Δοκιμή BMW F 800 GS 2024: Εισαγωγή στα GS με τον καλύτερο τρόπο
Οι Γερμανοί προχωρούν σε αλλαγές ουσίας στο "βασικό" μοντέλο της σειράς GS
Γράφει ο Κώστας Ταρναβάς // 25.06.2024
Βρισκόμενο πάντα στη σκιά των μεγαλύτερων αδελφών του «λέει πολλά» σε αναβάτες που αναζητούν μια πολυχρηστική μοτοσυκλέτα με λογικό κόστος αγοράς και θέλουν να ξεφύγουν από την κατηγορία Α2
Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος
Δεν υπερβάλλουμε καθόλου γράφοντας πως το νέο F 800 GS είναι πιο πρακτικό από την πλειονότητα των μοτοσυκλετών που απαιτούν άδεια οδήγησης Α2. Αν ξεπεράσουμε τους «σκοπέλους» του διπλώματος και του κόστους αγοράς, οι 87 ίπποι το κάνουν διασκεδαστικότερο και απολαυστικότερο, ικανότερο στο ταξίδι με την προσθήκη μιας ψηλότερης ζελατίνας.
Αδικημένο
Η BMW δείχνει να «αγαπάει» περισσότερο τα μεγαλύτερα μοντέλα adventure της γκάμας της. Έτσι εξηγείται το γεγονός πως το 800 έμεινε σχεδόν ίδιο με τον προκάτοχό του F 750 GS παρ’ ότι η ναυαρχίδα και το 900άρι στην γκάμα των GS ανανεώθηκαν πλήρως. Αδικία…
Με το πλήρως αναβαθμισμένο F 900 GS η BMW στόχευσε στις off road ικανότητες. Έτσι το F 800 GS βρίσκει τη «φυσική» του θέση στην γκάμα μεσαίου κυβισμού. Είναι η έκδοση με καθαρά ασφάλτινο χαρακτήρα που κατά τη γνώμη μας με μία και μόνο αλλαγή θα γινόταν πιο ελκυστική: τη χρησιμοποίηση ανεστραμμένου πιρουνιού.
Η σχεδίαση παραμένει ίδια. Οπότε όσοι αναπολείτε ήδη τον ασύμμετρο LED προβολέα της προηγούμενης γενιάς GS, θα τον βρείτε στο F 800. Στο ίδιο σχεδιαστικό μοτίβο εντάσσονται το ρύγχος, οι πλαϊνές προεκτάσεις του ρεζερβουάρ με τις όμορφες ακμές και το logo GS. Καλοδεχούμενοι οι αεραγωγοί που έχουν τοποθετηθεί για να κρατάνε τη θερμότητα του μοτέρ μακριά από τα πόδια του αναβάτη, εργονομικά σχεδιασμένο το ρεζερβουάρ των 15 λίτρων. Το F 750 GS αποδεικνύεται εκ των υστέρων μπροστά από την εποχή του, διότι οι σχεδιαστές του περιόρισαν τον όγκο του μπροστινού μέρους που υιοθετείται κατά κόρον πλέον από όλους τους κατασκευαστές adventure μοντέλων. Σε πλήρη συμφωνία με το λιτό φέρινγκ έρχεται και το πίσω τμήμα με το «γυμνό» ατσάλινο υποπλαίσιο και τη στάνταρ σχάρα αποσκευών με τις χειρολαβές συνεπιβάτη. Το ογκώδες τελικό της εξάτμισης καταλήγει ψηλά, δεν ενοχλεί το πόδι του συνεπιβάτη, αλλά είναι υπεύθυνο για τον ωραίο μπάσο ήχο που «συνθέτει» ένα ανέλπιστα τσαμπουκαλεμένο soundtrack.
Προσβάσιμο από όλους
Η λεπτή, δίχρωμη, «διώροφη» σέλα comfort της μοτοσυκλέτας δοκιμής βρίσκεται στα 830mm από το έδαφος, ενώ η στάνταρ στα 815mm. Έτσι δεν χρειάζεται ο αναβάτης του F 800 GS να είναι πάνω από 1,80cm για να πατάει με τα δύο πόδια κάτω και να έχει τον πλήρη έλεγχο σε μανούβρες, σε στάση ή εν κινήσει. Παράλληλα, αποδεικνύεται πολύ άνετη (αν και δεν της φαίνεται) μέσα στην πόλη και έξω από αυτήν.
Το εργονομικό τρίγωνο είναι ξεκάθαρα μιας street μοτοσυκλέτας. Ο κορμός γέρνει μπροστά, τα μαρσπιέ είναι τοποθετημένα λίγο πίσω, τα γόνατα «μαγκώνουν» το λεπτό ρεζερβουάρ προσφέροντας εξαιρετική στήριξη στις στροφές. Το φαρδύ τιμόνι είναι στο ενδεδειγμένο ύψος για να κρατά τα χέρια ξεκούραστα. «Κόβει» πολύ συμβάλλοντας στην ευκολία με την οποία το F 800 GS ξεφεύγει από το καθημερινό «στρίμωγμα» εντός πόλης. Το βάρος των 227 κιλών κάνει έντονη την παρουσία του όταν προσπαθείτε να μετακινήσετε τη μοτοσυκλέτα σταματημένη.
Street
Ο αναβάτης έχει μπροστά του καθαρό πεδίο, αφού το πάνελ οργάνων, αποτελούμενο από ευκρινέστατη TFT οθόνη 6,5 ιντσών βρίσκεται χαμηλά τοποθετημένο, όπως σε μια street μοτοσυκλέτα. Το F 800 GS επίσης είναι εξοπλισμένο με μια πολύ μικρή φυμέ ζελατίνα (στην έκδοση stylesport που είχαμε στη διάθεσή μας) που περισσότερο προστατεύει τα πλαστικά που βρίσκονται πίσω από τα όργανα, παρά τον αναβάτη που είναι εκτεθειμένος στον αέρα. Για ταξίδι επιβάλλεται η τοποθέτηση μιας μεγαλύτερης. Καθόλου κολακευτική η εικόνα για ένα μοντέλο που φέρει την έλικα, του κενού που υπάρχει μεταξύ των πλαστικών και των λεπτών στελεχών του πιρουνιού. Αυτή η λεπτομέρεια θα μπορούσε να είχε σχεδιαστεί καλύτερα.
Πλούσιος ο στάνταρ εξοπλισμός του που περιλαμβάνει οθόνη TFT 6,5“ με BMW Motorrad Connectivity, ΒMW Motorrad ABS Pro, δυναμικό έλεγχο ευστάθειας Dynamic Traction Control DTC, δύο προγράμματα οδήγησης Rain/Road, προστατευτικές χούφτες, θερμαινόμενα γκριπ, προβολείς LED με φώτα ημέρας, φλας LED, πρίζα 12 Volt και θύρα USB, ρυθμιζόμενες μανέτες φρένου και συμπλέκτη. Από εκεί και πέρα η μοτοσυκλέτα δοκιμής έφερε το πακέτο Comfort (Keyless Ride, Cruise Control, προετοιμασία Συστήματος Πλοήγησης με βάση στήριξης και Mount Cradle, αλυσίδα M endurance, βάσεις για βαλίτσες και σχάρα αποσκευών), που κοστίζει 940€, το πακέτο Dynamic (Riding Modes Pro με τα προγράμματα ROAD-RAIN-DYNAMIC-ENDURO, υποβοήθηση αλλαγής ταχυτήτων Pro, Dynamic Electronic Suspension Adjustment), που κοστίζει 910€ και το κεντρικό stand αξίας 140€. Στα παραπάνω προσθέστε 230€ που είναι το κόστος του stylesport (χρώμα Racing Blue Metallic, φυμέ ζελατίνα). Η αξία της μοτοσυκλέτας δοκιμής είναι 13.910€.
Στιβαρό
Όπως και στην προηγούμενη έκδοση το μεσαίο GS κυλάει σε χυτούς αλουμινένιους τροχούς 19 ιντσών μπροστά και 17 ιντσών πίσω. Η ποιότητα κύλισης βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα, αν και έχει βαριά αίσθηση στα λίγα χιλιόμετρα. Όταν ο ρυθμός όμως ανέβει, αυτό μεταφράζεται σε μια πολύ στιβαρή αίσθηση.
Η γεωμετρία του F 800 GS γέρνει υπέρ της σταθερότητας έναντι της ευελιξίας, αλλά αυτό προσμετρά στα θετικά του, αφού το νοιώθεις πολύ «σίγουρο» στις στροφέςμε αποτέλεσμα να το εμπιστεύεσαι περισσότερο απ’ ό,τι θα περίμενες.
Στη στάνταρ έκδοση, το αμορτισέρ του GS έχει δυνατότητα ρύθμισης επαναφοράς και προφόρτισης ελατηρίου, ωστόσο η προσθήκη της Dynamic ESA αξίζει, καθώς παράλληλα με την ημιενεργή απόσβεση, κερδίζετε επίσης ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ρύθμιση προφόρτισης ελατηρίου. Με τρεις ρυθμίσεις προφόρτισης (μόνο με αναβάτη, με συνεπιβάτη, με αναβάτη και αποσκευές), η εναλλαγή ρυθμίσεων μέσω του διακόπτη κάνει αισθητή διαφορά.
Όταν τα F900GS αποκτούν πλήρως ρυθμιζόμενο ανεστραμμένο πιρούνι για το 2024, το F800GS διατηρεί το μη ρυθμιζόμενο συμβατικό τηλεσκοπικό. Οπτικά το κατατάσσει ως οικονομική επιλογή στην γκάμα GS. Αν και η απόδοσή του είναι αρκετά καλή, δεν υπάρχει δυνατότητα ρύθμισης, οπότε θα πρέπει να αρκεστείτε σε αυτές της BMW, που είναι προσανατολισμένες στην άνεση με μαλακό set up.
Τα φρένα με τις διπίστονες δαγκάνες της Brembo μπροστά που συνδυάζονται με δίσκους 305mm και τη μονοπίστονη με δίσκο 265mm αποδίδουν εξαιρετικά. Είναι ίδια με αυτά του κατά 20 κιλά βαρύτερου F 900 GS Adventure, οπότε δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα με το βάρος του F 800 GS. Το ABS Pro δίνει έξτρα εμπιστοσύνη στον αναβάτη.
Κινητήρας όνειρο
Το F 800 GS φέρει τον ίδιο κινητήρα χωρητικότητας 895cc με τα μοντέλα F 900 GS, ωστόσο η απόδοσή του είναι μειωμένη με μέγιστη ισχύ 87 ίππων στις 6.750rpm και ροπή 9,3kgm στις 6.750rpm. (F 900 GS 105 ίπποι στις 8.500rpm και ροπή 9,5kgm στις 6.750rpm). Tο F750GS με τους 76 ίππους και τα 8,5kgm ροπής ήταν «κενό» σε όλο το φάσμα στροφών. Στο F 800 GS «γέμισαν» οι χαμηλές και οι μεσαίες, έγινε πιο αποδοτικός, με την καμπύλη της ροπής να είναι σχεδόν ίδια με αυτήν του F 900 GS. Η εστίαση στην περιοχή απόδοσης που χρησιμοποιούν οι αναβάτες σε καθημερινή χρήση είναι μια τεράστια βελτίωση και ποτέ δεν θα νοιώσετε έλλειψη δύναμης. Η διαφορά του με αυτόν του F 900 GS έρχεται ψηλά, μετά τις 7.000rpm.
Ο δικύλινδρος της BMW με τις βελτιώσεις που δέχθηκε είναι μια αποκάλυψη και συνιστά την τεράστια αλλαγή σε σχέση με τον προκάτοχό του, με την τελική του να φτάνει τα 200km/h. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας, η κατανάλωση καυσίμου σε ήπιους ρυθμούς κυμάνθηκε στα 5.5 l/100km, ενώ ύστερα από αρκετή πίεση, δεν κατάφερε να ξεπεράσει τα 8l/100km. Αρκετά εντυπωσιακά νούμερα, με το ρεζερβουάρ των 15 λίτρων να προσφέρει με ευκολία αυτονομία 200+ χιλιομέτρων.
Προβλέψιμο
Οι αναρτήσεις είναι πραγματικά εντυπωσιακές. Δεν μεταφέρουν κανένα κούνημα καθ' όλη τη διάρκεια της στροφής. Επιλέγεις στην είσοδο τη γραμμή που θέλεις να ακολουθήσεις και στρίβει «μόνο του». Φυσικά στις εξόδους των στροφών το Traction Control είναι εκεί, τιθασεύοντας τον πίσω τροχό. Τα ελαστικά της Maxxis γλιστράνε αρκετά.
Οι αναρτήσεις απορροφούν κάθε ανωμαλία, χωρίς να επιβαρύνουν το σώμα του αναβάτη. Όταν πιεστούν σε συνεχείς στροφές με γρήγορο ρυθμό και έντονα φρένα νοιώθεις το πίσω μέρος πιο ελαφρύ και σε αυτό οφείλεται η εμπροσθοβαρής κατανομή βάρους. Οι εναλλαγές κατεύθυνσης γίνονται αργά, το πιρούνι αν και μαλακό προσφέρει πολύ καλή πληροφόρηση. Τα φρένα δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα. Με την απόδοση του κινητήρα μέχρι τις 8.000rpm νομίζεις πως έχει διαθέσιμη ισχύ κοντά στους 100 ίππους με αποτέλεσμα να κινείσαι σβέλτα και η απόσταση από στροφή σε στροφή να εκμηδενίζεται πολύ γρήγορα.
All around
Στο μοτοσυκλετιστικό λεξικό δίπλα στο λήμμα all around μπορεί να προστεθεί το F 800 GS. Είναι έτοιμο να αντεπεξέλθει σε κάθε είδους «δυσκολία» εντός πόλης, να αντιμετωπίσει την «πρόκληση» ενός μεγάλου ταξιδιού με την προσθήκη μιας ζελατίνας, να περάσει από βατούς χωματόδρομους. Το νέο F 800 «ξεκόβει» από την υπόλοιπη οικογένεια GS και θα γίνει αγαπητό για τον all around χαρακτήρα του και τον φανταστικό κινητήρα του.
Εξοπλισμός Αναβάτη: Moto Market
Κράνος: Airoh Commander Factor
Μπουφάν: Spidi Terranet
Παντελόνι: Nordcode Cargo Ripstop-Tefflon
Γάντια: Five TFX4
Μποτάκια: Eleveit Diverge WP
BMW F 800 GS 2024 | BMW MOTORRAD HELLAS |
ΤΙΜΗ (€): | Από 11.690 |
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, 4Β/Κ, 2ΕΕΚ |
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) | 895 |
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) | 86 x 77 |
ΣΥΜΠΙΕΣΗ | 13,1 |
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ | 2 ΣΕ 1 |
ΕΚΚΙΝΗΣΗ | ΜΙΖΑ |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) | 87/6.750 |
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) | 9,3/6.750 |
ΒΑΡΟΣ (kg) | 227 (με υγρά) |
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) | 815 |
ΜΗΚΟΣ (mm) | 2.296 |
ΠΛΑΤΟΣ (mm) | 910 |
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) | 1.556 |
ΙΧΝΟΣ(mm) | 106,1 |
ΚΑΣΤΕΡ(o) | 63 |
ΕΛΑΣΤΙΚΑ | |
ΜΠΡΟΣΤΑ: | MAXXIS MAXVENTURE 110/80-19 |
ΠΙΣΩ: | MAXXIS MAXVENTURE 150/70-17 |
ΠΛΑΙΣΙΟ: | ΑΤΣΑΛΙΝΟ ΤΥΠΟΥ ΓΕΦΥΡΑΣ |
ΨΑΛΙΔΙ: | ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ | ΠΙΡΟΥΝΙ 41mm/ΡΥΘΜΙΣΗ-/ΔΙΑΔΡΟΜΗ 151mm |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ | ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ /ΡΥΘΜΙΣΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗΣ & ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ/ΔΙΑΔΡΟΜΗ 177mm |
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ | 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΑ 305mm, ΔΑΓΚΑΝΑ BREMBO 2 ΕΜΒΟΛΩΝ, ΑBS |
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ | ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 265mm, ΔΑΓΚΑΝΑ BREMBO 1 ΕΜΒΟΛOY, ΑBS |
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ | 15 ΛΙΤΡΑ |
Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.