Γράφει ο Δημήτρης Ζανιάς // 31.08.2018
Πέρασαν 46 χρόνια αλλά η παλιότεροι δεν την ξέχασαν και οι νεότεροι θα μάθουν ιστορία εξαιτίας της. Η Ζ1 του 1972 ξανάρχεται ως "Retro Sport" ακολουθώντας την σύγχρονη τάση των modern classic μοντέλων
Η βασίλισσα των επιδόσεων
Το Z1 του '72 ήταν η πρώτη ιαπωνική τετρακύλινδρη μοτοσικλέτα παραγωγής, μεγάλης χωρητικότητας η οποία μάλιστα χρησιμοποιούσε σύστημα εκκεντροφόρου διπλής κατεύθυνσης. Τάραξε τα νερά της εποχής λόγο της μεγάλης ιπποδύναμης που διέθετε και της τελικής ταχύτητας που έσπαγε το φράγμα των 210χλμ/ω. Γι'αυτό και χαρακτηριζόταν ως η βασίλισσα των επιδόσεων.
Απαράμιλλο ρέτρο στυλ
Ο σχεδιασμός του Z900 RS θυμίζει σε μεγάλο βαθμό το πρωτότυπο Z1. Έχουν υιοθετήσει πολλά απ' τα χαρακτηριστικά του, όμως είναι εμπλουτισμένα με την τεχνολογία της σημερινής εποχής. Διατίθεται σε 3 χρωματικές επιλογές. Μαύρο, σκούρο πράσινο και καφέ/πορτοκαλί. Το τελευταίο μάλιστα θυμίζει πολύ το χρώμα του θρυλικού μοντέλου. Εμείς είχαμε στη διάθεση μας για δοκιμή το πράσινο, το οποίο είναι συνδυασμένο με μαύρες αποχρώσεις για τιμόνι, ζάντες και λοιπές διακοσμητικές λεπτομέρειες. Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν είναι το ρεζερβουάρ σε σχήμα τύπου "δάκρυ" το οποίο μάλιστα είναι πανομοιότυπο με του Z1. Ο κλασσικός στρογγυλός προβολέας, ο οποίος διαθέτει πλήρες σύστημα φωτισμού τεχνολογίας LED. Ο πίνακας οργάνων που αποτελείται από δύο στρογγυλά αναλογικά ρολόγια με νίκελ περίγραμμα, τα οποία απεικονίζουν το στροφόμετρο και το ταχύμετρο. Ενδιάμεσα τους υπάρχει μια LCD οθόνη που απεικονίζει τη θερμοκρασία νερού, βενζίνη, επιλεγμένη ταχύτητα, ώρα, στιγμιαία αλλά και μέση κατανάλωση βενζίνης, χάρτη για το Traction Control, θερμοκρασία περιβάλλοντος και 3 χιλιομετρητές, έναν ολικό και δύο μερικούς. Το οβάλ πίσω φως και τα φλας, είναι κι αυτά LED. Οι πολύ όμορφες ζάντες είναι αλουμινένιες, 10μπρατσες και το σχήμα τους παραπέμπει στις ακτίνες του πρωτότυπου μοντέλου.
Η ψυχή του κινητήρα
Ο κινητήρας του Z900 RS βασίζεται στον υγρόψυκτο τετρακύλινδρο κινητήρα του Z900 με τα 948 κυβικά. Η Kawasaki όμως θέλησε να του δώσει τον κατάλληλο χαρακτήρα που θα ταίριαζε σε μία Retro Sport μοτοσυκλέτα. Ο στόχος δεν ήταν οι απόλυτες επιδόσεις, αλλά η ευχάριστη και γρήγορη βόλτα σε καθημερινές συνθήκες. Κι έτσι τον τροποποίησαν αλλάζοντας τον στρόφαλο, τους εκκεντροφόρους, τις πεταλούδες γκαζιού, το φιλτροκούτι, την εξάτμιση και φυσικά τον χάρτη ψεκασμού. Το αποτέλεσμα είναι 111 ίπποι στις 8.500 σ.α.λ. και 10 kgm ροπής στις 6.500 σ.α.λ. Σε σχέση με το Z900 μπορεί να μειώθηκε η ισχύς κατά 13 ίππους αλλά η μέγιστη ροπή μεταφέρθηκε 1.200 σ.α.λ. χαμηλότερα. Κι έτσι οι άνθρωποι της Kawasaki επισημαίνουν ότι το RS ναι μεν έχει λιγότερη ιπποδύναμη αλλά έχει πιο δυνατό τράβηγμα έως τις 7.000 σ.α.λ.
Ο μονόδρομος συμπλέκτης είναι υγρός πολύδισκος, ίδιος με του Z900. Το κιβώτιο ταχυτήτων παραμένει 6 σχέσεων με πιο κοντή όμως την πρώτη σχέση και η μετάδοση γίνεται με αλυσίδα.
Ρέτρο Σπορ γεωμετρική φιλοσοφία
Το γεωμετρικό σύνολο έχει δεχθεί κι αυτό αρκετές τροποποιήσεις και πινελιές οι οποίες ταιριάζουν καλύτερα στη συμπεριφορά μίας Retro Sport μοτοσυκλέτας.
Το πλαίσιο παραμένει ατσάλινο χωροδικτύωμα, αλλά επανασχεδίασαν το εμπρός του τμήμα. Το υποπλαίσιο είναι καινούριο και οι αναρτήσεις αναθεωρημένες σε σχέση με του Z900. Το πιρούνι είναι upside down με διάμετρο 41mm και είναι πλήρως ρυθμιζόμενο σε απόσβεση συμπίεσης και επαναφοράς. Για την επιλογή της πίσω ανάρτησης ξοδεύτηκαν αρκετές ώρες σχεδίασης και συζητήσεων. Τα αρχικά σχέδια προέβλεπαν δύο αμορτισέρ όπως το πρωτότυπο Z1, αλλά η νέα Z900 RS έπρεπε να συμβαδίζει με την σημερινή εποχή κι έτσι κατέληξαν στο μονό ρυθμιζόμενο αμορτισέρ με μοχλικό, το οποίο είναι τοποθετημένο οριζόντια.
Τα φρένα αποτελούνται εμπρός από δύο ημίπλευστους δίσκους 300mm και ακτινικές μονομπλόκ τετραπίστονες δαγκάνες. Πίσω υπάρχει ένας μόνος δίσκος 250mm με μονοπίστονη δαγκάνα. Και φυσικά συνοδεύονται με σύστημα ABS, το οποίο δυστυχώς δεν απενεργοποιείται.
Οι τροχοί είναι 17 ιντσών με λάστιχα 120/70 και 180/55 για εμπρός και πίσω αντίστοιχα.
Το βάρος με πλήρες υγρά και γεμάτο το ρεζερβουάρ των 17 λίτρων, ανέρχεται στα 215 κιλά.
Μνήμες του παρελθόντος με σημερινή τεχνολογία
Με την πρώτη ματιά, διαπιστώνεις ότι από εμφάνιση είναι άξιος διάδοχος του θρυλικού μοντέλου Z1. Όμως το φινίρισμα και η ποιότητα κατασκευής του είναι άψογα και συμβαδίζουν στη σύγχρονη εποχή μας.
Θέτοντας τον κινητήρα σε λειτουργία ο μπάσος και στρωτός ήχος της εξάτμισης με ταξίδεψε σε άλλες εποχές. Διαπίστωσα ότι οι τετρακύλινδροι κινητήρες είναι πλέον είδος προς εξαφάνιση. Κατά το κλείσιμο του γκαζιού μάλιστα, στις χαμηλές στροφές, ευχάριστα σκασίματα κάνουν αισθητή την παρουσία τους, ξυπνώντας μνήμες του παρελθόντος.
Η θέση οδήγησης είναι όρθια με τα χέρια και τα πόδια να παίρνουν μία άνετη θέση σε τιμόνι και μαρσπιέ. Η σέλα είναι μονοκόμματη για αναβάτη και συνεπιβάτη. Στο πάνω μέρος της, την κοσμούν οριζόντιες λουρίδες οι οποίες σε παραπέμπουν στα κλασικά σχέδια της παλιάς εποχής. Είναι μαλακή και ξεκούραστη παρέχοντας πολύ καλή στήριξη.
Ο συμπλέκτης είναι με ντίζα, πολύ μαλακός και η μανέτα είναι ρυθμιζόμενη. Το κιβώτιο ταχυτήτων πραγματικά το ζήλεψα. Είναι κοντό, εντυπωσιακά μαλακό και εντελώς αθόρυβο. Το μόνο που του λείπει είναι ένα QuickShifter το οποίο θα έκανε τις αλλαγές των ταχυτήτων πιο διασκεδαστικές, χωρίς τη χρήση του συμπλέκτη.
Όλα λειτουργούν αρμονικά με τον κινητήρα να έχει την κατάλληλη ανταπόκριση από μόλις τις 2.000 στροφές. Είναι τόσο ελαστικός και ροπάτος που μπορείς να κινηθείς σε χαμηλές ταχύτητες άνετα με 6 σχέση στο σασμάν. Και όταν χρειαστεί να επιταχύνεις αρκεί η περιστροφή του δεξιού καρπού. Η δύναμη είναι γραμμική και σπιρτόζικη μέχρι τις 6.000 σ.α.λ. Από εκεί και πάνω, έως τον κόφτη που φτάνει τις 10.200 σ.α.λ. μία έκρηξη δύναμης με διαπέρασε. Στους γλιστερούς δρόμους της πόλης ο πίσω τροχός με απενεργοποιημένο το Traction Control, παλεύει να βρει πρόσφυση ακόμα και με 4η σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων. Σε δρόμους δε με καλή άσφαλτο και 2η σχέση, ο πίσω τροχός πρώτα σπινάρει και ύστερα γαντζώνει εκτινάσσοντας τον εμπρόσθιο στον αέρα. Το Traction Control εκτός από την απενεργοποίηση του, έχει δύο σκάλες λειτουργίας. Στην πρώτη αφήνει τον πίσω τροχό να γλιστρήσει για λίγο πριν επέμβει ενώ στην δεύτερη, επεμβαίνει άμεσα και παλεύει να κρατήσει την πρόσφυση δουλεύοντας υπερωρίες. Ποιος να το φανταζόταν ότι μία μοτοσυκλέτα με ρετρό εμφάνιση, μπορεί να προσφέρει τόσο μεγάλη διασκέδαση. Το μόνο που του λείπει είναι ένα δεύτερος χάρτης για την λειτουργία του κινητήρα. Καθώς είναι αρκετά απότομη η απόκριση του γκαζιού και κατά την οδήγηση σε αστικό περιβάλλον κουράζει λίγο. Η τελική ταχύτητα με 6η σχέση, έρχεται πολύ γρήγορα και αγγίζει τα 230χλμ/ω στις 8.900 σ.α.λ. αλλά η έλλειψη της ζελατίνας καθιστά δύσκολο τη διατήρηση αυτής. Στις 4.500 σ.α.λ. ταξιδεύεις άνετα με 120χλμ/ω, ενώ στις 5.400 σ.α.λ. με 140χλμ/ω. Η κατανάλωση σε χαλαρούς ρυθμούς κυμάνθηκε στα 5.5 λίτρα/100χλμ ενώ ύστερα από αρκετή πίεση δεν ξεπέρασε τα 8 λίτρα/100χλμ. Πολύ ικανοποιητικά νούμερα, με την αυτονομία του ρεζερβουάρ των 17 λίτρων να φτάνει και να ξεπερνά τα 250χλμ.
Διασκεδαστικό σε κάθε διαδρομή
Ακολουθώντας μία διαδρομή με αλλεπάλληλες στροφές, διαπίστωσα ότι οι αναρτήσεις κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους. Διατηρούν την πορεία της μοτοσυκλέτας καθ' όλη τη διάρκεια της στροφής χωρίς το παραμικρό πρόβλημα. Πρέπει να αναλογιστεί κάνεις βέβαια, ότι είναι μία ρετρό σπορ μοτοσυκλέτα η οποία έχει ως στόχο τη γρήγορη βόλτα και όχι τις απόλυτες επιδόσεις για πίστα. Το τιμόνι είναι άμεσο και προσφέρει απίστευτα γρήγορες εναλλαγές κατεύθυνσης. Καμία φορά αυτό λειτουργεί ως μπούμερανγκ, δημιουργώντας ταλαντώσεις. Τα φρένα είναι δυνατά και την ακινητοποιούν άριστα. Όμως τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης, είναι αρκετά σκληρά. Με αποτέλεσμα αρκετές φορές κατά το έντονο φρενάρισμα να θέτουν σε συχνή λειτουργία το ABS. Η δύναμη του κινητήρα έρχεται από τόσο χαμηλά που μπορείς να κινηθείς γρήγορα σε όλη τη διαδρομή με μία αλλά και δύο ταχύτητες παραπάνω στο σασμάν. Και κατά την έξοδο της στροφής με το Traction Control στη πρώτη σκάλα, περιστρέφεις τέρμα το δεξί καρπό βγαίνοντας διασκεδαστικά με ελεγχόμενη πλαγιολίσθηση.
Άξιος διάδοχος
Το νέο Kawasaki Z900 RS ήρθε για να προσφέρει απαράμιλλο στυλ στους λάτρεις των ρετρό μοτοσυκλετών. Θα ξυπνήσει μνήμες στους παλιούς εντυπωσιάζοντας τους με την εξέλιξη της τεχνολογίας και θα διδάξει τους νέους, την ιστορία και τις χάρες των old-school μοτοσυκλετών. Ο σπορ χαρακτήρας του θα ικανοποιήσει και τους πιο απαιτητικούς αναβάτες. Θα τους προσφέρει ένα συνεχές παιχνίδι, είτε κινούνται σε αστικό περιβάλλον, είτε σε μία ορεινή διαδρομή με αλλεπάλληλες στροφές. Η τιμή του διαφέρει ανάλογα την επιλογή χρώματος και κυμαίνεται από τις 13.190, έως τις 13.490 ευρώ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Αντιπροσωπεία | kawasaki.gr |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | Τετρακύλινδρος, υγρόψυκτος, τετράχρονος |
Κυβισμός (cc) | 948 |
Διάμετρος x Διαδρομή | 73,4x56 |
Συμπίεση | 10,8:1 |
Σύστημα εξαγωγής | 4 σε 1 |
Εκκίνηση | Μίζα |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
Ισχύς εργοστασίου (HP/rpm) | 111/8.500 |
Ροπή εργοστασίου (Kg-m/rpm) | 10/6.500 |
Κατανάλωση (lt/100km) | 5,5-8 |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.