Δοκιμή Yamaha Tenere 700 2024: Συνεχίζει καλύτερο
Με πρόσθετες λειτουργίες στο ABS, TFT οθόνη αλλά με την απλότητα να κυριαρχεί
Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 01.10.2024
Το Yamaha Ténéré 700 είναι μια μοτοσυκλέτα που έχει γίνει σύμβολο της απλότητας και της αξιοπιστίας στις adventure κατηγορίες. Αν και η Yamaha διατηρεί τον πυρήνα της μοτοσυκλέτας αναλλοίωτο, η νεότερη έκδοση περιλαμβάνει στοχευμένες και ουσιαστικές αλλαγές που την καθιστούν επίκαιρη
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Το Ténéré 700 παραμένει πιστό στη φιλοσοφία του, με έμφαση στην αναλογική προσέγγιση. Αντί για πολύπλοκα ηλεκτρονικά συστήματα, παρέχει στον αναβάτη ένα λιτό μεν, λειτουργικό δε περιβάλλον οδήγησης, ιδανικό για όσους προτιμούν τον απόλυτο έλεγχο της μοτοσυκλέτας.
Το παραπάνω αντικατοπτρίζεται ξεκάθαρα στο νέο πάνελ οργάνων που αποτελείται από οθόνη TFT 5 ιντσών, παρέχοντας όλες τις απαραίτητες πληροφορίες χωρίς περίπλοκα μενού, προσαρμόσιμες ρυθμίσεις αναβάτη ή επίπεδα λειτουργιών ισχύος. Αυτό διατηρεί την οδήγηση όσο πιο απλή και αυθεντική γίνεται, στοιχείο που αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό του μεσαίου ιαπωνικού adventure.
Η Yamaha, ωστόσο, προχώρησε σε κάποιες βελτιώσεις, ώστε το Ténéré 700 να παραμείνει ανταγωνιστικό απέναντι σε νέα adventure μοντέλα μεσαίου κυβισμού. Εκτός από την οθόνη TFT, προστέθηκαν φλας LED και λειτουργίες στο ABS, επιτρέποντας μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα στο σύστημα πέδησης. Παράλληλα, η Yamaha διατηρεί τη φιλοσοφία της απλότητας, επιλέγοντας να μη φορτώσει τη μοτοσυκλέτα με περίπλοκα ηλεκτρονικά βοηθήματα, αφήνοντας έτσι το Ténéré 700 να ξεχωρίζει για την άμεση και αυθεντική οδηγική εμπειρία. Πρόσφατα προσάρμοσε και την τιμή του Ténéré 700, αφού κοστίζει πλέον 10.900€, αρκετά φθηνότερα από τους πιο τεχνολογικά προηγμένους ανταγωνιστές του.
Το Ténéré 700 σχεδιάστηκε με την πρόθεση να μοιάζει περισσότερο με ένα μεγάλο enduro παρά με μια street μοτοσυκλέτα που περιστασιακά κινείται σε διαδρομές off road. Αυτό φαίνεται από την κατανομή βάρους και τη γεωμετρία του, με γνώμονα τη βελτιστοποίηση της συμπεριφοράς εκτός δρόμου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η διαδρομή των αναρτήσεων με τις ικανές διαδρομές (210mm μπροστά – 200mm πίσω). Είναι αξιοσημείωτο ότι το Ténéré 700 διαθέτει μεγαλύτερο μεταξόνιο (1.595mm) και ψηλότερο ύψος σέλας (875mm) σε σχέση με τους ανταγωνιστές του, γεγονός που ενισχύει την off-road συμπεριφορά και την ενδοτικότητα στην οδήγηση σε απαιτητικά εδάφη.
Το ατσάλινο πλαίσιο του Yamaha Ténéré 700 έχει σχεδιαστεί έξυπνα, με τις κάτω ράγες να είναι αφαιρούμενες, κάτι πολύ πρακτικό σε περίπτωση που ο κινητήρας χρειαστεί επισκευή ή αν οι ράγες καταστραφούν κατά την εκτός δρόμου οδήγηση. Η πλήρως ρυθμιζόμενη ανάρτηση KYB είναι βαθμονομημένη ώστε να αποδίδει ιδανικά σε off road διαδρομές, ενώ λαμβάνει υπόψη ότι οι adventure μοτοσυκλέτες διανύουν τα περισσότερα χιλιόμετρα στην άσφαλτο. Η ανάρτηση επιτυγχάνει ισορροπία μεταξύ on και off road χρήσης.
Το ρεζερβουάρ καυσίμου του Yamaha Ténéré 700 έχει χωρητικότητα 16 λίτρα, μικρότερο σε σύγκριση με άλλα μοντέλα της κατηγορίας. Ωστόσο, αντισταθμίζει τη μικρή χωρητικότητα με ένα πλεονέκτημα στο βάρος, αφού με μόλις 205 κιλά ανάγεται σε ένα από τα ελαφρύτερα της κατηγορίας.
Το σύστημα πέδησης του Ténéré 700 είναι εξοπλισμένο με δαγκάνες Brembo, οι οποίες εξασφαλίζουν αποτελεσματική πέδηση μέσω των δύο μπροστινών δίσκων 282mm και ενός πίσω 245mm. Οι διαστάσεις των τροχών δείχνουν την off road «διαδρομή» που έχει επιλεγεί από τη Yamaha. Είναι 21 ιντσών μπροστά και 18 ιντσών πίσω με ελαστικά Pirelli Scorpion Rally STR που χρησιμοποιούν σαμπρέλες, διευκολύνοντας τις επισκευές «στη μέση του πουθενά».
Το Yamaha Ténéré 700 προσφέρει πλέον τρεις ρυθμίσεις ABS. Ενεργοποιημένο, πλήρως ή μόνο στον πίσω τροχό και πλήρως απενεργοποιημένο. Αυτές οι επιλογές παρέχουν μεγαλύτερη ευελιξία στους αναβάτες, ειδικά σε συνθήκες off-road. Όλες οι πληροφορίες του συστήματος εμφανίζονται στην κατακόρυφα τοποθετημένη οθόνη TFT, η οποία φαίνεται πολύ πιο «ελκυστική» και μοντέρνα σε σχέση με την παλιά LCD. Διαθέτει δύο προφίλ απεικόνισης: Street και Explorer.
Είναι επίσης εφοδιασμένο με Μονάδα Ελέγχου Επικοινωνίας (CCU), η οποία επιτρέπει τη σύνδεση με smartphone. Για να ενεργοποιηθεί η συνδεσιμότητα, το smartphone του αναβάτη πρέπει πρώτα να συνδεθεί με τη μοτοσυκλέτα μέσω Bluetooth, με τη χρήση της δωρεάν εφαρμογής MyRide της Yamaha. Μόλις συνδέσει ο ιδιοκτήτης το smartphone του, μπορεί να βλέπει ειδοποιήσεις για εισερχόμενες κλήσεις, email και μηνύματα κειμένου στη νέα οθόνη TFT 5 ιντσών, καθώς και να παρακολουθεί σημαντικές παραμέτρους για τη λειτουργία της μοτοσυκλέτας μέσω της εφαρμογής.
Μια ακόμα νέα δυνατότητα είναι η προ-καλωδίωση για την εύκολη εγκατάσταση του προαιρετικού Quickshifter της Yamaha. Η μανέτα του μπροστινού φρένου επίσης έχει ανασχεδιαστεί, για μεγαλύτερη ανθεκτικότητα σε πιθανή πτώση της μοτοσυκλέτας. Στις αναβαθμίσεις περιλαμβάνονται ακόμη μια νέα θύρα USB που αντικατέστησε την πρίζα 12V που προϋπήρχε, καθώς και φλας LED.
Ένα από τα πρώτα πράγματα που παρατηρήσαμε είναι ότι η σχεδίαση της σέλας στο μπροστινό μέρος βοηθά τους κοντύτερους αναβάτες να πατήσουν στο έδαφος, αλλά μπορεί να περιορίσει τους υψηλόσωμους. Για αυτούς, η Yamaha προσφέρει, στον προαιρετικό εξοπλισμό την ίσια σέλα ράλι.
Ωστόσο, το Tenere δεν είναι σχεδιασμένο για τουρισμό μεγάλων αποστάσεων. Το στενό φέρινγκ, εμπνευσμένο από το ράλι, και η μη ρυθμιζόμενη ζελατίνα παρέχουν ελλιπή προστασία από τον αέρα. Αυτό σημαίνει ότι σε αυτοκινητόδρομους οι ψηλότεροι αναβάτες θα νιώσουν περισσότερη πίεση του ανέμου στο κράνος και στους ώμους τους.
Στους δρόμους της πόλης και στους επαρχιακούς, το Yamaha Ténéré 700 ξεχωρίζει χάρη στη στενή σιλουέτα και το χαμηλό βάρος του, που το καθιστούν ευέλικτο και εύχρηστο σε κυκλοφοριακή συμφόρηση ή στις στριφτερές διαδρομές. Σε αυτές τις συνθήκες, ο δικύλινδρος κινητήρας, με την κωδική ονομασία CP2,αποδεικνύεται εξαιρετικός. Γραμμικός, ροπάτος, χωρίς κραδασμούς, με ισχύ 73 ίππους. Απλός, χωρίς ride by wire, διαφορετικούς χάρτες και traction control αλλά και οικονομικός, αφού η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε ήταν 5,4lt στα 100km.
Αν επρόκειτο να επιλέξω μια πτυχή αυτής της μοτοσυκλέτας ως αγαπημένη μου, θα ήταν ασφαλώς ο κινητήρας. Η Yamaha τον έχει τελειοποιήσει και αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς έχουν χρησιμοποιήσει αυτήν την πλατφόρμα σε πολλά άλλα μοντέλα. Εκείνο που προκαλεί εντύπωση είναι ο τρόπος με τον οποίο αποδίδει τη δύναμή του, σε όλο το φάσμα στροφών παρέχοντας μεταξένια ομαλή ισχύ με αποτέλεσμα να είναι πολύ δύσκολο να χάσεις την πρόσφυση.
Η ανάλαφρη αίσθηση και η ευκολία αλλαγής κατεύθυνσης είναι χαρακτηριστικά που δεν συναντώνται σε μοτοσυκλέτες του είδους. Έχεις την αίσθηση πως είσαι μακριά από τον μπροστινό τροχό γιατί κάθεσαι αρκετά πιο πίσω, όμως όταν σηκωθείς όρθιος στο χώμα το Tenere αλλάζει. Άμεσα η πληροφορία που παίρνεις από την μπροστινή ανάρτηση είναι εξαιρετική, ενώ το αμορτισέρ «καταπίνει» τα πάντα χωρίς να χοροπηδάει το πίσω μέρος της μοτοσυκλέτας. Το τιμόνι θα έπρεπε να ήταν πιο φαρδύ και η επαφή του αριστερού ποδιού στο καπάκι του κινητήρα απαιτεί συνήθεια.
Το τράβηγμα του συμπλέκτη είναι κάπως δύσκαμπτο και χωρίς επαρκή αίσθηση στο σημείο εμπλοκής. Αυτή η έλλειψη ακρίβειας είναι ένα σημείο που προδίδει την απλή και βασική φιλοσοφία κατασκευής του T7, η οποία, κατά τα άλλα, προσφέρει πολλά στον τομέα της οδηγικής απόλαυσης και απόδοσης.
Έξι διαφορετικές εκδόσεις (WorldRally, WorldRaid, RallyEdition, Extreme, Explore, βασική) έχει διαθέσιμες η Yamaha, με τη βασική, εδώ και περισσότερα από τέσσερα χρόνια, να αποτελεί την πιο δημοφιλή. Οι αλλαγές, με πιο σημαντική αυτήν του ABS, την καθιστούν πιο επίκαιρη σε σχέση με τον ανταγωνισμό και την κάνουν ακόμη πιο προσαρμόσιμη στις ανάγκες των αναβατών που την επιλέγουν.
Εξοπλισμός: Motomarket
Κράνος: Airoh Commander 2
Μπουφάν: Nordcode Adventure Evo
Μποτάκια: Eleveit Stratos WP
YAMAHA TENERE 700 | ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ Α.Ε.Ε. |
ΤΙΜΗ (€): | 10.900 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ,ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 4B/K, 2ΕΕ |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 689 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 80 x 68,6 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 11,5 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 2 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 73/9.000 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 6,9/6.500 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 204 (ΜΕ ΥΓΡΑ) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 875 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.370 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 905 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.595 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | Δ.Α. |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | Δ.Α. |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | PIRELLI SCORPION RALLY STR 90/90-21 |
ΠΙΣΩ: | PIRELLI SCORPION RALLY STR 150/70-18 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΧΑΛΥΒΔΙΝΟ ΣΩΛΗΝΩΤΟ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΑΝΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΠΙΡΟΥΝΙ 43mm ΚΥΒ ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ & ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 210mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΜΟΝΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ & ΣΥΠΙΕΣΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 200mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 282mm, ΔΑΓΚΑΝΕΣ 2 ΕΜΒΟΛΩΝ ΒΡΕΜΒΟ ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 245mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 1 ΕΜΒΟΛOY BREMBO ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 16 ΛΙΤΡΑ |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) | 5,4 ΛΙΤΡΑ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.