Πρώτη επαφή με το Yamaha MT-09 Y-AMT
Η Yamaha δίνει μεγάλη σημασία στο νέο κιβώτιο ταχυτήτων και διοργάνωσε παρουσίαση στην Ελλάδα
Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 17.10.2024
Παρά το ότι η νέα τεχνολογία μπορεί να φαίνεται απλή στα λόγια, μόνο με την πρακτική εμπειρία γίνεται αντιληπτή η διαφορά στην αίσθηση και την απόδοση
Φωτογραφίες: Χρήστος & Γιώργος Καραγιωργάκης
Η Yamaha, με αυτήν την εκδήλωση, ήθελε να προσεγγίσει ακριβώς αυτό το σημείο, και γι’ αυτό σχεδιάζει να διαθέσει το νέο MT-09 Y-AMT μέσω των επίσημων συνεργατών της για test rides.
Γιατί το MT-09;
Η επιλογή του MT-09 για την εισαγωγή του Y-AMT φαίνεται στρατηγική, καθώς το συγκεκριμένο μοντέλο είναι γνωστό για τον διασκεδαστικό και δυναμικό του χαρακτήρα. Έτσι, η Yamaha παρουσιάζει το Y-AMT ως ένα σύστημα που δεν προορίζεται μόνο για μεγάλες μοτοσυκλέτες ταξιδιωτικού τύπου αλλά και για πιο σπορ μοντέλα. Αν και τα ημιαυτόματα κιβώτια χρησιμοποιήθηκαν σε τουριστικές μοτοσυκλέτες όπως το Honda DCT, η Yamaha αποφάσισε να το ενσωματώσει σε μια μοτοσυκλέτα πιο επιθετική και διασκεδαστική στην οδήγηση, ώστε να αναδείξει την προσαρμοστικότητά του σε διάφορους τύπους μοτοσυκλετών.
Το Y-AMT είναι ένα παράδειγμα της αυξανόμενης τάσης για αυτόματη μετάδοση στις μοτοσυκλέτες, και με τιμή μόλις 600 ευρώ υψηλότερη από την βασική έκδοση, η Yamaha καθιστά αυτήν την τεχνολογία προσιτή.
Η τεχνολογία Y-AMT και οι προοπτικές της
Το Y-AMT προσφέρει επιλογή μεταξύ πλήρους αυτόματης λειτουργίας και χειροκίνητης αλλαγής μέσω κουμπιών στο τιμόνι, κάτι που το κάνει ιδανικό για καθημερινή οδήγηση και αυξάνει την ευκολία χρήσης, χωρίς να μειώνει την απόδοση της μοτοσυκλέτας. Η Yamaha βλέπει ότι η ζήτηση για ημιαυτόματα κιβώτια ταχυτήτων αυξάνεται, και με το Y-AMT έχει στόχο να φέρει αυτήν την τεχνολογία σε ακόμα περισσότερα μοντέλα της γκάμας της.
Το Yamaha Y-AMT στο MT-09 όντως ανοίγει την πόρτα σε μια νέα κατηγορία αναβατών που παραδοσιακά απέφευγαν τις μοτοσυκλέτες λόγω της χρήσης του συμπλέκτη. Αυτοί ήταν οι φανατικοί των scooter που έχουν συνηθίσει την άνεση της αυτόματης οδήγησης και τείνουν να βλέπουν το χειροκίνητο κιβώτιο ως κάτι περιττό. Με το Y-AMT, μπορούν να απολαύσουν την αίσθηση της μοτοσυκλέτας χωρίς να χρειαστεί να εγκαταλείψουν την ευκολία του αυτόματου κιβωτίου.
Είναι επίσης οι οδηγοί αυτοκινήτων. Ειδικά όσοι έχουν εμπειρία μόνο από αυτόματα αυτοκίνητα, η σκέψη του συμπλέκτη σε μια μοτοσυκλέτα μπορεί να φαντάζει δύσκολη και αποτρεπτική. Το Y-AMT φέρνει πιο κοντά την αίσθηση που έχουν από το αυτοκίνητο, ενθαρρύνοντάς τους να εξερευνήσουν την εμπειρία της μοτοσυκλέτας.
Τέλος είναι οι νεότεροι αναβάτες που είναι συνηθισμένοι με τις αυτοματοποιημένες λειτουργίες και τα «έξυπνα» συστήματα, όπως αυτά που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα. Αυτή η ομάδα συνήθως βλέπει το χειροκίνητο ως παλιό και λιγότερο πρακτικό. Το Y-AMT καλύπτει τις προτιμήσεις τους, προσφέροντας μια σύγχρονη, τεχνολογικά αναβαθμισμένη εμπειρία οδήγησης.
Με αυτόν τον τρόπο, η Yamaha πιθανότατα θα καταφέρει να προσελκύσει μια ευρύτερη βάση πελατών και να μειώσει τον μέσο όρο ηλικίας των αναβατών. Οι νεότεροι αναβάτες, που επιθυμούν την τεχνολογία και την ευκολία, μπορούν τώρα να προσελκυστούν από τη μοτοσυκλέτα με τον ίδιο ενθουσιασμό που έχουν για τις ηλεκτρονικές συσκευές.
Το μέλλον στην EICMA
Το MT-09 αποτελεί ιδανική βάση για το Y-AMT, αλλά είναι προφανές ότι στοχεύει στη μελλοντική εφαρμογή του και στις σειρές Tracer 9, MT και XSR, ενώ δεν αποκλείετε να το δούμε και supersport της μάρκας. Η Yamaha είναι πιθανό να ανακοινώσει περισσότερα μοντέλα που θα φέρουν το Y-AMT στην επερχόμενη έκθεση EICMA, ακολουθώντας την τάση που θέλει την αγορά μοτοσυκλετών να κινείται προς τα αυτόματα και ημιαυτόματα συστήματα. Η νέα τεχνολογία κάνει τις μοτοσυκλέτες πιο προσιτές σε διαφορετικούς τύπους αναβατών, ενώ τοποθετεί τη Yamaha σε μια ισχυρή θέση στον ανταγωνισμό με άλλους κατασκευαστές, όπως η Honda, η BMW και η KTM, που επίσης επενδύουν σε αντίστοιχες τεχνολογίες.
Το Y-AMT στο MT-09: Πώς Λειτουργεί
Ο σχεδιασμός του Y-AMT είναι απλός αλλά αποτελεσματικός, καθώς παραμένει πολύ κοντά στη μηχανική του χειροκίνητου MT-09. Ο κινητήρας CP3 με τους 117 ίππους παραμένει ίδιος, ενώ ο αναβάτης δεν χρειάζεται να χρησιμοποιεί μανέτα συμπλέκτη ή πεντάλ αλλαγής ταχυτήτων. Οι διαφορές εστιάζονται στους νέους διακόπτες στο τιμόνι. Στη δεξιά μεριά υπάρχει μικρός μοχλός για εναλλαγή μεταξύ πλήρους αυτόματης και χειροκίνητης λειτουργίας, ενώ στην αριστερή ο διακόπτης «See-Saw» επιτρέπει ανοδικές και καθοδικές αλλαγές όταν η λειτουργία είναι χειροκίνητη. Ο μηχανισμός προσθέτει μόλις 2,4 κιλά στο βάρος της μοτοσυκλέτας.
Σε αντίθεση με το DCT της Honda, το οποίο έχει τελείως διαφορετική λειτουργία από το κλασσικό κιβώτιο, χρησιμοποιώντας μια περίπλοκη διάταξη διπλού συμπλεκτή και ηλεκτροϋδραυλικών χειριστηρίων, προσθέτοντας περίπου 24 κιλά βάρους, η Yamaha Y-AMT διαθέτει ένα κλασσικό κιβώτιο ταχυτήτων με την απλή προσθήκη ηλεκτρομοτέρ για τον συμπλέκτη και τον επιλογέα ταχυτήτων. Αυτά συνδέονται με τη δική τους μονάδα ηλεκτρονικού ελέγχου, η οποία λειτουργεί σε αρμονία με τους αισθητήρες της μοτοσυκλέτας, την IMU έξι αξόνων και το γκάζι ride-by-wire για ομαλές αλλαγές. Το σύστημα ανεβάζει και κατεβάζει σχέσεις σε 0,1 δευτ. συνεργαζόμενο και με το 3ης γενιάς quickshifter της εταρείας.
Είναι περίεργο στη χρήση το Yamaha Y-AMT;
Έχοντας κάνει χιλιάδες χιλιόμετρα με μοντέλα που διαθέτουν αυτόματα και ημιαυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, ένοιωσα άμεσα εξοικειωμένος με την λογική λειτουργίας του Y-AMT. Πρώτο και πολύ χρήσιμο συμπέρασμα πως η οδήγηση με αργές ταχύτητες ήταν εξαιρετικά εύκολη.
Στην αυτόματη λειτουργία το πρόγραμμα «D» ανεβάζει και κατεβάζει σχέσεις σε φυσιολογικό ρυθμό, ενώ στο «D+» με πιο σπορ τρόπο σε πιο υψηλές στροφές. Ασχέτως όμως με ποια λειτουργία έχεις επιλέξει μπορείς να αλλάζεις σχέσεις από τους διακόπτες. Επιπλέον το σύστημα αποτρέπει το «κρέμασμα» κατεβάζοντας μόνο του σχέσεις και ανεβάζει ανάλογα με το άνοιγμα του γκαζιού.
Στην λειτουργία manual, όπως και να αλλάξεις ταχύτητα το σύστημα «ακούει» άμεσα. Χωρίς μηχανικούς θορυβούς, χωρίς κομπιάσματα. Παράλληλα φροντίζει για την σωστή και ασφαλή λειτουργία του μοτέρ αφού σε αφήνει να κατεβάσεις ή να ανεβάσεις, μόνο όπως θα το έκανες σε ένα κλασσικό κιβώτιο.
Όταν ακινητοποιηθεί, κατεβάζει στην πρώτη ταχύτητα στην αυτόματη λειτουργία, ενώ αν είστε χειροκίνητο, θα κρατήσει την επιλεγμένη σχέση μέχρι να σταματήσετε και στη συνέχεια θα κατεβάσει πρώτη, ώστε να είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε.
«Συμβίωση με το σκοτάδι»
Αυτό είναι το μήνυμα που θέλει να περάσει η Yamaha. Η συμβίωση με μια μοτοσυκλέτα εξοπλισμένη με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, όπως το Yamaha MT-09 Y-AMT, ανατρέπει τις παραδοσιακές αντιλήψεις για την οδήγηση και ανοίγει νέους ορίζοντες σε αναβάτες όλων των επιπέδων. Kάνει την καθημερινή μετακίνηση πιο απλή και προσβάσιμη, ενώ διατηρεί τον δυναμικό χαρακτήρα και την αδρεναλίνη που προσφέρει η μοτοσυκλέτα. Η εμπειρία γίνεται πιο «έξυπνη» και άμεση, ενσωματώνοντας την καινοτομία στην καθημερινή συμβίωση με τη μοτοσυκλέτα, και ενθαρρύνει περισσότερους να την απολαύσουν, χωρίς τους περιορισμούς που ίσως παλαιότερα τους εμπόδιζαν.
Εξοπλισμός αναβάτη ΜΟΤΟ MARKET
Κράνος: Caberg Drift Evo II
Μπουφάν: Tur Podium Hydroscout
Γάντια: Tucano Urbano MRK3
Παντελόνι: Nordcode Cargo Ripstop-Tefflon
Μποτάκια: Eleveit Antibes WP
YAMAHA MT-09 Y-AMT | ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ |
ΤΙΜΗ (€): | 11.790 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΤΡΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, ΤΕΤΡΑΧΡΟΝΟΣ, ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 2EEK, ΤΕΤΡΑΒΑΛΒΙΔΟΣ |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 890 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 78x62.1 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 11,5:1 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 3 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 119 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (Nm/rpm) | 9,5/7.000 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 196 (ΜΕ ΥΓΡΑ) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 825 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.090 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 820 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.430 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | 108 |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | 24.4. |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | 120/70-17 |
ΠΙΣΩ: | 180/55-17 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΠΕΡΙΜΕΤΡΙΚΟ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | AΝΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΠΙΡΟΥΝΙ 41mm, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 130mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΜΕ ΣΥΣΤΗΜΑ ΜΟΧΛΙΣΜΟΥ, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 117mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 298mm, ΑΚΤΙΝΙΚΗ ΔΑΓΚΑΝΑ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 245 mm ΔΑΓΚΑΝΑ 2 ΕΜΒΟΛων ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 14 ΛΙΤΡΑ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.