Δοκιμή Yamaha XMAX 300 Tech Max 2024: Σπορ μετακινήσεις
Τα 18 ολόκληρα χρόνια επιτυχημένης πορείας σίγουρα δεν είναι τυχαίο γεγονός
Γράφει ο Ηλίας Μπόσμος // 08.07.2024
Πατώντας πάνω στη συνταγή που το έχει καθιερώσει ως το αγαπημένο scooter πολλών ευρωπαϊκών αγορών, το νέο XMAX Tech MAX είναι εδώ
Φωτογραφίες: Κώστας Αφαντενός
Από το 2006 που η Yamaha παρουσίασε το XMAX (στα 250cc τότε) έχει καταφέρει να πετύχει σχεδόν μισό εκατομμύριο πωλήσεις, κάτι που καταλαβαίνει κανείς και με γυμνό μάτι αν πάει διακοπές σε κάποια πόλη της Ιταλίας ή της Γαλλίας, όπου καμιά φορά τα φανάρια θυμίζουν εκκίνηση σε αγώνα ενιαίου πρωταθλήματος XMAX. To φαινόμενο XMAX σίγουρα αποτελεί αντικείμενο μελέτης. Τα 18 ολόκληρα χρόνια επιτυχημένης πορείας (σαν χτες θυμάμαι να γράφω για το πρώτο μοντέλο, πίσω στο 2006) σίγουρα δεν είναι τυχαίο γεγονός, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι η Yamaha προσπάθησε και με το αδελφό XCity, το οποίο όμως δεν έπεισε.
Για το 2024 η εταιρεία των τριών διαπασών παρουσίασε τη νέα γενιά XMAX, σε 300 και 125cc, με την πάγια τακτική της να προσφέρει δύο εκδόσεις, την στάνταρ και την Tech Max-την οποία παραλάβαμε από τη Ξενάκης Moto, αντιπροσωπεία της Yamaha στη Ρόδο και την είχαμε στη διάθεση μας για μια εβδομάδα.
Εμφανισιακά το νέο XMAX παραπέμπει στα αισθητικά πρότυπα της οικογένειας, φωνάζοντας από μακριά ότι είναι ένα scooter της Yamaha. Οι νέοι προβολείς σε σχήμα Χ αλλά και τα νέα φωτιστικά σώματα πίσω δίνουν μια αρκετά φουτουριστική σχεδίαση και σε κάποιες γωνίες κάνουν εμφανή τη σχεδιαστική συγγένεια με το TMax, χωρίς όμως να το κάνουν να μοιάζει με έναν μικρό κλώνο. Άπαξ και συστηθείς μαζί του, το καταλαβαίνεις από χιλιόμετρα μακριά και δεν το μπερδεύεις με κανένα άλλο. Κοιτώντας το από το πλάι, τοποθετημένο στο κεντρικό σταντ, μοιάζει πολύ πιο ανάλαφρο και σπορ από το προηγούμενο μοντέλο. Το βλέμμα μοιραία περιεργάζεται το μπροστινό τμήμα, τους μαζεμένους προβολείς, τα «μπούμερανγκ» στο πλάι και τα φλας που ανέβηκαν για μεγαλύτερη ορατότητα από τους άλλους οδηγούς, ενώ ο φωτογράφος μας μέρες μετά, ακόμα μιλάει για τους φουτουριστικούς προβολείς και το σκούρο μελιντζανί χρώμα που είναι διαθέσιμο μόνο στη Tech Max έκδοση.
Ανεβαίνοντας κανείς στο νέο XMAX 300 Tech Max, τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά από ότι στο προηγούμενο μοντέλο. Όχι, αυτή η αίσθηση ότι κάτι σημαντικό έχει αλλάξει δεν έχει να κάνει με τις νέες οθόνες-σημαντικό ίσως και αυτό αλλά δευτερεύουσας σημασίας κατά τη γνώμη μου. Η θέση οδήγησης μοιάζει αρκετά διαφορετική, τουλάχιστον σε σχέση με αυτό που εγώ θυμόμουν. Δύο τηλεφωνήματα και μερικές ώρες μετά, κάθομαι σε ένα XMAX300 Tech Max του 2021 ενός φίλου. Οδηγώντας διαδοχικά το νέο και το παλιό μοντέλο για ακόμα 2-3 φορές τις επόμενες μέρες, η αναφορά στο press kit για μια σέλα λίγο πιο λεπτή στο μπροστινό μέρος, για να βολεύονται καλύτερα οι χαμηλού ύψους αναβάτες, μάλλον κρίνεται λίγο λακωνική.
Εδώ έχουμε να κανουμε με μια σαφώς πιο βελτιωμένη θέση οδήγησης, σε όλες τις συνθήκες. Και δεν είναι μόνο οι επτά Νάνοι που θα αισθανθούν καλύτερα κατά τη διήθηση με μονοψήφια χιλιόμετρα, όταν το ένα πόδι είναι stand by για να πατήσει κάτω, αλλά το γεγονός ότι το νέο σχήμα του μπροστινού μέρους της σέλας σε προδιαθέτει να κάθεσαι πιο μπροστά από ότι στο προηγούμενο.
Όντας ο αναβάτης πιο κοντά στο τιμόνι, οι γωνίες των χεριών είναι πιο «μοτοσυκλετάδικες» και οι αγκώνες βρίσκονται σε φυσικές γωνίες. Καλύτεροι μοχλοί όταν πιέζεις το εσωτερικό γκριπ, μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, καλύτερο πάτημα όταν θέλεις να κάνεις προς τα πίσω μισό μέτρο αλλά και όταν θέλεις να εκμεταλλευτείς το μεγάλο κόψιμο τιμονιού και να βγεις από την άλλη πλευρά του μποτιλιαρισμένου αυτοκινήτου χωρίς να τεντώνεται στο χέρι σου. Το φαρδύ (και ρυθμιζόμενο) τιμόνι συμπληρώνει το καλοσχεδιασμένο σύνολο και ταυτόχρονα καταφέρνει να περνά ανάμεσα στα αμάξια, ενώ στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκονται και οι καθρέφτες οι οποίοι προσφέρουν πολύ καλή ορατότητα πίσω χωρίς να προεξέχουν στο μποτιλιάρισμα.
Από τα πρώτα κιόλας μέτρα, η εξαιρετική θέση οδήγησης κερδίζει τον αναβάτη. Το αντιολισθητικά γκριπ έχουν μικρή διάμετρο, ενώ οι μανέτες των φρένων, παρόλο που δεν είναι ρυθμιζόμενες, βρίσκονται αρκετά κοντά στα χειριστήρια, επιτρέποντας και σε χαμηλού και μεσαίου αναστήματος αναβάτες (οι οποίοι συνήθως έχουν και μικρά χέρια) να οδηγούν μονίμως με το ένα δάχτυλο στη μανέτα, στοιχείο καθόλου αμελητέο κατά την οδήγηση στην πόλη όπου καμιά φορά ο χρόνος που χρειάζεσαι μέχρι να πιάσεις τις μανέτες μεταφράζεται σε πολύτιμα μέτρα. Εδώ φαίνεται ότι η Yamaha έχει κάνει το “homework” της, έχει μελετήσει το αγοραστικό κοινό στο οποίο απευθύνεται και φτιάχνει μικρολεπτομέρειες που αν τις αθροίσεις κάνουν μεγάλη διαφορά.
Αλλαγές όμως έχουμε και στους πίνακες οργάνων και σε αυτά που προσφέρουν. Το νέο Tech MAX προσφέρει συνδεσιμότητα smartphone και πλοήγηση Garmin μέσω μίας οθόνης TFT 4,2 ιντσών. «Κατεβάζοντας» δωρεάν την εφαρμογή MyRide της Yamaha, ο αναβάτης μπορεί μέσω CCU (μονάδα ελέγχου επικοινωνίας) να συνδέσει το smartphone του με το scooter. Έτσι λοιπόν, η TFT μπορεί να λαμβάνει μηνύματα, email και ειδοποιήσεις, να έχεις μουσική, να απαντάς σε κλήσεις (τέρμα πια οι φτηνές δικαιολογίες) και να έχεις πλοήγηση, κάνοντας μεγέθυνση και σμίκρυνση, χρησιμοποιώντας τους διακόπτες του τιμονιού.
Πάνω από την TFT 4,2" υπάρχει μια ξεχωριστή LCD 3,2" η οποία επιτρέπει στον αναβάτη να βλέπει σημαντικές πληροφορίες όπως το ταχύμετρο και τους χιλιομετρητές ανεξάρτητα από τις λειτουργίες που έχει επιλέξει στην TFT. Eυτυχώς για τους old school τύπους που απλώς θέλουν να αλλάξουν το παλιό με το νέο επειδή έμειναν ευχαριστημένοι με την πολυχρηστικότητα αλλά και τον premium αέρα ενός Tech Max, όλες αυτές οι αχρείαστες (για αυτούς) λειτουργίες, δεν έφεραν ένα κάρο μπουτόν στο αριστερό γκριπ να τους κάνουν τη ζωή δύσκολη.
Κινητήρια μονάδα παραμένει ο γνωστός BlueCore κινητήρας των 292cc, ο οποίος αποδίδει 28hp στις 7.250rpm. Έχοντας αποδείξει την αξιοπιστία του εδώ και χρόνια-τόσο παλαιότερα όσο και στη μετάβαση του στη Euro5 εποχή, χαρακτηρίζεται από τη βελούδινη, ροπάτη και αθόρυβη λειτουργία του. Σε συνθήκες σφικτού μποτιλιαρίσματος, ο κινητήρας, ο ψεκασμός και το σύστημα μετάδοσης φανερώνουν τη πολυετή πείρα της Yamaha πάνω στο αντικείμενο και την εξέλιξη που έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια. Ομαλή αλλά άμεση επιτάχυνση με λίγες μοίρες στη γκαζιέρα, γλυκειά επιστροφή στο γκάζι, απουσία «βήχα» ή κομπιάσματος ή εκείνου του ενοχλητικού φαινομένου όπου το CVT «αμολάει» ακριβώς τη στιγμή όπου είσαι ανάμεσα στους καθρέφτες δύο αυτοκινήτων. Για λόγους οικονομίας χώρου δεν θα υπεραναλύσουμε τους λόγους για τους οποίους τα τρία αυτά βασικά χαρακτηριστικά παίρνουν άριστα. Τη μία στιγμή βολτάρεις δικάβαλος με ελάχιστες μοίρες στη γκαζιέρα και απολαμβάνεις ένα εξαιρετικό αστικό cruising και την επόμενη εκμεταλλεύεσαι τη σπιρτάδα και ζωηράδα ενός scooter που, όχι άδικα, αυτοχαρακτηρίζεται sport.
Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι στη πραγματικότητα είναι στενότερο από όσο νόμιζες πριν το οδηγήσεις, το καθιστούν εξαιρετικό είτε βρίσκεσαι σε πυκνή κίνηση είτε βολτάρεις σε «ξεχασμένες» γειτονιές λες και χαρτογραφείς περιοχές για τη Google, ενώ το πιρούνι «τύπου μοτοσυκλέτας» δημιουργεί ένα σύνολο με το οποίο αισθάνεσαι αυτοπεποίθηση όταν βρίσκεσαι υπό κλίση. Αν κινείσαι εντός ορίων ταχύτητας σε αστικούς ιστούς (το οποίο φυσικά και συνιστούμε), οδηγείς με ροή κάνοντας οικονομία σε καύσιμο και τακάκια αλλά κυρίως σε φαιά ουσία.
Αλουμινένια μαρσπιέ, σέλα και καλύμματα από δερματίνη χρυσαφί ραφές δίνουν τον απαραίτητο (;) αέρα πολυτέλειας στη καθημερινή μετακίνηση ενώ οι αποθηκευτικοι χώροι συνεχίζουν να κλέβουν τη παράσταση-ειδικά αυτός που βρίσκεται κάτω από τη σέλα. Διαθέτει φως, διαχωριστικό, μπορεί να φιλοξενήσει δύο full face κράνη (όχι όλα τα μοντέλα) ενώ τριγύρω θα παραμείνει χώρος για δύο ζευγάρια γάντια και άλλα μικροπράγματα-αν και πάλι οι ανάγκες σας είναι μεγαλύτερες, αυτή την περίοδο τρέχει μια γενναία έκπτωση της αντιπροσωπείας σε σχάρες και μπαγκαζιερες.
Η ζελατίνα ρυθμίζεται σε δύο θέσεις με τη βοήθεια εργαλείων. Στη ψηλή θέση καλύπτει πλήρως αναβάτες μεσαίου μεγέθους μέχρι το κοντέρ να δείξει 145+km/h, με ελάχιστα φαινόμενα υποπίεσης, αν και με 38C την ημέρα της φωτογράφισης δεν θα λέγαμε όχι σε μια ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη ζελατίνα.
Διατηρώντας όλα τα στοιχεία που το έχουν κάνει τόσο αγαπητό στο κοινό όλα αυτά τα χρόνια, το νέο XMAX 300 Tech MAX προχώρησε σε ένα γενναίο facelift.
Παρόλο που δεν μας παρουσιάζει κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί, καταφέρνει ακόμα να συγκεντρώνει ψηλό μέσο όρο-αλλά και πωλήσεις. Διαθέτει εξαιρετική εργονομία και χώρους για δύο επιβαίνοντες και τα πράγματα τους, προβλέψιμη συμπεριφορά στο δρόμο, συνδεσιμότητα, σπιρτάδα, οικονομία καυσίμου και εκνευριστικά (αν είσαι ο αγοραστής και όχι ο πωλητής) ψηλή μεταπωλητική αξία.
Στα 7.390€, το κόστος αγοράς της premium έκδοσης σίγουρα δεν είναι αμελητέο, όμως όλα αυτά τα χρόνια η ιστορία έχει δείξει ότι πολλοί είναι αυτοί οι οποίοι όταν έρθει η στιγμή να αποκτήσουν ένα XMAX, κάνουν την υπέρβαση.
Κάτι που μάλλον θα συνεχιστεί και σε αυτό το μοντέλο.
Εξοπλισμός Αναβάτη Moto Market
Κράνος: Caberg Avalon X Punk
Μπουφάν: Nordcode Dust
Γάντια:Nordcode X-2
Μποτάκια: Eleveit Town Air
YAMAHA XMAX 300 TECH MAX 2024 |
ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ Α.Ε.Ε. |
ΤΙΜΗ (€): | 7.390€ |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | Μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος, 4-χρονος, 4Β/Κ |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 292 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 70 x 75,9 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 10,9 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 1 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 28/7.250 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 3/5.750 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 183 (με υγρά) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 795 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.180 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 795 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.540 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | Δ.Α. |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | Δ.Α. |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | 120/70-15 |
ΠΙΣΩ: | 140/70-14 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | Ατσάλινο σωληνωτό |
ΨΑΛΙΔΙ: | Αλουμινίου |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | Τηλεσκοπικό πιρούνι, διαδρομή 110mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | Δύο αμορτισέρ με ρύθμιση προφόρτισης, διαδρομή 79 mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | Δισκόφρενο 267 χλστ. με διέμβολη δαγκάνα, ABS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | Δiσκόφρενο 245 χλστ. με δαγκάνα ενός εμβόλου ABS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 13,2 λίτρα |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km) | 3,6 λίτρα |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.