | Δικύλινδρος, αερο-υγρόψυκτος, τετράχρονος,boxer |
Κυβισμός (cc) | 1.170 |
Διάμετρος x Διαδρομή | 101x73 |
Συμπίεση | 12,5:1 |
Σύστημα εξαγωγής | 2 σε 1 |
Εκκίνηση | Μίζα |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
Ισχύς εργοστασίου (HP/rpm) | 125/7.750 |
Ροπή εργοστασίου (Kg-m/rpm) | 12,7/6.500 |
Κατανάλωση (lt/100km) | 7 |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.