Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 08.06.2018
Το Desert Sled είναι η πρώτη του είδους της. Μια μοτοσυκλέτα που θυμίζει πολλά περισσότερα σε εμάς τους Έλληνες από τα υπόλοιπα Scrambler των Ιταλών
Ο όρος Scrambler στη χώρα μας, μέχρι που έγιναν «μόδα» οι συγκεκριμένες μοτοσυκλέτες, δεν έλεγε πολλά. Το Enduro λέει περισσότερα. Είμαστε λάτρεις των «ψηλών φτερών». Το Desert Sled κατά τη γνώμη μου είναι μοτοσυκλέτα που «μιλάει» στην ψυχή των Ελλήνων. Για αυτό και μια εβδομάδα που κάναμε μαζί του 1.000 χλμ. σε όλα τα τερέν, συμπατριώτες μας και μη (θα σας εξηγήσω πιο μετά τι εννοώ) θαύμασαν αυτήν τη μοτοσυκλέτα, η οποία πλέον πρέπει να υπάρχει σε πολλές φωτογραφικές συλλογές κινητών. Φορτωμένη, λασπωμένη, βρεγμένη, με φόντο θάλασσα και βουνό, αλλά και μέσα στην πόλη.
Born Free 1962
Η γέννηση του πρώτου Scrambler πραγματοποιήθηκε από Αμερικανούς γονείς. Τα αδέλφια Berliner ήταν οι εισαγωγείς της Ducati στις ΗΠΑ και ήταν της άποψης πως, για να πουλήσουν ιταλικές μοτοσυκλέτες στους συμπατριώτες τους, αυτές θα πρέπει να ανταποκρίνονται στα γούστα τους. Έτσι σχεδιάστηκε το Scrambler στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Αυτός που υλοποίησε την ιδέα των Αμερικανών πίσω στην Μπολώνια ήταν ο Renzo Neri, τότε τεχνικός διευθυντής της ιταλικής εταιρείας. Αν και «μουτζούρης», είχε ταλέντο στη σχεδίαση και το πρώτο Scrambler βγήκε από τις γραμμές παραγωγής το 1962 (το νέο μοντέλο έχει χαραγμένη την ημερομηνία στην τάπα του ρεζερβουάρ). Η επιτυχία του ήταν τεράστια, εξαιτίας της ιδιαίτερης σχεδίασης, του εξαιρετικού κινητήρα, του πολύ καλού πλαισίου και της άψογης θέσης οδήγησης. Το μοντέλο εξελισσόταν συνεχώς έως το 1968, όταν εμφανίστηκαν οι εκδόσεις 350 και 450 κ.εκ. Η παραγωγή του σταμάτησε το 1975 και έπειτα από 40 χρόνια επιστρέφει για να αποτελέσει ξανά ορόσημο για την ιταλική εταιρεία.
To επόμενο Enduro
Εν έτει 2015, 53 χρόνια μετά το πρώτο Scrambler που βγήκε από τη γραμμή παραγωγής για την αγορά των Η.Π.Α., οι Ιταλοί επαναφέρουν το όνομα παρουσιάζοντας τέσσερα μοντέλα και δεκάδες άλλα είδη με το ίδιο λογότυπο. Ένα από αυτά είναι το Urban Enduro το οποίο αντικαταστάθηκε με το Desert Sled το 2017. Το Urban Enduro ήταν στην ουσία ένα Scrambler με ψηλό φτερό, διαφορετική βαφή και κάποια περιφερειακά που τόνιζαν τα off road χαρακτηριστικά του. Το Desert Sled από την άλλη συνιστά ένα vintage enduro που, εκτός από το ψηλό φτερό, έχει πολλά ακόμη χαρακτηριστικά που το κάνουν να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα Scrambler.
Οι διαφορές
Οι βασικές διαφορές σε σχέση με τα υπόλοιπα μέλη της vintage οικογένειας των δικύλινδρων αερόψυκτων Scrambler με τον κινητήρα των 803 κ.εκ. συνοψίζονται στις διαστάσεις του Desert Sled, στις αναρτήσεις και στους τροχούς.
Το μεταξόνιο είναι μακρύτερο, φτάνοντας τα 1.505mm τη στιγμή που σε όλα τα υπόλοιπα μοντέλα – Ιcon, Classic και Full Throttle είναι 1.445mm και στην έκδοση Café Racer 1.436mm. Το συνολικό ύψος της μοτοσυκλέτας είναι 1.213mm, αντί 1.190mm στις τρεις εκδόσεις και 1.090mm στο streetάδικο Café Racer, με τη σέλα να βρίσκεται στα 860mm αντί 795mm (805mm στο Café Racer), ενώ υπάρχει και δυνατότητα τοποθέτησης χαμηλότερης στα 840mm. Το βάρος της με όλα τα υγρά είναι κατά 21 και 19 κιλά μεγαλύτερο αντίστοιχα.
Οι αναρτήσεις αλλάζουν τελείως τη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας και την κάνουν να μπορεί να κινηθεί άνετα σε εύκολες off road διαδρομές. Μπροστά υπάρχει ένα πλήρως ρυθμιζόμενο ανεστραμμένο πιρούνι με διάμετρο καλαμιών 46mm και διαδρομή 200mm, ενώ το παράκεντρα τοποθετημένο αμορτισέρ της Kayaba είναι κοινό με τις άλλες εκδόσεις, αλλά με μεγαλύτερη διαδρομή (200mm).
Ο μπροστινός τροχός είναι 19 ιντσών, αντί για 18 στα Icon, Classic και Full Throttle, ενώ ο πίσω παρέμεινε ίδιος με τα υπόλοιπα μοντέλα στις 17 ίντσες. Οι ζάντες φέρουν ακτίνες και έχουν χρυσά στεφάνια. Για να τονιστεί ακόμη περισσότερο ο off road χαρακτήρας του Desert Sled τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης είναι τα «ελαφρώς τακουνάτα» Pirelli Scοrpion Rally STR, ιδανικά για κίνηση σε όλα τα τερέν.
Τα κοινά
Ο κινητήρας προέρχεται από το Monster 796 και είναι ένας δεσμοδρομικός (από τη λέξη Desmo, μια πατενταρισμένη μέθοδος για την κίνηση των βαλβίδων) αερόψυκτος δικύλινδρος σε διάταξη L με μειωμένη ιπποδύναμη και ροπή, με γνώμονα να συνάδει με τον συνολικά φιλικό χαρακτήρα και προορισμό της μοτοσυκλέτας. Έχει δοθεί μεγάλη προσοχή στο αισθητικό ταίριασμα του κινητήρα με την υπόλοιπη μοτοσυκλέτα. Χρησιμοποιήθηκαν ιδιαίτερης αισθητικής καπάκια, με το αποτέλεσμα να κρίνεται άκρως επιτυχημένο. Μόνη ένστασή μας η χαμηλά τοποθετημένη διπλή απόληξη της εξάτμισης. Θα έπρεπε να υπάρχει ως στάνταρ μια ψηλότερα τοποθετημένη που θα ταίριαζε περισσότερο με τον χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας.
Η ιπποδύναμη φτάνει τους 75 ίππους στις 8.250 σ.α.λ. (από 87 στο Monster) και η ροπή τα 6,9 Kgm στις 5.750. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι έξι σχέσεων και διαθέτει σύστημα APTC (μονόδρομος συμπλέκτης), που αποτρέπει τα μπλοκαρίσματα του πίσω τροχού στα κατεβάσματα. Το πλαίσιο δεν θα μπορούσε να μην ήταν χωροδικτύωμα κατασκευασμένο από ατσάλι, ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι πρόκειται για μοντέλο της Ducati. Το αμορτισέρ δεν διαθέτει σύστημα μοχλισμού, ρυθμίζεται ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου και την απόσβεση επαναφοράς και εδράζεται σε ένα πανέμορφο αλουμινένιο ψαλίδι τύπου banana. Τα φρένα ανήκουν φυσικά στην Brembo, μπροστά υπάρχει μονό μεγάλο δισκόφρενο 330mm με δαγκάνα τεσσάρων εμβόλων ακτινικής στήριξης και πίσω ένας ακόμη δίσκος 245mm με δαγκάνα ενός εμβόλου. Στο στάνταρ εξοπλισμό του Scrambler περιλαμβάνεται σύστημα ABS της Bosch, με δυνατότητα απενεργοποίησης για όσους θέλουν να “παίξουν” στο χώμα.
Η γοητεία της απλότητας
Στην περίπτωσή μας δεν θαμπώνουν τα high tech ηλεκτρονικά, ούτε οι μεγάλες πλαστικές επιφάνειες με το εξωπραγματικό design. Εδώ τα πράγματα διακρίνονται από απλότητα. Η ποιότητα κατασκευής του Desert Sled είναι πολύ καλή. Κανένας τριγμός, κανένας ανεπιθύμητος θόρυβος. Όμως μπροστά στο «μαγικό» πολυόργανο, τους χειροποίητους λαιμούς των εξατμίσεων, στον προβολέα με το περιμετρικό «δαχτυλίδι» από led λάμπες και την προστατευτική σήτα, από τα βουρτσισμένα αλουμινένια φιλέτα στο ρεζερβουάρ και τα «καπάκια» στο μοτέρ, μέχρι τη σίτα, τους καθρέφτες, ακόμη και τα ελαστικά που έχουν επιλεγεί, όλα είναι προσεγμένα μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια. Και αν δεν σας αρκούν αυτά, τότε επισκεφτείτε την ιστοσελίδα scramblerducati.com και αρχίστε το customizing από την τεράστια συλλογή που είναι διαθέσιμη.
O σχεδιασμός (?)
Η αλήθεια είναι πως δεν είχαμε σχεδιάσει τίποτα από όλα όσα θα διαβάσετε παρακάτω. Παρ’ όλα αυτά, μέσα σε μία εβδομάδα πραγματοποιήσαμε τα πάντα μαζί του. Συνολικά «γράψαμε» περίπου 1.000 χλμ. Παντού! Κίνηση μέσα στην πόλη, όπου αναμένεται να περάσει το μεγαλύτερο μέρος της «ζωής» του, 700 χλμ. σε εθνικό και επαρχιακό δίκτυο και μερικά σε χώμα, αφού με το Desert Sled πήραμε μέρος στα μαθήματα off road οδήγησης των μεγάλων on- off με την καθοδήγηση του Chris Birtch. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά…
Στην πόλη
Το πρώτο πράγμα που καταλαβαίνεις, όχι τόσο βλέποντας, αλλά ανεβαίνοντας πάνω στο Desert Sled, είναι πως πρόκειται για ψηλή μοτοσυκλέτα ειδικά αν έχεις οδηγήσει και άλλες εκδόσεις όπως η Icon. Για αναβάτη όμως ύψους 1,75m πατάς μια χαρά κάτω έχοντας τον πλήρη έλεγχο της μοτοσυκλέτας. Η θέση οδήγησης σε τοποθετεί πιο πίσω από ό,τι θα ήθελες και τα χέρια τεντώνουν για να πιάσουν το τιμόνι με τις ανοιχτές γωνίες. Η σέλα είναι άνετη, αλλά λίγο πριν το τελείωμά της κρίνεται σκληρή με αποτέλεσμα να «κόβει» τα πόδια όταν κάθεσαι μπροστά.
Μόλις ο δικύλινδρος πάρει μπροστά, ένα εύρυθμο «γουργουρητό» ακούγεται που συνδυάζεται με τον μπάσο θόρυβο που εκπέμπει το διπλό τελικό της εξάτμισης. Μέσα στην πόλη ο πολύ φιλικός σε λειτουργία και απόδοση κινητήρας αποδεικνύεται πολύ ελαστικός διευκολύνοντας το έργο του αναβάτη. Συνδυάζεται με το εξατάχυτο κιβώτιο με τη σωστή κλιμάκωση, που διακρίνεται για τη σωστή και αθόρυβη λειτουργία του. Το τιμόνι κόβει πολύ και βρίσκεται στο σωστό ύψος για ελιγμούς μέσα σε έντονο κυκλοφοριακό, ενώ το αυξημένο ύψος από το έδαφος τού επιτρέπει να ανεβαίνει πεζοδρόμια. Ταυτόχρονα οι αναρτήσεις «καταπίνουν» με ευκολία κάθε ανωμαλία, αν και το αμορτισέρ εμφανίζει κάποιες αδυναμίες στην απόσβεση ιδιαίτερα με δύο άτομα. Το μόνο που μας ενόχλησε είναι πως ο αερόψυκτος κινητήρας σε συνθήκες κίνησης στην πόλη ανεβάζει θερμοκρασία.
Στο ταξίδι
Από Αθήνα, Ναύπλιο και από εκεί στην Αρχαία Ολυμπία το ταξίδι με το Desert Sled κύλησε πολύ ομαλά με ταχύτητες 140 χ.α.ώ. με την έλλειψη κραδασμών από τον κινητήρα να κάνει τα πράγματα ακόμη πιο εύκολα. Μεταξύ 4.500 και 6.000 σ.α.λ. ακούγεται και το τυπικό βουητό, χαρακτηριστικό των ψηλόφτερων μοτοσυκλετών. Στο πρώτο μέρος του ταξιδιού κατά το οποίο προβλεπόταν και οδήγηση βράδυ η εξαιρετική απόδοση του προβολέα συνέβαλε τα μέγιστα. Αν και η βροχή μας έκανε αρκετές φορές μούσκεμα καθ’ όλη την εβδομάδα, το Desert Sled συνέχισε απτόητο με το ψηλό φτερό και το πίσω σπόιλερ να προστατεύουν αρκούντως ικανοποιητικά.
Στο χώμα
Το τρίτο και πιο ενδιαφέρον κομμάτι της δοκιμής προέβλεπε οδήγηση στο χώμα. Υπό την καθοδήγηση του Chris Birtch το 2WO.gr βρέθηκε στην Αρχαία Ολυμπία για μαθήματα οδήγησης. Εκείνες τις ημέρες σε ένα από τα ιστορικότερα μέρη της χώρας μας, διεξαγόταν το Hellas Rally με 300 συμμετοχές από όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου. Τo Desert Sled έκανε αίσθηση με την παρουσία του στο bivouac, αφού όσοι το είδαν το περιεργάστηκαν και το φωτογράφησαν.
Όταν έγιναν οι απαραίτητες ρυθμίσεις από τον ίδιο τον Birch σε μανέτες και λεβιέδες, οι ασκήσεις «βγήκαν» πολύ εύκολα. Στην όρθια οδήγηση το Desert Sled μάς άφησε ξεκούραστους. Η συμπεριφορά του σε ήπια χρήση στο χώμα ήταν άψογη. Τα ελαστικά του βοηθούν όσους επιλέξουν μεικτή χρήση σε άσφαλτο και χώμα. Στην άσφαλτο, λόγω της φαρδιάς κορόνας του πίσω, βάζουν νωχελικά το Desert Sled μέσα στη στροφή. Όμως, το κράτημά του είναι εξαιρετικό ακόμη και σε βρεγμένο τερέν. Οι αναρτήσεις στο χώμα υποβάλλονται σε σκληρή δοκιμασία, ωστόσο τα βγάζουν πέρα εύκολα. Τα φρένα, όπως και στην άσφαλτο, συμπεριφέρονται πολύ καλά και διαθέτουν δύναμη και αίσθηση. Ο Chris μάς έδωσε συγχαρητήρια και εμείς μείναμε απόλυτοι ικανοποιημένοι από τη μοτοσυκλέτα που μας βοήθησε να φέρουμε εις πέρας τα μαθήματα.
To Desert Sled θυμίζει άλλες εποχές, όπως και τα υπόλοιπα Scrambler. Όμως είναι κάτι που μας δένει περισσότερο μαζί του. Η εμφάνισή του και το ψηλό φτερό μας πάνε πίσω σε εποχές που το να κυκλοφορείς με μια τέτοια μοτοσυκλέτα αποτελούσε όνειρο. Όσοι δεν το πραγματοποιήσατε τότε ή θέλετε να το ζήσετε τώρα, αποκτήστε ένα Desert Sled και κάντε το όνειρο πραγματικότητα.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |
Αντιπροσωπεία | ducati.gr |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | Δικύλινδρος L, αερόψυκτος, τετράχρονος |
Κυβισμός (cc) | 803 |
Διάμετρος x Διαδρομή | 88x66 |
Συμπίεση | 11:1 |
Σύστημα εξαγωγής | 2 σε 1 |
Εκκίνηση | Μίζα |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
Ισχύς εργοστασίου (HP/rpm) | 75/8.250 |
Ροπή εργοστασίου (Kg-m/rpm) | 6,9/7.750 |
Κατανάλωση (lt/100km) | 5,1 |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.