Δοκιμές

Δοκιμή KTM 990 Duke 2024: Πάλι με χρόνια και καιρούς...

Χρυσή τομή


16.05.2024

Τριάντα χρόνια Duke φωνάζουν τα όργανα κάθε φορά που γυρνάει το κλειδί. Είκοσι χρόνια από το πρώτο 990 "φωνάζουν" οι αναμνήσεις μας. Να 'μαστε λοιπόν ξανά παρέα με έναν Δούκα, εννιά ενενήντα, αλλά πλέον χωρίς "super" στο όνομα. Μόνο στη χάρη...

Κείμενο: Άρης Παπαπαναγής - Φωτογραφίες: Θοδωρής Ερμήλιος

Αγαπητέ αναγνώστη θα πρέπει να σου ζητήσουμε προκαταβολικά να μας συγχωρέσεις για τυχόν μελό αναπολήσεις της εποχής του πρώτου μεγάλου Δούκα. Μιας εποχής όχι και τόσο μακρινής χρονικά, αλλά αρχαίας μοτοσυκλετιστικά. Το 2002-2008 είναι για τη μοτοσυκλέτα ότι ο αιώνας του Περικλή για τη δημοκρατία. Τυχεροί όσοι βρέθηκαν εκεί, σε θέση να απολαύσουν όσα είχαν να προσφέρουν. Σε εκείνη τη χρυσή εποχή γεννήθηκε και το πρώτο V2 της ΚΤΜ. Ξεκίνησε από το Dakar, τοποθετήθηκε πρώτα στο επικό Adventure και ένα χρόνο μετά εμφανίστηκε το Superduke 990. Μια μοτοσυκλέτα χούλιγκαν με έφεση σε παντός είδους ταρζανιές, αλλά και κάπως παραπάνω "ευαίσθητη" όταν ήθελες να οδηγήσεις γρήγορα.

KTM 990 SUPER DUKE 2004

Ο υπογράφων στην παρουσίαση του 990 Super Duke 2004 στα Κανάρια Νησιά

Από τότε η μαμά ΚΤΜ δυναμώνει διαρκώς σαν εταιρεία, πρωταγωνιστεί πια και στα MotoGP, προσθέτοντας διαρκώς στη γκάμα της νέα μοντέλα. Στην οικογένεια Duke του 2004 είχαμε μόλις δύο εκπροσώπους, ενώ για το 2024 έχουμε εφτά. Από entry level 125 μέχρι σουπερ ντουπερ 1390. Έχουμε και τρία διαφορετικά είδη κινητήρων: μονοκύλινδρα τα μικρά, πιστό στο V2 το τέρας και δικύλινδρο σε σειρά για τα δύο μεσαία μοντέλα 790 και 990. Μέχρι πέρσι είχαμε μόνο 890, αλλά οι ιθύνοντες στην Αυστρία αποφάσισαν να χωρίσουν τα αγοραστικά πόστα που κάλυπτε. Έφτιαξαν το 790 το οποίο διατηρεί στενούς δεσμούς με την κινεζική CFMOTO για όσους θέλουν δικύλινδρο ΚΤΜ αλλά με χαμηλή τιμή και δημιούργησαν το made in Austria 990. Παρέα με την ευρωπαϊκή καταγωγή και ποιότητα, έρχεται βέβαια και η τιμή να διαχωρίσει το target group των δύο μοντέλων και να δώσει νόημα στην ύπαρξη τους. Παλιά δεν είχαμε τέτοια που θα έλεγε και ο παππούς μου...

KTM 990 DUKE 2024 2WO 2

Ενενήντα έξι τοις εκατό διαφορετικό από το 890 είναι το 990 μας λέει η KTM. Αν λοιπόν θέλατε ένα μεγαλύτερο, ανανεωμένο 890 ίσως δεν σας καλύψει η νέα πρόταση. Πρόκειται για έναν Δούκα με διαφορετικό χαρακτήρα από τον προκάτοχο του. Τα 790/890 οδηγικά έμοιαζαν να έχουν γονίδια από τα supermotard των Αυστριακών. Το 990 έχει "πάρει" από το πιο ασφάλτινο DNA, και θυμίζει αχνά RC8. Παρέα με τα "πισταδόρικα" ηλεκτρονικά όπως τα cornering ABS και traction η συμμετοχή σε trackday με τον νέο Δούκα μοιάζει επιβεβλημένη.

Η αίσθηση αυτή προέρχεται κατά κύριο λόγο από το νέο πλαίσιο και ψαλίδι. Το πλαίσιο είναι 8% πιο άκαμπτο στις πλευρικές καταπονήσεις και 5% στη στρέψη. Μαζί με τη θέση οδήγησης που στέλνει περισσότερο βάρος του αναβάτη εμπρός, είναι αναμενόμενο η αίσθηση του μπροστινού να είναι πιο "βιδωμένη". Η επιλογή του κατά 35% πιο "μαλακού" ψαλιδιού κρίνουμε ότι ήταν σωστή για να μην παραγίνει "ξερή" η αίσθηση. Ας δούμε όμως πως μεταφράζονται όλες αυτές οι αλλαγές, μαζί με τον νέο κινητήρα, στο δρόμο.

KTM 990 DUKE 2024 2WO 17

Αν έχεις στο νου σου την αισθητική του προκατόχου, εντύπωση προκαλεί με το καλημέρα το σαφώς πιο ογκώδες ρεζερβουάρ, τόσο σε πλάτος όσο και σε ύψος. Η χωρητικότητα του αυξήθηκε μόλις κατά 0,8lt αλλά στο μάτι δείχνει να είναι περισσότερο. Σαν να ήθελαν οι σχεδιαστές να δώσουν μια νότα μεγαλύτερης κατηγορίας και να το διαχωρίσουν από το αμέσως μικρότερο αδερφό. Μαζί με την έντονα μεγαλύτερη κλίση της σέλας, που σε "σπρώχνει¨ στο ρεζερβουάρ θα λέγαμε ότι ο 990 είναι και στατικά πιο στρητάδικος.

KTM 990 DUKE 2024 2WO 4

Με το πάτημα της μίζας ο δικύλινδρος, ζωηρός ήχος που θυμίζει τον "παλιό" V-75 γεμίζει ικανοποιητικά το χώρο. Ο στρόφαλος 285 μοιρών μιμείται την παλιά διάταξη και φροντίζει για το ηχητικό αποτέλεσμα αλλά και για την γνώριμη αίσθηση στο δούλεμα. Τα χειριστήρια είναι εξαιρετικά μαλακά και εύχρηστα απαιτώντας ελάχιστα χιλιόμετρα για να εξοικειωθείς. Κουμπώνεις την πρώτη στο κιβώτιο και ξεκινάς με μια γλυκύτητα που δεν είχαμε συνηθίσει στους Δούκες. Τόσο φιλικός έχει γίνει ο 990 που το commuting μαζί του γίνεται απόλαυση. Ευέλικτος από γεωμετρία, ελαφρύς και με "γεμάτο" μοτέρ χαμηλά κάνει πλάκα στα ενοχλητικά, μεγάλα scooter που έχουν συνηθίσει να πουλάνε μούρη στα φανάρια. Αφήνεις το μαλακό και με αίσθηση συμπλέκτη και με μια γκαζιά είσαι στο επόμενο φανάρι. κατεβάζεις δύο και ντριφτάροντας τοποθετείσαι για το επόμενο πράσινο. Για να ντριφτάρεις βέβαια πρέπει να έχεις ρυθμίσει το ABS να πιάνει μόνο στον μπροστινό τροχό. Αν έχεις βάλει και το wheelie control στην θέση off ή "very high" κινδυνεύεις να μείνεις χωρίς δίπλωμα. Εδώ να πούμε πως οποιουδήποτε είδους αντικοινωνική συμπεριφορά, απαιτεί ρύθμιση των ηλεκτρονικών περιορισμών. Ωστόσο η διαδικασία είναι πολύ απλή και γρήγορη καθιστώντας το Duke 990 άξιο απόγονο εκείνου του πρώτου χούλιγκαν του 2004. Σοβαρότερη διαφορά, την οποία σημειώνουμε πια στις περισσότερες καινούριες μοτοσυκλέτες, είναι η αίσθηση του γκαζιού. Οι αυστηρές προδιαγραφές ρύπων επιβάλουν χαρτογραφήσεις του ψεκασμού και του by wire γκαζιού που δεν αφήνουν περιθώριο για γλυκιά, σαφή απόκριση. Εκείνη που αναπολούμε από τις εποχές που τέτοιες μοτοσυκλέτες έκαιγαν 10lt/100km. Η διαφορά σε σχέση με τα 6lt που καίει αυτός ο Δούκας είναι μεγάλη, αλλά ίσως και να την άξιζε εκείνη η αίσθηση.

KTM 990 DUKE 2024 2WO 14

Εκτός από αυτό, το κάπως oldschool παράπονο μας, ο νέος κινητήρας της KTM είναι ποίημα. Με 58cc παραπάνω από τον προκάτοχο του, η παραπανίσια ροπή ήταν αναμενόμενη. Αν υπολογίσουμε ότι δεν κέρδισε παρά μόνο 2 ίππους και ότι αυξήθηκε και η διαδρομή του εμβόλου, το αποτέλεσμα είναι πολύ ζωηρότερο από ότι υπόσχονται τα τεχνικά χαρακτηριστικά. Η καμπύλη της δύναμης είναι φουσκωμένη κυρίως στις χαμηλομεσαίες, κάτι που ταιριάζει γάντι στο χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας.

Χωρίς υπερβολές στη δύναμη, μπορεί να κινεί το Duke εξαιρετικά γρήγορα ειδικά σε στριφτερές διαδρομές. Εκεί που καλείται δηλαδή να προσφέρει ευχαρίστηση ένα naked χιλίων κυβικών. Από την άλλη, χωρίς κραδασμούς, με θετικό κιβώτιο και γλυκιά απόδοση χαμηλά είναι ιδιαίτερα ευχάριστος κινητήρας και στην πόλη. Είναι και εξαιρετικά ελαστικός επιτρέποντας παραλήψεις στην σωστή επιλογή σχέσης.

KTM 990 DUKE 2024 2WO 7

Στον ανοιχτό δρόμο οι δυνατότητες του υπερβαίνουν αυτές του σβέρκου του αναβάτη. Αν και η δύναμη "φλατάρει" ψηλά, μπορεί να γράψει 250+ στο κοντέρ εύκολα. Η μοτοσυκλέτα παραμένει σταθερότατη μέχρι αυτές τις ταχύτητες, όμως κανείς δεν περνά καλά σ' αυτές χωρίς φαίρινγκ. Την ευχάριστη έκπληξη από τον πολυτάλαντο χαρακτήρα του κινητήρα έρχεται να συμπληρώσει το υπόλοιπο πακέτο.

Η ακαμψία του πλαισίου που προαναφέραμε, συνδυάζεται με αναρτήσεις που έχουν μεγάλες διαδρομές και είναι ρυθμισμένες φιλικά προς τα νεφρά του αναβάτη. Δεν αφήνουν όμως τη μοτοσυκλέτα να πλέει και να μεταφέρει έντονα βάρος μπρος- πίσω. Είναι όσο σφιχτές χρειάζεται ακόμα και για κάποιο trackday ενώ με τις σαφείς ρυθμίσεις μπορείς να τις φέρεις στα μέτρα σου ως ένα βαθμό. Δεν θα λέγαμε όχι σε λίγο πιο αργή απόσβεση επαναφοράς εμπρός και σε ένα μοχλικό πίσω.

KTM 990 DUKE 2024 2WO 8

Για τα φρένα τις J. Juan έχουμε να πούμε πραγματικά τα καλύτερα. Η ισπανική φίρμα που το 2021 εξαγοράστηκε από την Brembo, ακολουθεί επάξια τα βήματα της μαμάς εταιρείας. Δύναμη, αίσθηση και προοδευτικότητα που μας είχε λείψει. Εξαιρετική απόδοση αλλά και αντοχή, τόσο για το εμπρός όσο και για το πίσω.

Εξετάζοντας τις τεχνικές επιλογές που έχουν γίνει στο νέο Duke 990, και την οδηγική συμπειφορά που του προσδίδουν αυτές, μπορούμε να πούμε ότι πρόκειται για το Δούκα "χρυσή τομή". Ιδανική απόδοση από τον κινητήρα και πλαίσιο ζυγισμένα σοβαρό και παιχνιδιάρικο. Η εμφάνιση είναι θέμα υποκειμενικό και παραδοσιακά οι Δούκες στην αρχή μας ξένιζαν. Αυτός ξεκίνησε να μας αρέσει νωρίτερα από τους άλλους.

KTM 990 DUKE 2024 2WO 10

Με πολλά προσόντα και ελάχιστες αδυναμίες, ο νέος Δούκας βάζει την ΚΤΜ στο επίκεντρο της μάχης των μεγάλων γυμνών. Πρώτα λόγω κυβισμού, αλλά κυρίως λόγω της τιμής του στα 16.250 Eurο. Το λέμε αυτό γιατί στο συγκεκριμένο επίπεδο κόστους συρρέουν αντίπαλοι με ποικίλα χαρακτηριστικά, από διαφορετικές υποκατηγορίες των naked. Με συν πλην 1-2 χιλιάδες ευρώ βρίσκουμε από τουμπανιασμένα τετρακύλινδρα και special τρικύλινδρα μέχρι φαντεζί δικύλινδρα. Μέσα σε αυτή την ποικιλομορφία, το νέο Duke 990 πλασάρεται, παραδόξως ομολογούμε, ως μια ορθολογική και φιλική πρόταση, ακόμα και για καθημερινή χρήση.

KTM 990 DUKE 2024 2WO 16

Εξοπλισμός Αναβάτη Moto Market
Κράνος: Caberg Drift Evo
Μπουφάν: Nordcode Pantera
Παντελόνι: Nordcode Stelvio
Μποτάκια: Eleveit Stratos WP

 

KTM DUKE 990 2024 ΠΕΤΡΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕΒΕ
ΤΙΜΗ (€): 16.290
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΔΙΚΥΛΙΝΔΡΟΣ,ΥΓΡΟΨΥΚΤΟΣ, 4B/K
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 947
ΔΙΑΜΕΤΡΟΣ x ΔΙΑΔΡΟΜΗ (mm) 92,5 x 70,4
ΣΥΜΠΙΕΣΗ 13,4
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΞΑΓΩΓΗΣ 2 ΣΕ 1
ΕΚΚΙΝΗΣΗ ΜΙΖΑ
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
ΙΣΧΥΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (hp/rpm) 121/9250
ΡΟΠΗ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ (kgm/rpm) 10,5/7.750
ΒΑΡΟΣ (kg) 179
ΥΨΟΣ ΣΕΛΑΣ (mm) 825
ΜΗΚΟΣ (mm) Δ/Α
ΠΛΑΤΟΣ (mm) Δ/Α
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) 1476
ΙΧΝΟΣ(mm) Δ/Α
ΚΑΣΤΕΡ(o) 24,2
ΕΛΑΣΤΙΚΑ
ΜΠΡΟΣΤΑ:
ΠΙΣΩ:
ΠΛΑΙΣΙΟ: ΧΑΛΥΒΔΙΝΟ ΣΩΛΗΝΩΤΟ ΜΕ ΤΟΝ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΦΕΡΟΝ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ
ΨΑΛΙΔΙ: ΑΛΟΥΜΙΝΕΝΙΟ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ

ΑΝΤΕΣΤΡΑΜΕΝΟ ΠΙΡΟΥΝΙ WP APEX 43mm ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ & ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ

ΔΙΑΔΡΟΜΗ 140mm

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ ΜΟΝΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ WP ΜΕ ΡΥΘΜΙΖΟΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΤΙΣΗ & ΑΠΟΣΒΕΣΗ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ, ΔΙΑΔΡΟΜΗ 150mm
ΦΡΕΝΟ ΕΜΠΡΟΣ 2 ΔΙΣΚΟΦΡΕΝA 300mm, ΔΑΓΚΑΝΕΣ 4 ΕΜΒΟΛΩΝ, CORNERING ΑBS
ΦΡΕΝΟ ΠΙΣΩ ΔΙΣΚΟΦΡΕΝΟ 240mm, ΔΑΓΚΑΝΑ 2 ΕΜΒΟΛΩΝ, CORNERING ΑBS
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ 14,8 ΛΙΤΡΑ
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (lt/100km/h) 4,3 ΛΙΤΡΑ

Google News Ακολουθήστε το 2WO.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα για την μοτοσυκλέτα από την Ελλάδα και τον κόσμο.


Με την περιήγησή σας στο 2wo.gr συμφωνείτε στην αποδοχή των cookies. Ενημερωθείτε για τις κατηγορίες cookies που χρησιμοποιούμε, πως λειτουργούν και πως μπορείτε να τα απενεργοποιήσετε από την Πολιτική Διαχείρισης Cookies.