29.06.2018
Η εξέλιξη των νέων Motocross μοντέλων της KTM έγινε σε συνεργασία με τους αναβάτες της Cairoli και Dungey. «Χωρίς την έγκριση των αθλητών μας δεν προχωράμε σε σημαντικές αλλαγές των νέων μοντέλων μας»
Κείμενο: Adam Wheeler - Μετάφραση: Δημήτρης Ζανιάς
Αναβάτης: Dave Willet - Φωτογραφίες: ΚΤΜ
Η KTM ολοκλήρωσε την επίσημη πρώτη παρουσίαση της νέας γκάμας μοτοσυκλετών της Motocross για το 2019. Στην εκπληκτική αυτή διοργάνωση έλαβαν τον ρόλο των παρουσιαστών οι εργοστασιακοί αναβάτες της στο MΧ, ο 28χρονος Αμερικανός Rayan Dungey, ο 32χρονος Ιταλός Tony Cairoli και ο 17χρονος Ισπανός Jorge Prado. Αυτή η τόσο καλά οργανωμένη εκδήλωση έλαβε χώρα στην τοπική πίστα motocross του Tony Cairoli, "Malagrotta" που εδρεύει στην Ρώμη της Ιταλίας. Εκεί μάλιστα ο Cairoli έχει πάρει πολλές νίκες κατά την διάρκεια διεκδίκησης και απόκτησης των 9 Παγκοσμίων τίτλων του. Κοντά στην είσοδο της πίστας, πίσω από τις αστραφτερές, αρχικά μοτοσυκλέτες και το πλήθος των δημοσιογράφων – αναβατών, ξεπροβάλλει ένα bar/restaurant διακοσμημένο στα πορτοκαλί χρώματα της KTM και λίγο παρακάτω συναντάμε την πίστα. Είναι φτιαγμένη πάνω σε ένα λόφο, σε ένα προάστιο λίγο έξω από την πόλη της Ρώμης. Έχει μήκος 1.780 μέτρα, μέτριας σκληρότητας έδαφος και ένα αμμώδες κομμάτι που αλλάζει κατά καιρούς.
Η KTM λοιπόν έφερε 6 νέα μοντέλα για το 2019. Τρία εφοδιασμένα με δίχρονους κινητήρες 125, 150, 250 κυβικών εκατοστών και τρία με τετράχρονους κινητήρες 250, 350, 450 κυβικών εκατοστών.
Το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης της KTM, συνεργάζεται με την αγωνιστική ομάδα Motocross αλλά ακόμα και με αυτήν του MotoGP, για την συνεχή εξέλιξη των νέων μοντέλων της εταιρείας. Ο συνδυασμός όλων αυτών για το 2019, οδήγησε στην εξέλιξη δίχρονων και τετράχρονων μοτοσυκλετών με έμφαση σε τρεις βασικούς τομείς: την οδική συμπεριφορά, την μετάδοση της δύναμης και την εργονομία.
Έπειτα από την αποκάλυψη των νέων μοντέλων SX της KTM, και ύστερα από πολλές τεχνικές επεξηγήσεις σχετικά με αυτά και κάμποσους γύρους στην πίστα με μπάσους ήχους από τα τετράχρονα αλλά και «λεπτούς» από τα δίχρονα να καλύπτουν τη φασαρία του κοινού, το μήνυμα της KTM ήταν ξεκάθαρο και συνοψίζεται άψογα στα λόγια του επικεφαλή του τμήματος ανάπτυξης πλαισίου Motocross, Manfred Edlinger: «Στόχος μας είναι να κάνουμε την οδήγηση πιο απλή, εύκολη και με περισσότερη εκμεταλλεύσιμη δύναμη».
450 SX-F 2019
Η KTM με το 2018 450 SX-F είχε ήδη μια πολύ ικανή μοτοσυκλέτα, με την οποία κατάφερε να κατακτήσει τους τίτλους AMA Supercross και MXGP για τη σεζόν του 2017. Με τη συνταγή αυτή της επιτυχίας δεν θέλησαν να κάνουν πολλές αλλαγές για το νέο μοντέλο 450 SX-F του 2019, μιας και ο πρόγονος του ήταν αρκετά κοντά στο βέλτιστο. Έτσι λοιπόν επικεντρώθηκαν στις λεπτομέρειες.
Γεωμετρία
Το νέο ελαφρύ πλαίσιο είναι κατασκευασμένο από χρωμιομολυβδαινιούχο χάλυβα και έχει βελτιωθεί δραστικά με αποτέλεσμα την καλύτερη ευκινησία στην στροφή διατηρώντας όμως την ευστάθεια στην ευθεία.
Το ψαλίδι είναι κατασκευασμένο από αλουμίνιο, έχει γίνει μακρύτερο και ο οδηγός έχει την δυνατότητα να συμπτύσσει ή να επιμηκύνει το μεταξόνιο με αποτέλεσμα το 450 SX-F να στρίβει πιο εύκολα. Επίσης μακρύτερο έχει γίνει και το υποπλαίσιο.
Η εμπρός ανάρτηση είναι της WP το μοντέλο AER 48, το οποίο αποτελείται από μία μονάδα ανάρτησης αέρα και μία υδραυλική μονάδα απόσβεσης. Χαρακτηρίζεται από την ευκολία με την οποία το σύστημα ανάρτησης αέρα ρυθμίζεται ανάλογα με το βάρος και το στυλ οδήγησης του αναβάτη και τα ειδικά χαρακτηριστικά της εκάστοτε διαδρομής. Η συμπίεση και απόσβεση ρυθμίζονται πλήρως. Το WP AER 48 προσφέρει μείωση βάρους 1,4 kg σε σύγκριση με τα συμβατικά συστήματα πιρουνιών. Τέλος την εμπρός ανάρτηση πλαισιώνει μία νέα πιο στιβαρή τιμονόπλακα. Η πίσω ανάρτηση είναι και πάλι της WP, "DCC Link" με επανασχεδιασμένο το κύριο έμβολο.
Κινητήρας
Μια μεγάλη προτεραιότητα της KTM είναι η συγκέντρωση της μάζας. Έτσι μίκρυναν ξανά την κυλινδροκεφαλή, ειδικά στο 450 SX-F, κατά 12mm, όπως και τον εκκεντροφόρο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μία ελαφρύτερη αίσθηση, ευκολότερη τοποθέτηση της μοτοσυκλέτας κατά την είσοδο της στροφής και καλύτερο χειρισμό κατά τη διάρκεια του άλματος.
Το κιβώτιο ταχυτήτων κατασκευάζεται από την "Pankl" (εταιρεία η οποία κατέχει εμπειρία η οποία προέρχεται από την εξέλιξη των κιβωτίων ταχυτήτων στην F1 και το MotoGP) από υψηλής ποιότητας υλικά.
Ο συμπλέκτης για τα 125 SX, 150 SX, 250 SX-F και 350 SX-F είναι τύπου "DS". Ενώ για τα 250 SX και 450 SX-F είναι τύπου "DDS".
Εξάτμιση
Για τους λάτρεις των δίχρονων μοντέλων η μεγαλύτερη αλλαγή έγινε με την τοποθέτηση ενός νέου συστήματος εξάτμισης. Ένα περίεργος τρόπος προσέγγισης της KTM για την αύξηση ισχύος στα δίχρονα μοντέλα της είναι ροή των καυσαερίων και ο σχεδιασμός της φούσκας της εξάτμισης. Χρησιμοποίησαν 3D εκτυπωτές για την σχεδίαση του συστήματος εξάτμισης. Η KTM αποκομίζοντας τα οφέλη της σχεδίασης και εξέλιξης από τη συμμετοχή της στο MotoGP, έχει την τεχνογνωσία πλέον και κατάφερε να χρησιμοποιήσει οβάλ διατομές στις δύο πρώτες στροφές της φούσκας με αποτέλεσμα τη μείωση της ροής των καυσαερίων και η εξάτμιση είναι πλέον μικρότερη δημιουργώντας μεγαλύτερο χώρο στην αριστερή πλευρά κατά 25mm.
Η νέα εξάτμιση του 125 και 250 SX δίνει μεγάλα οφέλη στην απόκριση του γκαζιού. Στο 250 SX ίσως λείπει λίγο η δύναμη στο ψηλό φάσμα των στροφών του κινητήρα, αλλά έχει γίνει τόσο εύκολο και διαχειρίσιμο με σημαντική μείωση των κραδασμών. Τα παλαιότερα δίχρονα μοντέλα είχαν πολύ δύναμη και τόσους πολλούς κραδασμούς στο ψηλό φάσμα των στροφών του κινητήρα, που ήταν πολύ δύσκολο να τα εκμεταλλευτείς. Εν κατακλείδι τελικό αποτέλεσμα είναι η αύξηση της ισχύος και ο μικρότερος όγκος.
Οδηγική συμπεριφορά
Ο Βρετανός πρώην πρωταθλητής Dave Willet μετά την δοκιμή των νέων μοντέλων της KTM στη πίστα της Malagrotta δήλωσε ότι: «Ο τρόπος που συνεργάζονται το πλαίσιο, η ανάρτηση και ο κινητήρας σου δίνει μία απίστευτη αίσθηση. Η KTM μας μίλησε για την ακαμψία του πλαισίου, και όντως φαίνεται ότι έχει μηδενικές στρεβλώσεις. Ίσως η ελαστικότητα του παλαιού πλαισίου να σου αφαιρούσε την ικανότητα να είσαι ακριβής κατά τους ελιγμούς κι έτσι αυτό είχε ως αποτέλεσμα το άνοιγμα της τροχιάς στις στροφές, όμως τώρα αυτό το φαινόμενο έχει εξαλειφθεί και είναι αξιοθαύμαστο. Αυτό που με εντυπωσίασε περισσότερο ήταν το 450 SX-F. Με το που ανέβηκα ένοιωσα άνετα κι αυτή η αίσθηση ήρθε μέσω της άψογης ισορροπίας. Στο παρελθόν πολύ αναβάτες που αγωνιζόντουσαν με Ιαπωνικές μοτοσυκλέτες και έκαναν τη μετάβαση σε Ευρωπαϊκές είχαν κάνει μεγάλο θέμα συζήτησης για τη διαφορετικότητα της αίσθησης. Άλλαζαν το οδηγικό τους στυλ. Έπαιρναν μικρότερες κλίσεις για να "κόψουν" τη διαδρομή και μεγαλύτερες κλίσεις για να τοποθετηθούν στις κατάλληλες γραμμές. Ήταν ευκολότερο να κάνεις το κομμάτι "μικρότερο" με μία Ιαπωνική μοτοσυκλέτα. Πλέον όμως τα τελευταία 5 χρόνια κάνεις δεν το αναφέρει αυτό. Η KTM παρ' όλα αυτά εξακολουθεί να έχει τη δική της αίσθηση και την ξεχωριστή ταυτότητα. Η 450 SX-F είναι μία από τις πιο δυνατές μοτοσυκλέτες και αυτό την έκανε αρκετά δυσκίνητη, όμως αυτό έχει εξαλειφθεί εντελώς. Το νέο πλαίσιο σε συνεργασία με το ψαλίδι, την ανάρτηση αλλά και τον κινητήρα την κάνουν με μία λέξη "Εύκολη". Φυσικά η KTM κατασκεύαζε πάντα γρήγορες μοτοσυκλέτες θυσιάζοντας όμως άλλους τομείς. Πλέον φαίνεται ότι έχουν θέσει προτεραιότητα στην ευκολία της οδήγησης από τον καθένα κι αυτό το διαπίστωσα από την εκκίνηση κιόλας.»
Ο Willet αισθάνθηκε επίσης αυξημένη ισχύ και στους άλλους τετράχρονους κινητήρες. Το 350 SX-F είναι εκπληκτικό και σίγουρα έχει πολύ περισσότερη δύναμη σε σχέση με τον παλαιότερο κινητήρα. Το 250 SX-F έχει δεχθεί μικρές αλλαγές, αλλά και σ' αυτό νιώθεις τις διαφορές στις ρυθμίσεις του κινητήρα και αισθάνεσαι μία συνολική βελτίωση. Οι δύο τετράχρονοι κινητήρες 250 και 350 είναι πολύ δυνατοί διαθέτοντας διαχειρίσιμη δύναμη και είναι μία πάρα πολύ καλή επιλογή για αναβάτες οι οποίοι δεν έχουν την δυναμική να πάνε στον απίστευτα δυνατό 450άρι.
Απόδοση και εκμετάλλευση δύναμης
Ο επικεφαλής του τμήματος Off-road και Motocross, Michael Viertlmayr δήλωσε ότι: «Το νέο KTM 450 SX-F είναι το πιο “αιχμηρό όπλο” στην νέα γκάμα μοντέλων της KTM για το 2019. Η μεγαλύτερη βελτίωση είναι η νέα κυλινδροκεφαλή. Διαχειριστήκαμε και μετακινήσαμε τον στρόφαλο πιο χαμηλά κατά 13mm σε σύγκριση με το προϋπάρχοντα κινητήρα και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την συγκέντρωση της μεταβαλλόμενης μάζας με το κέντρο βάρους πλέον να είναι πιο μπροστά. Ίσως αυτό δημιουργεί την τεράστια βελτίωση στο κομμάτι του χειρισμού. Ο κινητήρας είναι τοποθετημένος 50mm πιο χαμηλά και 550 γραμμάρια πιο ελαφρύς σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Έχουμε τοποθετήσει νέα ωστήρια, άξονες και εκκεντροφόρους και επικεντρωθήκαμε στην αύξηση της απόδοσης στο χαμηλό φάσμα των στροφών του κινητήρα χωρίς να όμως να χάσουμε καθόλου δύναμη από το μεγαλύτερο φάσμα των στροφών. Ακόμη καταφέραμε την μείωση των κινητών μερών της κυλινδροκεφαλής με ιδιαίτερη έμφαση στην ποιότητα και την αξιοπιστία.»
Με τους 63 ίππους απόδοσης το 450 SX-F είναι το πιο δυνατό και συνάμα το πιο ελαφρύ μοντέλο στην αγορά. Είναι εκπληκτική η σχεδίαση και η κατανομή του βάρους σε όλα τα νέα μοντέλα, με αξιέπαινο αποτέλεσμα τη συνολική βελτίωση της απόδοσης. Δούλεψαν πολύ σκληρά για τη σωστή μετάδοση και εκμετάλλευση της δύναμης του κινητήρα ξεχωριστά για το κάθε μοντέλο. Για να το πετύχουν αυτό, βελτίωσαν τις κυλινδροκεφαλες, το σύστημα εξάτμισης, το φιλτροκούτι, τα ηλεκτρονικά και τη μονάδα διαχείρισης δύναμης. Έτσι το μυστικό δεν είναι η παραγωγή μεγάλης ιπποδύναμης, αλλά ο τρόπος μετάδοσης και η εκμετάλλευσης αυτής.
Δίαιτα
Όλα τα νέα μοντέλα ακολούθησαν την ίδια τακτική δίαιτας. Να φανταστείτε ότι αφαίρεσαν 550 γραμμάρια από το 350 SX-F και 300 γραμμάρια από το 250 SX-F, ενώ στο 450 SX-F μείωσαν κατά 200 γραμμάρια το βάρος της κυλινδροκεφαλής. Η αίσθηση του βάρους σε σύγκριση με τα άλλα μοντέλα Motocross άλλων κατασκευαστών, είναι πολύ πιο ελαφριά. Με την βελτίωση της ροπής στο χαμηλό και μεσαίο φάσμα των στροφών του κινητήρα στο 450 SX-F και σε συνδυασμό με τη δευτέρα ταχύτητα που είναι πλέον πιο μακριά, η δύναμη είναι πιο διαχειρίσιμη και περνά τόσο καλά στο έδαφος, που μπορείς να εκμεταλλευτείς στο έπακρο τις δυνατότητες του κινητήρα αλλά και ολόκληρης της μοτοσυκλέτας.
Η KTM έχει επικεντρωθεί στην εύκολη χρήση του 450 SX-F, χωρίς να χρειάζεται την βέλτιστη φυσική κατάσταση του αναβάτη για τον χειρισμό του. Και αυτό φαίνεται κι από τα αποτελέσματα που έχουν στο πρωτάθλημα MXGP, με την ΚΤΜ να έχει κατακτήσει την πρώτη και δεύτερη θέση.
Χρηστικότητα και Εργονομία
Στο σχεδιασμό της χρηστικότητας των δίχρονων SX μοντέλων, η KTM εξέτασε λεπτομερώς τις απόψεις των αγωνιζομένων αλλά και των πελατών της. Έτσι βελτίωσε κάποιες πτυχές των μοντέλων της με σημαντικότερες να είναι, το λεπτότερο προφίλ, τα μεταβαλλόμενα πλαστικά και περισσότερες συνδέσεις. Αυτές οι αλλαγές είχαν ως αποτέλεσμα την καλύτερη οδηγική ικανότητα. Το λεπτότερο υποπλαίσιο σου παρέχει τη δυνατότητα να μεταφέρεις το σωματικό βάρος πιο εύκολα εμπρός ή πίσω. Είναι βασικό όφελος για όλα τα νέα μοντέλα αλλά αυτή η αλλαγή βοηθά ιδιαίτερα το 450 SX-F λόγο του μεγαλύτερου μεγέθους του.
Η KTM για την εργονομία εστίασε στη λεπτομέρεια. Έτσι σχεδίασε μία νέα σέλα. Μπορεί η εξέλιξη αυτού του τομέα να ακούγεται ανούσια αλλά ακόμη κι αυτή η λεπτομέρεια συμβάλει στην επιτυχία της KTM. Παλαιότερα η σέλα ήταν επίπεδη και το αφρώδες υλικό δεν παρείχε την σωστή στήριξη. Πλέον είναι επανασχεδιασμένη εξ αρχής με επένδυση από λωρίδες πυριτίου για μεγαλύτερη πρόσφυση, είναι αφαιρούμενη με μία βίδα, και προσφέρει περισσότερη άνεση αλλά και καλύτερη στήριξη.
Το 125 SX ήταν το ταχύτερο και ελαφρύτερο εδώ και 10 χρόνια στην κατηγορία του. Η εξέλιξη του όμως δε σταμάτησε ποτέ, κι έτσι το νέο μοντέλο είναι ακόμα καλύτερο με κύρια χαρακτηριστικά βελτίωσης να είναι το πλαίσιο, οι αναρτήσεις και η σκληρότερη τιμονόπλακα.
Το 150 SX εξακολουθεί να είναι μία κατηγορία από μόνο του. Υπάρχουν πολλοί ερασιτέχνες αναβάτες που επιλέγουν τις χαμηλού κόστους δίχρονες μοτοσυκλέτες. Έτσι αυτοί που θέλουν λίγο παραπάνω δύναμη σε σχέση με το 125, έχουν πάντα την επιλογή του 150 SX.
Στην εκδήλωση η παρουσία των Power Parts αλλά και Power Wear της KTM δεν γινόταν να λείπουν. Υπήρχε έκθεση με όλη την γκάμα των προϊόντων βελτίωσης της KTM, όπως εξατμίσεις Akrapovic και FMF, τροχοί D.I.D Dirtstar, αναρτήσεις WP. Επίσης η έκθεση είχε όλα τα τελευταία είδη ρουχισμού και εξοπλισμού για τον αναβάτη με όλες τις συνεργαζόμενες φίρμες όπως η Alpinestars, η Scott, η Troy Lee Designs και άλλες.
Όλοι οι αναβάτες, αγωνιζόμενοι ή μη, έκαναν αμέτρητους γύρους στην πίστα της Malagrotta, μέχρι τελικής πτώσης. Ακόμη και μία αιφνιδιαστική δυνατή καταιγίδα δεν κατάφερε να ρίξει τον ενθουσιασμό όσων παραβρέθηκαν στην εκδήλωση. Πίσω όμως από την πολυτελή διοργάνωση, υπήρχαν οι μηχανικοί και οι τεχνικοί εξέλιξης της KTM που δεχόντουσαν αμέτρητες ερωτήσεις και πολλά θετικά σχόλια για το έργο τους.
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.